- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (68 opinii)
- 2 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (105 opinii)
- 3 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (74 opinie)
- 4 Rozdadzą "kwietne bomby" i zasieją łąkę (34 opinie)
- 5 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (304 opinie)
- 6 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (205 opinii)
Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej
Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.
Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.
Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.
- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.
Co w ramach wykonania przekopu?
Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.
Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.
W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.
Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.
Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.
Miejsca
Opinie (362) 5 zablokowanych
-
2016-10-08 12:19
Kanał
Ten kanał to degradacja środowiska i spadek dochodów dla portu w Gdyni i Gdansku.
- 8 10
-
2016-10-08 12:38
(1)
zamawiają projekt a nie wiedzą gdzie będzie przekop?
- 6 4
-
2016-10-08 17:19
4 od minusa wiedzą
- 0 0
-
2016-10-08 12:46
Budować, bardzo wazny projekt i wielkie uznanie dla PiSu że nadrabiają zaległości i ignoranctwó peło (1)
budowac , to ozywi cały region i uniezależni nas od ruskich
- 12 12
-
2016-10-08 14:21
ożywi region
zabierając pracę Gdańskowi? na cholerę kanalik na który i tak nie wejdą duże jednostki mając obok względnie nowoczesny port Gdańsk i Gdynia? Nieh pisiarze sami za to zapłacą...
- 4 3
-
2016-10-08 13:00
widziałem gdzies w Europie
jak statek zasuwa w wielkiej rynnie nad ziemią. Ale nasi urzędnicy widzieli w życiu tylko kałuże i znają się tylko na kopaniu. Kopią rowy tu i tam, kopią dołki pod sobą. Żaden nie wpadnie na pomysł, żeby może coś zbudować - coś rzeczywiście nowoczesnego, wygodnego, przyjaznego środowisku itp. Lepiej kopać kanał, który Przyroda będzie wciąż zapiaszczać. Bo przecież Mierzeja nie wzięła się z niczego - to zwykły nanos piaskowy zgodny z kierunkiem pływu - i to się nie zmieni, bo jak dotąd nie umiemy zmieniać kierunku pływów i prądów morskich. Zatem kopmy rów na miarę mądrości rządu - będzie potem wymówka, że przecież - dobra zmiana. Chcieliśmy dobrze. A że będzie gorzej niż zwykle - ja już się przyzwyczaiłem
- 9 7
-
2016-10-08 13:17
Most w Świbnie?!
Rozjeżdzą nam Wyspę Sobieszewską. Oby nie doszło realizacji tego pomysłu.
- 5 5
-
2016-10-08 13:40
6 mln zł na projekt
nieźle , całkiem nieźle dla szwagra kolegi z urzedu, który chetnie odpali działkę
- 12 1
-
2016-10-08 13:40
Pisiory dlaczego wstrzymała cie budowę Obwodnicy Metropolitalnej i trasy kaszubskiej?
- 10 4
-
2016-10-08 13:41
Juz raz chcieli ekonomicznie i politycznie kopnąc Rosje w kostke / wyżej się i tak nie da/ (6)
zakupili niejakie Możejki , straty od 5 do 10 miliardów zł .
- 7 2
-
2016-10-08 14:02
(5)
Z Rosją nie mamy praktycznie wymiany handlowej morzem, zupełnie nie korzystamy z portów Obwodu Kaliningardzkiego więc co to ma być za "kopanie w kostkę"?
Rosja może sobie zabetonować granicę z nami, jest kompletnie niepotrzebna w dobie tanich surowców.
CAŁA wymiana handlowa z Rosją to przecież jakieś ~3 PROMILE polskiego PKB.
W tym roku wyślemy więcej towarów do samej dziecięciomilionowej Szwecji jak do stupiedziesieciomilionowej Rosji, wszystkie drogą morską - i właśnie po to nam port w Elblągu - żeby sprostać ciągle rosnącym obrotom polskiego handlu w basenie Morza Bałtyckiego.
Już teraz polscy armatorzy mają silną pozycję w kabotażu niemieckim - OT Logistic jest największym operatorem na południowym Bałtyku- 0 3
-
2016-10-08 14:06
nie zalewaj popeliny, a najlepsze to te 3 promile .
- 3 0
-
2016-10-08 14:11
(3)
"W tym roku wyślemy więcej towarów do samej Szwecji jak do Rosji, wszystkie drogą morską - i właśnie po to nam port w Elblągu"
Następny. I co chcesz z tego Elbląga wysyłać do Szwecji drogą morską? Jakie jednostki mają zawijać na akwen o głębokości niecałych 3 metrów? szybciej i prościej będzie załadować towar na pociąg i za 2 godziny wyładować go w porcie w Gdańsku.- 5 0
-
2016-10-08 14:32
(2)
120m długości, 20m szerokości i 4m zanurzenia.
60% staków bandery szwedzkiej nie przekracza tych rozmiarów, 60% statków bandery fińskiej również.
Ponad 95% statków pod polską banderą będzie mogło korzystać z tego portu.
Ty polaku dalej swoje.- 1 3
-
2016-10-08 14:45
"60% staków bandery szwedzkiej nie przekracza tych rozmiarów, 60% statków bandery fińskiej również."
I jak te statki wpłyną na Zatokę, to znacznie prościej i szybciej zawinąć im do Trójmiasta niż pchać się jeszcze na Zalew.- 1 1
-
2016-10-08 18:54
Ale port w Elblagu ma 2m!!! Zalew tez toojakich 4m bredzisz?
- 0 0
-
2016-10-08 13:44
Ile trzeba dokładac rocznie do stadionu ? A ile trzeba będzie rocznie dokładać do przekopu
ubezpiecznie, konserwacja , pogłebianie toru wodnego do elbląskiego portu , itp.
- 6 1
-
2016-10-08 13:46
Czy kochana Ukraina zniosła juz embargo na nasze mięsko trwające juz z góra 20 lat . (1)
- 8 1
-
2016-10-08 14:44
Sasza, a wy kiedy zniesiecie embargo
na nasze jabłka?
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.