- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (383 opinie)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (226 opinii)
- 3 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (62 opinie)
- 4 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (83 opinie)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (164 opinie)
- 6 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (295 opinii)
Unieważniony przetarg na modernizację tramwajów z Kassel
Kiedy w maju tego roku gdański ZKM kupował 14 30-letnich pojazdów N8C za ok. 2,5 mln zł, było jasne, że w ten tabor trzeba będzie zainwestować. Do przetargu na modernizację tramwajów z Kassel ogłoszonego przez ZKM stanęła jednak tylko jedna firma, która swoje usługi wyceniła na 24 mln zł.
Wkrótce do Gdańska trafi 14 ponad 30-letnich tramwajów typu N8C z niemieckiego Kassel, które ZKM Gdańsk kupił za ok. 2,5 mln zł (łącznie to cena kupna 1/3 ceny nowego tramwaju dwukierunkowego). Wagony z tego taboru są dość wysłużone - każdy z nich ma przebieg ok. 1,3 mln km. Dlatego konieczna jest ich modernizacja, która ma objąć m.in.: wyposażenie ich w niskopodłogowy człon, klimatyzację, elektronikę pokładową, pochylnie umożliwiające wjazd wózków inwalidzkich i dziecięcych, wymianę siedzeń czy malowanie wewnątrz i na zewnątrz oraz wymianę szyb.
W maju tego roku ZKM rozpisał w tym celu przetarg. Ostatecznie przystąpiła od niego tylko jedna firma - Modertrans z Poznania, ta sama, która już modernizowała dla Gdańska tramwaje typu N8C z Dortmundu. Tym razem swoje usługi wyceniła na 24 mln zł brutto, czyli ok. 1,4 mln za sztukę. To znacznie więcej, niż zakładał ZKM.
Dlatego we wtorek przewoźnik zdecydował o unieważnieniu przetargu.
- 16 czerwca 2014 roku poznaliśmy ofertę cenową złożoną przez Modertrans Poznań. Kwota zaproponowana przez wykonawcę przekracza środki planowane na ten cel - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik ZKM. - W najbliższym czasie zostanie ogłoszony kolejny przetarg na modernizację.
Używany, dwukierunkowy tramwaj typu Dortmund - ok. 170 tys.; zł
Modernizacja jednego tramwaju typu Dortmund (5 lat temu) - ok. 650 tys. zł
Modernizacja jednego dwukierunkowego tramwaju typu Dortmund - ok. 1,4 mln zł;
Nowy tramwaj dwukierunkowy Jazz Duo - ok. 8,6 mln zł
Zobacz postępy na budowie linii tramwajowej na Morenę. Film nagrany w marcu.
Tak działa nowoczesna myjnia dla tramwajów w zajezdni na Strzyży.
Miejsca
Opinie (127) 4 zablokowane
-
2014-06-18 14:32
Liczenie boli
Dwadzieścia cztery miliony za remont czternastu tramwajów, to według autora około 1,4 mln za sztukę.
Ja miałem chyba inną matematykę, bo 24/ 14= około 1,71 mln, a to nie jest już około 1,4mln.- 2 0
-
2014-06-18 15:10
Jak to jest: kupuje się w wielu urzędach w całym kraju limuzyny dla urzędników (1)
a lud niech jezdzi taborem z demobilu. takie mam pytanie do decydentów w całej Polsce!
- 0 4
-
2014-06-18 15:13
z drugiej strony jeżeli będą je stopniowo w miarę zużywania ich zastępowac je nowymi to ma to sens.
- 3 0
-
2014-06-18 15:22
Nie, nie ma to sensu,
bo właśnie po to mają zostać zmodernizowane, żeby nie kupować nowych.
- 0 2
-
2014-06-18 18:37
Jeszcze o szarej tabelce
Brakuje ceny Pesy Swing. Linia na Morenę została zaprojektowana tak, aby uzasadnić zakup Dortmundów. Pozbywając się Dortmundów, można ją zrobić normalnie i kupić tańsze i lepsze tramwaje.
- 1 1
-
2014-06-18 21:19
kto projektuje modernizację?
bo warto byłoby uniknąć błędów popełnionych przy modernizacji "Dortmundów", a mianowicie usunąć podwójne siedzenia z okolicy przejść przez przeguby i dodać więcej górnych uchwytów dla pasażerów w pobliżu wyjść z tramwaju. W Niemczech nie znali tłoku w tramwajach, więc dla nich ważna była liczba siedzeń, a u nas jest jednak inaczej.
- 1 0
-
2014-06-19 00:42
stare zuzyte dortmundy qwa
wstyd...i nic juz nie napisze teraz sie beda bujac jak z tym pindolino co za chory kraj.....a w bydgoszczu super tramwaje robiom ;)
- 1 1
-
2014-06-21 00:53
No fajnie jest.
Tramwaje potaniały, tylko usługi remontowe podrożały.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.