• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uspokoją ruch na ponad 40 ulicach w Gdańsku

Rafał Borowski
7 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na kolejnych ulicach Gdańska pojawią się słupki, progi zwalniające i inne elementy infrastruktury ograniczające prędkość samochodów. Na kolejnych ulicach Gdańska pojawią się słupki, progi zwalniające i inne elementy infrastruktury ograniczające prędkość samochodów.

Jesienią zostanie uspokojony ruch na 43 ulicach w Gdańsku. Urzędnicy ogłosili właśnie przetarg na montaż tzw. urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, czyli np. progów zwalniających. Wytypowanie ulic nie było arbitralne, ale nastąpiło na podstawie wyników kompleksowych badań.



Czy w twojej okolicy przydałoby się uspokojenie ruchu na drogach?

Ogłoszony przetarg to kolejny etap Programu uspokojenia ruchu drogowego, realizowanego od dekady przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Jego celem jest oczywiście zmniejszanie ryzyka wypadków drogowych, a także minimalizowanie ich skutków.

Jesienią tego roku - o ile przetarg zostanie rozstrzygnięty - planuje się zamontowanie progów zwalniających, azylów czy słupków elastycznych w 43 nowych lokalizacjach na mapie Gdańska. Dla porównania w ubiegłym roku programem objęto 31 lokalizacji. Warto wspomnieć, że nie zostały one wytypowane według "widzimisię" urzędników.

- Proces wyboru samych miejsc, a także dobór urządzeń i rozwiązań inżynierskich poprzedzony został analizą ruchu drogowego - jego natężenia oraz prędkości pojazdów. Uwzględniono ponadto uwarunkowania terenowe, czyli rodzaj i odległość od zabudowy mieszkaniowej, nawierzchnię jezdni czy udział w ogólnym ruchu pojazdów autobusów miejskich i samochodów ciężarowych. Zasadniczy udział w typowaniu lokalizacji miały również rady poszczególnych dzielnic, które wdrożenie niektórych rozwiązań finansują ze swojego budżetu - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Listę miejsc, w których zostaną zamontowane urządzenia spowalniające ruch, zamieściliśmy w ramce pod artykułem. To jednak nie wszystkie działania, jakie podejmą drogowcy w najbliższym czasie.

- Z Radą Dzielnicy Orunia - Św. Wojciech - Lipce wypracowano projekt kompleksowego uspokojenia ruchu na ul. Nowiny oraz na fragmencie ul. Raduńskiej. Istniejące na tej ulicy progi wyspowe zostaną uzupełnione o szykany zawężające przekrój jezdni oraz progi liniowe. Skorygowana także zostanie organizacja ruchu, m.in. przez wprowadzenie równorzędnych wlotów na skrzyżowaniu ul. Nowiny z ul. Kampinoską - uzupełnia Kiljan.

Lista miejsc, w których zostaną zamontowane urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego:



  • Bohaterów Getta Warszawskiego - minirondo
  • Radiowa - azyl segmentowy
  • Gęsia - azyl segmentowy wraz z oznakowaniem
  • Schuberta - progi zwalniające wyspowe
  • Subisława - azyl segmentowy i słupki elastyczne
  • Nadwiślańska - progi zwalniające wyspowe
  • Turystyczna - progi zwalniające wyspowe
  • Zwycięstwa (Trakt Konny) - separatory ruchu
  • Zeusa - azyl segmentowy
  • Źródlana - próg zwalniających liniowy
  • Stężycka - progi zwalniające wyspowe i słupki elastyczne
  • Kolorowa - progi zwalniające wyspowe
  • Kartuska 345 - słupki elastyczne
  • gen. Hallera (skrzyżowanie z ul. Dworską) - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Maciejkowa - próg zwalniający liniowy
  • Sympatyczna - progi zwalniające wyspowe
  • Biała - słupki elastyczne
  • Wajdeloty/Biała - słupki elastyczne
  • Kartuska - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy wraz z oznakowaniem
  • Dragana na wys. przystanku - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Dragana na wys. kładki - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Anny Jagiellonki - progi zwalniające wyspowe, słupki elastyczne
  • Piotrkowska - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy wraz z oznakowaniem, słupki elastyczne
  • Kochanowskiego - progi zwalniające wyspowe, słupki elastyczne
  • Nieborowska i Łańcucka - próg zwalniający liniowy
  • Turystyczna (Lazurowa) - słupki elastyczne
  • Cygańska Góra - progi zwalniające wyspowe
  • Cygańska Góra - progi zwalniające liniowe
  • Czajkowskiego - próg zwalniający liniowy
  • Kurpińskiego - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Myśliwska - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Uczniowska - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Telewizyjna - próg zwalniający liniowy
  • Radiowa/Radarowa - azyl segmentowy, słupki elastyczne, przeniesienie progu wyspowego
  • Michałowskiego - próg zwalniający liniowy
  • Starogardzka - azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Nowiny, Raduńska - progi zwalniające liniowe, azyle segmentowe wraz z oznakowaniem, słupki elastyczne
  • Łucznicza - progi zwalniające wyspowe, azyl segmentowy, słupki elastyczne
  • Platynowa - przeniesienie progu wyspowego
  • Piastowska - przeniesienie progu wyspowego
  • Liczmańskiego - słupki elastyczne
  • Osiek - słupki elastyczne
  • Jabłoniowa - minirondo

Miejsca

Opinie (350) ponad 10 zablokowanych

  • zamiast tych progów wystarczyłaby pracująca drogówka (2)

    ale oni wciąż na etapie wycinanek...

    • 48 7

    • Ludzie (1)

      Podobno ludzi i sprzętu nie mają wystarczająco :) Zawsze zastanawiała mnie ta ich ignorancja biznesowa. Toż to skarbonka jakich mało.

      • 2 0

      • ale na pilnowanie wieców prezydenta czy obstawę całodobowa prezesa to ludzi nie brakuje

        • 0 0

  • (2)

    Niestety przykra rzeczywistość. Kierowcy w większości przekraczają dozwolona prędkość i łamią inne przepisy więc trzeba karać wszystkich.
    Kiedyś może zrozumieją, o ile byłoby miłej jechać gdyby nie trzeba było montować takich zabezpieczeń.

    • 26 37

    • (1)

      Są inne metody spowalniania kierowców. Ale najłatwiej i najtaniej, przede wszystkim, zamontować próg i urzednik ma z głowy odhaczony projekcik.

      • 4 1

      • Jak kierowcy głupi, to po co stosować wyrafinowane sposoby? Zresztą im nic się nie podoba - ograniczenia prędkości, progi, fotoradary, trzeźwy poranek, brak zielonej fali, przejścia dla pieszych, zakazy parkowania, małe miejsca postojowe - długo by wymieniać.

        • 2 4

  • do poprawy (5)

    na Jeleniogórskiej, gdzie obowiązuje prędkość 30 km, jest ustawiony próg, który trudno pokonać nawet przy prędkości 10 km. Nie ma znaku ograniczającego prędkość do 5km, nawet nie ma znaku ostrzegawczego o progu.

    • 45 8

    • (2)

      W strefie 30 kilometrów na godzinę nie ma obowiązku informowania o progach zwalniających. Piszę to informacyjnie, sam jestem przeciwnikiem progów. Mamy nowocześniejsze rozwiązania spowalniania ruchu.

      • 7 3

      • dlatego w strefie 30 km (1)

        przez próg jedziemy tempem 30 , a nie zwalniamy prawie do zera

        • 7 3

        • No i szybko coś uszkodzisz

          Na podrzutowych i stromych betonowych nie ma innej opcji niż praktycznie zatrzymać auto bo można mocno walnąć lub zahaczyć już przy 10-15 niektórymi autami

          • 4 1

    • (1)

      Bo porządne progi są wykonywane z kostki i mają łagodne najazdy - jedziesz 15km/h, to bez problemu (i stuku w zawieszenie) łagodnie przejeżdżasz. A jak jedziesz 50, to wywala ci amotyzatory górą... A to plastikowe badziewie wymaga niemal zatrzymania i ruszenia z jedynki, przy okazji wydalając kłąb spalin. Za to jest tani, choć nietrwały i z czasem ulega oderwaniu - powodzenia, gdy ktoś najedzie na pozostałość w postaci wystających kotew.

      • 6 3

      • Jak masz TEDeji na pompowtryskach to

        na progu walisz miską olejową. U nas na osiedlu już kilka razy tak było. Huk i tłusta dracha na pół ulicy. Tedeji ma nisko michę bo to wysoki silnik i jest umieszczony bardzo nisko.

        • 3 1

  • taniej było by nie łatać dziur.... zamiast kupować wyboje?

    • 32 6

  • Skrzyżowanie Kielnieńska - Cumowników (OSOWA) (3)

    Bardzo polecam przejechanie się na skrzyżowanie wyżej wymienionych ulic. Na wjeździe w ulicę Cumowników jest ogromny próg zwalniający. Stwarza duże zagrożenie, szczególnie w godzinach szczytu. Nie wspomnę już o wykonaniu, dzięki któremu już podczas niewielkich opadów na ulicy Kielnieńskiej powstaje piękne jezioro o głębokości prawie połowy koła.

    • 30 5

    • (2)

      Spytaj się mieszkańców, pewnie ja wiedzą dlaczego powstał. Po za tym i tak będzie remont Kielnieńskiej.

      • 3 1

      • Aby spowolnić ruch na tejże ulicy. Zabieg jest jednak zupełnie nietrafiony. Wady już wypisałem powyżej. Przecież próg jest na wjeździe w ulicę, więc po przejechaniu progu i tak jak ktoś jest mało inteligentną istotą - przyśpiesza. Taki próg sprawdziłby się gdzieś po środku drogi, a nie na wjeździe. Jeżdżę tamtędy regularnie i naprawdę nie widzę sensu. Może mój przykład będzie mocno wyolbrzymiony, ale jakby tak zmniejszyć skalę, to prawdziwy. To tak jakby ustawić próg zwalniający przed zjazdem z obwodnicy. Dodam również, że próg jest nadzwyczaj wysoki i ostry.

        • 3 1

      • Dodam jeszcze tylko, że Kielnieńska jest w fazie " będzie remont " od 15 lat.

        • 4 0

  • Do miasta suv już nie wystarczy

    Tylko porządna terenówka z pancernym zawieszeniem i potężnym prześwitem. Komfort jazdy w Gdańsku jest gorszy niż na polnych kamienistych drogach.

    • 68 7

  • zakładanie tego czegoś od czapy, tak że jadąc 10km/h rozwalasz zawieche...

    i znak że można jechać 30/20 a masz potem rozwalony samochód , kto mi za to zapłaci ?

    • 54 6

  • Więcej progów więcej!!!! (1)

    A tak serio to nic nie daje. W mojej okolicy są na odcinku 1 km 3 progi zwalniające a na następnym kilometrze jeszcze 2, mijanka (zwężka z przesunięciem) i droga jak ser szwajcarski i ograniczenie do 30km/h. Dodatkowo jakaś firma przepychała jakiś kabel lub przepust co uniosło drogę dodatkowo jak mini garb (następny - to nikomu nie przeszkadza) Można dostać szału jak się jedzie do i z domu. Mam już dość. To tylko katorga dla normalnych użytkowników. Ci co zapi.... dalej tak samo zasuwają (auta służbowe itp) ciężarowe biorą te wyspowe między koła i mają tam gdzie światło nie dochodzi i do tego non stop auta przyśpieszają i hamują. Można dostać kota i tyle. Mamy prawdopodobnie najwięcej progów i ekranów w europie a efektów tego nie widać. Kto robi na tym kasę w tym kraju. Zapraszam w okolice Lotniska. Chcę zobaczyć te badania, uwarunkowania itp.

    • 55 5

    • Jestem tego samego zdania

      • 4 1

  • A wystarczy dziur

    Nie latać taniej wyjdzie za komuny nikt szybko nie jeździł bo się nie dało A teraz dziury do góry robią i to jeszcze z podatków

    • 22 1

  • Te przykręcane progi to jakaś paranoja.

    Nawet jak jedziesz wolno to rzuca autem jak bym po jakimś krawężniku przejechał. Niszczy podwozie , zwiększa spalanie i zanieczyszczenie powietrza i jak się zagapie to i tak przejadę pieszego. Co jeszcze ? A no to że skupiam uwagę żeby równo trafić kołami zamiast skupić się na otoczeniu pieszych. A najbardziej rozwalają mnie miejsca gdzie montuje się je na ostrych łukach jezdni.

    • 66 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane