• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unieważniony przetarg na modernizację "Dortmundów"

Krzysztof Koprowski
25 marca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 13:55 (25 marca 2008)
N8C obsługują obecnie przede wszystkim trasę tramwajową na Chełm. N8C obsługują obecnie przede wszystkim trasę tramwajową na Chełm.

Zaledwie dwa tygodnie temu informowaliśmy o ogłoszeniu przez ZKM Gdańsk przetargu na modernizację 46 tramwajów typu N8C, które trafią do nas z Dortmundu, a już unieważniono to postępowanie.



Modernizacja "Dortmundów" ma objąć m.in. zmianę wyglądu tramwaju - wstawiony zostanie niskopodłogowy człon z nowymi wejściami, wymienione zostaną oba czoła, a także zainstalowany będzie monitoring. Koszt modernizacji jednej sztuki N8C szacuje się na ok. 600 tys zł. Zainteresowanie remontem ponad 25-letnich N8C wyraziły m.in. firmy Protram, Modertrans i H. Cegielski Poznań.

Jak informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik gdańskiego przewoźnika: - Jeden z oferentów oprotestował przetarg. Ponieważ zależy nam na czasie, uwzględniliśmy jego wniosek.

Jak często podróżujesz tramwajem?

Jak udało nam się ustalić niezadowoloną firmą jest H. Cegielski Poznań, a dokładnie jedna z jego spółek - Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS).

- Nie odpowiada nam zapis zapis dotyczący kwoty, na jaką powinny opiewać wykonane przez oferenta modernizacje tramwajów w ostatnich trzech latach - mówi Filip Prętki z Fabryki Pojazdów Szynowych HCP. - Nie do końca rozumiemy, czym kierował się ZKM Gdańsk formułując w tak specyficzny sposób warunki przetargu - dodaje Prętki.

FPS w ostatnich trzech latach wykonała naprawy 150 pudeł wagonów oraz 300 wózków dla poznańskich tramwajów serii 105N, jednak kwota ta nie przekroczyła 10 mln zł, a taką właśnie umieszczono w specyfikacji unieważnionego przetargu.

Oprócz modernizacji poznańskiego taboru, firma posiada także doświadczenie w montażu tramwajów. W Poznaniu kursują Tatry RT6N1, które powstały w tej firmie ponad 10 lat temu i są dość awaryjną konstrukcją. FPS wyprodukował także 30 tramwajów wysokopodłogowych oznaczonych jako 123N dla Warszawy. Choć pod względem technicznym tramwaje te nie należą do najnowocześniejszych, działają bez zarzutów.

ZKM zapewnia, że unieważnienie przetargu nie spowoduje opóźnień w dostarczeniu zmodernizowanych tramwajów do Gdańska. - Za ok. dwa tygodnie rozpiszemy ponownie przetarg na modernizację składów z Dortmundu - dodaje rzecznik ZKM Gdańsk.

Jak mówi Jerzy Zając z wrocławskiego Protramu, jednej z firm, która była zainteresowana ofertą ZKM Gdańsk - Zapewne zmianie ulegną warunki przetargu. Jeżeli będziemy w stanie je spełnić, najprawdopodobniej weźmiemy w nim udział.

Oprócz HCP i Protramu, zainteresowanie udziałem w przetargu wykazuje także poznański Modertrans, który nawet przygotował już wizualizację zmodernizowanego tramwaju N8C.

Jeżeli uda się szybko rozstrzygnąć kolejny przetarg, pierwsze tramwaje pojawią się na gdańskich torowiskach w tym roku. Przypuszczalnie zostaną one wykorzystane do obsługi linii tramwajowej na Chełm oraz zastąpią najbardziej wyeksploatowane, najpopularniejsze tramwaje w Gdańsku - serii Konstal 105N.

Zakup 46 sztuk jest silnie powiązany z planami miasta dotyczącymi budowy nowych tras tramwajowych na wzgórzach morenowych. Obecnie jedynie kilka tramwajów (w tym dwa kursujące już po mieście N8C) są w stanie bezpiecznie pokonać tak duże różnice terenu, jak w przypadku trasy na Chełm czy planowanej na Migowo.

Warto zwrócić uwagę, że ZKM Gdańsk ubił świetny interes kupując tramwaje z Niemiec za ułamek kwoty, jaką musiałby wydać na taką samą ilość nowych składów. Planowana modernizacja przystosuje te składy dla osób niepełnosprawnych. Koszt jednego składu N8C wraz z jego modernizacją wynosić będzie ok. 710 tys zł, podczas gdy zupełnie nowy tramwaj tej samej długości to wydatek rzędu od 7 do 8 mln zł. Ponadto N8C to tramwaje dwukierunkowe, które do zawracania nie potrzebują pętli, tak więc doskonale sprawdzą się w czasie remontów lub utrudnień na trasach.

Opinie (43) 3 zablokowane

  • świetny interes inaczej (1)

    "...ZKM Gdańsk ubił świetny interes kupując tramwaje z Niemiec za ułamek kwoty, jaką musiałby wydać na taką samą ilość nowych składów..."

    Trzeba zrobić jeszcze jeden podobnie świetny interes i kupić jakieś 25-letnie samoloty w zastępstwie rozpadających się rządowych tupolewów. A może te dortmundy dadzą się przerobić na samoloty? Wtedy cały świat wstrzyma oddech.

    • 0 0

    • Sowa

      nie kracz bo słowo stanie się ciałem!

      • 0 0

  • złom i jeszcze raz złom (1)

    Lepiej mieć 10 nowych "bombardierów" niż 100 tych złomów w których żygać się chce na widok siedzeń i wnętrza. Ble...I po co drzwi po 2 stronach ??? U nas raczej szyny są układane parzyście. To już dużo lepiej się prezentują tramwaje które obecnie jeżdżą po gdąnsku. Pajace z magitratu myślą że to świetny interes a to g... prawda. To Neimcy się cieszą że udało im się SPRZEDAĆ i zarobić na czymś co jest złomem a złomowanie kosztuje a nie przynosi zyski co do zasady !!!

    • 0 0

    • A będziesz cierpliwie czekał na przystanku na bombardiera, który będzie jeździł co 30 minut?

      • 0 0

  • do : Duce

    Właśnie że jest to dobry interes, chcesz czekać 50 lat na wymianę tramwaji?cwaniaczek! Bardzo dobrze, ze kupili te tramwaje, to żaden złom tylko naprawdę dobre pojazdy!! gratulacje zakupu!!

    • 0 0

  • kwota minimalna (1)

    powiedzcie mi, proszę, czy ja coś źle zrozumiałem, czy w dokumentacji przetargowej podano cenę minimalną?
    czy to normalne żeby wskazywać ile mam pieniędzy do wydania i że nie interesuje mnie niższa kwota?

    • 0 0

    • kwota minimalna

      w tym wypadku to kwota minimalna za jaką dany oferent zmodernizował już tramwaje a nie kwota minimalna jaką chce ZKM zapłacić

      • 0 0

  • W ogóle nie kupujcie tego złomu!

    W środku nie ma miejsca żeby stanąć o złapaniu się za uchwyt nie wspominając.

    • 0 0

  • Uwaga na kasowniki

    Kiedy kasujecie bilety w starych kasownikach, upewniajcie się, czy macie nadrukowane wszystkie cyferki. Ja się dziś nie upewniłam i jutro wysyłam protest do Renomy, bo dwaj sfrustrowani panowie dali mi do zrozumienia, że to ja powinnam czuwać, by te kasowniki działały poprawnie, a nie mam kasy na urzeczywistnianie ich widzimisię:/...

    • 0 0

  • oczywiście wszystkie "nowe" tramwaje na chełm. rozumiem że ZTM chce zwiększyć częstotliwość kursowania do 60/godz...krew mnie zalewa jak patrze że w tej chwili wszystkie nowsze tramwaje jeżdżą na chełm wożąc zazwyczaj głównie powietrze ...a na innych liniach np 8 i 13 na stogi tramwaje 2 razy rzadziej i przyjezdzają wypchane do granic mozliwosci...i w dodatku same złomy obsługują te linia...ehhh nie ma to jak dobra oragnizacja:) ( do tych bardziej wrażliwych polonistów - przepraszam za błędy i literówki-darujcie sobie jak juz dyskutowac to na temat)

    • 0 0

  • A mnie "Dortmundy" się podobają

    I nie uważam za konieczne przerabianie ich przodów - czy bardziej kanciaste to nowocześniejsze? Remont oczywiście tak ale przebudowa to zbędny wydatek. Lepiej naprawić te złomy Ikarusy aby mniej kopciły przy każdym ruszaniu z przystanku!

    • 0 0

  • Bardzo dobrze, że chcą remontować N8C. Patrząc na jakość modernizacji 105N, można się spodziewać naprawdę nie złych jakościowo wagonów. Dodając do tego chęć wstawienia niskopodłogowych członów... Mogą wyjść całkiem przyjazne składy. Pytanie tylko czy potrafimy o nie zadbać w życiu codziennym...?? Wypowiedzi w stylu "remontujcie Ikarusy", chyba szkoda komentować.

    • 0 0

  • n8c

    moder..... tak Wam zmodernizował pierwszy tramwaj ze kopary Wam opadna :))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane