• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urbaniści proponują duże zmiany w centrum Wrzeszcza

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Ogromne zainteresowanie dyskusją publiczną dla projektu planu to rzadkość w Gdańsku. Na spotkaniu zjawiło się ponad pięćdziesiąt osób (zdjęcie wykonano w połowie długości sali). Ogromne zainteresowanie dyskusją publiczną dla projektu planu to rzadkość w Gdańsku. Na spotkaniu zjawiło się ponad pięćdziesiąt osób (zdjęcie wykonano w połowie długości sali).

Już dawno żadna z publicznych debat w Gdańsku nie wzbudziła takiego zainteresowania, jak dyskusja o zagospodarowaniu okolic dworca PKP we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Spotkanie mieszkańców z urzędnikami trwało trzy godziny.



Projekt planu przewiduje m.in. powiększenie Galerii Bałtyckiej, budowę wieżowca w miejscu pętli autobusowej, nowe centrum handlowe Hevelius oraz przebudowę dworca kolejowego. Projekt planu przewiduje m.in. powiększenie Galerii Bałtyckiej, budowę wieżowca w miejscu pętli autobusowej, nowe centrum handlowe Hevelius oraz przebudowę dworca kolejowego.
Wieżowiec przed dworcem został maksymalnie przesunięty w stronę Galerii Bałtyckiej, tak aby nie dominować osi ul. Wajdeloty. Wieżowiec przed dworcem został maksymalnie przesunięty w stronę Galerii Bałtyckiej, tak aby nie dominować osi ul. Wajdeloty.
Połączenie ul. Nad Stawem z ul. Kościuszki i Nową Słowackiego (Nową Kościuszki). Z ul. Nad Stawem będzie możliwość wjazdu w ul. Nową Słowackiego, choć grafika tego nie uwzględnia. Połączenie ul. Nad Stawem z ul. Kościuszki i Nową Słowackiego (Nową Kościuszki). Z ul. Nad Stawem będzie możliwość wjazdu w ul. Nową Słowackiego, choć grafika tego nie uwzględnia.
Docelowy układ komunikacyjny w przypadku realizacji Drogi Czerwonej, w obrębie ulic: Nowej Słowackiego (Nowej Kościuszki), Kościuszki oraz Nad Stawem. Docelowy układ komunikacyjny w przypadku realizacji Drogi Czerwonej, w obrębie ulic: Nowej Słowackiego (Nowej Kościuszki), Kościuszki oraz Nad Stawem.
Wysoka temperatura spotkania to efekt wielu kontrowersyjnych zapisów w przygotowywanym planie miejscowym. Zgodnie z jego zapisami Galeria Bałtycka powiększy się prawie o połowę, po drugiej stronie torów kolejowych powstanie zupełnie nowe centrum handlowe Hevelius oraz wieżowiec o wysokości do 90 metrów.

Pierwsze informacje na temat prowadzonych prac planistycznych pojawiły się już w lipcu. Wówczas miasto zaproponowało, by wieżowiec powstał w miejsce pętli autobusowej przy dworcu zobacz na mapie Gdańska. Sama pętla miałaby zostać przeniesiona pod ziemię lub skryć się na parterze wieżowca. Zniknęłyby także stojące tu dwie kamienice zobacz na mapie Gdańska.

W nowym planie wieżowiec pozostał, ale bliżej Galerii Bałtyckiej, by nie zdominował widoku z osi ulicy Wajdeloty. - Ze względu na swoje wymiary wieżowiec będzie nadal widoczny z tej ulicy, ale nie będzie tak wyeksponowany - zapewnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Inny wieżowiec, który ma powstać w rejonie ul. Nad Stawem będzie znacząco niższy - zamiast 40 m będzie liczył jedynie 25 m.

Zmiany obejmą także ul. Kilińskiego. - Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przewiduje tutaj cofnięcie pierzei na poziomie parteru od strony planowanego centrum handlowego, tak by zwiększyć szerokość chodnika. Zakładamy także zachowanie szpaleru drzew wzdłuż ulicy - informuje Magdalena Koprowska, kierownik zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Projekt planu przewiduje budowę nowego przejścia pieszego pod torami kolejowymi. Ma ono powstać pomiędzy wejściem do Galerii Bałtyckiej od strony torów kolejowych zobacz na mapie Gdańskaul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska.

Dodatkowo, jeśli kiedyś zacznie powstawać planowana od lat 50. Droga Czerwona, niezbędne będzie przesuniecie istniejącego przejścia pieszego na wysokości Parku Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska na południe.zobacz na mapie Gdańska.

Istniejący dziś tunel pod dworcem zobacz na mapie Gdańska zostałby przebity na wylot w kierunku ul. Kilińskiego, gdy tylko ruszy budowa centrum handlowego Hevelius. Przejście byłoby jednak dostępne wyłącznie w godzinach otwarcia obiektu handlowego.

Nowe centrum handlowe oprócz funkcji typowo handlowej o powierzchni ok. 24 tys. m kw, pomieści także trzy sale kinowe, biura (prawie 5 tys. m kw.), a także hotel (przypuszczalnie standardu dwugwiazdkowego z 120 pokojami).

Ponieważ centrum Hevelius powstałoby m.in. na terenie osuszonego stawu przy ul. Kilińskiego, inwestor domu towarowego wybudowałby zupełnie nowy, podziemny zbiornik retencyjny, który znalazłby się pod obiektem.

Które pomysły budzą twoje wątpliwości?

Powierzchnia handlowa Heveliusa będzie jednak o ponad połowę mniejsza od gigantycznej Galerii Bałtyckiej, która po rozbudowie o teren przyległego biurowca Hydrobudowy zobacz na mapie Gdańska zyska aż 58 tys. m kw. powierzchni. Tak duży obiekt będzie potrzebował wielu miejsc parkingowych, których zaplanowano ok. 2,1 tys. Dla porównania w centrum handlowym Hevelius miałoby powstać 587 miejsc parkingowych na najwyższych kondygnacjach obiektu i ok. 150 miejsc w tunelu, którym w jeszcze dalszej przyszłości pobiegłaby Droga Czerwona.

Pod względem drogowym, najbardziej pokrzywdzeni podczas spotkania czuli się mieszkańcy ul. Nad Stawem zobacz na mapie Gdańska. To właśnie wzdłuż ich budynków ma być poprowadzona droga dojazdowa do nowego centrum handlowego. Będzie ona połączona z ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, a ta z powstającą właśnie tzw. Nową Słowackiego i Nową Kościuszki.

Ponadto planuje się także połączenie drogowe Placu Wybickiego zobacz na mapie Gdańska z ul. Kilińskiego przez teren browaru zobacz na mapie Gdańska. Właściciel browaru - firma budowlana Góski - zapowiada, że zabudowa tego terenu ruszy w przyszłym roku. Mają tu powstać biura, mieszkania i obiekt gastronomiczny.

PB Górski podtrzymuje chęć przebudowy peronu kolejowego Szybkiej Kolei Miejskiej, tak by pasażerowie mogli wejść z nich bezpośrednio do centrum handlowego. Plan miejscowy zezwala na realizację dworca zgodnie z koncepcją pracowni architektonicznej FORT, jednak pozostaje to sferą marzeń kolejarzy i pasażerów.

Projekt planu zagospodarowania jest wyłożony do publicznego wglądu do 16 grudnia br. Można go także przejrzeć na podstronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do planu przyjmowanie są pisemnie lub elektronicznie (opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) w terminie do 30 grudnia br.

Opinie (240) ponad 10 zablokowanych

  • PADLY SWIATLA

    poki co kolo galerii na skrzyzowaniu hrunwaldzkiej i slowakiego padly swiatla, nie dzialaja w ogole, oczywiscie kazdy sie pcha i male kongo jest

    • 7 0

  • (3)

    Jednym słowem proponuje się zalanie Wrzeszcza betonem, postawienie nowych wieżowców i rozbudowanie molochów. Ze wspomnianych w artykule rzeczy tylko rewitalizacja dworca jest zabiegiem koniecznym, reszta służyć będzie jedynie grupie osób, które na tym zarobią. Czy naprawdę nikt z naszych radnych i ludzi, którzy biorą udział w takich spotkaniach nigdy nie był w normalnym mieście ? Siłą każdego miasta i każdej dzielnicy są ich MIESZKAŃCY oraz ludzie " z zewnątrz " , którzy chcą przebywać w danym miejscu. Siłą dzielnic są miejsca pracy, spotkań, zakupów i wypoczynku. Postawienie kolejnej galerii żadnemu mieszkańcowi nie jest potrzebne. Warto za to zrewitalizować okolice dworca, część Wrzeszcza po stronie ul. Białej, okolice ul. Do studzienki itp itd

    Wywalić z Grunwaldzkiej setli banków i innych straszydeł. Wprowadzić ustawowo projekt, który wspierałby rozwój interesów typu restauracje, bary, kawiarnie, małe galerie, prywatne sklepy. Grunwaldzka i cały Wrzeszcz są martwe dla ludzi po godzinie 21 gdy zamyka się Galerię Bałtycką. Tylko takie działania nie zapchają szybko sakiew samorządów i kilku wykonawców w szybkim okresie. I tak za parę lat przechodząc martwym, betonowym Wrzeszczem będziemy nadal spoglądać w reklamy lokat, pożyczek i kredytów oraz w zamknięte wrota biznesowych budynków. Wyobraźcie sobie te same miejsca zagospodarowane w inny, jakże oczywisty sposób.

    • 41 3

    • owszem, wiem że w UM w Gdańsku były nawet wycieczki zagraniczne do "normalnych miast" (1)

      np. Holandii, pytanie tylko, czy urzędnik traktuje to choć trochę jako misję, obserwuje, czy tylko turystycznie?

      • 11 0

      • @ ee

        To nie turystyczne wycieczki przyjacielu, to okazja to picia, jedzenia i udawaniu europejczyka, który o europie nic nawet nie wie.

        • 4 1

    • Ty chyba życia nie znasz

      Dla wspólnot mieszkaniowych bank (otwarty do 18-stej) to idealny klient. Ludzie nie chcą sklepu spożywczego na dole, do którego o 5-tej rano dostarcza się towar. Nie chcą warzywniaka, bo nieraz można poczuć jakiś niemiły zapach. Nie chcą też pubów czynnych przez całą dobę ani restauracji czynnych do północy, bo hałas, bo alkohol...

      • 4 0

  • Stan docelowy - Droga Czerwona??

    Dlaczego wyciąga się tego trupa z szafy?? Realizacja Drogi Czerwonej do zabicie, a nie ożywienie miasta. Wrzeszcz ma się stać fasadą dla betonowych estakad i przelotowych, wielopasmowych dróg?? Planisci zapomiinają, ze miasto to mieszkający w nim ludzie, a nie przejeżdzające tędy samochody (dla których de facto wyburza się istniejącą tkankę miejską, aby umożliwić im przejazd). Beton mentalny w urzędzie, beton rzeczywisty w mieście... :-(

    • 25 1

  • NIE dla drogi czerwonej (3)

    taka droga to podział i Dolny Wrzeszcz będzie jeszcze większą patologią!

    • 24 3

    • tunel dla tranzytu przez Wrzeszcz wzorem planów Sopotu (2)

      może czas zacząć myśleć o tym i zbierać kaskę?
      Można by pieknie spowolnić ruch przez Wrzeszcz, jeden z pasów wyłaczyć z przeznaczeniem na parkingi ...

      • 3 2

      • Jakby ludzie chcieli mieszkać przy przelotówce... (1)

        ... to kupowaliby tańsze mieszkania przy obwodnicy, a nie we Wrzeszczu czy Oliwie. Jedyne wyjście to tunel, ale jaka jest wizja transportu miejskiego w Gdańsku? Grunwaldzka, Droga Czerwona, Droga Zielona - miasto jest dla ludzi czy dla tranzytu samochodowego? Cały czas mówi się o DC tylko w przypadku Wrzeszcza, ale ona będzie przebiegała również przez Zaspę, Przymorze, Oliwę i Żabiankę.

        • 12 1

        • Jesteś w błędzie

          Ten kto mieszka we Wrzeszczu chce dojechać do domu jak najszybciej. Dlatego dla pieszych powinno się budować tunele tak jak na Zaspie.

          • 0 1

  • Może w ramach polityki "przeciwieństw" ktoś w końcu zajmie się w sposób jednoznaczny tzw "wysepką " naprzeciw Galerii ? Może to właśnie tam warto by było zbudować centrum kultury z małym kinem , być może z małą sceną. Do tego kilka tematycznych i klimatycznych knajpek, autorska knajpa, księgarnia, sklep muzyczny itd. Coś z duszą i wizją, coś dla ludzi młodych i tych, którzy często nawet nie wiedzą, że można inaczej spędzać czas. ..Dajcie ludziom alternatywę do spędzania czasu i pieniędzy.

    • 13 2

  • DZIWNE - NIKT NIE JEST ZA - CZEKAMY NA GŁOSY NA TAK (4)

    Uderza mnie jedna rzecz - nikt nie podziela wizji planistów z Urzędu Miasta. Praktycznie wszyscy wypowiadają się przeciw planom lepiej lub gorzej argumentując swoje wypowiedzi.
    Rodzi to obawy, iż:
    - zwolennicy nowych planów nie mają internetu
    - administrator ich odcina
    a może ....
    ABSOLUTNIE NIKT NIE PODZIELA PROPONOWANYCH WIZJI PRÓCZ URZĘDU MIASTA !!!!
    Więcej śmiałości (do zwolenników - jeżeli są) !!!! Może jakiś urzędnik się chociaż wypowie - czyżby dział PR Urzędu Miasta też nie miał amunicji i podzielał punkt widzenia tzw. Społeczeństwa.

    • 36 3

    • A słyszałeś o ...

      Arogancji i ignorancji, jako nadrzędnych cechach urzędników i władz?

      • 9 0

    • słuszna uwaga!!!

      • 7 1

    • Zwolennicy mają

      Ale po co mają się z wiecznie nie zadowolonymi pieniaczami kłucić, oni mają po prostu zajęcia, pracę itd, a nie tylko siedzieć przed kompem i patrzeć czy ktoś mi coś odpisał.

      • 1 7

    • Problem tkwi gdzie indziej

      Tak sobie czytałem opinie ludzi na tym forum i doszedłem do wniosku, że nie znają oni życia. Po pierwsze sklepy się przenoszą do dużych galerii nie dlatego, że chcą - tylko dlatego, że na Grunwaldzkiej czy innej ulicy nie mają warunków do prowadzenia działalności. Nie chodzi mi o lokale - bo te się znajdą i można je przystosować do sklepu/ pubu / restauracji, tylko o samych MIESZKAŃCÓW, którzy na parterach kamienic nie chcą tego typu inwestycji! Ludziom przeszkadza hałas, gdy o 5-tej rano przyjeżdżają dostawy towarów. Dzień w dzień od poniedziałku do soboty. Sklepy typu warzywniak "emitują" również czasem nieprzyjemny zapach, który to mieszkańcom kamienicy bardzo przeszkadza. To samo tyczy się barów - ktoś może poczuć spalony tłuszcz i.t.p. Ludzie obawiają się też insektów (czasem słusznie, a czasem nie). Jednak już postawienie w lokalu pubu graniczy z cudem. Nawet jeśli się to komuś uda, to szybko mieszkańcy zaczynają skarżyć się na hałasujących klientów, którzy są pod wpływem alkoholu. Przykłady można by mnożyć. Tak więc wspólnoty mieszkaniowe chcą u siebie tylko oddziały bankowe, ewentualnie jakiś sklep z tekstyliami czy elektroniką i na tym koniec. A ponieważ banki oferują wyższe czynsze, toteż one zaczynają dominować na parterach. To jest powód dla którego w centrum Wrzeszcza (jakby nie patrzeć dość dobrze skomunikowanego) stawia się duże centra handlowe. Co do wieżowców... tu sprawa wygląda inaczej. Miasto chce zarobić na sprzedaży gruntów. Ponieważ tak się dzieje, to ewentualny deweloper musi budować "wysoko", aby w cenie mieszkania cena ziemi była jak najniższa. Owszem miasto mogłoby zakazać budowy wieżowców, ale wówczas cena m2 w budynku 4-piętrowym byłaby często zbyt wysoka dla zwykłych klientów. Wracając jeszcze do pubów - klika lub kilkanaście dni temu był artykuł o tym jak to w Oliwie działa sobie klub, który sprzedaje alkohol bez koncesji omijają prawo. Klub koncesji nie dostał, bo mieszkańcy byli temu przeciwni (nie chcieli aby w nocy sprzedawano tam alkohol). Klub tam dalej działa ponieważ jest własnością osoby, która go prowadzi. Gdyby było inaczej już pewnie dawno tej osobie zostałaby wypowiedziana umowa najmu. Tak więc dopóki mieszkańcy kamienic nie zaakceptują sklepów / pubów /barów u siebie nie ma co liczyć na to, że takie obiekty będą tam powstawać. W konsekwencji handel przenosić się będzie do dużych obiektów.

      • 9 1

  • Paranoja

    Oczywiście to będzie jedna wielka ściema, jak z rewitalizacją starej dzielicy Wrzeszcza! Obiecywali, planowali przez kilka lat i wyszło to co zawsze .. nic! Najlpeiej postawić nowe betonowe klocki.

    • 13 1

  • wreszcie wioska Gdańsk zaxznie stawać się miastem

    • 2 20

  • Wreście komentarz na tak

    chociaż styl pracy działu PR w Urzędzie mógłby być lepszy. No cóż - zarobki niskie a tematów, które trzeba ratować cała masa.

    • 11 0

  • BEZE SENSU! (3)

    Właściwie pytam się PO CO kolejne centrum handlowe z gigantycznym węzłem drogowym obok giganta, którym podobno na Pomorzu jest Galeria Bałtycka???? Popyt jest większy niż podaż ??? Galeria nie daje rady?? Za dużo klientów, za mało sklepów?? Że tak powiem "Nie wydaje mnie się!"

    Fakty są takie:
    - dworzec PKP - zdecydowanie wymaga ogarnięcia!

    - tereny po Browarze - również - chociaż łza się w oku kręci, jak wspomnę te czasy, kiedy browar działał prężnie, te ciągniki, które wywoziły wysłodziny, ten specyficzny zapach, do tego tuż obok w hali brzęk butelek Pepsi...tuż każdy kto to pamięta, wie o czym mówię... - tereny te wymagają ogarnięcia, ale nie przerobienia na jakiegoś molocha handlowo - usługowego!!

    - Wrzeszcz i Wrzeszczanie - kim są mieszkańcy Wrzeszcza? Tą część dzielnicy (m. in. ulice: Wajdeloty, Grażyny, Wallenroda, Danusi, Lelewela, Pl. Wybickiego, Kościuszki, Nad Stawem) zamieszkują różni ludzie: osoby starsze, średnim wieku, młode rodziny z dziećmi, o raczej średnim statusie majątkowym, bardzo duża część mieszka w mieszkaniach komunalnych... i czego potrzeba mieszkańcom - choćby jakiegoś kompleksu rekreacyjnego najlepiej na miarę ich możliwości finansowych. Jest odrestaurowany Park Kuźniczki, ale to chyba za mało. Przydałby się kompleks z placem zabaw dla dzieci, ewentualnie może jakieś kręgle, restauracja, może siłownia ... coś dla mieszkańców!
    I z całą pewnością mieszkańcy nie marzą o kolejnym centrum handlowym!

    - drogi - owszem, na tą chwilę trzeba poprawić przepustowość (co się aktualnie dzieje) i to jest ok, ale jakaś droga czerwona, mega węzeł drogowy...w miejscu klimatycznej, posiadającej swoją historię ul. Nad Stawem...???!!!

    - ul. Nad Stawem - zwana "Indiańską Wioską" przez Guntera Grassa, niegdyś połączona z dzisiejszą ul. Lelewela - troszkę ciszy i zieleni w zabetonowanym mieście? Marnotrawstwo terenu, który można zabetonować??!! Mieszkańcy mają ogródki - swoją małą przestrzeń zieloną, dzieciaki nie biegają tuż przy ruchliwej ulicy, nie grają w piłkę na betonowym chodniku przy tejże ruchliwej ulicy! No jak tak może być!? Do tego miejsce super skomunikowane z całym Gdańskiem (pod nosem dworzec kolejowy, tramwaje, pętla autobusowa). No jak tak może być?! ... Ale nie...lepiej wysiedlić na obrzeża miasta, gdzie komunikacja miejska nic nie dojeżdża, każdy będzie musiał się wpakować w swoje auto i powiększać korki, a przecież miasto chyba chce zachęcić do korzystania z komunikacji publicznej!
    Co do samej ul . Nad Stawem to wśród tych wszystkich plusów, powiem krótko - przydałaby się jej rewitalizacja a nie "zaoranie". Może raczej dobudować jakieś domy, a nie równać z ziemią te już istniejące.
    I wiadomo, jak każdy postawiony w tej sytuacji mieszkaniec, będzie się bronił rękami i nogami...

    A może

    • 43 2

    • fakty są takie, że kampanie wyborcze kosztują coraz więcej a poparcie spada.

      • 5 0

    • Zgadzam się w zupełności

      Wrzeszcz staje się (niestety) dzielnicą nieprzyjazną własnym mieszkańcom...

      • 12 0

    • Czy ktoś z osób decyzyjnych zagląda do tych komentarzy??

      ...Chyba powinien!

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane