• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unia krytycznie o inwestycjach w lotniska. Gdańsk pozytywnym wyjątkiem

ms, PAP
16 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują. Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują.

Inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków UE przynoszą znikome korzyści w stosunku do kosztów - uznali audytorzy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Na tle innych państw Polska wypada nieźle, a lotnisko w Gdańsku - bardzo dobrze.



Czy Polska mądrze rozbudowuje swoją infrastrukturę transportową?

Kontrolę portów lotniczych, które otrzymały unijną pomoc na rozbudowę, przeprowadzono od maja 2013 r. do października 2014 r. W Polsce zbadano lotniska w Gdańsku i Rzeszowie.

- Skontrolowaliśmy projekty inwestycyjne w 20 portach lotniczych - w Estonii, Grecji, we Włoszech, w Polsce i Hiszpanii - na które w latach 2000-2013 przeznaczono ponad 600 mln euro ze środków UE - powiedział dziennikarzom główny audytor Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Luc T'Joen.

Roztrwonione miliony

Ogólna konkluzja jest taka, że inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków unijnych nie doprowadziły do oczekiwanych rezultatów i dały znikome korzyści w stosunku do kosztów.

Przykłady? Grecki port lotniczy w Kastorii miał w latach 2005-2012 jedynie 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły w tym czasie 7,7 mln euro. Na rozbudowę drogi startowej w Kastorii przeznaczono dodatkowo 16,5 mln euro, ale nie skorzystał z niej żaden samolot takiego typu, dla jakiego przewidziana była modernizacja.

Z kolei przez port lotniczy w hiszpańskiej Kordobie przewinęło się 7 tys. pasażerów (2013 r.), choć sporządzone na potrzeby inwestycji prognozy przewidywały 179 tys.

  • Ten barak to terminal portu lotniczego w Kastorii. W latach 2005-2012 miał on 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły 7,7 mln euro.
  • Port lotniczy w greckiej Kastorii.
  • Lotnisko w Korobie chciało obsługiwać rejsowe samoloty i ponad 170 tys. pasażerów rocznie. Dziś deklaruje, że "powstało do obsługi general aviaton", a w zeszłym roku przewinęło się przez nie 7 tys. pasażerów.


Lotniska za blisko siebie i zbyt duże dla lokalnych społeczności

Urzędnicy stwierdzili, że ze środków UE dofinansowano budowę portów lotniczych, z których część była położona zbyt blisko siebie. Niektóre projekty budowlane były też za duże w stosunku do liczby samolotów i pasażerów.

Dodatkowo - zdaniem urzędników - działalność niektórych portów lotniczych w dłuższej perspektywie nie jest rentowna, niektóre z nich nie są dostatecznie wykorzystywane, a część nie była wykorzystywana wcale.

Polska i Gdańsk wyróżniają się pozytywnie

Zdaniem kontrolerów finansowanie nie zostało dobrze skoordynowane przez państwa członkowskie. W Estonii, we Włoszech i w Hiszpanii nie sporządzono strategicznych długofalowych planów rozwoju portów lotniczych. Tylko Polska przedstawiła wizję strategii rozwoju portów lotniczych.

Jednym z jasnych punktów tej ponurej analizy są polskie porty lotnicze. Kontrolerzy uznali, że lotnisko w Gdańsku jest jednym z czterech - spośród 20 przebadanych - samowystarczalnych finansowo.

W ostatnich latach Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał z Unii Europejskiej ok. 200 mln zł pomocy na sfinansowanie inwestycji zwiększających jego przepustowość oraz bezpieczeństwo. Pomoc wyniosła ok. 40 proc. wszystkich, szacowanych na ponad 400 mln zł wydatków, dzięki którym w Rębiechowie powstał nowy terminal pasażerski wraz z wyposażeniem, droga kołowania, płyta postojowa, doposażono też lotniskowe służby ratunkowe (m.in. straż pożarną).

Inwestycje jeszcze się nie zakończyły: cały czas trwają prace przy powiększeniu nowego terminalu oraz instalacja systemu wspomagającego lądowanie samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych.

Także drugi ze skontrolowanych polskich portów lotniczych nie ma powodów do wstydu: urzędnicy UE umieścili lotnisko w Rzeszowie na liście siedmiu portów lotniczych, które mają szanse być dochodowe w średnioterminowej perspektywie.

Jak powiedział T'Joen, audytorzy nie zajmowali się przypadkiem portu w Gdyni, gdyż w tej sprawie wypowiedziała się już Komisja Europejska. KE nakazała bowiem, by port lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrócił 21,8 mln euro (91,7 mln zł) pomocy, jaką otrzymał od samorządów Gdyni i gminy Kosakowo.

Materiał z czerwca 2014 r.

Okiem żurawia: lotniskowy terminal i estakada Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

ms, PAP

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • Co to ma być promocja Budynia? (2)

    "Gdańsk pozytywnym wyjątkiem"
    Jedyne lotnisko w wojewódzkim mieście jest pozytywnym wyjątkiem,co za brednie wymyślone napisaliście aby kogoś lansować?

    • 9 17

    • wiekszosc to nawet nie umie czytac ze zrozumieniem... po co 2 lotniska w wojewodztwie ktore nie posiada nawet 2,5 mln mieszkancow... lepiej rozwinac jedno a dobrze...

      • 0 0

    • Pozytywnym wyjatkiem w Europie.

      • 5 1

  • Choćby i powstało 200 takich raportów Wojciech uparcie będzie twierdził, że lotnisko w Gdyni jest niezbędne. (16)

    • 180 39

    • Unia nie jest od tego by mówić co jest dobre a co złe! Tak działała komuna! (8)

      chcą niech budują - albo się utrzyma albo padnie! Ale POlityczne blokowanie inwestycji jest nonsensem!

      • 6 36

      • Ale właśnie decyzja o budowie tego lotniska była typowo komunistyczna (1)

        Urzędnicy stwierdzili, że się przyda i przeznaczyli na nie publiczne pieniądze. Przecież gdyby to była inwestycja prywatnej firmy to UE nie miała by nic do gadania. Tylko o dziwo nikt z prywatnych inwestorów na taki pomysł nie wpadł ani nie rzucił się z ochotą żeby sfinansować pomysł urzędników miasta.

        • 12 2

        • Hitler komunistą?

          Lotnisko w Gdyni funkcjonowało przed wojną i w czasie wojny, to co ty tu o komunizmie?

          • 0 0

      • (2)

        Prognozy, czy się utrzyma czy padnie robi się przed podjęciem inwestycji i takiego testu (czyli testu prywatnego inwestora) prjekt lotniska w Gdyni właśnie nie zdał, jednak urzędnicy postanowili, że i tak powstanie, to jest dopiero komuna.

        • 11 1

        • (1)

          A co ty gamonieu wiesz o komunie nawet nie umiesz się podetrzec bo se kołnierzyk upierniczysz zawsze

          • 2 4

          • Ma towarzysz rację

            Tyle co towarzysz o komunie wie mało kto. A po języku poznać jedyne słuszne robotniczo-chłopskie pochodzenie.

            • 1 0

      • Ale kto płaci za ta budowę? Pan, pani wszyscy z podatków. Jak chcesz prywatnie-zadna unia ci nie zabroni.

        • 20 1

      • No to nie wiesz co znaczy unia...
        A może także rząd, sejm, czy rada miasta nie mogą decydować, co jest korzystne, a co nie?

        • 8 7

      • Całe Szczęście, że jest UE przynajmniej ktoś może sprawować kontrolę

        nad megalomańskimi pomysłami za które później muszą płacić podatnicy

        • 26 3

    • A Budyń bedzie twierdził 12 razy, że to nie on zakapował Wojciecha, gdy zaraz po wycieczce (1)

      władz gdańskich z kopyta ruszyło śledztwo w Brukseli o zwrot kasy. Ktoś twierdził, też że kot w butach nie istnieje a markiz de Carrabas wczoraj powiedział mi że wieczerzał z nim onegdaj. Na ch.. te głupkowate rozkminki cebulak na forum, szanuj swoją głupote. To już z innej beczki, nie traktuj tego jak wycieczkę osobistą, ale ojcowską radę.

      • 1 5

      • A Szczurek ci nie powiedział, że Gdynia sama złożyła wniosek notyfikacyjny o zaakceptowanie pomocy publicznej, gdyż musiała takowy złożyć?

        • 5 0

    • (4)

      "Liczba pasażerów w Łodzi w 2005 r. wystrzeliła w górę. Zdecydowano więc o budowie nowego terminalu. Zarząd lotniska przestudiował raport koncernu świadczącego usługi doradcze Ernst & Young, który przewidywał, że łódzkie lotnisko odprawi w 2013 roku 1,042 mln pasażerów. Tymczasem w ostatnim roku lotnisko obsłużyło zaledwie 353 633 pasażerów, a więc liczba rzeczywistych pasażerów była znacząco niższa w stosunku do przewidywanych. Skąd brał się optymizm Ernst & Young? Nie wiadomo, bo pracownia odmówił komentarza dla Reutersa"

      "Brukselskim urzędnikom nie podoba się to, że przynoszące straty porty lotnicze są de facto utrzymywane przez lokalne samorządy, a głównymi beneficjentami tej pomocy są linie lotnicze, które obsługują połączenia na tych lotniskach. Ani lotnisko w Łodzi, ani w Lublinie nie chciało ujawnić Reutersowi, ile dopłaca liniom lotniczym."

      Tym bardziej nie rozumiem po co Gdyni lotnisko skoro do gdańskiego jest zaledwie kilkanaście minut drogi samochodem czy od przyszłego roku PKM

      • 55 1

      • Jeśli nie ma stłuczki na Gruwaldzkiej, i nie w godzinach 6-19. (3)

        Wtedy rzeczywiście nie ma korków i jest kilkanaście minut.

        • 1 10

        • taa (1)

          bo dojazd Kwiatkowskiego w tych godzinach to luzik i zero problemów

          • 4 3

          • I właśnie znalazłeś najwłaściwsze miejsce na samorządowe pieniądze zamiast tworzenia heh lotniska. Można było zająć się rozwiązaniem problemu komunikacyjnego.

            • 13 0

        • A po co komu Grunwaldzka???

          Jest Obwodnica

          • 8 1

  • kij z lotniskiem ja tam czekam na gondole

    • 0 0

  • Oczywisćie towarzysze z Gdyni zaraz podniosą larum (1)

    to tylko potwierdza oponie o bezsensownej inwestycji w Gdyni> Eksperci podkreślają że aby miało to sens, lotniska muszą być od siebie oddzielone o 2 godziny jazdy samochodem> wypisz wymaluj Gdańsk i Gdynia

    • 1 1

    • Jacy towarzysze ? Nie masz lepszych określeń ? A dwie godziny jazdy i nawet

      dłużej nie są rzadkością. Chcesz powiedzieć jeszcze iż Estakada Kwiatkowskiego to był błąd ? Bo nią najbliżej na Babie Doły.

      • 0 0

  • trochę historii.... (2)

    4 kwietnia 1936 miał miejsce pierwszy lot samolotu pasażerskiego na trasie Gdynia Warszawa. W tym czasie samoloty korzystały z lotniska w Rumi-Zagórzu.

    Lotnisko w Kosakowie powstało jeszcze przed II Wojną Światową na terenie dawnego folwarku Amalienfelde jako dodatkowe lotnisko dla portu lotniczego w Rumi. W czasie okupacji z lotniska startowały samoloty Luftwaffe przeprowadzające próby związane z torpedami. Po wojnie teren przejęło wojsko.
    A wykorzystanie lotniska dla ludności cywilnej, to tylko kwestia czasu.
    Panie Prezydencie głowa do góry!

    • 7 5

    • (1)

      No i?
      Jak chcesz historii to proszę bardzo:

      Po I wojnie światowej, w wyniku postanowień traktatu wersalskiego Wolne Miasto Gdańsk zostało zdemilitaryzowane. W związku z tym lotnisko zostało przekształcone w cywilny port lotniczy, który oddano do użytku w 1919. Był to pierwszy port uruchomiony na terytorium współczesnej Polski. Poza liniami pasażerskimi z lotniska korzystała poczta (od 1921) oraz policja gdańska. W celu usprawnienia dowozu pasażerów, w rejonie obecnego przystanku SKM Zaspa powstał przystanek kolejowy Danzig Flughafen (Gdańsk Lotnisko), a w 1930 do lotniska doprowadzono linię tramwajową, której końcowy przystanek o nazwie "Heeresanger" znajdował się przy dzisiejszym skrzyżowaniu ulicy Kościuszki z al. Legionów, w sąsiedztwie stadionu Gedanii. W latach 50. XX wieku wybudowano w tym miejscu pętlę tramwajową.

      W 1922 zawiązana została spółka pod nazwą Polska Linja Lotnicza "Aerolloyd", która ulokowała we Wrzeszczu bazę techniczną, a 5 września 1922 uruchomiła regularną linię lotniczą z Gdańska do Warszawy i dalej do Lwowa. W 1925 baza została przeniesiona na warszawskie Lotnisko Mokotowskie, zaś "Aerolloyd" zmieniła nazwę na Polska Linja Lotnicza "Aerolot" (w trzy lata później przekształconą w Polskie Linie Lotnicze LOT).

      W końcu lat 1960., wskutek degradacji urządzeń oświetlających pas startowy, zaniechano lotów nocnych. Wraz z ekspansją terytorialną i przyłączeniem nowych gruntów w granice administracyjne Gdańska w 1973, zapadła decyzja o przeniesieniu portu lotniczego na skraj miasta nieopodal wsi Rębiechowo. Spowodowane było to nie tylko wzrastającymi potrzebami mieszkalnictwa, ale również potrzebą wykonania dłuższego pasa startowego, przystosowanego do obsługi dużych pasażerskich samolotów odrzutowych. Lokalizacja pomiędzy brzegiem Zatoki Gdańskiej a linią kolejową to uniemożliwiała, a już sama bliskość tej ostatniej stwarzała dodatkowe zagrożenie. Lotnisko Gdańsk-Wrzeszcz zostało zamknięte 1 maja 1974 i ostatecznie przestało istnieć, kiedy to przystąpiono do budowy na jego terenach wielkiego zespołu mieszkaniowego Zaspa. Jego funkcję przejął Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

      • 4 1

      • Prawda jest taka, że terminal znajduje się na terenie dzielnicy Firoga, gdzie

        właściwe Rębiechowo jest daleko. Dla mnie ignorancji zbagatelizowali nazwę "Firoga".

        • 0 0

  • Szczurek..rob swoje i nie ogladaj sie na malkontentow... (6)

    Za kilka lat sie okaze ,ze Gdyskie lotnisko calkiem dobrze sobie radzi...Kwiatkowski tez zabudowal rybacka wioske chociaz nikt w niego nie wierzyl...ale lepiej wlozyc komus kij w szprychy...i cieszyc sie jednym....Na nowych kierunkach pasazerowie w regionie tylko by zyskali...Kto by stracil..?Ci co planowali sie uwlaszczyc na ziemii przy lotnisku..w Gdyni?...

    • 4 6

    • (5)

      Nikt Kwiatkowskiemu nie wierzył? Ty nawet nie znasz historii własnego miasta.
      I o jakich nowych kierunkach piszesz? Naprawdę uważasz, że jakieś linie lotnicze, które do tej pory nie operowały do Trójmiasta nagle się tu pojawią po otwarciu kurnika w Kosakowie? A kto straci? Mieszkańcy, bo kosztem innych inwestycji trzeba będzie utrzymywać ten pustostan.

      • 4 3

      • Bzdura..pustostan tylko dla tego,ze paru wplywowych politykow postanowilo uciac to lotnisko . (4)

        O kierunki to ty się nie martw..Znajda się i kierunki i operatorzy...tylko trzeba dac lotnisku szanse.Do GDANSKIEGO LOTNISKA JAKOS MIESZKANCY NIE DOPLACAJA I STALE WZRASTA NA NIM ruch pasażerski.Poza tym Trójmiasto ciagle się rozrasta i za kilka lat to już nie będzie jakas tam fanaberia jak mowia tacy jak ty tylko niezbedna inwestycja a te nędzne 100 baniek to jakies grosze sa dla tej inwestycji..Warszafka więcej wydaje na jakiś mniej poważne projekty...Poza tym o jakim pustostanie ty piszesz? We lbie masz pustostan chyba...Co ty chcesz porownac może Zielona Gore z aglomeracja Trojmiasta?Kurnik mówisz? Być może w miare potrzeb i rozwoju lotniska powstanie kiedyś większy terminal.Na razie to ważnym by było zabezpieczenie terenow przy lotnisku pod dalszy rozwój.Stawiam dolce przeciwko orzechom,ze komus na tej ziemii niezwykle zależy....

        • 3 4

        • (3)

          Taa, napisz no które linie lotnicze przeniosą się z Rębiechowa na mniejsze, gorzej wyposażone, gorzej skomunikowane i droższe lotnisko w Kosakowie?
          Jakoś w miastach typu Radom, Bydgoszcz, Kielce, Lublin nie za bardzo ci operatorzy się znajdują i lotniska są na granicy upadłości. Przy przepustowości Rębiechowa i możliwości jego dalszej rozbudowy zapas jest na kilkadziesiąt lat do przodu (o ile kiedykolwiek będzie ograniczone przepustowością).

          • 3 2

          • nie myl ze sobą dwóch różnych grup docelowych i dwóch róznych rodzajów lotnisk (2)

            Polska na razie wyróżnia się pozytywnie ze względu na milionową emigrację,
            to dla nich zbudowane zostały lotniska.

            Turyści do nas tak nie przylatują.

            Małe lotniska są lotniskami biznesowymi,
            one mają być efektywne, szybkie i z dala od plebsu.

            • 1 1

            • (1)

              Ale u nas nie istnieje i jeszcze długo nie będzie istnieć masowy rynek na małe business jety czy awionetki. Ile takich samolotów przyleci do Gdyni, kilkanaście-dziesiąt rocznie? Z tego chcesz utrzymać lotnisko? Poza tym po co w takim razie budowano tak drogą infrastrukturę dla małej grupy ludzi? Jeszcze osobną kwestią jest, że takie samoloty bez problemu mogą być obsługiwane w Rębiechowie, które jest jednym z najtańszych dużych lotnisk dla GA w Polsce.

              • 0 1

              • A dla tej małej grupy chcesz budować wielki terminal ? I dlaczego każesz im

                lądować w Gdańsku, gdzie ruch dużych maszyn rośnie ? Po co maluchy mają się tam wpychać, gdzie ich właściciele piloci mogą zaszwankować - nie było ataków serca w pobliżu wielkich samolotów ? Były takie przypadki. Oglądasz serię na NGC Channel "Katastrofa w przestworzach" ? Wyciągasz z nich swoje wnioski, jako wnioski pasażera, do czego masz prawo ? Jaki jest twój wniosek w sprawie prawie całkowitej utraty sterowności ? Dymiące samoloty (odpukać) mają lecieć nad gdańskimi dzielnicami - blokowiskami ? Słyszałeś coś o "szybowcu z Gimli " ? Wrzuć sobie na wyszukiwarkę - podpowiem - lecący jak szybowiec Boeing bez paliwa wylądował tylko dlatego że było jakieś stare lotnisko po drodze z pasem w układzie nieprostopadłym, do normalnego lotniska, nieco dalej nie miał szans dolecieć. Co UE i władze Rębiechowa na sytuacje awaryjne - co mają w tym zakresie do powiedzenia zarówno pasażerom jak i mieszkańcom żyjącym na pasie podejścia do lądowania ?! Niech mi nie p...lą o kosztach - życie ludzie to życie a nie dolary. Kosakowo ma możliwość lądowania od strony morza co można zobaczyć na mapach satelitarnych. Las Kabacki - układ pasów na Okęciu wymusił na pilotach zrobienie koła, które to zabrało czas gdyby pasy były położone na wprost samolotu - wtedy nie musiałby lecieć nad las robić kółko, tylko od razu mógłby lądować i by wylądował w niemal ostatniej chwili.

                Powiedzmy prowadzę biznes na Obłużu i jestem namawiany do kupna Cesny - po cholerę mi ona jak bym nie mógł korzystać z Babich Dołów ? Niektórzy

                • 0 0

  • Ciekawe - ta sama UE co wprowadziła rozmiary bananom to w sprawie lotnisk

    ma być cacy ? A gdzie mowa o małych kilku osobowych prywatnych samolotach ? Ich właściciele mają na siłę być przywiązani do jedynie dużych, słusznych lotnisk ? Tu mam być wolność gospodarcza ? I gdzie kwestie bezpieczeństwa, zwłaszcza w dziedzinie awarii typu - "nie ma sterowności - nie można swobodnie prowadzić samolotu. przede wszystkim nie można nim skręcać". Trzeba drugiej takiej katastrofy (odpukać !!!) jak w Lasku kabackim, bo pas startowy nie mógł być inaczej zbudowany lub zabrakło drugiego inaczej położonego (prostopadle) ?

    • 0 0

  • Grecja (22)

    ciągle w kryzysie, bo przecież jak grek ma wyżyć za 1200 euro miesięcznie? Greczynka nie może sobie kupić przecież za to nawet nowej torebki od Gucciego. Jak ona ma się pokazać? Skandal!!

    • 132 16

    • (20)

      Pogadaj sobie z grekami. U nich nie jest tak kolorowo. W budzetowce są tez pensje po około 450 euro, gdzie koszty zycia są w Grecji większe. Także im kryzys dał po 4 literach. Inna sprawa że za swoje obecne położenie obwiniają Niemców, a jak usłyszą Angela Merkel to zaczynają pluć.

      • 14 11

      • kiedy już porozmawiasz z Grekami - rozejrzyj się (16)

        Zobacz na co poszły dotacje. Ile nietrafionych inwestycji, lenistwa i zwykłego złodziejstwa. To też pewnie wina Merkel.

        • 24 3

        • (15)

          grecja to jest po prostu stan umsylu, to jest dokladnie ten sam stan co typowego zwolennika pisu. mi sie wszystko nalezy, a kazda ewentualna porazka to przeciez wina kogos innego. jak nie merkel to tuska.

          • 23 9

          • Jestem zwolennikiem Pisu, dobrze zarabiam zyje mi sie dobrze (12)

            ( na pewno napiszesz ze klamie - nic z tego ) ale w odroznieniu od ciebie widze rzeczywistosc i chce zeby ogolowi spoleczenstwa sie powodzilo a nie jak typowy POiec tylko moj interes .... wyobraz sobie ze sa w polsce ludzie ktorzy patrza na zycie jak w skandynawii, krajach " niemieckich " itp Oczwiwiscie nic sie nie nalezy ale panstwo musi prowadzic odpowiednia spoleczn0-narodowa polityke

            • 16 7

            • (10)

              spoleczno-narodowa, czyli socjalistyczna. to juz bylo.

              • 4 8

              • czy wiesz ze w niemczech maja kupowac w swoich firmach nawet jezeli to jest drozsze (8)

                taka ciekawostka

                • 2 5

              • (7)

                Tak? To dlaczego kupują autobusy od Solarisa czy pociągi na połączenia regionalne od Pesy?

                • 5 3

              • Solaris i Pesa sklada w Polsce na czesciach zachodnich (2)

                jest tansza od konkurencji zachodniej ze wzgledu na tania sile robocza w Polsce .......czyli nasze pensje ....

                • 0 1

              • (1)

                Bredzisz, zarówno Solaris jak i Pesa nie tylko składają ale też mają swoje biura projektowe, to po pierwsze. Po drugie znakomita część podzespołów pochodzi od polskich wykonawców (nie wszystko oczywiście, ale obecnie żadna firma na świecie nie produkuje skomplikowanych urządzeń w oparciu o podzespoły z jednego kraju). Poza tym co z tego, że nasze tańsze jak co niektórzy tutaj twierdzą, że Niemcy kupują swoje niezależnie od ceny?

                • 0 0

              • bo z ich czesci

                • 0 0

              • po pierwsze nie wszystko sami produkuja a po drugie solaris czy pesa to (3)

                w 80% zapewne ich podzespoly, bo w polsce przewazaja montownie bo sluszna linie ma " nasza partia.... rzadzadza " .....

                • 2 5

              • (2)

                Chcesz powiedzieć, że Niemcy nie produkują pociągów czy autobusów? A Siemens, Man czy Mercedes to co?
                Poza tym to niezła schizofrenia, jak jest temat Pendolino, to zaraz lament, dlaczego nie kupiono polskiej Pesy (mimo iż pociągu o takich parametrach nie ma), jak Niemcy kupują Pesę, to nagle się okazuje, że Pesa nie jest polska w 80%, co na to twój psychiatra?

                • 3 2

              • psychiatra .. no tak takie argomenty (1)

                nie mam czasu, a ty dyzurny PO wez sie w koncu do pracy zamiast wpatrywac sie w nasza propagande jak w korei polnocnej i sprobuj myslec samodzielnie

                • 1 2

              • Podałem konkretne argumenty. No i nie masz czasu a jednak czytasz i odpowiadasz.
                To w końcu Niemcy muszą kupować swoje czy nie?

                • 0 0

              • czyli w skandynawii niemczech austrii itd... jest socjalizm .. ciekawe

                • 4 2

            • To ty chyba zbierasz datki na radyjko ojca z Torunia.

              Z moherów można nieźle żyć.

              • 2 3

          • zwolennik po na cale szczcie ma jasny i otwarty umysl. z przyjaciolmi nie zginie, zawsze jaka fuszka sie znajdzie

            • 2 1

          • Ale ja się z wami zgadzam. Grecy są absolutnie sami sobie winni. Życie ponad stan kiedyś musiało się skończyć, a najlepiej obwiniać za to innych.

            • 20 0

      • To pogadaj z Grekami i zapytaj się ile zapąłcili podatków w zeszłym roku.

        Grecy zwyczajnie nie płacą podatków, bo uważają że nie powinni. To wszystko jest poparte niską ściągalnością podatków. Niepłacenie podatków jest w Grecji zwyczajem kulturowym... tak samo jak dodatki w budżetówce za odśnieżanie... nie ważne czy raz na milion lat śnieg tam spadnie czy nie dodatek jest wypłacany. ponad 1/3 pracujących zatrudniona jest w budżetówce.

        • 0 0

      • Najlepiej niech greckie nieroby staną naprzeciwko siebie i sobie naplują w twarz. (1)

        Większych leni i cwaniaków nie widziałem.
        Unia już dawno powinna ich kopnąć w cztery litery.

        • 7 3

        • Prawda. Ale pisanie ze jak grek ma przyzyc za 1200euro nie jest prawda. Naprawdę jest tam nie wesoło. Grecy uczą się życia na nowo. Tym razem na normalnych zasadach.

          • 0 0

    • A jeszcze Ryży żeby go poparli na przewodniczącego dorzucił się 5 milardów e z kasy

      państwowej do ratowania Grekom standartu. Potem rąbnął z OFE siano i poszedł z tą paprotką Bienkowską walić bąki w krzesło w Brukseli pod żyrandolem, wot życie... cebulaki ale sami to tatałajstwo wybraliście ja po świętach wróce do siebie pracować w normalnym kraju, za normalną stawke.

      • 2 2

  • Prezydent wizjoner Gdyni wybuduje kosmodrom na Swietojanskiej aby szybciej debili do nieba katapultowac

    • 0 1

  • Port Lotniczy w Gdyni (3)

    Ciekawe, że nikomu z Gdańszczan nie przeszkadzało jak budowali konkurencyjny dla Gdyńskiego terminal kontenerowy.

    • 4 5

    • Jesteś głupi czy tylko udajesz idiotę? (2)

      To nie Gdańsk budował DCT tylko prywatna firma. W przypadku lotniska to Gdynia wyłożyła pieniądze podatników

      • 6 2

      • jesteś może głupi czy tylko udajesz idiotę? (1)

        jednak ktos wydał zgodę na taka inwestycję.
        jesteś może głupi czy tylko udajesz idiotę?

        • 1 3

        • No ty nawet nie udajesz tylko od razu potwierdzasz, że idiotą jesteś.
          Dlaczego ktoś miałby nie wydać zgody na prywatną inwestycję? Jak prywatny inwestor chce, to i 20 lotnisk obok siebie może wybudować i nikomu nic do tego, ale lotnisko w Kosakowie to nie była prywatna inwestycja, to lotnisko nie przeszło nawet testu prywatnego inwestora.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane