Urząd Morski w Gdyni czeka na śmigłowiec

Najnowszy artukuł na ten temat Urząd Morski nie ma czym latać nad morzem

Charakterystyczny kadłub, trzy łopaty i stałe podwozie kołowe. Przez kilkadziesiąt lat można było oglądać, jak latał nad Trójmiastem i patrolował porty oraz linię brzegową. Śmigłowiec Mi-2 Urzędu Morskiego w Gdyni, z uwagi na stan i wiek, niedawno został wycofany z użytku. Nie wiadomo jeszcze, kiedy i jaka maszyna przejmie zadania po starym śmigłowcu.



Czy kiedykolwiek widziałe(a)ś na niebie śmigłowiec Mi-2 Urzędu Morskiego w Gdyni?

Zobacz wyniki (531)
- Niedawno skończył się resurs na łopaty, a w niedalekiej przyszłości tak samo stałoby się z innymi elementami. Remont pochłonąłby kilka milionów złotych i dałby możliwość latania śmigłowcem może przez kolejne dwa lata. Zapadła więc decyzja, aby wycofać maszynę z użytku. Mi-2 to wiekowa konstrukcja i koszty utrzymania śmigłowca były za duże - tłumaczy Jarosław Bomba, zastępca głównego inspektora ochrony środowiska w Urzędzie Morskim w Gdyni.

Mi-2 był jedną z dwóch maszyn, które latały w ramach działalności gdyńskiego Urzędu Morskiego. Zbudowany został w 1977 roku w świdnickich zakładach. Przez lata patrolował porty i linię brzegową w Trójmieście, a także Półwysep Helski oraz Mierzeję Wiślaną.

- Dzięki niemu wykrywano rozlewy paliwa w portach, szacowano szkody posztormowe, prowadzono fotograficzne dokumentacje urzędowe, a nawet ścigano uciekających kłusowników - opowiada Bomba.

Maszyna o długości ponad 17 metrów rozwijała prędkość do 210 km/h. Jej masa startowa wynosiła trzy i pół tony, a podczas patrolu poza pilotem na pokładzie znajdował się inspektor z lornetką i aparatem fotograficznym. Wiekowy śmigłowiec wycofany został jednak z użytku. Urząd Morski ma nadzieję, że uda mu się pozyskać nowszą maszynę. Rozwiązania podobno są trzy.

- Być może zdecydujemy się na wynajmowanie maszyny wraz z pilotem na potrzeby patroli, a obserwację z pokładu będzie prowadzić nasz inspektor - wyjaśnia Andrzej Królikowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Ponadto urzędnicy starają się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej, które pozwoliłyby na zakup śmigłowca. Trzecim, najmniej prawdopodobnym rozwiązaniem, jest otrzymanie maszyny w spadku, na przykład od Marynarki Wojennej, która w najbliższych latach ma zostać wyposażona w nowe śmigłowce.

Obecnie na powietrzne patrole Urzędu Morskiego lata dwusilnikowy samolot Turbolet L-410, o którym więcej przeczytasz w artykule Porty i statki z lotu ptaka, czyli patrol turboleta na Bałtyku

Zobacz śmigłowce Anakonda oraz Mi-2 podczas pokazu w 2014 r.

Materiał z 2012 r. Zobacz patrol samolotu gdyńskiego Urzędu Morskiego

Opinie (75) 4 zablokowane

  • (5)

    MI 2 jest jeszcze niestety na wyposażeniu naszej armii, to kompletne muzeum, szkoda, że nie mamy więcej rodzimych Głuszczów zamiast MI 2.

    • 51 5

    • POlityka: wycofać i róbta co chceta.

      Może kiedyś dostaną nowy a na razie róbta co chceta. Lejcie olej ile chcecie.

      • 3 3

    • (1)

      trzepaczki sa o.k.

      • 2 3

      • i latajace dywany tez

        • 2 2

    • Wystarczy zmodernizować! Nie kupować. (1)

      Wymienić silniki na ukraińskie z Motor Sicz, zmodernizować awionikę, wyremontować śmigłowiec i polata jeszcze kilkanaście lat. Za 1/5 kosztów nowoczesnych, drogich w eksploatacji zagranicznych maszyn. Mi-2 to śmigłowiec lubiany przez pilotów , niezawodny przy odpowiedniej obsłudze.

      • 0 0

      • Słusznie, ale kto miałby to zrobić?

        Pewnie czytaliśmy ten sam artykuł - wywiad z dyrektorem zarządzającym Motor-Sicz. Tyle że jest pewien szkopuł - Świdnik nie zrobi takiej modernizacji, bo dla właściciela Świdnika to żaden interes. Dość wspomnieć o tym, że Sokoły/Anakondy/Głuszce mają niską sprawność, a okres oczekiwania na naprawy jest skandalicznie długi. Rodzima konstrukcja, ale nie ma oparcia w rodzimej wytwórni, bo ta należy już do kogoś innego (w tym przypadku - Agusta Westland).

        • 0 0

  • Teraz pewnie (2)

    zainwestują w drona :D

    • 39 4

    • Jasne,niewatpliwie bedzie taniej

      • 1 1

    • co za pytanie jaka
      w tym kraju wszystko na odwrót, czyli kupią z zachodu
      bo jakby to wyglądało, jakby wspierali swoją gospodarkę, no wez

      • 4 0

  • (2)

    Spokojnie-przed wyborami na pewno ktoś zadeklaruje zakup. Tak jak z przetargiem dla wojska . Od takich deklaracji od razu poczułem się bezpieczny.
    Po wyborach mogą znaleźć się kolejne, przeoczone obecnie możliwości typu paralotnia...

    • 34 8

    • Rok temu

      jak wplywalem stena line do portu to zobaczylem okrety Marynarki Wojennej - od razu poczulem sie bezpiecznie ;)

      • 7 0

    • biorąc pod uwagę, że jakieś wybory mamy z reguły co dwa lata tak pierdzielić może każdy

      • 3 1

  • wszystko nam sie sypie (4)

    wojsko to sztuka, policja tragedia,sprzęt z prlu,katastrofa

    • 23 17

    • masz rację (3)

      Ja dodam tylko,że ogólnie o przepisach prawa,które są przestarzałe to już wogule nie ma się co wypowiadać.

      • 3 0

      • (2)

        "wogule"???

        • 2 0

        • przepraszam,to podpowiadacz w smartfonie :) (1)

          • 0 2

          • Chyba w stjupidfonie.

            • 0 2

  • Ja tam jestem zdania, ze nie potrzeba (2)

    Ile kosztuje godzina lotu? Eurocopterem podobno ok 3500zl.

    Do swoich zadan wystarczy im dron. Zdalnie sterowany. Z jego pomoca spokojnie moga sprawdzac co tylko chca :P

    • 32 18

    • Dron jest za lekki na 3 - 4 Beauforta. (1)

      • 16 2

      • Skoro taki nieprzydatny to po co kupowali?

        Czyżby zgodnie z trendami, bo wszyscy mają?

        • 3 2

  • Kapitan Bomba!

    • 16 2

  • Po co nowy śmigłowiec ?

    Zamiast tego niech kupią 2-3 drony. Wyjdzie znacznie taniej, zarówno jeśli chodzi o koszt zakupu, jak i koszta serwisu, paliwa.

    • 19 27

  • "Być może..." (1)

    Taki jest poziom planowania w polskim urzędzie... Ech!

    • 16 6

    • marinero

      A taka kasę trzepia z nas marynarzy.milion kursów, egzaminów i wyrabiania dokumentów i nie mają na nowy śmigłowiec.A planowanie faktycznie mają na tydzień do przodu chyba,co by tu jutro na obiad zjesc:)
      Z tym przekopem przez mierzeja wislana moze wyrobia się za 2O lat :)

      • 1 0

  • A moze z satelity to wszystko robic?

    Zamiast aparatu i lornetki?

    • 7 13

  • smiglowiec (14)

    mam nadzieje ze bedzie kupiony smiglowiec z polskiej fabryki a nie jakies badziewie z zachodu. Warto by ludzie z urzedu zlozyli oswiadczenia majatkowe tak na wszelki wypadek.

    • 38 15

    • NIE MA już POLSKICH fabryk śmigłowców niestety.... co by nie kupili to hameryka albo niemcy zdaje się (3)

      • 12 2

      • (1)

        PZL Mielec

        • 4 9

        • jo mielec polski

          Od 2007 r. jest to spółka zależna amerykańskiego Sikorsky Aircraft Corporation.

          • 10 1

      • Świdnik -Austria&Włochy

        Mielec-U.S.A

        • 7 2

    • Po co śmigłowiec?

      Tak się w sumie zastanawiam, po co inwestować w śmigłowiec, którego eksploatacja jest droższa niż samolotu? Do obserwacji zdolność zawisu chyba nie jest krytyczna?

      • 2 12

    • ... (8)

      Proszę podać POLSKIEGO producenta śmigłowców prezentujących poziom zachodnich konstrukcji.
      Rozumiem, że do dziś jeździsz polonezem i nie kupujesz żadnego zachodniego badziewia?

      • 11 5

      • (3)

        takim producentem był PZL Świdnik celowo niszczony a następnie sprzedany w obce ręce
        podobna sytuacja miała miejsce z samolotami tak samo zlikwidowano PZL Mielec
        ale i tak istnieje jak widać grono klakierów dla których najlepszy jest golfik czy pasek po niemcu co to płakał jak sprzedawał

        • 15 3

        • (1)

          Przecież oba zakłady nadal istnieją. Mielec kupili Amerykanie.

          • 2 4

          • za bezcen

            • 7 0

        • ...

          A co przepraszam oni produkowali???
          Sokoła, którego nikt nie chciał kupić?
          Czesi to kupili i przeklinają ten zakup. Serwis droższy niż zachodnich konstrukcji, na części trzeba czekać wiekami.

          Rozumiem, że jeździsz do dziś poldasem?

          • 3 8

      • (3)

        polonezow juz nie produkuje sie a szkoda , bo nie ma juz polskich fabryk samochodow

        • 8 2

        • jeszcze o smiglowcach (2)

          w Polsce produkowano smiglowce ( poza licencyjnym Mi -2 0 np BZ-1 Gil, BZ-4 Zuk, czy PZL Kania, PZL Sokół, IS 2 - prototyp, PZL SW 4 a to nie wszystkie.tak wiec mamy doswiadczenie w budowaniu smiglowcow problem w decyzjach politycznych

          • 13 2

          • ... (1)

            Że co słucham????
            Coś się gdzieś nasłuchałeś od prezesów tych firemek i teraz bzdury gadasz.
            Te ich śmigła to można sprzedawać do republik afrykańskich czego i tak nie potrafili zrobić.
            Mamy doświadczenie w produkcji śmigłowców. No parsknę śmiechem.
            Pokaż mi konstrukcję zaprojektowaną od podstaw w jakimś PZL, która dorównuje czemukolwiek na zachodzie.
            Nic takiego nie istnieje.

            • 7 12

            • o konstrukcjach

              wydaje sie ze zbyt malo wiesz na ten temat. Od lat wielu Polakow pracowalo i pracuje poza granicami Polski bo tu nie maja szans na rozwoj i realizacje swoich planow dotyczy to naukowcow , inzynierow. tak bylo od dawien dawna nawet w czasach Twojej ulubionej II Rzeczpospolitej a wiec przed wojna spora liczba Polakow wybierala emigracje i to emigrowali w roznych kierunkach , przyklad w latach 30 przed II wojna swiatowa do ZSRR wyjechal dr Ary Sternfeld , ktory tam zajmowal sie badaniami i tworzeniem pojazdow kosmicznych m.in zajmowal sie pierwszym Sputnikiem

              • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.