- 1 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (158 opinii)
- 2 Nagły zwrot ws. wypadku w stoczni. To było zabójstwo (85 opinii)
- 3 Podejrzany o zabójstwo żony zatrzymany (168 opinii)
- 4 Nocna akcja SAR na Bałtyku (27 opinii)
- 5 Gedania, Danziger Hof - problemy do rozwiązania (160 opinii)
- 6 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (145 opinii)
Urzędnicy tłumaczą ograniczenie prędkości na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa
Ma być wolniej, bezpieczniej, a docelowo - bez wypadków ze skutkiem śmiertelnym - tak decyzję o ograniczeniu prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej tłumaczyły na środowej konferencji władze Gdańska. 50 km/h na głównej arterii miasta zacznie obowiązywać od soboty, 13 marca.
Pod dwoma artykułami, w których informowaliśmy o planowanych zmianach, nasi czytelnicy zamieścili ponad 1,8 tys. komentarzy, spośród których większość była wobec zmian krytyczna.
Z mediami spotkali się prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący obu klubów koalicyjnych w Radzie Miasta Gdańska oraz miejski inżynier ruchu.
- Jedną z trosk każdego włodarza miasta jest troska o zdrowie, życie i bezpieczeństwo mieszkańców. Przy podejmowaniu tej decyzji pod uwagę wzięliśmy wiele czynników. M.in. tę o zatrzymanych prawach jazdy w ostatnich latach. Te liczby znacząco wzrosły. W 2019 r. za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym policja odebrała 720 praw jazdy, a w 2020 r. już 1401. Cieszymy się, że od 2013 r. spada liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym w mieście, ale naszą ambicją jest, by takich zdarzeń nie było wcale. Ograniczenie prędkości ma w tym pomóc - nie ukrywa Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Władze miasta powołują się nie tylko na statystyki, ale też prawa naukowe, wskazując, że przy prędkości 70 km/h droga hamowania wynosi 25 m, a reakcja na dane zdarzenie na drodze - 21 m. Przy prędkości 50 km/h te wskaźniki znacząco maleją - odpowiednio do 13 i 15 m.
Na inny aspekt zwrócił uwagę Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicja Obywatelska i jeden z autorów interpelacji w tej sprawie do prezydent Gdańska.
- Znak z "70" stojący na wjeździe w al. Zwycięstwa w kierunku Opery Bałtyckiej przez wielu kierowców był traktowany jako obowiązująca prędkość na całej długości alei, a przecież tak nie jest, bo najbliższe skrzyżowanie odwołuje znak. To powodowało sytuacje, że przez środek miasta wielu kierowców jeździło z nadmierną prędkością. Ujednolicenie znaków sprawi, że będzie bezpieczniej, ale też bez negatywnego wpływu na płynność ruchu czy przepustowość skrzyżowań.
Radny KO przekonywał też, że jazda z wyższą prędkością niekorzystnie wpływa na komfort życia i poczucie bezpieczeństwa pieszych oczekujących na przejście czy mieszkańców okolicznych budynków. Podkreślał też, że poruszanie się pojazdów z niższą prędkością oznacza zredukowanie poziomu hałasu w mieście.
Z inicjatywą radnych KO zgadza się też klub Wszystko dla Gdańska. Jego przewodnicząca Beata Dunajewska przyznała, że "Zero wypadków ze skutkiem śmiertelnym" to jeden z punktów programu wyborczego WdG sprzed dwóch lat.
- Tuż przed konferencją przejechał obok nas z ogromną prędkością motocykl. To miejsce jest też punktem cyklicznych spotkań młodych ludzi w ramach tzw. nielegalnych wyścigów. Cieszę się, że od teraz będzie tu bezpieczniej - powiedziała Dunajewska.
Do sprawy odniosła się też Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Podkreślała, że dotychczasowe działania drogowców ograniczające prędkość na lokalnych ulicach muszą objąć także główny ciąg komunikacyjny. Dodała, że już 65 proc. wszystkich ulic w mieście jest objęte "strefą tempo 30", co "daje bardzo dobre wyniki w statystykach wypadków i ich skutków".
- Al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa zaledwie w połowie objęte są podwyższoną prędkością - mówi miejski inżynier ruchu. - Cały odcinek od Sopotu do ul. Derdowskiego jest ograniczony prędkością do 50 km/h, więc na tym odcinku nie będzie żadnej zmiany. Kolejne fragmenty to poszatkowane odcinki, które teraz porządkujemy. Nasza inicjatywa wpisuje się też w działania rządu, który przygotowuje legislacyjne zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które ujednolicą dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Badania jasno pokazują, że zmniejszenie prędkości tylko o 10 km/h zwiększa szansę pieszego na przeżycie o 90 proc. i radykalnie zmniejsza skutki wypadków.
- Nie chcemy karać mieszkańców, ale musimy uświadamiać, że to nasza wspólna odpowiedzialność za zdrowie i życie mieszkańców - dodała Aleksandra Dulkiewicz.
Zmiany wejdą w życie w sobotę, 13 marca, gdy nad ranem drogowcy zaczną demontować obecne znaki.
Opinie wybrane
-
2021-02-24 16:48
im więcej ludzi tym więcej problemów (1)
zabetonowujecie Gdańsk sprowadzacie masę ludzi. to ponoście tego konsekwencje. A tak pięknie i spokojnie żyłoby się w Trójmieście i okolicach w którym mieszkałoby ze 100 000 ludzi mniej. Może pare biurowców byłoby mniej może jakiegoś zakładu by nie było. ale czy to jest nam naprawdę potrzebne ???? Do czego ??? Po co ???
- 14 1
-
2021-02-25 07:42
jest latwiejsze roziwazanie, przeprowadz sie do mniejszego miasta
Elblag, grudziac, Slupsk, spelniaja twoje wymagania. Tylko taki minusik, ze mniejsze miasta, mniej inwestycji, mniej dobrze platnej pracy
- 0 1
-
2021-02-25 11:09
Pytanie (1)
A ile wypadków śmiertelnych było na tej trasie powiedzmy w ostatnich 5-ciu latach. Ja nie znam żadnego takiego przypadku. Droga jest trzypasmowa. Jezdnie w obu kierunkach odseparowane pasem zieleni. Brak pieszych i rowerów. Po co to wszystko. A no jest to trwająca od lat walka z kierowcami i sposób na przymuszenie ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej i tyle.
- 6 0
-
2021-02-25 12:26
Były, głównie z winy pieszych którzy biegli na szago.
- 0 0
-
2021-02-24 17:06
Niech będzie 50 km/h ale prawdziwa zielona fala dostosowana do tej prędkości. (1)
Bo teraz są miejsca, gdzie by zdążyć na zielonym to trzeba raczej utrzymywać 90 km/h bo jak jedziesz 70 km/h to za chwilę staniesz na czerwonym.
Może tu winien "inteligentny" Tristar - dostosował się do zachowań kierowców i organizuje płynny przejazd przy 90 km/h ???- 10 1
-
2021-02-24 17:28
Tristar to niedziałający zgodnie z planami niewypał - nigdy się do tego nie przyznają,
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.