• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy: Tristar przyspieszył ruch w Trójmieście

Michał Sielski
23 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tristar miał zapewnić priorytet komunikacji publicznej, ale jest on włączany dopiero wtedy, gdy opóźnienie sięga ponad 2 minuty. Tristar miał zapewnić priorytet komunikacji publicznej, ale jest on włączany dopiero wtedy, gdy opóźnienie sięga ponad 2 minuty.

- Dzięki systemowi Tristar kierowcy tracą mniej czasu w korkach - twierdzą urzędnicy. Ma to jednak swoją cenę. "Płacimy" dłuższą podróżą pojazdami komunikacji publicznej. System będzie jednak rozbudowywany poprzez włączanie do niego kolejnych skrzyżowań.



Czy system Tristar jest udaną inwestycją?

To miała być drogowa rewolucja w Trójmieście. Plany były ambitne: skrócenie czasu przejazdu o 5,5 proc. dla transportu indywidualnego i 6,5 proc. dla transportu zbiorowego. Dziś wiemy, że realizacji obietnic nie można zweryfikować - ciągle rośnie liczba samochodów w Trójmieście, nie można więc sensownie porównać danych z różnych lat.

Z jednej strony urzędnicy zapewniają, że jeździ się płynniej, a niektóre skrzyżowania w ciągu godziny pokonuje więcej aut niż wcześniej, w grudniu 2015 roku było to nawet o 18 proc. Z drugiej: korki pojawiły się tam, gdzie do tej pory nigdy ich nie było.

Czytaj więcej: Zaskakujące wyniki działania systemu Tristar.

Urzędnicy zarówno z gdańskiego, jak i gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni twierdzą, że system Tristar spełnia swoją rolę, więc postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście.

Komunikacja publiczna: mogłoby być szybciej

Dzięki Tristarowi komunikacja publiczna miała zyskać na czasie przejazdu i stać się realną konkurencją dla samochodów. System miał m.in. dać możliwość stworzenia "zielonej fali" dla pojazdów transportu zbiorowego.

Według danych Krzysztofa Łutowicza z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, autobusy, trolejbusy i tramwaje przyspieszyły o ok. 9 proc., ale trudno znaleźć potwierdzenie tych wyników w codziennym podróżowaniu.

Nawet jeśli porównalibyśmy górne granice przyspieszenia, okaże się, że samochody zyskały dwukrotnie więcej niż komunikacja.

System Tristar pozwala na rozpoznawanie pojazdów transportu publicznego, a nawet kontrolę zgodności z rozkładem jazdy. Nie spowodowało to jednak znaczącego przyspieszenia kursowania autobusów, bo nawet mimo udanych testów, priorytet udzielany jest tylko opóźnionym pojazdom.

- W przypadku pojazdów jadących zgodnie z rozkładem z reguły nie jest nadawany priorytet, dopiero przy opóźnieniu na poziomie 2 minut i więcej, priorytet jest nadawany w zależności od możliwości, jakie występują na skrzyżowaniu - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego Urzędu Miasta.
Priorytet bez problemu udzielany jest w dwóch miejscach w Gdyni: na końcu buspasa przy ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni i na śluzach węzła Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni. Tylko że w tych miejscach pojazdy komunikacji publicznej w korkach nie stoją i nie łapią opóźnień.

Ściganie wykroczeń? Nie ma i nie będzie

Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni oraz 12 w Sopocie
Częścią systemu miało być karanie kierowców łamiących prawo. Jedną z przyczyn korków jest bowiem m.in. wjeżdżanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle, co często kończy się brakiem możliwości jego opuszczenia. Takie sytuacje na drogach Trójmiasta każdy kierowca widuje codziennie. I wszystko wskazuje na to, że jeszcze się na nie napatrzymy, bo kierowcy mający "w poważaniu" pozostałych, nie będą karani za swoje przewinienia.

Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni i 12 w Sopocie. Ich głównym zadaniem jest obliczanie czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi punktami na podstawie rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Część z nich ma jednak też dodatkowe możliwości. 24 kamery mogą służyć jako fotoradary (15 w Gdańsku, 7 w Gdyni i 2 w Sopocie), 32 mogą rejestrować przejazdy na czerwonym świetle (16 w Gdańsku, 15 w Gdyni i 1 w Sopocie), a dodatkowo w Gdańsku i Gdyni gotowa jest infrastruktura do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego i Wielkopolskiej.

Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, która może nakładać na kierowców kary za zarejestrowane przez kamery i fotoradary wykroczenia, do dziś nie przejęła jednak urządzeń. A mandaty może wysyłać tylko wtedy, gdy ujawni wykroczenie samodzielnie. Nie może więc korzystać z infrastruktury, której nie jest właścicielem. I jej nie przejmie, bo nie pozwalają na to unijne przepisy - groziłoby to koniecznością zwrócenia unijnego dofinansowania, które w przypadku wartego 158 mln zł Tristara wyniosło 134 mln zł.

Fotoradarów nie będzie też obsługiwać Straż Miejska, bo od 1 stycznia 2016 roku nie może tego robić.

Czytaj więcej: Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki wypadków i kolizji.

Ale na zmiany się nie zanosi. Urzędnicy odpowiedzialni za drogi już w 2016 roku uznali, że problemu nie da się rozwiązać.

- Zdaniem ZDiZ, jedynie uściślenie przepisów prawnych tak, aby nie pozostawiały wątpliwości i pola interpretacji odnośnie możliwości egzekwowania wykroczeń przez GITD, na podstawie danych z urządzeń/systemów, które nie są w ich posiadaniu, mogłoby stanowić podstawę do dalszej korespondencji, uzgodnienia formatu danych i procedur oraz uruchomienia i wykorzystania tych funkcjonalności przez GITD - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego magistratu.
Będzie rozbudowa systemu Tristar

Mimo kłopotów z pełnym wykorzystaniem możliwości systemu, jest i będzie on nadal rozbudowywany. Sukcesywnie włączane są do niego kolejne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną powstające na jego obszarze, rozszerza się też pole jego działania. W przyszłym roku kierowcom pomóc ma m.in. na wiecznie zakorkowanym skrzyżowaniu ul. Dąbka i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Powstaną też nowe tablice informacyjne dla pasażerów komunikacji publicznej oraz dla kierowców z informacjami o korkach, czasie przejazdu, liczbie wolnych miejsc parkingowych i ewentualnych wypadkach czy objazdach.

Centrum sterowania systemu Tristar w Gdyni obsługuje trzech operatorów, dwóch inżynierów ruchu, jeden informatyk i dwie osoby odpowiedzialne za utrzymanie systemu. Na każdej zmianie jest minimum trzech pracowników. Dwa razy więcej osób pracuje w centrum sterowania w Gdańsku.

Cena Tristara


Całkowity koszt budowy i wdrożenia systemu Tristar to 160 mln 815 tys. zł. Projekt został dofinansowany na poziomie 85 proc. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (136 074 104,10 zł). Gdańsk wydał na system ok. 84,9 mln zł, z czego odzyskał ok. 72,3 mln zł. W Gdyni z budżetu wypłynęło ok. 62 mln zł z czego ok. 57 mln zł to koszty kwalifikowane podlegające zwrotowi. Sopocka część Tristara to koszt rzędu 7,8 mln zł, a zwrot z unijnej kasy 6,6 mln zł.

Budowa systemu ruszyła w 2011 roku, a po roku system zaczął działać na większości głównych skrzyżowań w Trójmieście.

Tak działa system Tristar.

Opinie (248) 5 zablokowanych

  • syry

    Wyświetlanie tempa dla zielonej fali przekracza już zdolności tych "inżynierów".

    • 1 0

  • Tunel (1)

    Więcej zrobił tunel, niż 3-star.
    Zaraz tunel zamkną do "serwisu", to zobaczymy co będzie.
    Zrobić Drogę Zieloną na 2 pasy.

    • 1 1

    • jab

      No to tunel zamknięty....
      Ktoś jeszcze ma wątpliwości???

      • 0 0

  • (2)

    tak jak cholera zwłaszcza na Morskiej w Gdyni

    • 120 3

    • Racja. To jest horror. Co kilkadziesiąt metrów światła, często"na żądanie" Od Wiejskiej do Kartuskiej 4 przejścia ze światłami bez zadnej logiki i gigantyczne korki w okolicach krzyżówki Morska-Kartuska. Jest sie czym chwalic?

      • 0 0

    • I na Hucisku w Gdańsku gdzie w korku stoisz zawsze!!!

      • 7 0

  • Buahahahaha... Kto Panu kazał napisać ten artykuł?

    Powinno się zatrudnić zewnętrzną, zachodnią firmę (nikogo stąd) posiadającą doświadczenie w tej materii (bo dostawca rozwiązania nie miał) celem wykonania porządnego audytu tego rozwiązania. Rzeczowy audyt wykazałby co zostało zrobione niewłaściwie, oraz jakie środki należy przedsięwziąć, aby to rozwiązanie w końcu uruchomić.. A nie udawać, że jest wszystko dobrze.. Ten system da się jeszcze postawić na nogi.. tylko wpierw trzeba zmienić osoby za niego odpowiedzialne, dołożyć jeszcze z 30 mln i dać to w ręce kogoś kompetentnego. A może Pan Redaktor zainteresowałby się wszystkimi pracami dodatkowymi które zlecane były przy tym postępowaniu? Niekończące się zamówienia dodatkowe, zmiany, modernizacje.. to jest kura znoszące złote jaja.. A może Pan Redaktor zainteresowałby się odpowiedzialnością gwarancyjnej firmy wykonawczej, która właśnie dzieli się na kilka mniejszych spółek, aby finalnie "się rozłożyć" i zbyć odpowiedzialność gwarancyjną .. Ciekawych tematów związanych z tym systemem jest wiele.. A może zrobić prostą tabelkę - | miało być | jest | strona odpowiedzialna | ;-)

    • 1 0

  • Zlikwidowano kilkadziesiąt przejść dla pieszych na trasie weryfikacji Tristara

    Co za perfidne kłamstwo? Zlikwidowano kilkadziesiąt przejść dla pieszych na trasie weryfikacji Tristara i tylko z tego powodu mogła nastąpić poprawa? Można zweryfikować czy Tristar przyśpiesza ruch wyłączając losowo Tristar i mierząc czasy przejazdów? Inaczej to jedno wielki kłamstwo urzędników?

    • 2 0

  • Skrzyzowanie Elbląskiej i Sztutowskiej , po najechaniu na petle światła zmieniaja sie na czerwone i przymusowy postój

    Pomimo iz z boku nic nie wjezdza i nie zjezdza.
    a tak z innej beczki , po co w nocy światła na skrzyzowaniach ? Puste ulice i trzeba czekac . Wystarczyłyby żółte migajace.

    • 3 0

  • nie wiem skad ten tytuł bo jakoś żadnego przyspieszenia nikt nie zauwazyl

    no może poza urzędnikami, którzy muszą zachwalać ten system

    • 1 1

  • Taaa, Sristar ... (27)

    A na Kartuskiej jadąc 50 km/h między Łostowicką a Urzędem Miasta stoi się na każdych światłach - świątek, piątek. I niedziela też. Ekologia że ho, ho. Jedziesz, stoisz, ruszasz, jedziesz, stoisz, ruszasz, jedziesz, stoisz, ruszasz, jedziesz, stoisz, ruszasz , ... Absurd w XXI wieku.

    • 306 8

    • zatem kup samochod na prad, albo przestan nas truc i idz pieszo (4)

      Tam zyja ludzie. I akurat Kartuska jest lepsza droga niz byla przed zmianami.

      • 6 65

      • LEPIEJ??? Hahah... Masz na myśli chyba Kartuską, ale w Żukowie..?

        • 0 1

      • (1)

        pierw poczytaj jak mocno się zatruwa środowisko budując jeden samochód elektryczny a później się zdziw!

        • 20 1

        • mniej niż jeden spalinowy

          • 0 2

      • ale tym ludziom lepiej by się żyło, gdyby te samochody co chwilę nie stawały i znów ruszały, tylko płynnie przejeżdżały z prędkością 50 km/h. Tam żeby płynnie przelecieć, to chyba 80 km/h trzeba ciąć.

        • 34 2

    • Z moich obserwacji wynika że morena bije rekord w idiotycznym ustawieniu świateł

      Sztuczne wstrzymywanie ruchu. Podejrzewam, że służy to "więzieniu" aut na morenie aby w innych miejscach,w tym czasie, statystyki rosły.

      • 5 0

    • (1)

      kiepski przyklad, tam nie ma tristara...

      • 1 7

      • Ale głupota jest ...

        • 4 0

    • To jak była stara kartuska to lepiej się jechało zamiast polepszyć to zawsze spieprza

      • 3 0

    • (2)

      Jeśli ci zależy na ekologii, korzystaj z autobusów i tramwajow, jednym pojazdem jedzie 100 osób woęc emisja na osobę jest niewielka

      • 3 7

      • Mądralo...

        Obsługuję klientów od Gdyni, przez Osowę, Rebiechowo, Dolny Wrzeszcz po Główne Miasto... Czym mam jeździć, żeby nie spędzić w ruchu więcej niż 1,5h dziennia?

        • 2 0

      • Co za marne pitolenie...

        • 4 1

    • (1)

      Morska do w Gdyni od strony Rumi to samo.... 50km/h i stoi się na 80% świateł (nawet jak są puste drogi)... Płynna jazda powyżej 80km/h... Gdzie są ekolodzy?

      • 18 0

      • To samo przez wielkopolska...

        • 2 1

    • Ale (2)

      tam nie ma skrzyżowań TRISTARa, zobacz gdzie są kamery na portalu tristar.

      • 8 8

      • (1)

        Ale problem jest. Żeby na jednym ciągu nie móc zrobić "zielonej fali" ... ?

        • 24 1

        • Dla obu kierunków?

          To ustaw światła tak, by zielona fala była dla obu kierunków ruchu. Szczególnie tam, gdzie skrzyżowania (sygnalizacja) jest blisko siebie.

          • 2 7

    • Czerwone po północy (1)

      Mistrzostwem świata jest czerwone światło na skrzyżowaniu Cienista-Sikorskiego około 0:40 . Przyjechałem do Tesco a tu zamknięte.Świeciło na pewno około minuty lub więcej .Gość po naprawie auta na parkingu wyjeżdżając natrafił ..na czerwone. Działo się to w maju tego roku pańskiego.....

      • 10 0

      • Tam jest dramat. Projektujący sygnalizację pozamieniał

        się z k..sem na głowę. Zmiany są takie. Np. Skrecając z Cienistej w Sikorskiego jezeli trafimy na początek czerwonego stoimy 2 minuty. Potem następne skrzyżowanie, aby dojechać do AK, ma znowu 2 minuty czerwonego. Razem 4 minuty. Dlatego wolę przejechać inną drogą. To samo powrót - lewoskręt w Cienistą długie czerwone, a na zielonym mieszczą sie 4 do 5 aut.

        • 6 0

    • Bo nic nie daje, że ty jedziesz 50 km/h, jeśli ci przed tobą jadą szybciej.

      Wydaje mi się, że w takiej sytuacji Tristar działa podobnie jak spowalniające światła na Trakcie Św. Wojciecha na wysokości dzielnicy Św. Wojciech.

      • 0 3

    • to jedź 30 a nie 50, będzie płynnie

      • 1 7

    • (1)

      Rakoczego to samo, a najlepsze jest ruszanie z Piecek w stronę Słowackiego i zatrzymywanie samochodów jadących z ostrej górki na czerwonym przy przystanku PKM Brętowo żeby puścić fantomowy autobus :] Ogólnie przejazd przez Morenę to katorga i wieczna czerwona fala o każdej porze dnia

      • 23 1

      • Cała Morena to dzielnica czerwonych świateł

        • 12 0

    • A każde ruszanie i przyśpieszanie

      to zwiększone zużycie paliwa i często chmura dymu... Ekologia pełną gęba ;)

      • 10 0

    • (1)

      Tak samo Al. Havla. Przy 50 km/h postój gwarantowany na każdych światłach. Przy 80-90 już nie :)

      • 31 0

      • Ogólnie na całym górnym tarasie nie ma tristara, ale o tym z komentujących nikt już nie wspomni. A największe problemy są właśnie tam, więc może jednak ten system działa jako tako, bo po dolnym tarasie nie jeździ się tak źle

        • 8 7

    • Tak samo jadąc z centrum do Oliwy - czy to dzień czy noc, czy szybko czy wolno i tak zawsze stoi się na każdym czerwonym.

      • 28 4

  • Pani Małgorzata z gdyńskiego magistratu (1)

    mogłaby powtórzyć reguły języka polskiego. Używamy "odnośnie DO" czegoś. Samo "odnośnie" w języku polskim nie istnieje.

    • 3 2

    • właśnie jest dokładnie odwotnie

      Poczytaj słownik

      • 1 0

  • Bzdura

    Jestem motorniczym i nic nie przyspieszyło, jedyne co się zmieniło to postawili nowe słupy i sygnalizatory, W ZDiZ pracują niekompetentni ludzie, powiedzą co mieszkańcy powinni a nie mają wiedzieć. Inżynieria w Gdańsku leży poniżej poziomu.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane