• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.



Jak oceniasz plany dotyczące przekopu Mierzei?

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.

Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.

- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.

Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej.

Miejsca

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • Kanał

    Ten kanał to degradacja środowiska i spadek dochodów dla portu w Gdyni i Gdansku.

    • 8 10

  • (1)

    zamawiają projekt a nie wiedzą gdzie będzie przekop?

    • 6 4

    • 4 od minusa wiedzą

      • 0 0

  • Budować, bardzo wazny projekt i wielkie uznanie dla PiSu że nadrabiają zaległości i ignoranctwó peło (1)

    budowac , to ozywi cały region i uniezależni nas od ruskich

    • 12 12

    • ożywi region

      zabierając pracę Gdańskowi? na cholerę kanalik na który i tak nie wejdą duże jednostki mając obok względnie nowoczesny port Gdańsk i Gdynia? Nieh pisiarze sami za to zapłacą...

      • 4 3

  • widziałem gdzies w Europie

    jak statek zasuwa w wielkiej rynnie nad ziemią. Ale nasi urzędnicy widzieli w życiu tylko kałuże i znają się tylko na kopaniu. Kopią rowy tu i tam, kopią dołki pod sobą. Żaden nie wpadnie na pomysł, żeby może coś zbudować - coś rzeczywiście nowoczesnego, wygodnego, przyjaznego środowisku itp. Lepiej kopać kanał, który Przyroda będzie wciąż zapiaszczać. Bo przecież Mierzeja nie wzięła się z niczego - to zwykły nanos piaskowy zgodny z kierunkiem pływu - i to się nie zmieni, bo jak dotąd nie umiemy zmieniać kierunku pływów i prądów morskich. Zatem kopmy rów na miarę mądrości rządu - będzie potem wymówka, że przecież - dobra zmiana. Chcieliśmy dobrze. A że będzie gorzej niż zwykle - ja już się przyzwyczaiłem

    • 9 7

  • Most w Świbnie?!

    Rozjeżdzą nam Wyspę Sobieszewską. Oby nie doszło realizacji tego pomysłu.

    • 5 5

  • 6 mln zł na projekt

    nieźle , całkiem nieźle dla szwagra kolegi z urzedu, który chetnie odpali działkę

    • 12 1

  • Pisiory dlaczego wstrzymała cie budowę Obwodnicy Metropolitalnej i trasy kaszubskiej?

    • 10 4

  • Juz raz chcieli ekonomicznie i politycznie kopnąc Rosje w kostke / wyżej się i tak nie da/ (6)

    zakupili niejakie Możejki , straty od 5 do 10 miliardów zł .

    • 7 2

    • (5)

      Z Rosją nie mamy praktycznie wymiany handlowej morzem, zupełnie nie korzystamy z portów Obwodu Kaliningardzkiego więc co to ma być za "kopanie w kostkę"?
      Rosja może sobie zabetonować granicę z nami, jest kompletnie niepotrzebna w dobie tanich surowców.
      CAŁA wymiana handlowa z Rosją to przecież jakieś ~3 PROMILE polskiego PKB.
      W tym roku wyślemy więcej towarów do samej dziecięciomilionowej Szwecji jak do stupiedziesieciomilionowej Rosji, wszystkie drogą morską - i właśnie po to nam port w Elblągu - żeby sprostać ciągle rosnącym obrotom polskiego handlu w basenie Morza Bałtyckiego.
      Już teraz polscy armatorzy mają silną pozycję w kabotażu niemieckim - OT Logistic jest największym operatorem na południowym Bałtyku

      • 0 3

      • nie zalewaj popeliny, a najlepsze to te 3 promile .

        • 3 0

      • (3)

        "W tym roku wyślemy więcej towarów do samej Szwecji jak do Rosji, wszystkie drogą morską - i właśnie po to nam port w Elblągu"

        Następny. I co chcesz z tego Elbląga wysyłać do Szwecji drogą morską? Jakie jednostki mają zawijać na akwen o głębokości niecałych 3 metrów? szybciej i prościej będzie załadować towar na pociąg i za 2 godziny wyładować go w porcie w Gdańsku.

        • 5 0

        • (2)

          120m długości, 20m szerokości i 4m zanurzenia.
          60% staków bandery szwedzkiej nie przekracza tych rozmiarów, 60% statków bandery fińskiej również.
          Ponad 95% statków pod polską banderą będzie mogło korzystać z tego portu.
          Ty polaku dalej swoje.

          • 1 3

          • "60% staków bandery szwedzkiej nie przekracza tych rozmiarów, 60% statków bandery fińskiej również."

            I jak te statki wpłyną na Zatokę, to znacznie prościej i szybciej zawinąć im do Trójmiasta niż pchać się jeszcze na Zalew.

            • 1 1

          • Ale port w Elblagu ma 2m!!! Zalew tez toojakich 4m bredzisz?

            • 0 0

  • Ile trzeba dokładac rocznie do stadionu ? A ile trzeba będzie rocznie dokładać do przekopu

    ubezpiecznie, konserwacja , pogłebianie toru wodnego do elbląskiego portu , itp.

    • 6 1

  • Czy kochana Ukraina zniosła juz embargo na nasze mięsko trwające juz z góra 20 lat . (1)

    • 8 1

    • Sasza, a wy kiedy zniesiecie embargo

      na nasze jabłka?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane