- 1 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (49 opinii)
- 2 Stracił pół mln zł, bo zainwestował w kryptowalutę przez oszusta (117 opinii)
- 3 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (314 opinii)
- 4 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (224 opinie)
- 5 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (96 opinii)
- 6 Oszuści podszywają się pod system Fala (35 opinii)
Unieważniony przetarg na modernizację "Dortmundów"
Zaledwie dwa tygodnie temu informowaliśmy o ogłoszeniu przez ZKM Gdańsk przetargu na modernizację 46 tramwajów typu N8C, które trafią do nas z Dortmundu, a już unieważniono to postępowanie.
Modernizacja "Dortmundów" ma objąć m.in. zmianę wyglądu tramwaju - wstawiony zostanie niskopodłogowy człon z nowymi wejściami, wymienione zostaną oba czoła, a także zainstalowany będzie monitoring. Koszt modernizacji jednej sztuki N8C szacuje się na ok. 600 tys zł. Zainteresowanie remontem ponad 25-letnich N8C wyraziły m.in. firmy Protram, Modertrans i H. Cegielski Poznań.
Jak informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego przewoźnika: - Jeden z oferentów oprotestował przetarg. Ponieważ zależy nam na czasie, uwzględniliśmy jego wniosek.
- Nie odpowiada nam zapis zapis dotyczący kwoty, na jaką powinny opiewać wykonane przez oferenta modernizacje tramwajów w ostatnich trzech latach - mówi Filip Prętki z Fabryki Pojazdów Szynowych HCP. - Nie do końca rozumiemy, czym kierował się ZKM Gdańsk formułując w tak specyficzny sposób warunki przetargu - dodaje Prętki.
FPS w ostatnich trzech latach wykonała naprawy 150 pudeł wagonów oraz 300 wózków dla poznańskich tramwajów serii 105N, jednak kwota ta nie przekroczyła 10 mln zł, a taką właśnie umieszczono w specyfikacji unieważnionego przetargu.
Oprócz modernizacji poznańskiego taboru, firma posiada także doświadczenie w montażu tramwajów. W Poznaniu kursują Tatry RT6N1, które powstały w tej firmie ponad 10 lat temu i są dość awaryjną konstrukcją. FPS wyprodukował także 30 tramwajów wysokopodłogowych oznaczonych jako 123N dla Warszawy. Choć pod względem technicznym tramwaje te nie należą do najnowocześniejszych, działają bez zarzutów.
ZKM zapewnia, że unieważnienie przetargu nie spowoduje opóźnień w dostarczeniu zmodernizowanych tramwajów do Gdańska. - Za ok. dwa tygodnie rozpiszemy ponownie przetarg na modernizację składów z Dortmundu - dodaje rzecznik ZKM Gdańsk.
Jak mówi Jerzy Zając z wrocławskiego Protramu, jednej z firm, która była zainteresowana ofertą ZKM Gdańsk - Zapewne zmianie ulegną warunki przetargu. Jeżeli będziemy w stanie je spełnić, najprawdopodobniej weźmiemy w nim udział.
Oprócz HCP i Protramu, zainteresowanie udziałem w przetargu wykazuje także poznański Modertrans, który nawet przygotował już wizualizację zmodernizowanego tramwaju N8C.
Jeżeli uda się szybko rozstrzygnąć kolejny przetarg, pierwsze tramwaje pojawią się na gdańskich torowiskach w tym roku. Przypuszczalnie zostaną one wykorzystane do obsługi linii tramwajowej na Chełm oraz zastąpią najbardziej wyeksploatowane, najpopularniejsze tramwaje w Gdańsku - serii Konstal 105N.
Warto zwrócić uwagę, że ZKM Gdańsk ubił świetny interes kupując tramwaje z Niemiec za ułamek kwoty, jaką musiałby wydać na taką samą ilość nowych składów. Planowana modernizacja przystosuje te składy dla osób niepełnosprawnych. Koszt jednego składu N8C wraz z jego modernizacją wynosić będzie ok. 710 tys zł, podczas gdy zupełnie nowy tramwaj tej samej długości to wydatek rzędu od 7 do 8 mln zł. Ponadto N8C to tramwaje dwukierunkowe, które do zawracania nie potrzebują pętli, tak więc doskonale sprawdzą się w czasie remontów lub utrudnień na trasach.
Opinie (43) 3 zablokowane
-
2009-03-13 23:28
stare nowe tramwaje
Ten wiekowy n8c jest w super stanie w porównaniu do 105 to solidny wóz,swietne materiały wykonczeniowe.105 po 20 latach to poprostu złom a dortmundy sa w bdb stanie
- 0 0
-
2009-03-13 23:22
n8c
moder..... tak Wam zmodernizował pierwszy tramwaj ze kopary Wam opadna :))
- 0 0
-
2008-04-13 18:20
Bardzo dobrze, że chcą remontować N8C. Patrząc na jakość modernizacji 105N, można się spodziewać naprawdę nie złych jakościowo wagonów. Dodając do tego chęć wstawienia niskopodłogowych członów... Mogą wyjść całkiem przyjazne składy. Pytanie tylko czy potrafimy o nie zadbać w życiu codziennym...?? Wypowiedzi w stylu "remontujcie Ikarusy", chyba szkoda komentować.
- 0 0
-
2008-03-27 08:34
A mnie "Dortmundy" się podobają
I nie uważam za konieczne przerabianie ich przodów - czy bardziej kanciaste to nowocześniejsze? Remont oczywiście tak ale przebudowa to zbędny wydatek. Lepiej naprawić te złomy Ikarusy aby mniej kopciły przy każdym ruszaniu z przystanku!
- 0 0
-
2008-03-26 22:40
oczywiście wszystkie "nowe" tramwaje na chełm. rozumiem że ZTM chce zwiększyć częstotliwość kursowania do 60/godz...krew mnie zalewa jak patrze że w tej chwili wszystkie nowsze tramwaje jeżdżą na chełm wożąc zazwyczaj głównie powietrze ...a na innych liniach np 8 i 13 na stogi tramwaje 2 razy rzadziej i przyjezdzają wypchane do granic mozliwosci...i w dodatku same złomy obsługują te linia...ehhh nie ma to jak dobra oragnizacja:) ( do tych bardziej wrażliwych polonistów - przepraszam za błędy i literówki-darujcie sobie jak juz dyskutowac to na temat)
- 0 0
-
2008-03-26 21:24
Uwaga na kasowniki
Kiedy kasujecie bilety w starych kasownikach, upewniajcie się, czy macie nadrukowane wszystkie cyferki. Ja się dziś nie upewniłam i jutro wysyłam protest do Renomy, bo dwaj sfrustrowani panowie dali mi do zrozumienia, że to ja powinnam czuwać, by te kasowniki działały poprawnie, a nie mam kasy na urzeczywistnianie ich widzimisię:/...
- 0 0
-
2008-03-26 16:12
W ogóle nie kupujcie tego złomu!
W środku nie ma miejsca żeby stanąć o złapaniu się za uchwyt nie wspominając.
- 0 0
-
2008-03-26 13:58
kwota minimalna (1)
powiedzcie mi, proszę, czy ja coś źle zrozumiałem, czy w dokumentacji przetargowej podano cenę minimalną?
czy to normalne żeby wskazywać ile mam pieniędzy do wydania i że nie interesuje mnie niższa kwota?- 0 0
-
2008-03-26 15:59
kwota minimalna
w tym wypadku to kwota minimalna za jaką dany oferent zmodernizował już tramwaje a nie kwota minimalna jaką chce ZKM zapłacić
- 0 0
-
2008-03-26 11:44
świetny interes inaczej (1)
"...ZKM Gdańsk ubił świetny interes kupując tramwaje z Niemiec za ułamek kwoty, jaką musiałby wydać na taką samą ilość nowych składów..."
Trzeba zrobić jeszcze jeden podobnie świetny interes i kupić jakieś 25-letnie samoloty w zastępstwie rozpadających się rządowych tupolewów. A może te dortmundy dadzą się przerobić na samoloty? Wtedy cały świat wstrzyma oddech.- 0 0
-
2008-03-26 13:58
Sowa
nie kracz bo słowo stanie się ciałem!
- 0 0
-
2008-03-26 13:23
do : Duce
Właśnie że jest to dobry interes, chcesz czekać 50 lat na wymianę tramwaji?cwaniaczek! Bardzo dobrze, ze kupili te tramwaje, to żaden złom tylko naprawdę dobre pojazdy!! gratulacje zakupu!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.