• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unieważniony przetarg na modernizację tramwajów z Kassel

mak
17 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
Za modernizację 14 takich tramwajów, które kosztowały miasto ok. 2,5 mln zł poznańska firma chce... 24 mln zł. Za modernizację 14 takich tramwajów, które kosztowały miasto ok. 2,5 mln zł poznańska firma chce... 24 mln zł.

Kiedy w maju tego roku gdański ZKM kupował 14 30-letnich pojazdów N8C za ok. 2,5 mln zł, było jasne, że w ten tabor trzeba będzie zainwestować. Do przetargu na modernizację tramwajów z Kassel ogłoszonego przez ZKM stanęła jednak tylko jedna firma, która swoje usługi wyceniła na 24 mln zł.



Dwukierunkowe tramwaje z Kassel będą wykorzystywane do obsługi linii na Morenę, na której zawracanie będzie odbywać się bez pętli. Dwukierunkowe tramwaje z Kassel będą wykorzystywane do obsługi linii na Morenę, na której zawracanie będzie odbywać się bez pętli.
Wkrótce do Gdańska trafi 14 ponad 30-letnich tramwajów typu N8C z niemieckiego Kassel, które ZKM Gdańsk kupił za ok. 2,5 mln zł (łącznie to cena kupna 1/3 ceny nowego tramwaju dwukierunkowego). Wagony z tego taboru są dość wysłużone - każdy z nich ma przebieg ok. 1,3 mln km. Dlatego konieczna jest ich modernizacja, która ma objąć m.in.: wyposażenie ich w niskopodłogowy człon, klimatyzację, elektronikę pokładową, pochylnie umożliwiające wjazd wózków inwalidzkich i dziecięcych, wymianę siedzeń czy malowanie wewnątrz i na zewnątrz oraz wymianę szyb.

W maju tego roku ZKM rozpisał w tym celu przetarg. Ostatecznie przystąpiła od niego tylko jedna firma - Modertrans z Poznania, ta sama, która już modernizowała dla Gdańska tramwaje typu N8C z Dortmundu. Tym razem swoje usługi wyceniła na 24 mln zł brutto, czyli ok. 1,4 mln za sztukę. To znacznie więcej, niż zakładał ZKM.

Dlatego we wtorek przewoźnik zdecydował o unieważnieniu przetargu.

- 16 czerwca 2014 roku poznaliśmy ofertę cenową złożoną przez Modertrans Poznań. Kwota zaproponowana przez wykonawcę przekracza środki planowane na ten cel - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM. - W najbliższym czasie zostanie ogłoszony kolejny przetarg na modernizację.

Ceny tramwajów

Używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys.; zł
Modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
Modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - ok. 1,4 mln zł;
Nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł


Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.



Tak działa nowoczesna myjnia dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.

mak

Miejsca

Opinie (127) 4 zablokowane

  • No fajnie jest.

    Tramwaje potaniały, tylko usługi remontowe podrożały.

    • 0 0

  • Zanim ktoś zacznie narzekać dlaczego kupujemy używane "po Niemcu" (36)

    to radzę dokładnie zapoznać się z tą szarą tabelką, a szczególnie ostatnią pozycją. Mimo wszystko opłaca się. Z tego samego powodu, z którego opłaca się kupić używane auto w dobrym stanie. Oczywiście wiadomego pochodzenia, od znanego sprzedawcy.

    • 185 31

    • Tomek - pracownik ZTM lub Urzędu Miasta (6)

      Oczywiście że złom jest tańszy niż tramwaj. Po modernizacji to jednak nadal złom, tyle że po modernizacji. To już lepiej modernizować konstale - są znacznie wygodniejsze. Złom z Niemiec nawet po modernizacji nie ma uchwytów dla pasażerów stojących. Konstalom trzeba wymienić napęd i elektronikę. A że Dortmundy są dwukierunkowe: Gdańsk ich nie potrzebuje. To linię na Morenę specjalnie projektuje się tak, aby uzasadnić zakup złomu z Niemiec. Trzeba było mniej pieniędzy wydać na tunele i ECS, a więcej na dobre tramwaje.

      • 19 33

      • Konstale wygodniejsze ? (4)

        Tunel niepotrzebny ?
        Puknij się w łeb a echo cię zabije.

        • 38 10

        • 1 ECS to ile nowych tramwajów ? ? ? ? (1)

          mnustwo

          • 2 7

          • Raczej mnóstfo! :)

            • 1 0

        • Konstale są wygodniejsze niż Dortmundy

          Jest w nich dużo więcej miejsca. Mnóstwo miejsca w Dortmundach marnuje się na niepotrzebne drzwi ze schodami po drugiej stronie i na barokowe przejścia między członami i poziomami (te galeryjki itp.). Za to w Dortmundzie nie ma się czego chwycić, jeśli się stoi. Złom to złom, ale złom po przeróbkach jest gorszy niż dobrze zaprojektowany złom bez przeróbek. Oczywiście nei jestem za remontem konstali, tak jak nie jestem za Dortmundami. należy kupić tramwaje, czyli Bombardiery lub Pesy. A linię na Morenę trzeba budować dla tramwajów jednokierunkowych - wygodniejszych.

          • 0 2

        • leming głupcze takie teksty to mozna było pisac 20 lat temu!!Ale kazdy leming bedzie usparwiedliwiał nieudolnosc polityków i

          • 2 12

      • Konstale są bardzo komfortowe, uwielbiam mieć szron we włosach :D

        • 10 4

    • tak samochód z przebiegiem ponad 1 mln nieźle by było (10)

      • 20 36

      • ludzie mercedesy z takimi przebiegami łykali i jeździli (7)

        • 29 1

        • Tydzień, potem się rozpadały i parę osób zginęło z tego powodu. (4)

          • 5 29

          • Czy ja dobrze liczę, że bardziej opłaca siękupić "nowy" używany tramwaj niż modernizować stary? 170 tys zł contra 650 (3)

            • 0 23

            • Ale z Ciebie łeb

              • 2 0

            • Nie

              źle liczysz a ponadto jesteś głupi :)

              • 7 0

            • Ustalmy, że ani nie liczysz, ani nawet nie rozumiesz tego, co czytasz.

              • 17 0

        • serwis i obsługa niemiecka przy ich odpowiedzialności i fachowości to miraż w porównaniu z naszymi "fachowcami" (1)

          kowal i kosmonauta, tak wygląga różnica.

          • 10 1

          • a co?

            Przyjmij sie do ZKM-u,pokarzesz wszystkim jaki z ciebie fachowiec.Na 100% zostaniesz kosmonautą albo nawet kowalem.

            • 1 4

      • 30 letni szrot to nadal szrot nawet po modernizacji. (1)

        30 lat w komunikacji miejskiej to jak 90 lat posiadania auta do własnych potrzeb. Chcesz jeżdzic zabytkiem to do muzeum.

        • 5 12

        • To inwestycja na kilkadziesiąt lat. Te Dortmundy jeździły u Niemców 30 lat. Ile wytrzymają u nas? najwyżej kilka. I ile kasy idzie rocznie na naprawy tych dortmundow? Zdaje mi się ze lepiej byśmy wyszli na kupnie nowych. Ta modernizacja jest słaba. Nowy człon z niską podłoga w którym nie ma miejsca na wózki dla dzieci o których mowa w artykule, drzwi które się zacinaja. Zalość i nędza. Wyrzucanie kasy w błoto

          • 9 9

    • (3)

      To inwestycja na kilkadziesiąt lat. Te Dortmundy jeździły u Niemców 30 lat. Ile wytrzymają u nas? najwyżej kilka. I ile kasy idzie rocznie na naprawy tych dortmundow? Zdaje mi się ze lepiej byśmy wyszli na kupnie nowych. Ta modernizacja jest słaba. Nowy człon z niską podłoga w którym nie ma miejsca na wózki dla dzieci o których mowa w artykule, drzwi które się zacinaja. Zalość i nędza. Wyrzucanie kasy w błoto

      • 7 14

      • (2)

        "PESY" mają po 3 lata, poczekajmy do 10ciu to i tak będzie 3x mniej niż mają "dortmundery" wtedy pogadamy. Elektryka powoli wysiada, niedopracowania, błędy projektowe zużycie osprzętu. Pojeżdżą do końca amortyzacji i będzie można nazwać je złomem a dortmundy będą jeździć dalej... Maja w sumie tylko 2 słabe strony i to tylko kwestia serwisowa.

        • 15 1

        • stary nowy (1)

          z przykroscią zauwazam ze coraz to wiecej w nich szwankuje, dodatkowo sa nieodwracalnie porysowane od tej nowej myjni jakby szczotą drucianą pocisnąć plastik, dortmundy przed modernizacja jezdzą bezszelestnie, jakby plynely, po to juz tragedia(ach ta technika 21)-wrazenie z wewnatrz pojazdu

          • 2 1

          • Porysowane

            Owszem są porysowane,ale nie od myjni,tylko od krzaków rosnących przy torowisku,nie sa systematycznie przycinane,ZDiZ ma wywalone na krzaki

            • 4 0

    • PO szło w stadion 700 mln no to musi budyń oszczędzać

      na naszej wygodzie...i na budżecie bo odsetki za stadion trzeba płacić.

      • 2 4

    • jesli sie oplaca stary złom to dlaczego urzedasy niekupują złomu na auta słuzbowe leming (10)

      miasto stać.ale trzeba kase na mieszkańcach oszczedzac by wydawac na luksusy dla urzedasów i POlityków nowe tablety ,smartfony i iinne pomysły na nowe tramwaje juz nie

      • 29 25

      • Urzędnik to osoba reprezentatywna.. (9)

        ..reprezentuje zarówno mnie jak i ciebie, ja wolę żeby jeździł limuzyną na spotkania, nie rowerem.

        • 7 42

        • Państwa Polskiego praktycznie juz nie ma. Kto to powiedział? (2)

          Członkowie władz tego kraju którego praktycznie juz nie ma!

          • 5 8

          • powiedział to minister w rządzie nijaki pan sienkiewicz

            który nie jest polakiem

            • 0 3

          • minusujesz? Prawda w oczy kole!!!

            lemingi i inne trolle platformiane nie zyja w Polsce tylko w europie. Polski juz nie ma to i on juz nie sa polakami.

            • 1 6

        • a tramwajem nie łaska?

          bredzisz - na spotkania powinien jeździć zmodernizowanym dortmundem

          • 1 2

        • Urzędnik (3)

          nie reprezentuje ani mnie, ani ciebie. On reprezentuje Państwo - jak Belka, Sienkiewicz, Drzewiecki, Beger i inni.

          • 34 8

          • (1)

            A Państwo to my.

            • 9 0

            • Oj naiwny, naiwny, naiwny...

              Jak dziecko we mgle.

              • 7 5

          • I snuje opowieści u Sowy

            • 13 2

        • leming ty juz zamiast mózgu masz wazeline :) Takich niekompetentnych urzedasów to sie na zbity pysk wywala

          nie wiedziałem ze leming moze byc az takim idiotą wiem ze jak im sie na łeb odlewaja to mówią ze to deszcz pada ,ale nie wiedziałem ze az se az tak w chodzą z wazeliną druga możliwość ze to pisał urzędas

          • 2 5

    • FSD

      masz rację - szkopy się sfrajerowały, że sprzedali nam tak tanio takie cacuszka ...

      • 17 6

    • Powinno wrócić się do Konstali 105n - świetne maszyny.

      • 28 32

  • stare zuzyte dortmundy qwa

    wstyd...i nic juz nie napisze teraz sie beda bujac jak z tym pindolino co za chory kraj.....a w bydgoszczu super tramwaje robiom ;)

    • 1 1

  • kto projektuje modernizację?

    bo warto byłoby uniknąć błędów popełnionych przy modernizacji "Dortmundów", a mianowicie usunąć podwójne siedzenia z okolicy przejść przez przeguby i dodać więcej górnych uchwytów dla pasażerów w pobliżu wyjść z tramwaju. W Niemczech nie znali tłoku w tramwajach, więc dla nich ważna była liczba siedzeń, a u nas jest jednak inaczej.

    • 1 0

  • miasto podjęło bardzo słuszną decyzję. (6)

    Tramwaje są w świetnym stanie, regularnie serwisowane. wiem, że Niemcy wcale by ich nie sprzedawali, ale wprowadzają zmiany dot. elektryfikacji i te tabory po prostu nie pasują.

    • 10 10

    • leming ty wazeliniarzu budynia skocz lepiej po wazeline i zasuwaj do budynia (4)

      • 2 10

      • lubisz wazelinke skoro o niej piszesz w kólko, smietane z kolan pewnie tez

        to do tego co zna jedno słowo - leming

        • 0 0

      • (2)

        Naucz się wreszcie pisać po polsku, bo sprawiasz wrażenie ruskiego agenta piszącego na zlecenie Moskwy :].

        • 9 3

        • słuchaj leming moze byc nawet analfabetą ale nie zgadza by go okradali (1)

          • 0 11

          • Q.E.D.

            • 1 0

    • Po bułki do sklepu

      Niemiec płakał jak sprzedawał ;)

      • 0 3

  • A (4)

    Jak długo bezawaryjie ten modernizowany cud pojeździ /nowy tramwaj pewno dłużej a w to stare będą ładować kasę /

    • 9 14

    • Niech je nawet pięć razy modernizują.. (3)

      ..powiedzmy co trzy lata, czyli 15 lat pojeździ, to i tak wyjdzie taniej niż nówka sztuka która ma 3 lata gwarancji.

      • 8 4

      • słuchaj leming to poco kupowac nowe auta ? niech ludzie kupuja stary złom ze szrotu i remontuja (2)

        wyjdzie taniej.Poco kupowac nowe pralki i telewizory niech kupuja starocie i naprawiają!Zawsze sie zastanawiam dlaczego leming jest takim idiotą wazeliniarzem każdą nieudolność Polityków będzie tłumaczył za nich choćby mu mieli do zupy naszczać powie ze jest smaczna!!Te tramwaje sa dla nas z naszych podatków i my podatnicy bedziemy nimi jechac urzedasy sobie kupią nowe luksusowe auta jako służbowe na nasz koszt !!Ich najnowszy pomysł to super drogie auta elektryczne!Dlatego my żądamy nowych tramwajów poto płacimy cholernie drogie podatki !!

        • 3 11

        • spieprzaj dziadu do budy

          • 0 0

        • Ty to jakiś głupi jesteś ćwoku.

          Jak ja kupuję auto, pralkę czy telewizor to kupuję dla siebie i za swoje pieniądze. Jak miasto kupuje tramwaje, to robi to za pieniądze wsystkich płacących podatki w tym mieście, ale nie wszyscy będą z nich korzystać. Ja nie jeżdżę komunikacją miejską, dlaczego mam ci fundować nowy tramwaj ?

          • 6 2

  • (11)

    Najprościej kupić za nie swoje pieniądze.To przed zakupem nikt z "odpowiedzialnych" ( takich w urzędach przecież nie ma ) nie zrobił kalkulacji ile za taką przeróbkę trzeba będzie zapłacić.Niemiec się pozbył a Polak będzie kombinował co z tym teraz zrobić.

    • 47 58

    • (9)

      A Ty na pewno nie potrafisz liczyć. Używany dortmund + remont = 820 tys, a nowy jazz duo 8,6 mln. Widzisz dziesięciokrotną róznicę?

      • 26 7

      • leming ty wazeliniarzu budynia skocz lepiej po wazeline i zasuwaj do budynia (3)

        • 1 22

        • do budy dziadu prosty

          • 0 0

        • (1)

          A ty "rozsądnie myślący" protestancie, weź w końcu naucz się trochę matematyki i poczytaj o gospodarowaniu pieniędzmi które SĄ w kasie miejskiej a nie które tobie się marzą, że miasto ma. Łatwo wyzywać ludzi od lemingów i wazeliniarzy (ciekawe skąd masz taką wiedzę, z autopsji?) a trudniej pojąć matematykę środków w budżecie miejskim.

          • 18 5

          • leming nieucz swojej głupoty bo gdyby nie opór se strony normalnych ludzi co

            niepozwalaja sie dymac to by nic wtym kraju niepowstało a kasy by jeszce wiecej nakradli

            • 1 7

      • bzdury

        to weź se 60 letnią żonę zamiast 20 letniej - jest tańsza w utrzymaniu

        • 0 5

      • Ok 1570 tyś, bo to są dwukierunkowe zgodnie z tabelą (1)

        5 lat temu kupiliśmy inne.

        Co nie zmienia faktu, że w cenie 1 jest 5. A ludziom najbardziej zależy na częstotliwości, a nie na tym czy jadą nówką czy tylko wyremontowanym.

        Bo każdy woli mieć tramwaj co 12min, a nie raz na 1h.

        • 15 4

        • Jeżeli twierdzisz, że te z przed kilku lat są inne to napisz proszę czym się różnią.

          • 4 0

      • doliczyć kilka baniek wziątki dla pośredników trzeba (1)

        i lobbystow, prezesury itp

        • 5 18

        • jak masz taką wiedzę, to wiesz gdzie się zgłosić.

          • 18 1

    • Modernizacja..

      ...tych CZTERNASTU sztuk nawet za cenę 24mln. to i tak taniej niż TRZY nowe sztuki. Faktycznie się nie kalkuluje..

      • 19 1

  • Jeszcze o szarej tabelce

    Brakuje ceny Pesy Swing. Linia na Morenę została zaprojektowana tak, aby uzasadnić zakup Dortmundów. Pozbywając się Dortmundów, można ją zrobić normalnie i kupić tańsze i lepsze tramwaje.

    • 1 1

  • Co wypowiedź.... (6)

    ....to bardziej cenna i godna stetryczałego Kaczyńskiego który wie,ale nie powie,skąd wziąć parę miliardów na to i owo.....Konstale rozsypują się i nie nadaja się już do żadnego remontu.To,że są w podobnym wieku jak N8C to nic nie znaczy.Nie zapominajcie,że technologia,wykonawstwo...miedzy "nimi" a "nami" to była cała epoka.Więc powiedzcie mądrale gdzie znaleźć pieniądze na np.Swingi czy Jazzy, które nota bene "nie dożyją" wieku Dortmundów.........bo po prostu sie rozsypią,nie tyle w sensie fizycznym co technologicznym

    • 7 3

    • Jeszce Ci mało (5)

      Hej lemingi jeszcze Wam mało,co usłyszeliście o sitwie,przecież kupując nasze nowe podatek i robocizna zostaje w kraju(w Polsce-piszę tak bo niektórzy już nie wiedzą,że jeszcze Polska istnieje,chwieje się dobijają ją POpaprańcy,ale jeszcze istnieje,dzięki takim ludziom jak Kaczyński),za ten zakup starego złomu jakby sądy
      były nie kolesiowe to od razu pod sąd,jak długo jeszcze będą za WASZE pieniądze
      kupować złom jak te tramwaje,Pendolino itp,plują Wam w pysk a Wy myślicie ,że jakoś to będzie,bo jeszcze do roboty na 14 godzin dziennie możecie podjeżdżać swoimi samochodzikami na raty kupionymi.Takimi zakupami sami podcinają gałąź na której siedzicie,otwórzcie oczka lemingi kochane.

      • 1 8

      • W artykule nie chodzi o wojnę PiS z PO

        Zakup złomu to nasza miejscowa, miejska sprawa i nikt miastu nie nakazał kupować złomu. Przynależność partyjna Budynia nie ma tu nic do rzeczy. Po prostu Budyń pieniądze wydaje na co innego, więc na tramwaje mu nie starcza. Talib z PiS, który zamiast używać rzeczowych argumentów odwołuje się do religii smoleńskiej i teorii wielkiego spisku, układu, Rychu, Zdzichu, mordo ty moja itp. osiąga efekt odwrotny od zamierzonego. Jemu chyba i tak nie chodzi o to, by po Gdańsku jeździły tramwaje, a nie złom z Niemiec, tylko aby przywalić PO - obojętnie pod jakim pretekstem.

        • 1 0

      • Ooooo..

        Wyszło PiSdzisko z worka, a tak się ciul zapierał pod każdym komentarzem, że on nie za Kaczyniakiem. Co, leków się zapomniało, czy przez przypadek prawdę napisałeś ? A może ciśnienie skoczyło, bo cię każdy gasi sensownym kontrargumentem na te bzdury które smarujesz pod każdym artykułem ?

        • 4 0

      • PiSiorku.... (2)

        ....pie**** jak twój guru....Napisz tylko,albo wskaż źródło...:-))) skad wziąśc kasę?.Może Hofman lub Błaszczak czy jak im tam....wskażą ci odpowiedź....choć szczerze wątpię

        • 7 1

        • (1)

          No jak to skąd? Przecież jasne: rozliczą złodziei, aferzystów i nieuczciwą prywatyzację, i bedzie na super hiper tramwaje z PESY. A nie, wroc, jak znacjonalizuja "majatek narodowy", to juz PESY nie bedzie...

          • 2 4

          • Nierealne deklu,

            bo musieliby zacząć od siebie :
            FOZZ.
            Telegraf.
            Art-B.
            Porozumienie Centrum.
            Budynki RUCH.
            Stocznia Gdańska.
            Termy Rydzyka.
            Nowa funkcja żony i 6cio letnie L4 w KGHiM.
            ...

            • 4 0

  • Piękna szara tabelka (4)

    Czegoś jednak w niej brakuje. Tramwaj nie będzie jeździł w nieskończoność, nawet po wielu modernizacjach. Nawet uwzględniając fakt, że Niemcy nie psują własnego sprzętu, nowe tramwaje będą jeździć znacznie dłużej, nie trzeba więc będzie kupować wkrótce nowych, a nawet jak się nam nowsze zamarzą, to nowoczesne sprzedamy bez trudu i za rozsądną cenę. Proponuję zmianę strategii pracownikom ZTM i Urzędu Miasta, którym płaci się za chwalenie złomu N8C na tym forum. Trzeba reklamować zakup złomu inaczej: gdybyśmy teraz kupili nowoczesne Pesy Swing (czy Jazz, ale linię na Morenę można by już zaprojektować normalnie, pod tramwaje), to jak pojawią się jeszcze lepsze, jeszcze nowocześniejsze tramwaje, nie moglibyśmy już ich kupić, bo właśnie kupiliśmy nowe. A tak wkrótce złom wymienimy na nowoczesne tramwaje! Po to właśnie kupujemy złom - żeby przetrwać do tych najnowszych!

    • 7 8

    • Angela zadzwoniła do ryżego że budyń ma kupić złom to Gdańsk kupił. (3)

      Teraz tylko delikatna modernizacja za kilkadziesiąt milionów i ciesz się głupi ludu.

      • 4 11

      • To nie Niemcy nam wciskają złom.

        To Budyń sam ten złom u Niemców wybłagał, bo tramwaje kosztują znacznie więcej i mu nie starczyło - wydał już (nasze) pieniądze na co innego.

        • 0 1

      • Urwał nać ! (1)

        To idź i kup nowe, ale nie za moje pieniądze.

        • 4 1

        • buraku to kupuj złom ale za swoje pieniadze nie za moje

          • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane