• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.



Jak oceniasz plany dotyczące przekopu Mierzei?

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.

Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.

- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.

Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej.

Miejsca

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • Niech naczelny eunuch weźmie łopatę.... (1)

    ...i zacznie kopać osobiście ze swoimi pachołkami. Bo ta łajza zatopi rezerwy budżetowe w 2-3lata

    • 31 12

    • to powiedz to swojemu staremu

      a nie pisz mu o tym tutaj

      • 4 4

  • Gdzie tu ekonomiczny sens ? (3)

    Wiem dla pis-u jest ważne aby uniezależnić region od Rosjan. O.K. Czy warto wydać na to kasę ? Co zyskamy ? Dla paru statków,wątpliwy interes. Turystyczny rozwój regionu ? Ciekawszą opcją było by połączenie zalewu z Odrą przez sieć kanałów,gotówka sama przypłynie łódkami z Niemiec. Zalew wiślany jest zanieczyszczony w dodatku dość płytki. Obyśmy nie zanieczyścili zatoki . Pomysł może i fajny ale warty przeanalizowani przez niezależnych ekspertów a nie rusofobistycznych klakierów.

    • 27 7

    • pitu pitu ruski trolu z PO (1)

      brak łączności z mózgiem to główna cecha wyznawców POdnóżków

      • 4 10

      • Odezwal sie pissior...zero argumentow,tylko wyzwiska.

        • 3 1

    • zalew nie jest bardziej zanieczyszczony od zatoki. wisla wypluwa tu scieki z polowy polski;)

      • 0 0

  • Drogi komunikacyjne kraju są jak obieg krwi potrzebne organizmowi. (1)

    Potrzebne są autostrady , drogi lokalne ale i system dróg wodnych.
    Do Elbląga , Krakowa a tym bardziej do Warszawy nie muszą pływać statki Stena Line , bo i barkami są przewozone towary w Europie zachodniej. Wisła " leży odłogiem" choć Gierek chciał ją ożywić. To wielka inwestycja ale musi być poparcie społeczeństwa.

    • 16 12

    • To niech przywrócą żeglowność Wisły. To dużo lepsze rozwiązanie niż ten kanał

      • 5 1

  • (2)

    Jak czytam opinie to od razu widać jaki naród to pisał wiadomo Polacy nic im się nie opłaca a nawet jak się opłaca to po co a jak po co to dlaczego ten a nie inny rząd, robić budować dawać miejsca pracy to powinien być priorytet w tym kraju a nie marudzenie

    • 13 12

    • na tym portalu to taki trynd

      • 0 2

    • Budować ale z sensem, a nie jak za matuszki komuny, stawiać żeby stawiać

      • 1 0

  • Brawo.

    Prawda jest taka że - trochę dobrych inwestycji zrobiło PO,a teraz to co nie chciała zrobić Platforma żeby nie gniewać ruskich i Merkel zrobi PIS i dobrze.Zmiana władzy co cztery lata to świetne wyjście dla narodu i mojej ojczyzny.Najważniejsze żeby znalazło się jakieś ugrupowanie w sejmie które zablokuje odchodzącym gnojom odprawy,które rujnują mój kraj i nasze wypłaty.

    • 9 20

  • Brawo Polski Rząd !

    Nareszcie ważne są Nasze Polskie interesy a nie innych za łapówki !

    • 14 23

  • Niemcom się opłacało (13)

    polakom jak zawsze nie.
    Jakieś oszołomy co morze widziały z dziadkami na wczasach w Juracie troszczą się o utrzymanie szlaku żeglugowego do Elbląga - ten szlak CAŁY CZAS jest utrzymywany - po budowie kanału przez mierzeje koszt ten będzie oczywiście mniejszy - bo odcinek będzie sporo krótszy.
    Planowana głębokość tranzytowa to 4 metry - tyle co Innenhafen w Duisburgu, gdzie Duisburg przeładowuje rocznie WIĘCEJ JAK WSZYSTKIE POLSKIE PORTY RAZEM.
    Dziwnym trafem analizy Urzędu Morskiego określają zwrot inwestycji na 30-40 lat - polaki sprzed monitorów tworzą własne analizy w oparciu o doswiadczenie z pływania materacem i kajakiem.
    Co do kosztów - cały koszt Kanału przez Mierzeję to raptem 6 razy tyle co niedawno zakończona REWITALIZACJA wyłącznie turystycznego kanału Elbląskiego. Albo tyle co budowa torów SKM z Rumi do Wejherowa.
    Bzdur ekologicznych nie komentuje - wystarczy zapoznać się z historią zalewu

    • 24 14

    • W

      • 0 0

    • Jeszcze nieśmiało zapytam - jaka analiza wskazuje na rzekomą "nieopłacalność" przekopu?
      Czy to są tylko czcze bajania polskich przemądrzalych mitomanów zza monitorów?

      • 0 3

    • (9)

      Ale co ty porównujesz? Duisburg to port śródlądowy w bardzo silnie rozwiniętym okręgu przemysłowym (Zagłębie Ruhry). Porównywanie Renu do rzeki Elbląg, to też mocna przesada. Po trzecie szlak Renu jest najtańszą i najprostszą drogą do portu w Rotterdamie a sam Duisburg nie jest położony 50 km od dużego portu pełnomorskiego.

      • 7 0

      • (7)

        Porównałem jedynie głębkość portu, która Niemcom wystarcza na obroty większe jak wszystkie polskie porty razem wzięte, a wg polskich "internetowych ekspertów" jest nieopłacalna do czegokolwiek.
        W Holandii wszystkie porty są położone o 50km od dużego portu morskiego. Im się też "nie opłaca"?

        • 2 4

        • (6)

          Ale to są porty śródlądowe połączone bezpośrednio z dużym portem gdzie droga wodna jest najkrótszą i najprostszą, a nie budowane "obok". Zupełnie inna struktura transportu. Chcesz transportować towary drogą morską z Elbląga do Gdańska? Port w Elblągu to głównie wymiana z Kalinningradem, do tego przekop nie jest potrzebny, a do Gdańska zaraz skończą ekspresówkę, można jeszcze pomyśleć o krótszej linii kolejowej.
          Dużo lepszym pomysłem byłoby przywrócenie żeglugi na Wiśle.

          • 5 0

          • (5)

            Żegluga na Wiśle jak najbardziej tak, same starty powodziowe w ost 10-leciu są większe jak koszt przywrócenia IV klasy żeglugowej na Wiśle.
            Mówię, nie kombinujcie i wymądrzajcie się jak polczki tylko patrzcie co robili Niemcy - Elbląg nie zabierał towarów dla Gdańska, bo Gdańsk to był i jest port żeglugi transoceanicznej - Elbląg był i będzie portem żeglugi bałtyckiej i kabotażowej.

            • 1 4

            • cd po M o ekologii (2)

              dlaczego nie chcesz pociagnac tych "bzdur ekologicznych"?
              one sa też wazne...

              Mierzeja jest nowym tworem, jeszcze w czasach historycznych byly w niej dziury, liczne i wystarczajaco glebokie by bitwa pod Suchaczem byla bitwą morską. nie wiadomo, czy gdyby nie ona to Zakon nie pokonal by Polski, a nie doszlo by do remisu ze wskazaniem na Polskę i Zwiazek Pruski.

              Fakt, ze przez nasze zaniedbania mierzeja sie uszczelnila i pogrubila, a zalew wyslodzil, to jest w dyzym stopniu efekt antropogeniczny, wynik dzialania portu w Gdansku, Przekopu i Wisly Smialej. Kanał częściowo przywrócił by stan pierwotny...

              • 2 2

              • Nieekologiczne foki oraz równie niekologiczne ptactwo morskie złośliwie wybiera kompletnie sztuczną Mewią Łachę, jak naturalne i ekologiczne wybrzeże Mierzei Wiślanej.

                • 0 2

              • Minusuja idioci...bo jak inaczej to wytlumaczyc

                • 0 0

            • (1)

              "Mówię, nie kombinujcie i wymądrzajcie się jak polczki tylko patrzcie co robili Niemcy"

              A ja ci mówię, żebyś się zastanowił i pomyślał chwilę. Taki Duisburg jest portem śródlądowym położonym w jednym z najbardziej uprzemysłowionych regionów na świecie i przede wszystkim dostarczającym towary do portów pełnomorskich leżących na naturalnym przedłużeniu szlaku śródlądowego. Jest to najprostsza i najtańsza opcja dostarczenia dużej ilości towaru z głębi lądu do portu morskiego.
              Taki Elbląg natomiast to takie nie wiadomo co, ni to port pełnomorski ni to stricte śródlądowy leżący na zapleczu portu morskiego. Cały potencjalny ruch z Elbląga może być (i jest) obsługiwany przez porty trójmiejskie oferujące lepszą dostępność i infrastrukturę, a przez to bardziej atrakcyjne dla armatorów. Widzisz już tę różnicę?

              • 4 0

              • Nie myśl polaku. Nie wymyślaj, nie kombinuj, nie wymądrzaj się, nie zastanawiaj się. To absolutnie krzykaczom nie wychodzi, jest szkodliwe i bezsensowne.
                Elbląg od zawsze był ważnym portem Prus - mimo dwóch ogromnych konkurentów, Gdańska i Królewca.
                Bo miał inne zadania.
                Jaki jest sens eksportu z głębokowodnego nabrzeża Pilotów czy Polskiego drewna statkmi po 80-100 metrów?
                Jaki procent kontraktów głownego polskiego sektora eksportowego - przemysłu maszyn i urządzeń stanowią ładunki przekraczające 1000 ton?
                Elbląg nie ma i nigdy nie miał za zadanie odbierać masowych ładunków, tankowców z ropą czy tysięcy kontenerów - tylko zawsze był tańszą opcją dla zdecydowanej większości handlu morskiego (zarówno Prus jak i obecnie Polski) - pólnocnoeuropejskiej wymiany towarów przemysłowych.

                • 1 5

      • Madrego dobrze posluchac...zaorane

        • 1 0

    • polaki biją piane

      • 0 0

  • Mądry pomysł (7)

    Pis to przynajmniej działa i stawia na rozwój - jak kraj sie nie rozwija to sie cofa.
    Korzyści:
    1) Uniezależnienie sie od Rosji
    2) Rozwój Portu w Elblągu -nowe miejsca pracy
    3) Elbląg będzie uzupełniał portu trójmiasta - zawijać tam będą mniejsze jednostki
    4) Ułatwienie dojazdu z trójmiasta na mierzeję Wiślaną - most w Świbnie , Nowa droga - 40 min i plaże mierzei do wykorzystania.
    5) Rozwój Elbląga i lokalnych firm w oparciu o rozwijający się Port.
    6) Rozwój turystyki , żeglarstwo sporty wodne nad zalewem
    Jest tu ekonomiczny sens - koszt to tylko 800 mln zł dla porównania stadion Energa 600mln -porównajcie sobie korzyści z tych dwóch inwestycji.
    Minusy prawie żadne- będzie śluza i nie będzie dodatkowej wymiany wód między zalewem a Zatoką Gdańską

    • 20 24

    • W Duisburgu jest tak rozwinięty przemysł

      • 2 0

    • a jak przyznawali nam organizacje Euro 2012 do dostawałes ORGAZMU razem z innymi

      wariatami na punkcie tej mafijnej imprezy. Teraz ci stadion nie pasuje ????

      • 1 1

    • 1) W jakiej kwestii uniezależnienie się? Przecież cała wymiana towarowa portu w Elblągu to rejsy z Kalinningradu, do tego przekop nie jest potrzebny. Jakie jednostki będą tam wpływać z Bałtyku mając bliżej porty w trójmieście o znacznie większych możliwościach i lepszej infrastrukturze?

      2) Żeby był rozwój, to ktoś musiałby chcieć tam wpływać. Znacznie bardziej prawdopodobny jest scenariusz niektórych lotnisk w Polsce, gdzie przewoźnicy nie chcą latać, bo w niedalekiej odległości mają do dyspozycji lepiej rozwinięte lotniska. Więc skończy się jak w Radomiu, tylko koszty i żadnego rozwoju.

      3) Mniejsze jednostki równie dobrze mogą zawijać do Trójmiasta.

      4) Most w Świbnie można wybudować i bez przekopywania Mierzei.

      5) Taa, tak jak w Radomiu się firmy "rozwijają" w oparciu o lotnisko. Większy sens miałaby krótka linia kolejowa do Trójmiasta i baza przeładunkowa w Elblągu.

      6) No i jaki będzie ten wzrost turystyki wodnej? Zalew jest płytszy niż co większe jeziora w Polsce, przecież tam jest za płytko dla co większych jachtów, kilka pogłębionych torów wiele tu nie zmieni.

      "Koszt to tylko 800 mln zł"

      800 mln zł to jest koszt przekopania, a gdzie koszt pogłębiania torów wodnych na Zalewie, podejść w portach w Elblągu, Krynicy, Fromborku czy Tolkmicku? Gdzie koszty utrzymania tego wszystkiego? Chyba nie zdajesz sobie sprawy o skali robót, jakie trzeba wykonać.

      A minusem to gigantyczny koszt finansowy i środowiskowy w zestawieniu z co najwyżej niewielkim wzrostem ruchu turystycznego i zaspokojeniem ego co poniektórych.

      • 5 1

    • uniezależnienie od Rosji

      a odkąd to Rosja blokuje port w Gdańsku?
      - nowe miejsca pracy w porcie - to prawda ale 800 mln za stanowisko prezsa porty do dobrej zmiany to ciut drożej - lepiej dać od razu 8 baniek i niech spada,
      - mniejsze jendostki ? to żebym dostał towar do Gdańska mam posłać po niego Tir do Elbląga?
      rozwój lokalnych firm - znów jak wyżej..
      - ruch turystyczny.. może nieco więcej jachtów, ale mariny na zalewie i tak są - np frombork, a same ich działanie jest tylko okresowe

      • 5 0

    • Koszt to tylko 800mln...jasne Polska ma taki budzet zeby 800ml topic w idiotycznej inwestycji

      • 0 0

    • Elbląg opustoszale miasto...

      W Elblągu jest bieda, że aż piszczy i port nic nie zmieni, wszyscy młodzi ludzie już dawno uciekli. A wkoncu dojdzie do takiej sytuacji, że cofka z Bałtyku ich zaleje i się skończy wspaniały pomysł robienia z Elbląga wielkiego portu. Ingerencja w środowisko kiepski pomysł.

      • 1 1

    • Zmień lekarstwa proszę...

      • 0 0

  • Czas najwyższy aby w tym temacie uniezależnić się od Rosji. Na pewno ożywi to turystykę morską oraz handlową. Wielu na tym skorzysta biznesowo. Prawdopodobnie bezrobocie przynajmniej w sezonie letnim znacznie spadnie.

    • 8 12

  • Przekop: (1)

    1. najbliżej jak to możliwe granicy z rosją. odpadnie wówczas koszt budowy mostów. a straż graniczna przejedzie się motorówką.
    2. firma kopiąca powinna zapłacić ogromne pieniądze za prawo do wykonania prac z powodu ogromnych ilości bursztynu które pozyska podczas kopania.

    odpowiedzialni za inne działania są winni korupcji na gigantyczną skalę

    • 7 7

    • Bursztyn?

      to ma być kopalnia? przecież podobno kanał;). Bursztyn pozyskuje się w inny sposób...a za koncesje się płaci i to drogo. Boska zmiano nadciągaj ;)

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane