Fakty i opinie

Unia krytycznie o inwestycjach w lotniska. Gdańsk pozytywnym wyjątkiem

Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują.
Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują. fot. trojmiasto.pl

Inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków UE przynoszą znikome korzyści w stosunku do kosztów - uznali audytorzy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Na tle innych państw Polska wypada nieźle, a lotnisko w Gdańsku - bardzo dobrze.



Czy Polska mądrze rozbudowuje swoją infrastrukturę transportową?

tak, ponieważ inwestujemy różnorodnie: w drogi, koleje i lotniska 25%
raczej tak, choć proporcje między środkami transportu budzą wątpliwości 15%
różnie z tym bywa, popełnilismy wiele błędów, m.in. budując ekrany akustyczne czy zbyt wiele lotnisk 40%
nie, w ogóle nie zainwestowaliśmy w transport rzeczny 9%
nie, miliardy z UE właściwie wydaliśmy bez sensu 11%
zakończona Łącznie głosów: 809
Kontrolę portów lotniczych, które otrzymały unijną pomoc na rozbudowę, przeprowadzono od maja 2013 r. do października 2014 r. W Polsce zbadano lotniska w Gdańsku i Rzeszowie.

- Skontrolowaliśmy projekty inwestycyjne w 20 portach lotniczych - w Estonii, Grecji, we Włoszech, w Polsce i Hiszpanii - na które w latach 2000-2013 przeznaczono ponad 600 mln euro ze środków UE - powiedział dziennikarzom główny audytor Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Luc T'Joen.

Roztrwonione miliony

Ogólna konkluzja jest taka, że inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków unijnych nie doprowadziły do oczekiwanych rezultatów i dały znikome korzyści w stosunku do kosztów.

Przykłady? Grecki port lotniczy w Kastorii miał w latach 2005-2012 jedynie 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły w tym czasie 7,7 mln euro. Na rozbudowę drogi startowej w Kastorii przeznaczono dodatkowo 16,5 mln euro, ale nie skorzystał z niej żaden samolot takiego typu, dla jakiego przewidziana była modernizacja.

Z kolei przez port lotniczy w hiszpańskiej Kordobie przewinęło się 7 tys. pasażerów (2013 r.), choć sporządzone na potrzeby inwestycji prognozy przewidywały 179 tys.



Lotniska za blisko siebie i zbyt duże dla lokalnych społeczności

Urzędnicy stwierdzili, że ze środków UE dofinansowano budowę portów lotniczych, z których część była położona zbyt blisko siebie. Niektóre projekty budowlane były też za duże w stosunku do liczby samolotów i pasażerów.

Dodatkowo - zdaniem urzędników - działalność niektórych portów lotniczych w dłuższej perspektywie nie jest rentowna, niektóre z nich nie są dostatecznie wykorzystywane, a część nie była wykorzystywana wcale.

Polska i Gdańsk wyróżniają się pozytywnie

Zdaniem kontrolerów finansowanie nie zostało dobrze skoordynowane przez państwa członkowskie. W Estonii, we Włoszech i w Hiszpanii nie sporządzono strategicznych długofalowych planów rozwoju portów lotniczych. Tylko Polska przedstawiła wizję strategii rozwoju portów lotniczych.

Jednym z jasnych punktów tej ponurej analizy są polskie porty lotnicze. Kontrolerzy uznali, że lotnisko w Gdańsku jest jednym z czterech - spośród 20 przebadanych - samowystarczalnych finansowo.

W ostatnich latach Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał z Unii Europejskiej ok. 200 mln zł pomocy na sfinansowanie inwestycji zwiększających jego przepustowość oraz bezpieczeństwo. Pomoc wyniosła ok. 40 proc. wszystkich, szacowanych na ponad 400 mln zł wydatków, dzięki którym w Rębiechowie powstał nowy terminal pasażerski wraz z wyposażeniem, droga kołowania, płyta postojowa, doposażono też lotniskowe służby ratunkowe (m.in. straż pożarną).

Inwestycje jeszcze się nie zakończyły: cały czas trwają prace przy powiększeniu nowego terminalu oraz instalacja systemu wspomagającego lądowanie samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych.

Także drugi ze skontrolowanych polskich portów lotniczych nie ma powodów do wstydu: urzędnicy UE umieścili lotnisko w Rzeszowie na liście siedmiu portów lotniczych, które mają szanse być dochodowe w średnioterminowej perspektywie.

Jak powiedział T'Joen, audytorzy nie zajmowali się przypadkiem portu w Gdyni, gdyż w tej sprawie wypowiedziała się już Komisja Europejska. KE nakazała bowiem, by port lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrócił 21,8 mln euro (91,7 mln zł) pomocy, jaką otrzymał od samorządów Gdyni i gminy Kosakowo.

Materiał z czerwca 2014 r.

Okiem żurawia: lotniskowy terminal i estakada Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • Pomoc 200 mln dla Gdańska dozwolona, ale już dla Gdyni kiedy sama buduje lotnisko to już niby nie może? (92)

    Myślenie Unii... masakra, a niby wolny kraj.

    Po co te regulacje co wolno a czego nie? Wolny rynek sam powinien to zweryfikować! konkurencja z punktu widzenia pasażera jest bardzo dobra, dlatego oby w Gdyni powstało drugie lotnisko!

    i najważniejsze pytanie czemu tam dają a tu nie?

    Czemu decydują o tym na co kasę wydaje Gdynia? Rozumiem gdyby UE coś jeszcze dawała ale nie daje grosza a wtyka nos nie we swoje.

    • 158 560

    • Donek już działa (15)

      • 27 66

      • (13)

        Trojan na twoim komputerze też już działa i dobrze wiem,że głosowałeś na pis.

        • 70 22

        • kocham Cię (7)

          • 30 1

          • (6)

            Wytłumacz mi po co w aglomeracji trójmiasta+40km gdzie mieszka jakieś 1 500 000 ludzi drogie lotnisko jak pierwsze z nich nie jest wykorzystane w 50% swojej możliwej przepustowości a przerzuca ponad 3 000 000 - 3 500 000 osób rocznie???
            Megalomania Gryzonia powala co gorsza jego wyborcom to się podoba i mam jakieś niepotrzebne lotniska i inne rzeczy które na dzień dzisiejszy nie są potrzebne...

            • 143 30

            • Nie dla Rebiechowa. (5)

              Bo lotnisko w Rębiechowie się nie nadaje. Nawet Niemcy wybudowali lotnisko na Zaspie wiedząc że Rębiechowo to nie trafiona lokalizacja.

              • 25 129

              • Ty się nie zasłaniaj Niemcami...

                Po co Niemcy mieliby budować lotnisko za miastem skoro na obecnej zaspie też nic nie było?

                • 98 8

              • (3)

                Niemcy wybudowali lotnisko na Zaspie, bo tam wtedy był jeden wielki poligon wojskowy matole jeden. Nikt w ogóle nie brał pod uwagę innej lokalizacji.

                • 70 3

              • On myśli, ze tam przed wojną były falowce (1)

                • 91 1

              • A nie było?

                • 6 13

              • To już miejska legenda o tym lotnisku w Rębiechowie co to go hitlerowcy nie chcieli wybudować

                • 28 2

        • Tylko PiS (4)

          Tylko PiS. PO dosyć okradła ten kraj !!!

          • 13 66

          • Józek smaruj wózek.. na czymś trzeba Ciebie wywieźć!

            • 15 4

          • bo pis bedzie lepszy....

            • 3 5

          • pis juz byl i marnie skonczyl

            • 13 0

          • tak jest !!! teraz pis musi się nakraść !!!!

            a józek tak długo w tej partii i ..... nic :(

            • 5 1

      • Jak na razie to działa twoja wybujała fantazja

        • 5 1

    • Może ale za własne pieniądze,a nie z EU.

      • 21 12

    • (22)

      Bo w Gdansku już było, jak w Gdyni zaczęli budować. Od początku było jasne, że nie będzie kto miał latać w Gdyni. To po co tam trwonic kasę?

      • 115 13

      • Unia nie jest od tego by mówić co będzie działać, a co nie! (2)

        chyba że jest jak komunistyczny ZSRR - oni też wiedzieli najlepiej, jak skończyli wiemy

        • 18 76

        • Za to Szczurek wiedział?

          • 77 3

        • unia nie, linie lotnicze nie, wiec kto jest od mowienia? szczurek? mowieniem lotniska nie utrzymasz.

          • 37 1

      • Unia to wiedziała wczesniej, a Szczurek ciągnął budowę, aż kasa sie skończyła, że nie ma z czego oddać...

        • 66 6

      • Surec ! (1)

        Głupiś Surec !

        • 2 16

        • Błysnął inteligencją anonim...

          • 6 0

      • Po to, żeby była jakaś rezerwa (15)

        alternatywa dla gdańskiego lotniska, gdzie panuje specyficzny mikroklimat... Teraz gdy się nie da wylądować w Gdańsku samolot ląduje zdaje się w Bydgoszczy, a tak lądowałby w Gdyni, gdzie są lepsze warunki (z tego powodu istnieje(istniało?) tam lotnisko wojskowe).

        • 13 71

        • nie ladowalby, jeśli linia nie miałaby z gdynia umowy. Pomijam fakt braku infra.

          • 36 5

        • (8)

          Bez ILS co najwyżej motolotnią w Gdyni byś zaparkował. Poza tym gdy mgła będzie taka że ILS II generacji nie da rady to Gdynia w niczym nie pomoże.

          • 35 9

          • atc (2)

            Mstołku w Gdyni jest ILS ... i nie tylko.

            • 7 24

            • nadajnik bez certykikacji

              na takie coś to możesz się w kiblu naprowadzać.

              • 26 3

            • Przekwalifikowanie wojskowego ILS na cywilny (inne częstotliwości, kody wywoławcze etc) to... budowa od nowa :).

              • 5 0

          • atc (4)

            Co ma mgła w Gdańsku i ich ILS do pogody w Gdyni. Często w Gdyni ns lotnisku warunki pogodowe są lepsze niż w Gdańsku ... jak masz wątpliwości to przeglądnij METARy. ;-)

            • 11 27

            • (2)

              Oczywiście, w Gdyni zawsze świeci słońce, jest minimum +20 i wiatr nigdy nie wieje.

              • 48 3

              • Wieje (1)

                Od morza :)

                • 10 4

              • ale trąci myszką...

                ...tzn. szczurem

                • 15 4

            • Jak Penderecki gral na openerze fo bylo widac ze nic nie widac.

              • 15 0

        • Większość linii nie lata do Bydgoszczy tylko do Warszawy lub Poznania, bo stamtąd mają stałe połączenia, linii lotniczej nie interesuje gdzie pasażer będzie mieć bliżej tylko gdzie linia będzie miała wygodniej, a wygodniej będzie miała tam, gdzie ma stałą siatkę połączeń, ile razy jeszcze można to tłumaczyć?

          • 38 1

        • nie lądujesz gdzie bliżej małtołku

          tylko tam, gdzie są podpisane umowy.
          twoja wyobraźnia nie pokrywa się z rzeczywistościa niestety... szczurka też nie.

          • 31 0

        • I z rezerwy mialo sie utrzymać, czy będziiesz do niego dopłacać?

          • 17 0

        • Podobno w roku

          są aż trzy dni kiedy lotnisko w Gdańsku jest zamknięte, a w Gdyni jest lepsza pogoda...

          • 7 0

        • jakie lotnisko zapasowe?

          HALO! proszę nie wypowiadać się w temacie, w którym nie ma się pojęcia. Nie byłoby zapasowe, bo żadnemu z przewoźników nie opłacałoby się mieć 2 baz 20km od siebie. Ludzie, najpierw poczytać a potem bredzić.

          • 3 1

    • (1)

      Heh, Poczytaj ostatnią historię lotniska w Gdyni. Potem pisz.

      • 8 10

      • Ostatnia? Poprzednia wersja z lotniskiem juz zostala podmieniona? I jest juz tylko ostatnia historia stworzona przez departament prawdy ;)

        • 11 8

    • Mylisz fakty, siejesz propagandę (10)

      Spółka port lotniczy im. Lecha wałęsy w rębiechowie otrzymało dotację z ue na dofinansowanie własnej inwestycji, które lotnisko finansuje z własnego budżetu oraz kredytów.
      spółka budująca lotnisko w kosakowie nie wyłożyła na nie własnych pieniędzy, ale w całości dostała je od miasta.
      i gdzie jest twój wolny rynek - bo takiego sformułowania użyłeś? Lotnisko w kosakowie na wolnym rynku by przepadło w fazie planowania. Sfinansowała je gdynia z publicznych pieniędzy - spółkę działającą na twoim wolnym rynku. Tym samym zgodnie z tym co mówi - i słusznie - unia, była to niedozwolona pomoc publiczna, która naruszyła zasady uczciwej konkurencji.
      port lotniczy w gdańsku nie dostał za darmo pieniędzy publicznych, bo on działa na twoim wolnym rynku, i działa sam, a rynek weryfikuje jego działalnośc - czy są to sukcesy czy porażki. Ot cała filozofia.

      czegoś jeszcze nie rozumiesz?

      • 145 10

      • Wypowiedź w większości poprawna (3)

        tyle, że jak sam piszesz "działa sam", czyli nie ma konkurencji więc o weryfikacji i wolnym rynku raczej nie można tu pisać. Zresztą ten port działa już dawno i startował z nieco innej pozycji niż port w Gdyni. Nie to, żebym był wielkim zwolennikiem gdyńskiego lotniska, ale wydaje mi się, że trzeba te rzeczy brać pod uwagę. Swoją drogą, dość dziwne jest, że Unia najpierw pozytywnie rozpatrzyła wnioski by następnie - po donosie - upomnieć się o zwrot dotacji.

        • 8 37

        • Dobra zwracam honor (2)

          doczytałem, że pozytywnie nie rozpatrzyli, to jednak zmienia sytuację. Niemniej zastanawiający jest donos. Czy Unia nie podjęłaby odpowiedniej decyzji sama?...

          • 4 12

          • Jaki donos? Gdynia sama musiała złożyć kwity o akceptację pomocy publicznej, nie było żadnego donosu. A że zrobili to późno, to była musztarda po obiedzie.

            • 35 1

          • J.W. Gdynia sama miała obowiązek przekazać w wszelkie informacje nt inwestycji pod ocenę komisji europejskiej, przy czym ma szczęście, bo zrobiła to za późno, i tylko cudem nie dostała kary administracyjnej (nawet kilkanaście milionów euro!) za niedopełnienie obowiązku... Kowalskiemu by się nie upiekło...

            • 1 1

      • Rębiechowo z własnych pieniędzy? (2)

        Przecież właścicielem nie jest osoba czy spółka prywatna.
        Od 1993 gdański port jest spółką prawa handlowego, której właścicielami są głównie miejscowe władze samorządowe: województwo pomorskie (31,45%), Gdańsk (29,45%), Gdynia (1,14%), Sopot (0,35%) oraz Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (37,61%). Więc też jest finansowane z publicznych pieniędzy.

        • 7 9

        • Nie jest finansowane z publicznych pieniędzy, gdyż wypracowuje zysk i z tego zysku przeznacza środki na inwestycje, naprawdę tak trudno zrozumieć różnicę między władowaniem pieniędzy z budżetu miasta a przeznaczeniem części dochodów spółki na inwestycje, nawet jeżeli udziałowcami spółki są podmioty publiczne?

          • 18 1

        • uważasz, że rolą właścicieli jest nieustanne iwnestowanie biznesu

          i ty o wolnym ryku chcesz rozmawiać? skończ gimnazjum, pójdź do roboty, naucz się czegoś, potem pisz bzdury

          • 5 0

      • zyczliwy (2)

        a jak lotnisko w gdansku powstawalo to za czyje pieniadze ??? nie publiczne przypadkiem ??? stosujac twoje rozumowanie powinien Gdansk te pieniadze oddac. tylko nie fanzol,ze wtedy unii nie bylo.

        • 4 12

        • (1)

          To w takim razie cała Gdynia powinna się zawinąć, gdyż 100 lat temu cała Polska robiła ściepę aby to miasto powstało.

          • 18 0

          • o, i to jest sensowny pomysł

            • 3 1

    • to proste (5)

      UE myśli strategicznie. Wie co się opłaca a co nie. Niestety chory z ambicji idiota Szczurek ze swoimi przydupasami i gdynianie o wypranych za grube miliony na promocje mózgach, już nie. I co gorsza nie potraficie przyznać się do błędu. Dlatego Gdynia zawsze będzie taką zapyziałą dziurą jak teraz

      • 73 15

      • Pusty łeb.

        Sam podpis autora mówi wszystko. Z dziczyzną się nie dyskutuje. Bo to pusto głowie.

        • 7 25

      • ??? (2)

        UE myśli strategicznie ?

        hahahahahahahaaaaaaaa !

        Zaorać stocznię !!!!

        • 8 23

        • (1)

          stocznię zaorały pospołu "polskie" rządy i lokalni samorządowcy

          • 35 1

          • I związkole!

            • 27 2

      • Widać, że w du..e byłeś i gó..o widziałeś...

        ewentualnie leczysz jakieś kompleksy

        • 1 12

    • Ten kraj nie jest już wolny. Władza ustawodawcza jest podzielona (mamy własny parlament, ale unia wydaje dyrektywy i gdy się ich nie wdroży są sankcje), granice zostały zniesione, pozostały po stronie wschodniej, sądy nie są międzynarodowo suwerenne, istnieją trybunały, które są zwierzchnie, planujemy przejąć walutę, więc nie będziemy mieć własnej, polityka finansowa i bankowa zagrożona - unia już zaciera na nasze przepisy łapy, sami suwerennie nie możemy decydować o naszych gałęziach przemysłu - unia kazała nam zamknąć stocznie i reformować kopalnie, bilans przepływów z UE jest iluzorycznie dodatni, niby otrzymujemy więcej, ale z nawiązką oddajemy w podatku węglowym i poprzez dyrektywy niszczące gospodarkę. Kraj nie jest w stanie wyżywić własnych obywateli - 2 mln Polaków za granicą i skala rośnie. I kto mi powie, że znów nie jesteśmy pod zaborami?

      • 10 49

    • Mądralo (4)

      słyszałeś o niezgodnej z prawem pomocy publicznoprawnej, która została udzielona na budowę lotniska przez gminę Gdynia i Kosakowo

      • 40 4

      • Dlaczego niezgodna z prawem? (2)

        Pytam serio. Kto uznał i na jakiej podstawie, że ta pomoc była niezgodna z prawem? Wiem, że coś takiego kiedyś podali, ale nie znalazłem szczegółów (choć przyznam, że szczególnie mocno nie szukałem).
        Podpowiedz jak możesz.
        Czy nie jest tak, że przed dotacją Gdynia musiała uzyskać pozwolenie z UE?

        • 3 17

        • (1)

          Każda pomoc publiczna musi być zaakceptowana przez komisje europejska. Dlaczego? Po to, żeby nie zakłócała równowagi na rynku, którego komisja jest "straznikiem". Dlatego już w momencie gdy Gdynia zaczynała dawać pomoc, przygotowywała wniosek do KE, w którym tłumaczyła zasady udzielenia tej pomocy.
          Sek w tym, że gdynscy urzędnicy nalamali w tym wniosku.

          Jak?

          1. Napisali, że Rębiechowo się dusi od pasażerów, obsługuje ich więcej, niż może, a poza tym nie ma możliwości rozbudowy. Prawda jest taka, że po rozbudowie terminala może obsłużyć 7 mln pasażerów, a ma ich 3 mln.
          2. Tworząc biznesplan urzędnicy napisali, że od pasażera będą pobierali ponad 50 zł, czyli najwięcej w Polsce. To fikcyjna styawka, której żadna linia by nie zaplacila.

          Efekt? Na to lotnisko nikt by nie latał, i staloby tak puste, jak te w Grecji i Hiszpanii.

          Dlatego też unia uznała, że skoro rynek sam nie potrzebuje takiego lotniska, tyo nie ma sensu marnować pieniędzy polskich i gdańskich podatników na jego budowe.

          Dlatego rozsadni gdynianie cieszą się z tej decyzji, a nierozsadni nie cieszą, odbierając to jako afront i atak na króla Wojciecha.

          • 51 3

          • święte słowa

            • 23 1

      • nie slyszal, bo zatykal uszy jak wszyscy dookoła mówili. Sluchal tylko jak na horyzoncie pojawial się najjaśniejszy szczurek.

        • 12 1

    • Dana Tweeds, Gdynia mA to sens (np. ekonomiczny)

      • 0 7

    • alez niemiecka unia nie zaluje euro na gdanskie lotnisko bo oni chca miec (2)

      Lacznosc ze "swoim" Danzig
      Widac te więź

      • 8 41

      • Ale Ci zza Buga mają kompleksy (1)

        • 6 2

        • Ci zza kaczej też

          • 6 0

    • Daja wtedy, gdy ma to sens (np. ekonomiczny),

      a nie gdy sie komus zachce. Na kosmodrom tez Gdynia nie dostanie. Ani na usypanie Kopca Szczurka na Skwerze Plymouth.

      • 26 2

    • urzędowa redystrybucja odebranym gdynianom pod przymusem pieniędzy nazwana wolnym rynkiem...
      bardzo nowatorskie...

      • 3 12

    • lol nie

      widzę, że ekspert ekonomiki integracyjnej się znalazł!

      • 0 1

    • Rusz swój rozum a zrozumiesz

      Jak nie zrozumiesz, zapytaj sie kogoś kto to rozumie, to Ci wytłumaczy. Piszę poważnie, bez urazy.

      • 1 1

    • Rusz swój rozum a zrozumiesz

      Popytaj ludzi , którzy rozumieją ten temat, ekonomie, urbanistykę, przepływy finansowe. Bez urazy, ale nie masz pojęcia w temacie w ktorym sie wypowiadasz.

      • 4 0

    • ?

      Ty jestes taki glupi czy tylko udajesz? Pytam serio...

      • 2 0

    • wolny rynek ok

      Ale kasa publiczna to nie wolny rynek. Prywatna tak. Widzisz różnicę? A rynek sam weryfikuje - co widać po obciążeniu Modlina vs Warszawa. Mieszkam w Gdyni, ale inwestycja w lotnisko to debilizm - jedno w regionie wystarczy. Że o takich detalach jak dostęp (komunikacja) nie wspomnę - dojazd wiecznie zakorkowaną Kwiatkowskego to porażka. Te 100 mln można było lepiej wydać

      • 9 0

    • "wolny rynek" i 2 lotniska

      Zrozum lotnisko to nie rynek, a tylko infrastruktura na której ten wolny rynek działa. To tak jakby wybudować 2 drogi i powiedzieć, że druga jest po to aby konkurowała z 1 drogą. To nie ma sensu.
      Wolny rynek to ma panować na lotnisku, gdzie konkurują linie o pasażera. Budowa 2 lotniska nie powoduje nic pożytecznego dla pasażera. Bo cena lotu nie spada, wręcz przeciwnie wzrośnie. Do tego każde z lotnisk będzie miało słabsze połączenie z centrami miast niż to gdyby było jedno. Ogólnie przez interesy i chore ambicje postawiono wszystko na głowie. Tak naprawdę w

      Polsce powinno być maksymalnie 6 lotnisk połączonych szybką koleją z mniejszymi miastami, tak abyś miał lotnisko do 1,5h jazdy koleją lub innym transportem.

      • 12 0

    • Gdynia tez sie przyda (2)

      Kiedys... jesli takie tempo rozwoju lotow sie utrzyma jak w ostatnich 10-ciu latach, czyli od wejscia Polski do Unii.
      Kazda wieksza aglomeracja z czasem potrzebuje drugiego lotniska. 3-miasto chyba nie bedzie wyjatkiem.

      • 2 11

      • Ale takie tempo wzrostu jak było zaraz po wejściu do UE (a właściwie w roku 2006 był największy wzrost) już się nie utrzyma. Poza tym liczba przewozów nie rośnie w nieskończoność. Od 2010 r. średnie tempo wzrostu to ok. 10% rocznie. Przy obecnych 3 mln paxów i 7 mln przepustowości (którą można jeszcze powiększyć)to jest spokój na co najmniej kilkanaście lat i z inwestycją w Gdyni można się było jeszcze wstrzymać, przecież lotnisko dalej by było wojskowe.

        • 11 0

      • Zanim do tego dojdzie to na pasie w Kosakowie brzozy porosną

        • 1 0

    • .. unia powiedziała to co mysli o tobie i tym podobnym marzycielom

      co buduja kładki na ksiezyc - budujcie za swoje, postepu prac jakos nie widać!!!

      • 4 0

    • Czytanie ze zrozumieniem

      Czytając Twój komentarz mam wrażenie że pominąłeś tę jakże ważną sztukę w życiu. Zalecam przeczytać artykuł jeszcze kilka/kilkanaście razy. Może w końcu kiedyś zrozumiesz dlaczego stracili sporo pieniędzy na zbyt blisko zlokalizowane lotniska...

      P.S. W tekście ukryta jest wskazówka!

      • 2 0

    • Co do Kosakowa to chodzi o tzw. "pomoc publiczną"

      to jest cały, zakręcony zestaw aktów prawnych określających - w dużym uproszczeniu - czy, ile, komu i kiedy można "legalnie ze środków publicznych" dać na realizację inwestycji. Tak, aby nikt nie był faworyzowany, nie czuł się pokrzywdzony, konkurencja kwitła itd itp.

      • 3 0

    • UE dofinansowała lotnisko w Gdyni (1)

      UE dała dla prez. Szczurka kasę ale uznała że pieniądze zmarnowane, więc każe oddać:)

      • 2 3

      • Józiu - kłamiesz

        Rozbudowa istniejącego lotniska w Gdyni nie była finansowana przez "łunię". Nie kłam Józiu

        • 2 1

    • nie 200 a 400-450 mln z kasy podatników ... tak jest napisane w tekście

      • 0 2

    • Nie ma co tu porównywać. Gdańsk duże miasto z historią a śledziowo ? Większa wieś.

      • 3 2

    • Się filozof znalazł. To może wytłumacz dlaczego szczurasy nie pozwalają na Witominie na własnej ziemi pewnego pana wybudować pawilony handlowe, albo dlaczego uchwalają urne plany zagospodarowania terenu dla placu przy Batorym gdzie jest jedyny w centrum Gdyni bezpłatny parking?! Precz ze szczurasami, głosujmy PRZECIW!

      • 2 0

    • W Gdyni potrzebne jest lotnisko ja wrzód na du...pie ! Za 90 mln . można było zainwestować w autokary dowożące pasażerów z Gdyni .

      • 1 0

    • Proponuję jeszcze... (1)

      lotnisko w Rumii, Sopocie i Pruszczu Gdańskim.

      • 1 0

      • W Pruszczu Gdańskim jest i nie trzeba było wywalać 100 mln zł aby mógł tam być aeroklub i awionetki mogły tam lądować :)

        • 1 0

    • PROPONUJE JESZCZE LOTNISKO W SOPOCIE !

      a po co w tak małej aglomeracji jak trójmiasto dwa lotniska ? Utopijna wizja lotniska w Gdyni, wydane ogromne pieniądze, których to miasto tak bardzo potrzebuje na dalszy rozwój.

      • 0 0

  • Grecja (22)

    ciągle w kryzysie, bo przecież jak grek ma wyżyć za 1200 euro miesięcznie? Greczynka nie może sobie kupić przecież za to nawet nowej torebki od Gucciego. Jak ona ma się pokazać? Skandal!!

    • 132 16

    • (20)

      Pogadaj sobie z grekami. U nich nie jest tak kolorowo. W budzetowce są tez pensje po około 450 euro, gdzie koszty zycia są w Grecji większe. Także im kryzys dał po 4 literach. Inna sprawa że za swoje obecne położenie obwiniają Niemców, a jak usłyszą Angela Merkel to zaczynają pluć.

      • 14 11

      • kiedy już porozmawiasz z Grekami - rozejrzyj się (16)

        Zobacz na co poszły dotacje. Ile nietrafionych inwestycji, lenistwa i zwykłego złodziejstwa. To też pewnie wina Merkel.

        • 24 3

        • (15)

          grecja to jest po prostu stan umsylu, to jest dokladnie ten sam stan co typowego zwolennika pisu. mi sie wszystko nalezy, a kazda ewentualna porazka to przeciez wina kogos innego. jak nie merkel to tuska.

          • 23 9

          • Ale ja się z wami zgadzam. Grecy są absolutnie sami sobie winni. Życie ponad stan kiedyś musiało się skończyć, a najlepiej obwiniać za to innych.

            • 20 0

          • Jestem zwolennikiem Pisu, dobrze zarabiam zyje mi sie dobrze (12)

            ( na pewno napiszesz ze klamie - nic z tego ) ale w odroznieniu od ciebie widze rzeczywistosc i chce zeby ogolowi spoleczenstwa sie powodzilo a nie jak typowy POiec tylko moj interes .... wyobraz sobie ze sa w polsce ludzie ktorzy patrza na zycie jak w skandynawii, krajach " niemieckich " itp Oczwiwiscie nic sie nie nalezy ale panstwo musi prowadzic odpowiednia spoleczn0-narodowa polityke

            • 16 7

            • (10)

              spoleczno-narodowa, czyli socjalistyczna. to juz bylo.

              • 4 8

              • czyli w skandynawii niemczech austrii itd... jest socjalizm .. ciekawe

                • 4 2

              • czy wiesz ze w niemczech maja kupowac w swoich firmach nawet jezeli to jest drozsze (8)

                taka ciekawostka

                • 2 5

              • (7)

                Tak? To dlaczego kupują autobusy od Solarisa czy pociągi na połączenia regionalne od Pesy?

                • 5 3

              • po pierwsze nie wszystko sami produkuja a po drugie solaris czy pesa to (3)

                w 80% zapewne ich podzespoly, bo w polsce przewazaja montownie bo sluszna linie ma " nasza partia.... rzadzadza " .....

                • 2 5

              • (2)

                Chcesz powiedzieć, że Niemcy nie produkują pociągów czy autobusów? A Siemens, Man czy Mercedes to co?
                Poza tym to niezła schizofrenia, jak jest temat Pendolino, to zaraz lament, dlaczego nie kupiono polskiej Pesy (mimo iż pociągu o takich parametrach nie ma), jak Niemcy kupują Pesę, to nagle się okazuje, że Pesa nie jest polska w 80%, co na to twój psychiatra?

                • 3 2

              • psychiatra .. no tak takie argomenty (1)

                nie mam czasu, a ty dyzurny PO wez sie w koncu do pracy zamiast wpatrywac sie w nasza propagande jak w korei polnocnej i sprobuj myslec samodzielnie

                • 1 2

              • Podałem konkretne argumenty. No i nie masz czasu a jednak czytasz i odpowiadasz.
                To w końcu Niemcy muszą kupować swoje czy nie?

                • 0 0

              • Solaris i Pesa sklada w Polsce na czesciach zachodnich (2)

                jest tansza od konkurencji zachodniej ze wzgledu na tania sile robocza w Polsce .......czyli nasze pensje ....

                • 0 1

              • (1)

                Bredzisz, zarówno Solaris jak i Pesa nie tylko składają ale też mają swoje biura projektowe, to po pierwsze. Po drugie znakomita część podzespołów pochodzi od polskich wykonawców (nie wszystko oczywiście, ale obecnie żadna firma na świecie nie produkuje skomplikowanych urządzeń w oparciu o podzespoły z jednego kraju). Poza tym co z tego, że nasze tańsze jak co niektórzy tutaj twierdzą, że Niemcy kupują swoje niezależnie od ceny?

                • 0 0

              • bo z ich czesci

                • 0 0

            • To ty chyba zbierasz datki na radyjko ojca z Torunia.

              Z moherów można nieźle żyć.

              • 2 3

          • zwolennik po na cale szczcie ma jasny i otwarty umysl. z przyjaciolmi nie zginie, zawsze jaka fuszka sie znajdzie

            • 2 1

      • Najlepiej niech greckie nieroby staną naprzeciwko siebie i sobie naplują w twarz. (1)

        Większych leni i cwaniaków nie widziałem.
        Unia już dawno powinna ich kopnąć w cztery litery.

        • 7 3

        • Prawda. Ale pisanie ze jak grek ma przyzyc za 1200euro nie jest prawda. Naprawdę jest tam nie wesoło. Grecy uczą się życia na nowo. Tym razem na normalnych zasadach.

          • 0 0

      • To pogadaj z Grekami i zapytaj się ile zapąłcili podatków w zeszłym roku.

        Grecy zwyczajnie nie płacą podatków, bo uważają że nie powinni. To wszystko jest poparte niską ściągalnością podatków. Niepłacenie podatków jest w Grecji zwyczajem kulturowym... tak samo jak dodatki w budżetówce za odśnieżanie... nie ważne czy raz na milion lat śnieg tam spadnie czy nie dodatek jest wypłacany. ponad 1/3 pracujących zatrudniona jest w budżetówce.

        • 0 0

    • A jeszcze Ryży żeby go poparli na przewodniczącego dorzucił się 5 milardów e z kasy

      państwowej do ratowania Grekom standartu. Potem rąbnął z OFE siano i poszedł z tą paprotką Bienkowską walić bąki w krzesło w Brukseli pod żyrandolem, wot życie... cebulaki ale sami to tatałajstwo wybraliście ja po świętach wróce do siebie pracować w normalnym kraju, za normalną stawke.

      • 2 2

  • Unia (6)

    Chroni swój interes. Wszystko co przynosiło jakiś zysk zostało doprowadzone do staniu upadłości i za bezcen przejęte przez Unię. Taka jest polityka Unii a my nie mamy nic do gadania.

    • 41 73

    • Ja mam do gadania.
      Za Twoje pieniądze mogę sobie teraz żyć jak król,mieszkać w willi i mieć jeszcze trzy zapasowe. Do pracy latam prywatnym helikopterem,a w każdym moim domu jest kamerdyner.

      • 5 10

    • Tabletki nie wzięte? (1)

      • 10 3

      • Ciesz się,że nie wziąłem. Jak zażyje sobie garść to dopiero są jazdy.Cała rzeczywistość staje się taka tęczowa.

        • 5 3

    • Sami nie potrafiliśmy zarządzać wydatkami.

      Polska to kraj mlekiem i miodem płynący - tylko?
      - czemu przez 50 lat powojennej gospodarki nie zbudowano ani jednego kilometra autostrad.
      - czemu doprowadzono do dekapitalizacji torowisk kolejowych.
      no dobrze zbudowano magistrale węglową do Portu Północnego w celu eksportu węgla.
      - potrafiliśmy tylko dokładać do nierentownych zakładów molochów (rzekomo w celu utrzymania miejsc pracy).
      Przestań słuchać Jarka. On już się oderwał od ziemi i buja w obłokach z wygraną PiSu. Ma 25% twardego elektoratu i na tym koniec.
      Gdyby nie "lekki" zamordyzm komisarzy unijnych to dalej byśmy przejadali kase i biadolili, że inni to mają, a nas oszukano.

      • 8 4

    • urzędnicze piractwo

      Najlepszy przykład piractwa Unii, to kary za produkcję mleka. Nic dodać, nic ująć.

      • 0 3

    • przejęte przez Unię? Wytłumacz proszę, bo nie wiadomo o co Ci chodzi

      • 2 0

  • Brawo Panie Prezydencie. (8)

    Gdansk rozwija sie w ekspresowym tempie.

    • 109 67

    • Łubu dubu,niech nam żyje.......

      • 24 11

    • (1)

      gadanie, na pewno gdn zaplacil ue za taki raport. PRzeciez to lotnisko to dno, nie rozwija się, nie obsluguje nowych polaczen. Ciagle tylko mly i mgly. I jeszcze realne zagrozenie od polnocnego sąsiada. Jak oni się wybudują to już tak dobrze nie będzie. Pewnikiem.

      • 6 19

      • no przestańcie;)

        • 6 2

    • A za niecały miesiąc już...

      ...w prezencie na Nowy Rok od Pana Prezydenta...m.in. podwyżki za wodę. W końcu jest się w zarządzie SNG! :/

      • 6 8

    • lotnisko jest samorządowe

      należy do marszałka, go Gdańska, do Gdyni i kilku jeszcze podmiotów. Co ma do neigo Adamowicz? Pewnie tyle samo co do Szekspirowskiego, obwodnicy południowej, PKM, ECS czy Muzeum II Wojny Światowej. Czyli NIC. Tylko śmietankę spija

      • 8 7

    • Całościowo się Gdańsk rozwija czy tylko lotnisko? Bo twój post sugeruje, że cały Gdańsk się rozwija.

      A ta teza jest nieprawdziwa.

      • 4 7

    • kłamstwo

      tworzy sie PATOLOGIA a właściwie juz powstała.
      Adamowicz za line ciagnie .... samolot ot co

      • 2 4

    • a jaka tu zasługa Adamowicza?

      tam gdzie dołożył ręce wszystko sie rozpada albo jest niepotrzebne.

      • 4 4

  • Promocja dla gdańskiego lotniska jest O.K. (2)

    Natomiast dla Gdyni była od początku poronionym pomysłem.
    Trójmiasto, ze swoja ilością mieszkańców, nie potrzebuje dwóch lotnisk, bo to o jedno za dużo.
    Brawo, że któryś z unijnych urzednikow w końcu poszedł po rozum do głowy.
    Fajnie również, że Polska może wreszcie poprawić za unijne pieniądze swoją zapuszczona przez dziesiątki lat infrastrukturę.

    • 196 52

    • Ale fajnie by było gdyby nazwać lotnisko imieniem jego "stwórcy"

      Lotnisko im Wojciecha Szczurka
      to by się chłop ucieszył na koniec swoich rządów.
      Budyń ma swój "nocnik"

      • 5 7

    • co tam kosztuje te horrendalne sumy

      • 0 6

  • Choćby i powstało 200 takich raportów Wojciech uparcie będzie twierdził, że lotnisko w Gdyni jest niezbędne. (16)

    • 180 39

    • (4)

      "Liczba pasażerów w Łodzi w 2005 r. wystrzeliła w górę. Zdecydowano więc o budowie nowego terminalu. Zarząd lotniska przestudiował raport koncernu świadczącego usługi doradcze Ernst & Young, który przewidywał, że łódzkie lotnisko odprawi w 2013 roku 1,042 mln pasażerów. Tymczasem w ostatnim roku lotnisko obsłużyło zaledwie 353 633 pasażerów, a więc liczba rzeczywistych pasażerów była znacząco niższa w stosunku do przewidywanych. Skąd brał się optymizm Ernst & Young? Nie wiadomo, bo pracownia odmówił komentarza dla Reutersa"

      "Brukselskim urzędnikom nie podoba się to, że przynoszące straty porty lotnicze są de facto utrzymywane przez lokalne samorządy, a głównymi beneficjentami tej pomocy są linie lotnicze, które obsługują połączenia na tych lotniskach. Ani lotnisko w Łodzi, ani w Lublinie nie chciało ujawnić Reutersowi, ile dopłaca liniom lotniczym."

      Tym bardziej nie rozumiem po co Gdyni lotnisko skoro do gdańskiego jest zaledwie kilkanaście minut drogi samochodem czy od przyszłego roku PKM

      • 55 1

      • Jeśli nie ma stłuczki na Gruwaldzkiej, i nie w godzinach 6-19. (3)

        Wtedy rzeczywiście nie ma korków i jest kilkanaście minut.

        • 1 10

        • A po co komu Grunwaldzka???

          Jest Obwodnica

          • 8 1

        • taa (1)

          bo dojazd Kwiatkowskiego w tych godzinach to luzik i zero problemów

          • 4 3

          • I właśnie znalazłeś najwłaściwsze miejsce na samorządowe pieniądze zamiast tworzenia heh lotniska. Można było zająć się rozwiązaniem problemu komunikacyjnego.

            • 13 0

    • Unia nie jest od tego by mówić co jest dobre a co złe! Tak działała komuna! (8)

      chcą niech budują - albo się utrzyma albo padnie! Ale POlityczne blokowanie inwestycji jest nonsensem!

      • 6 36

      • Całe Szczęście, że jest UE przynajmniej ktoś może sprawować kontrolę

        nad megalomańskimi pomysłami za które później muszą płacić podatnicy

        • 26 3

      • No to nie wiesz co znaczy unia...
        A może także rząd, sejm, czy rada miasta nie mogą decydować, co jest korzystne, a co nie?

        • 8 7

      • Ale kto płaci za ta budowę? Pan, pani wszyscy z podatków. Jak chcesz prywatnie-zadna unia ci nie zabroni.

        • 20 1

      • Ale właśnie decyzja o budowie tego lotniska była typowo komunistyczna (1)

        Urzędnicy stwierdzili, że się przyda i przeznaczyli na nie publiczne pieniądze. Przecież gdyby to była inwestycja prywatnej firmy to UE nie miała by nic do gadania. Tylko o dziwo nikt z prywatnych inwestorów na taki pomysł nie wpadł ani nie rzucił się z ochotą żeby sfinansować pomysł urzędników miasta.

        • 12 2

        • Hitler komunistą?

          Lotnisko w Gdyni funkcjonowało przed wojną i w czasie wojny, to co ty tu o komunizmie?

          • 0 0

      • (2)

        Prognozy, czy się utrzyma czy padnie robi się przed podjęciem inwestycji i takiego testu (czyli testu prywatnego inwestora) prjekt lotniska w Gdyni właśnie nie zdał, jednak urzędnicy postanowili, że i tak powstanie, to jest dopiero komuna.

        • 11 1

        • (1)

          A co ty gamonieu wiesz o komunie nawet nie umiesz się podetrzec bo se kołnierzyk upierniczysz zawsze

          • 2 4

          • Ma towarzysz rację

            Tyle co towarzysz o komunie wie mało kto. A po języku poznać jedyne słuszne robotniczo-chłopskie pochodzenie.

            • 1 0

    • A Budyń bedzie twierdził 12 razy, że to nie on zakapował Wojciecha, gdy zaraz po wycieczce (1)

      władz gdańskich z kopyta ruszyło śledztwo w Brukseli o zwrot kasy. Ktoś twierdził, też że kot w butach nie istnieje a markiz de Carrabas wczoraj powiedział mi że wieczerzał z nim onegdaj. Na ch.. te głupkowate rozkminki cebulak na forum, szanuj swoją głupote. To już z innej beczki, nie traktuj tego jak wycieczkę osobistą, ale ojcowską radę.

      • 1 5

      • A Szczurek ci nie powiedział, że Gdynia sama złożyła wniosek notyfikacyjny o zaakceptowanie pomocy publicznej, gdyż musiała takowy złożyć?

        • 5 0

  • Trwoni pieniądze się nie tylko w lotniska. (6)

    Pieniądze są trwonione na ogromną skalę także w rybactwie - dofinansowanie trafia w ramach lokalnych grup rybackich nawet do fryzjerów. W Mechelinkach zbudowano kilku rybakom salę konferencyjną, amfiteratr itd. Topi się w ścieżki rowerowe z granitowymi krawężnikami i innych bzdetach, jak fontanna za 1,6 mln w Wejherowie.

    • 58 10

    • (4)

      ale jakbys to ty wygral przetarg, to problemu by nie bylo. bol d*py zawsze sie zaczyna tam, gdzie zarobil ktos inny.
      i co to jest w ogole to rybactwo? moze chodzilo o rybolowstwo albo o robactwo?

      • 5 11

      • co to jest rybactwo? (3)

        rybactwo to rybołówstwo puls hodowla i chów ryb
        i nie zajmuje się biznesem

        Polska na tle innych państw świata jeśli chodzi o innowacyjność ma taką samą pozycję jak Kirgistan, zaś ogromne pieniądze z UE, naszych podatków i kredytów na te projekty to topienie kasy

        • 9 0

        • (2)

          dobrze byloby jakbys teraz podal jakies zrodlo tych rewelacji. przy czym zrodlo to nie jest "sobie poszukaj", albo strona jakiego blogera z radia torun.

          • 0 8

          • innowacyjność

            wpisz w wyszukiwarkę "Transformacja idzie słabo. Polska innowacyjna jak Kirgizja", bo przez bezpośredni link moderator usuwa mój wpis

            • 2 1

          • . źródło to ....smierdzaca hala rybna w Gdańsku i Gdyni

            dlaczego w Polsce jaet tak brudno, wszedzie syf od WC po hale rybną!!

            • 0 1

    • nie w rybactwie

      Tylko w rybołówstwie,chyba

      • 4 1

  • Lotnisko imieniem Bolka agenta wyjątkiem. (14)

    No to premie się należą.

    • 54 79

    • (3)

      zal d*pe sciska, ze wszystko na co mozesz liczyc to zasilek w mopsie?

      • 13 7

      • nie ściska bo pracuje normalnie (2)

        I zapomniałeś dopisać za homofob kretyn.
        Bez odbioru.

        • 7 9

        • (1)

          branie kasy od rodziców to nie praca
          a kretynem nie jesteś - bo byśmy wszystkich kretynów obrazili .....

          • 9 4

          • to co obraził byś sie?

            • 3 1

    • nie tylko premie

      IPN nagrodził Krzyżem Wolności i Solidarności prezydenta Gdańska.
      Zasłużył się wielbiciel Lenina. Naciągał sie plichtowych ,OLTowskich samolotów PO bolkowym lotnisku, to się należy jak w banku.

      • 9 12

    • daj się leczyć (7)

      Nie tobie oceniać, kto był agentem, a kto nie. Obyś NIGDY nie musiał stawać czy też być stawiany przed takim wyborem, czy np nie podpisać lojalki, czy pozwolić na to żeby twoja żona/córka zostały zgwałcone, itp itd. Przed taki wyborem stawał bodajże Frasyniuk.

      • 5 8

      • (6)

        Wiekszosc kapowala bo chciala miec wygodniejsze zycie a nie bo im corki gwalcili.

        • 9 7

        • a ty tam byłeś i wino piłeś.... (1)

          • 4 3

          • Da, Zołotoje Igristoje my pili

            • 3 3

        • "wygodniejsze" (3)

          Człowieku czy ty wiesz co oznacza to słowo. Ludzie nie chcieli mieć wygodniej, a co najwyżej godnie. Jakby porównać tamte czasy do obecnych, to ludzie żyli na skraju ubóstwa, gdzie każdy jak miał 1 lub 2 pary butów to był cud.

          W tamtych czasach na telefon lub mieszkanie czekało się nie dniami, nie miesiącami, a latami. Ludzie aby mieć meble (jakiekolwiek, a nie wybrane) stali i czatowali jak coś rzucą do meblowego. Ogólnie człowiek był jak pies brał wszystko co mu rzucą w sklepie, bo i tak się przyda. W domu każdy to miał kilka rzeczy : wódkę, chleb, ogórki, musztardę i ocet. Jest to niby śmieszne ale prawdziwe.

          A teraz pomyśl co robili ludzie aby wyprowadzić się od rodziców z domu, gdzie na jednym pokoju mieszkało 4 i więcej osób, a pokoje to miały mniej niż 20m.

          • 3 4

          • brak honoru kapowanie itd jest ok (1)

            Bo trzeba się wyprowadzić od rodziców
            Gdzie do ludzi.

            • 1 3

            • O honorze łatwo się gada z ciepłego kąta z własną michą

              Nigdzie nie napisałem, że kapowanie jest ok.

              Jednakże nie oceniaj czynów ludzi z tamtych lat, patrząc przez pryzmat obecnych.
              Po drugie ludzie w tamtych czasach to nie kapowali, a raczej podpisywali wszystko aby wrócić do domu. Policyjne przesłuchanie do przesłuchiwań przez milicję lub bezpiekę to głaskanie po pupci.

              Mówisz, że ty byś nie podpisał? Gwarantuje, że byś podpisał szybciej niż myślisz. Ci co nie podpisywali wylatywali z roboty, jeżeli to nic nie dało to żona też traciła pracę. Za mało to brali Twoją rodzinę itd. Pamiętaj wtedy wszystko było państwowe i sterowane z góry. Pracy nie wybierałeś, a dostawałeś, a skoro dostawałeś to można było ci ją zabrać. Teraz możesz znaleźć inną, a wtedy? Nikt ci by jej nie dał, bo nikt nie będzie za Ciebie nadstawiał karku.

              Dla przypomnienia, bo pewnie o tym też nie wiesz, ale za tamtych czasów pochody majowe były obowiązkowe w wielu zakładach, a nie pojawienie się na nich mogło się kończyć represjami w pracy.

              Ogólnie jasno widać, że o tamtych czasach to wiesz tyle ile w TV powiedzieli. Najlepsze jest to, że wiele rzeczy o tamtych czasach obecnie się przemilcza lub mówi w formie anegdot kawałów, tyle że to nie były śmieszne czasy.

              • 1 5

          • No i właśnie dlatego niektórzy tak gloryfikują tamte czasy, bo czego jak czego, ale gorzały nie brakowało. Jeden z drugim mógł mieć 2 lewe ręce ale robotę i tak jakąś z przydziału dostał, nieważne że jego stanowisko było kompletnie bezproduktywne, w pracy i po pracy mógł się spokojnie nawalić i takiemu jednokomórkowcowi więcej do życia nie trzeba było.

            • 7 0

    • A ile tej premii dostajesz za tego typu wpisy?

      • 0 0

  • Szkoda, że nic nie powiedziano o lądowiskach w Szczecinie, Świdniku, Łodzi czy Bydgoszczy. (6)

    Nie mówiąc już o totalnej paranoi jakim jest lądowisko koło Zielonej Góry z jednym połączeni