• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.



Jak oceniasz plany dotyczące przekopu Mierzei?

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.

Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.

- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.

Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej.

Miejsca

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • (3)

    oby jak najszybciej, chociaż nie rozumiem po co ta wizualizacja mostów i "autostrad" - wariant IV wydaje się najbardziej sensowny bo gdzie jak gdzie ale tam nie będzie konieczności budowy mostów - z drugiej strony statek będzie musiał trochę płynąć po zalewie...
    jakiś wielki handel tam nie ruszy, bo za płytko, ale turystykę to na pewno ożywi z korzyścią dla Elbląga i całego regionu

    • 13 30

    • turystyka jest teraz, nie ma problemu, tego się nie robi dla turystyki (1)

      ale żeby turystykę, krajobraz i ekosferę rozwalić,

      • 7 8

      • nie przekonują mnie te "argumenty" jedyne co widzę złego w tym projekcie poza tym co już napisałem to to że kanał jest za wąski

        • 0 3

    • Statek o zanurzeniu 4 metry? Dobry dowcip

      • 0 0

  • Najgłupszy pomysł w historii polityki morskiej Polski !!! Porty Gdynia i Gdańsk
    pracują na 25% swoich możliwości ,demontują urządzenia portowe a ktoś
    ma wizję .Jeżeli istnieje jakieś uzasadnienia ekonomiczne portu w Elblągu
    to należałoby odtworzyć żeglugę śródlądową z połączenie do Odry czym
    zainteresowani byli Niemcy .Nie ma tańszego transportu jak wodny !Tak
    na marginesie na kasę z U.E nie ma co liczyć .

    • 42 19

  • PISOWSKIE SNY i MRZONKI O POTĘDZE "IVRP" (1)

    cóż , na głupotę nie ma lekarstwa....

    • 41 25

    • masz racje janek Polak

      jak wygladasz ?

      • 0 4

  • ale jaja

    czego te głupki z pisdzielstwa nie wymyślą.

    • 40 26

  • Dobry pomysł dla rozwoju regionu i turystyki

    • 20 31

  • (5)

    Kretyński pomysł. Z naturą nikt nie wygra, ten przekop odbije się czkawką ( cofką),

    • 34 22

    • (4)

      gdyby ten przekop byl dawniej, slynnej powodzi wyspy nowakowskiej by nie bylo, nadmiar wody na poludniowym zachodzie zalewu wislanego, spietrzonej polnocnowschodnim wiatrem, wypuscilo by sie na zatoke.

      ludzie by nie zginęli. to niewazne?

      pis to parchy. ale ten kanal to nie tylko polityczny szmer pod czaszka pisiorów. absurdem jest ich motywacja, bo elblag nie stanie sie morskim portem przeladunkowym. a kanal nie powinien byc robiony na zlosc ruskow, ale z nimi, nie z podatkow, tylko powinien byc robiony prywatnym kapitalem, w tym i ruskim.

      teraz tez jest polskie wejscie nie przez rosje, czyli morskij proliw, ciesnine pilawską vel baltijska. ale glebokosc tranzytowa szkarpawy i gdanskiej glowy to 1,8m. kanal da 3 m. barki, morskie jachty i kutry wejda bez laski.

      • 1 10

      • (3)

        "gdyby ten przekop byl dawniej, slynnej powodzi wyspy nowakowskiej by nie bylo, nadmiar wody na poludniowym zachodzie zalewu wislanego, spietrzonej polnocnowschodnim wiatrem, wypuscilo by sie na zatoke."

        Z logicznym myśleniem to nie masz wiele wspólnego, prawda? Skoro północny i północno-wschodni wiatr wpychał i piętrzył wodę w południowej części zalewu to otwarcie śluz jeszcze by spotęgowało to zjawisko. Przecież Mierzeja jest naturalnym wałem przeciwpowodziowym chroniącym przed północnym wiatrem.

        • 7 1

        • chyba poprzednikowi nie chodziło o wpychane wody z zatoki, tylko przesuwanie sie wody wzdłuż zalewu w kierunku zachodnim. Czyli faktycznie, gdyby był przekop to czesc wody uciekła by do zatoki.

          • 0 4

        • (1)

          drogi analfabeto

          mechanizm powodzi na poludniowowschodńim krancu Zalewu, przeszłych i potencjalnie przyszłych, jest swietnie znany i opisany, i wystarczy tylko umieć ogladać obrazki, nawet nie trzeba za bardzo umiec czytać, by sie czegoś dowiedziec (wybacz złośliwość, ale zasłuzyłeś)

          to sejsze

          wiatr zachodni nawiewa wode przez Cieśniny Duńskie, z Zachodniego Bałtyku na Środkowo-wschodni Baltyk. Dalej na północ nie, bo wiatr się obraca zgodnie z rzadką, ale czasem występującą w zimie cyrkulacją "zgodnie z kierunkiem zegara", staje sie polnocno zachodni, trochę Baltyku wlewa sie przez Morskij Proliw w Zalew Wislany, wiatr obraca sie dalej, jest polnocny, potem polnocno wschodni wody z CAŁEGO Zalewu pchane są w stronę Elbląga, Nowakowa, Kątów.

          przy odrobinie pecha sejsza na końcu tej kiszki może być wysoka na kilka metrów, pięć, sześć. nieść krę, rozwalając wszystko po drodze, potencjalnie może dojść do Nowego Dworu i dalej. w takim razie nic się nie da zrobić, jeśli ewakuacja całych Żuław nie nastapi na czas

          ale zwykle sejsza na Zalewie Wislanym jest mniejsza, a ratunek dało by obniżenie poziomu powodzi o centymetry, a tu kanał upustowy był by jak znalazl, choć oczywiście jednorazowo, bo po otwarciu obu wrót śluz, uległby cakowitemu zniszczeniu. lepiej ten kanał niż miasto

          • 0 0

          • w czasie tego zjawiska Zatoka Gdanska przemieszcza się na zachód, róznica poziomów Zalewu i Zatoki w Katach Rybackich może być fenomenalna

            super, że mieszkam na górze Moreny

            • 0 0

  • Przekop... (2)

    W historii europejskiej już był już taki władca , który budował wiele kanałów. I efekt jest taki:
    1) z Morza Azowskiego ostał się jedynie stawik,
    2) Biełomorkanał (kanał Białomorski) "funkcjonuje fantastycznie' - nie słychać o żegludze i wykorzystaniu, a jego budowa pochłonęła bardzo wiele ofiar.
    Czy te przykłady nie są znamienne, a tzw. decydentów nic to nie uczy?
    Może ktoś czerpie garściami z pomysłów generalissimusa?

    • 28 15

    • w Szkocji, Niemczech i Francji też budował, nieuku?

      • 6 4

    • Oczywiście, woda z mierzeji wypłynie do Bałtyku

      • 1 0

  • Chory pomysł!

    • 28 18

  • (3)

    Dlaczego nagle nikt się nie wypowiada że na całym zachodzie inwestuje się w wodne trasy żeglugowe by odciążyć środowisko od spalin. Francja, Niemcy, Benelux.

    Lepiej budować stadiony za grube mld bo przecież przyjaciele mogą dorobić.
    Nie jestem za PISem żeby mi tu ktoś nie zarzucił propagandy, ale za inwestycją w przyszłość owszem.

    • 23 25

    • na zachodzie to ma sens bo mają z kim żeglować

      i nie mają smietnika socrealizmu pod wodą
      my nie mamy tutaj fajnych sąsiadów, aby tak dużo inwestowac i ryzykować w tej cześci kraju
      a dodatkowo to jest ekonomicznie nieuzasadnione - małe jednostki się nie obronią w pobliżu głębinowych portów Gdańska i Gdyni, które mają jeszcze dużo wolnych mocy przerobowych i gotową infrastrukturę.

      • 4 0

    • Przypominam , ze to PIS załatwiał Euro 2012 dla Polski i uwazal to za wielki sukces,

      ba , nawet chcial Kaczynski wyeliminowac Ukarine z Euro na naszą korzyść.
      Trudno żeby mecze odbywały sie na placach albo łąkach. Pamietam
      ogólnonarodowy ORGAZM jaki dopadło polityków i ludzi na wieśc o tym
      ze tam mafijna z gruntu impreza odbędzie się w Polsce.

      • 4 2

    • Regulacja rzek na zachodzie , wybetonowanie koryt , przyspieszenie nurtu,

      zlikwidowanie naturaknych zalewów itp powoduje od czasu do czasu gigantyczne powodzie . W sumie nie wiadomo czy zyski pokrywaja koszty wynikające z powodzi.

      • 3 1

  • Jedyny projekt pisu, ktory popieram, ja zagorzaly antypisowiec.

    • 20 31

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane