Fakty i opinie

stat

Unieważniony przetarg na modernizację "Dortmundów"

N8C obsługują obecnie przede wszystkim trasę tramwajową na Chełm.
N8C obsługują obecnie przede wszystkim trasę tramwajową na Chełm. fot. Krzysztof Koprowski

Zaledwie dwa tygodnie temu informowaliśmy o ogłoszeniu przez ZKM Gdańsk przetargu na modernizację 46 tramwajów typu N8C, które trafią do nas z Dortmundu, a już unieważniono to postępowanie.



Modernizacja "Dortmundów" ma objąć m.in. zmianę wyglądu tramwaju - wstawiony zostanie niskopodłogowy człon z nowymi wejściami, wymienione zostaną oba czoła, a także zainstalowany będzie monitoring. Koszt modernizacji jednej sztuki N8C szacuje się na ok. 600 tys zł. Zainteresowanie remontem ponad 25-letnich N8C wyraziły m.in. firmy Protram, Modertrans i H. Cegielski Poznań.

Jak informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego przewoźnika: - Jeden z oferentów oprotestował przetarg. Ponieważ zależy nam na czasie, uwzględniliśmy jego wniosek.

Jak często podróżujesz tramwajem?

codziennie 29%
kilka razy w tygodniu 18%
od przypadku, do przypadku 33%
nie korzystam z tramwajów 20%
zakończona Łącznie głosów: 991
Jak udało nam się ustalić niezadowoloną firmą jest H. Cegielski Poznań, a dokładnie jedna z jego spółek - Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS).

- Nie odpowiada nam zapis zapis dotyczący kwoty, na jaką powinny opiewać wykonane przez oferenta modernizacje tramwajów w ostatnich trzech latach - mówi Filip Prętki z Fabryki Pojazdów Szynowych HCP. - Nie do końca rozumiemy, czym kierował się ZKM Gdańsk formułując w tak specyficzny sposób warunki przetargu - dodaje Prętki.

FPS w ostatnich trzech latach wykonała naprawy 150 pudeł wagonów oraz 300 wózków dla poznańskich tramwajów serii 105N, jednak kwota ta nie przekroczyła 10 mln zł, a taką właśnie umieszczono w specyfikacji unieważnionego przetargu.

Oprócz modernizacji poznańskiego taboru, firma posiada także doświadczenie w montażu tramwajów. W Poznaniu kursują Tatry RT6N1, które powstały w tej firmie ponad 10 lat temu i są dość awaryjną konstrukcją. FPS wyprodukował także 30 tramwajów wysokopodłogowych oznaczonych jako 123N dla Warszawy. Choć pod względem technicznym tramwaje te nie należą do najnowocześniejszych, działają bez zarzutów.

ZKM zapewnia, że unieważnienie przetargu nie spowoduje opóźnień w dostarczeniu zmodernizowanych tramwajów do Gdańska. - Za ok. dwa tygodnie rozpiszemy ponownie przetarg na modernizację składów z Dortmundu - dodaje rzecznik ZKM Gdańsk.

Jak mówi Jerzy Zając z wrocławskiego Protramu, jednej z firm, która była zainteresowana ofertą ZKM Gdańsk - Zapewne zmianie ulegną warunki przetargu. Jeżeli będziemy w stanie je spełnić, najprawdopodobniej weźmiemy w nim udział.

Oprócz HCP i Protramu, zainteresowanie udziałem w przetargu wykazuje także poznański Modertrans, który nawet przygotował już wizualizację zmodernizowanego tramwaju N8C.

Jeżeli uda się szybko rozstrzygnąć kolejny przetarg, pierwsze tramwaje pojawią się na gdańskich torowiskach w tym roku. Przypuszczalnie zostaną one wykorzystane do obsługi linii tramwajowej na Chełm oraz zastąpią najbardziej wyeksploatowane, najpopularniejsze tramwaje w Gdańsku - serii Konstal 105N.

Zakup 46 sztuk jest silnie powiązany z planami miasta dotyczącymi budowy nowych tras tramwajowych na wzgórzach morenowych. Obecnie jedynie kilka tramwajów (w tym dwa kursujące już po mieście N8C) są w stanie bezpiecznie pokonać tak duże różnice terenu, jak w przypadku trasy na Chełm czy planowanej na Migowo.

Warto zwrócić uwagę, że ZKM Gdańsk ubił świetny interes kupując tramwaje z Niemiec za ułamek kwoty, jaką musiałby wydać na taką samą ilość nowych składów. Planowana modernizacja przystosuje te składy dla osób niepełnosprawnych. Koszt jednego składu N8C wraz z jego modernizacją wynosić będzie ok. 710 tys zł, podczas gdy zupełnie nowy tramwaj tej samej długości to wydatek rzędu od 7 do 8 mln zł. Ponadto N8C to tramwaje dwukierunkowe, które do zawracania nie potrzebują pętli, tak więc doskonale sprawdzą się w czasie remontów lub utrudnień na trasach.

Opinie (43) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.