- 1 450 zł kary za najechanie kołem na linię (269 opinii)
- 2 Nowe mosty na skrzyżowaniu rzek (31 opinii)
- 3 Dzielnica, której nie oszczędziła żadna z plag (73 opinie)
- 4 10 lat od "bitwy" o Mostek Weisera (10 opinii)
- 5 Politycy z Trójmiasta na marszu opozycji (1245 opinii)
- 6 Tysiące rowerzystów na ulicach Trójmiasta (177 opinii)
Urząd Morski w Gdyni czeka na śmigłowiec
Charakterystyczny kadłub, trzy łopaty i stałe podwozie kołowe. Przez kilkadziesiąt lat można było oglądać, jak latał nad Trójmiastem i patrolował porty oraz linię brzegową. Śmigłowiec Mi-2 Urzędu Morskiego w Gdyni, z uwagi na stan i wiek, niedawno został wycofany z użytku. Nie wiadomo jeszcze, kiedy i jaka maszyna przejmie zadania po starym śmigłowcu.
Mi-2 był jedną z dwóch maszyn, które latały w ramach działalności gdyńskiego Urzędu Morskiego. Zbudowany został w 1977 roku w świdnickich zakładach. Przez lata patrolował porty i linię brzegową w Trójmieście, a także Półwysep Helski oraz Mierzeję Wiślaną.
- Dzięki niemu wykrywano rozlewy paliwa w portach, szacowano szkody posztormowe, prowadzono fotograficzne dokumentacje urzędowe, a nawet ścigano uciekających kłusowników - opowiada Bomba.
Maszyna o długości ponad 17 metrów rozwijała prędkość do 210 km/h. Jej masa startowa wynosiła trzy i pół tony, a podczas patrolu poza pilotem na pokładzie znajdował się inspektor z lornetką i aparatem fotograficznym. Wiekowy śmigłowiec wycofany został jednak z użytku. Urząd Morski ma nadzieję, że uda mu się pozyskać nowszą maszynę. Rozwiązania podobno są trzy.
- Być może zdecydujemy się na wynajmowanie maszyny wraz z pilotem na potrzeby patroli, a obserwację z pokładu będzie prowadzić nasz inspektor - wyjaśnia Andrzej Królikowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Ponadto urzędnicy starają się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej, które pozwoliłyby na zakup śmigłowca. Trzecim, najmniej prawdopodobnym rozwiązaniem, jest otrzymanie maszyny w spadku, na przykład od Marynarki Wojennej, która w najbliższych latach ma zostać wyposażona w nowe śmigłowce.
Obecnie na powietrzne patrole Urzędu Morskiego lata dwusilnikowy samolot Turbolet L-410, o którym więcej przeczytasz w artykule Porty i statki z lotu ptaka, czyli patrol turboleta na Bałtyku
Zobacz śmigłowce Anakonda oraz Mi-2 podczas pokazu w 2014 r.
Materiał z 2012 r. Zobacz patrol samolotu gdyńskiego Urzędu Morskiego
Miejsca
Opinie (75) 4 zablokowane
-
2015-05-02 11:03
(5)
MI 2 jest jeszcze niestety na wyposażeniu naszej armii, to kompletne muzeum, szkoda, że nie mamy więcej rodzimych Głuszczów zamiast MI 2.
- 51 5
-
2015-05-02 21:22
POlityka: wycofać i róbta co chceta.
Może kiedyś dostaną nowy a na razie róbta co chceta. Lejcie olej ile chcecie.
- 3 3
-
2015-05-03 01:47
(1)
trzepaczki sa o.k.
- 2 3
-
2015-05-03 01:50
i latajace dywany tez
- 2 2
-
2015-05-03 20:08
Wystarczy zmodernizować! Nie kupować. (1)
Wymienić silniki na ukraińskie z Motor Sicz, zmodernizować awionikę, wyremontować śmigłowiec i polata jeszcze kilkanaście lat. Za 1/5 kosztów nowoczesnych, drogich w eksploatacji zagranicznych maszyn. Mi-2 to śmigłowiec lubiany przez pilotów , niezawodny przy odpowiedniej obsłudze.
- 0 0
-
2015-05-04 09:59
Słusznie, ale kto miałby to zrobić?
Pewnie czytaliśmy ten sam artykuł - wywiad z dyrektorem zarządzającym Motor-Sicz. Tyle że jest pewien szkopuł - Świdnik nie zrobi takiej modernizacji, bo dla właściciela Świdnika to żaden interes. Dość wspomnieć o tym, że Sokoły/Anakondy/Głuszce mają niską sprawność, a okres oczekiwania na naprawy jest skandalicznie długi. Rodzima konstrukcja, ale nie ma oparcia w rodzimej wytwórni, bo ta należy już do kogoś innego (w tym przypadku - Agusta Westland).
- 0 0
-
2015-05-02 11:03
Teraz pewnie (2)
zainwestują w drona :D
- 39 4
-
2015-05-02 12:03
Jasne,niewatpliwie bedzie taniej
- 1 1
-
2015-05-02 22:52
co za pytanie jaka
w tym kraju wszystko na odwrót, czyli kupią z zachodu
bo jakby to wyglądało, jakby wspierali swoją gospodarkę, no wez- 4 0
-
2015-05-02 11:06
(2)
Spokojnie-przed wyborami na pewno ktoś zadeklaruje zakup. Tak jak z przetargiem dla wojska . Od takich deklaracji od razu poczułem się bezpieczny.
Po wyborach mogą znaleźć się kolejne, przeoczone obecnie możliwości typu paralotnia...- 34 8
-
2015-05-02 11:16
Rok temu
jak wplywalem stena line do portu to zobaczylem okrety Marynarki Wojennej - od razu poczulem sie bezpiecznie ;)
- 7 0
-
2015-05-02 11:41
biorąc pod uwagę, że jakieś wybory mamy z reguły co dwa lata tak pierdzielić może każdy
- 3 1
-
2015-05-02 11:07
wszystko nam sie sypie (4)
wojsko to sztuka, policja tragedia,sprzęt z prlu,katastrofa
- 23 17
-
2015-05-02 13:46
masz rację (3)
Ja dodam tylko,że ogólnie o przepisach prawa,które są przestarzałe to już wogule nie ma się co wypowiadać.
- 3 0
-
2015-05-02 23:50
(2)
"wogule"???
- 2 0
-
2015-05-03 10:59
przepraszam,to podpowiadacz w smartfonie :) (1)
- 0 2
-
2015-05-03 11:24
Chyba w stjupidfonie.
- 0 2
-
2015-05-02 11:15
Ja tam jestem zdania, ze nie potrzeba (2)
Ile kosztuje godzina lotu? Eurocopterem podobno ok 3500zl.
Do swoich zadan wystarczy im dron. Zdalnie sterowany. Z jego pomoca spokojnie moga sprawdzac co tylko chca :P- 32 18
-
2015-05-02 11:16
Dron jest za lekki na 3 - 4 Beauforta. (1)
- 16 2
-
2015-05-02 16:26
Skoro taki nieprzydatny to po co kupowali?
Czyżby zgodnie z trendami, bo wszyscy mają?
- 3 2
-
2015-05-02 11:16
Kapitan Bomba!
- 16 2
-
2015-05-02 11:16
Po co nowy śmigłowiec ?
Zamiast tego niech kupią 2-3 drony. Wyjdzie znacznie taniej, zarówno jeśli chodzi o koszt zakupu, jak i koszta serwisu, paliwa.
- 19 27
-
2015-05-02 11:26
"Być może..." (1)
Taki jest poziom planowania w polskim urzędzie... Ech!
- 16 6
-
2015-05-03 19:30
marinero
A taka kasę trzepia z nas marynarzy.milion kursów, egzaminów i wyrabiania dokumentów i nie mają na nowy śmigłowiec.A planowanie faktycznie mają na tydzień do przodu chyba,co by tu jutro na obiad zjesc:)
Z tym przekopem przez mierzeja wislana moze wyrobia się za 2O lat :)- 1 0
-
2015-05-02 11:34
A moze z satelity to wszystko robic?
Zamiast aparatu i lornetki?
- 7 13
-
2015-05-02 11:38
smiglowiec (14)
mam nadzieje ze bedzie kupiony smiglowiec z polskiej fabryki a nie jakies badziewie z zachodu. Warto by ludzie z urzedu zlozyli oswiadczenia majatkowe tak na wszelki wypadek.
- 38 15
-
2015-05-02 11:57
NIE MA już POLSKICH fabryk śmigłowców niestety.... co by nie kupili to hameryka albo niemcy zdaje się (3)
- 12 2
-
2015-05-02 12:31
(1)
PZL Mielec
- 4 9
-
2015-05-02 18:54
jo mielec polski
Od 2007 r. jest to spółka zależna amerykańskiego Sikorsky Aircraft Corporation.
- 10 1
-
2015-05-02 18:51
Świdnik -Austria&Włochy
Mielec-U.S.A
- 7 2
-
2015-05-02 12:01
Po co śmigłowiec?
Tak się w sumie zastanawiam, po co inwestować w śmigłowiec, którego eksploatacja jest droższa niż samolotu? Do obserwacji zdolność zawisu chyba nie jest krytyczna?
- 2 12
-
2015-05-02 12:12
... (8)
Proszę podać POLSKIEGO producenta śmigłowców prezentujących poziom zachodnich konstrukcji.
Rozumiem, że do dziś jeździsz polonezem i nie kupujesz żadnego zachodniego badziewia?- 11 5
-
2015-05-02 12:39
(3)
takim producentem był PZL Świdnik celowo niszczony a następnie sprzedany w obce ręce
podobna sytuacja miała miejsce z samolotami tak samo zlikwidowano PZL Mielec
ale i tak istnieje jak widać grono klakierów dla których najlepszy jest golfik czy pasek po niemcu co to płakał jak sprzedawał- 15 3
-
2015-05-02 13:25
(1)
Przecież oba zakłady nadal istnieją. Mielec kupili Amerykanie.
- 2 4
-
2015-05-02 16:38
za bezcen
- 7 0
-
2015-05-02 17:35
...
A co przepraszam oni produkowali???
Sokoła, którego nikt nie chciał kupić?
Czesi to kupili i przeklinają ten zakup. Serwis droższy niż zachodnich konstrukcji, na części trzeba czekać wiekami.
Rozumiem, że jeździsz do dziś poldasem?- 3 8
-
2015-05-02 12:56
(3)
polonezow juz nie produkuje sie a szkoda , bo nie ma juz polskich fabryk samochodow
- 8 2
-
2015-05-02 13:03
jeszcze o smiglowcach (2)
w Polsce produkowano smiglowce ( poza licencyjnym Mi -2 0 np BZ-1 Gil, BZ-4 Zuk, czy PZL Kania, PZL Sokół, IS 2 - prototyp, PZL SW 4 a to nie wszystkie.tak wiec mamy doswiadczenie w budowaniu smiglowcow problem w decyzjach politycznych
- 13 2
-
2015-05-02 17:38
... (1)
Że co słucham????
Coś się gdzieś nasłuchałeś od prezesów tych firemek i teraz bzdury gadasz.
Te ich śmigła to można sprzedawać do republik afrykańskich czego i tak nie potrafili zrobić.
Mamy doświadczenie w produkcji śmigłowców. No parsknę śmiechem.
Pokaż mi konstrukcję zaprojektowaną od podstaw w jakimś PZL, która dorównuje czemukolwiek na zachodzie.
Nic takiego nie istnieje.- 7 12
-
2015-05-03 05:49
o konstrukcjach
wydaje sie ze zbyt malo wiesz na ten temat. Od lat wielu Polakow pracowalo i pracuje poza granicami Polski bo tu nie maja szans na rozwoj i realizacje swoich planow dotyczy to naukowcow , inzynierow. tak bylo od dawien dawna nawet w czasach Twojej ulubionej II Rzeczpospolitej a wiec przed wojna spora liczba Polakow wybierala emigracje i to emigrowali w roznych kierunkach , przyklad w latach 30 przed II wojna swiatowa do ZSRR wyjechal dr Ary Sternfeld , ktory tam zajmowal sie badaniami i tworzeniem pojazdow kosmicznych m.in zajmowal sie pierwszym Sputnikiem
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.