• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Utrudniony dostęp do przystanków przez Forum Gdańsk

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Najkrótsza droga do przystanku autobusowego mierzy w najwęższym miejscu zaledwie ok. 90 cm.
  • Krótsza droga do przystanku autobusowego liczy w najwęższym miejscu zaledwie ok. 90 cm.
  • Boczne schody z placu w zagłębieniu włączono w bieg schodów do centrum handlowego, choć pierwotnie schody do centrum handlowego miały być wycofane w głąb działki.

Budowa Forum Gdańsk sprawiła, że wyjście z tunelu pod Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska prowadzi do centrum handlowego, a nie na przystanek autobusowy, przy którym zatrzymuje się 21 linii dziennych. Pasażerowie muszą nadkładać drogi i przeciskać się przez zaledwie 90 cm przejście między barierkami na schodach. Częściowo problemy te wyeliminuje zaplanowana na przyszły rok budowa przejścia naziemnego.



Jak oceniasz wygodę przesiadek tramwaj-autobus przy Bramie Wyżynnej po budowie Forum Gdańsk?

Przed budową centrum handlowego Forum Gdańsk, dotarcie na przystanek autobusowy nie nastręczało większych trudności - nie licząc pokonania bariery architektonicznej w postaci schodów w przejściu podziemnym.

Wyjście z tunelu po stronie Targu Siennego i Rakowego znajdowało się tuż przy przystanku autobusowym, na którym zatrzymują się pojazdy 21 linii dziennych, 7 nocnych i 1 sezonowej w kierunku Oruni, Pruszcza Gdańskiego, Olszynki, Południa, Górek Wschodnich, Westerplatte oraz Wyspy Sobieszewskiej. Do tego należy jeszcze doliczyć prywatne linie podmiejskie np. do Tczewa.

Obecnie tunel został "przedłużony" w formie otwartego placu w zagłębieniu, zaś wyjścia z niego skierowano nie w stronę przystanku autobusowego, lecz centrum handlowego.

Wyjście z tunelu jak najdalej od przystanku autobusowego



Główne schody, nazywane przez inwestora "teatralnymi", oddalone są od miejsca zatrzymania autobusów o ok. 60 metrów. By dotrzeć do przystanku, trzeba pokonać ten sam dystans placem w zagłębieniu, a dopiero potem wrócić do przystanku kładką nad placem. To oznacza, że pokonanie tunelem jezdni o szerokości ok. 14 metrów, wymaga przejścia ok. 120 metrów.

Istnieje alternatywne rozwiązanie, skracające drogę o ok. 40 metrów, które - co nie powinno dziwić - jest chętnie wykorzystywane przez pasażerów. Mowa tu o znacznie węższych schodach, poprowadzonych bokiem nowego placu.

Piesi, którzy skorzystają z tej trasy, muszą jednak wzajemnie się przepuszczać, ponieważ w najwęższym punkcie liczy ona zaledwie 90 cm szerokości, a w dodatku w tym newralgicznym miejscu zlokalizowano jeden stopień schodów.

Przesuń aby
porównać

Zmiany względem pierwotnego projektu



Co warto podkreślić, pierwotnie planowano zastosować rozwiązanie, które nie tworzyło tak niefunkcjonalnych i wąskich przesmyków. Na makiecie Forum Gdańsk oraz pierwszych wizualizacjach główne schody do centrum handlowego były odsunięte od wyjścia z tunelu, które prowadziło bezpośrednio na poziom chodnika i przystanku autobusowego.

- Zmiany w stosunku do wizualizacji wynikały z badania funkcjonalności poszczególnych rozwiązań w kilku aspektach - poruszania się, bliskości i komunikacji z wejściami, funkcjonalności poszczególnych budynków i pomieszczeń - wyjaśnia Magdalena Gibney, dyrektor centrum handlowego Forum Gdańsk.
Makieta Forum Gdańsk, na której widać rozdzielenie schodów z tunelu i do centrum handlowego oraz windę przy kładce, pozbawionej barier architektonicznych. Makieta Forum Gdańsk, na której widać rozdzielenie schodów z tunelu i do centrum handlowego oraz windę przy kładce, pozbawionej barier architektonicznych.

Dłuższa droga także dla osób niepełnosprawnych



Zmiany w projekcie objęły nie tylko schody, ale również windę (pozostałe wejścia do tunelu zyskały platformy przyschodowe, wymagające wezwania pracownika obsługi). Miała ona być zlokalizowana przy kładce, która pozbawiona jest barier architektonicznych - zarówno w stronę centrum handlowego, jak i przystanku autobusowego.

Ostatecznie zbudowano ją jednak przy bocznych schodach, więc w efekcie prowadzi na poziom parteru centrum handlowego. By dostać się do autobusu trzeba okrążyć plac w zagłębieniu lub skorzystać z pochylni, która zlokalizowana jest w znacznym oddaleniu od autobusów.

- Z tych samych powodów, jak wcześniej wymienione, "przesunięto" również windę - aby poprawić komunikację z wejściem do budynku - tłumaczy Gibney. - Obecnie jest ona nieczynna, ale będzie uruchomiona w ciągu dwóch tygodni [po publikacji artykułu otrzymaliśmy informację od Forum Gdańsk, że winda jest już czynna - dop. red.].
  • Przed budową Forum Gdańsk, wyjście z tunelu było zlokalizowane tuż przy wiatach autobusowych.
  • Obecnie, aby przesiąść się z tramwaju na autobus (po prawej), trzeba pokonać nawet 120 metrów.
  • Winda przy placu zostanie uruchomiona w ciągu dwóch najbliższych tygodni.
  • Kładka nad placem pozbawiona jest barier architektonicznych. Na jej poziom prowadzić miała winda, którą ostatecznie zbudowano przy schodach po prawej.
  • Pochylnia, która umożliwia pokonanie różnic poziomów między parterem centrum handlowego a poziomem przystanku autobusowego.

(Nie)czynne przejście wzdłuż Koryta Edukacyjnego



Ponadto, wbrew zapowiedziom, nocą niemożliwe jest przejście przez centrum handlowe wzdłuż tzw. Koryta Edukacyjnego w śladzie przykrytego płytą Kanału Raduni. Inwestor przed otwarciem obiektu wielokrotnie zapewniał, że udostępni tę przestrzeń przez całą dobę, dzięki czemu piesi zyskają wygodne i bezpieczne dojście do przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska.

W nocy z niedzieli na poniedziałek piesi odbijali się jednak od zamkniętych drzwi galerii.

- Zamknięcie przejść miało charakter incydentalny i związane było z testowaniem systemów w obiektach. Forum Gdańsk będzie otwarte i dostępne przez całą dobę, jak zapowiadano - zapewnia dyrektor centrum handlowego.

Przejście naziemne poprawi przesiadki z tramwaju na autobus



Przypomnijmy, w przyszłym roku planowane jest utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Jego realizacja, przy tak zaprojektowanych drogach dojścia do przystanków komunikacji miejskiej, będzie już nie tylko ułatwieniem dla osób starszych i niepełnosprawnych, ale koniecznością, jeżeli chcemy mówić o wygodnych przesiadkach w centrum miasta między tramwajami a autobusami.

Zobacz Forum Gdańsk w dniu otwarcia 26 maja

Opinie (520) ponad 20 zablokowanych

  • chore, zdegenerowane miasto

    • 1 0

  • Co jest wazniejsze? Miasto i komunikacja w nim czy zamykane prywatne centrum jakiegos dewelopera?

    To centrum handlowe swobodnie moga zbudowac poza miastem zeby nie zaklocalo zycia mieszkancow miasta Gdansk.

    Ogromne raczysko architektoniczne w centrum wielowiekowego miasta. Problemy juz widac.

    • 2 0

  • A jak

    A jak te ogrodzenie ma się do przepisów ppoż.?

    • 0 0

  • masakra, ludzie muszą chodzić

    to już szczyt chamstwa, nikt ich nie będzie wozić?

    • 0 4

  • wszystko jasne

    Nie zdążysz na autobus przez schody, idziesz do galerii na kawę, bo następny za przejazd 3godziny xD

    • 2 0

  • Polacy cebulaczki

    Czego by nie zrobili , to zawsze dany układ będzie miał zwolenników i przeciwników , narzekać tylko potraficie , przeszkadza wam "betonowy kloc"to wypad na Kaszuby

    • 0 2

  • przyjemnie czeka się kilka razy na windę by dojechać z parkingu do galeri i odwrotnie...

    • 0 0

  • Współczuję pieszym

    Odwiedziłem, obejrzałem. Nie jest tak tragicznie jak jak niektórzy piszą. Nie jest to też piękne, zupełnie nie rozumem tych dwóch domków przypominających szałasy. to samo biała brył kina. Fajny pomysł z Radunią przepływającą przez środek Galerii, i szklanym dachem. Jednak już jego konstrukcja to gniot, polecam dla porównania Złote Tarasy w Warszawie. Totalna porażka to układ komunikacyjny, pełno schodów i schodków, schody do góry ze stacji Śródmieście, potem na dół w Galerii, wielkie schody to tunelu, schody do przystanków itd. Widać , że projektant zadbał o kondycje fizyczną odwiedzających, Szkoda , że postawiono na tradycyjną galerię, zamiast na reprezentację Miasta na pewno nie będzie to jej wizytówką .

    • 1 0

  • Budyń wybudował to coś na miarę swoich pragnień i możliwości intelektualnych, W środku to coś jeszcze jakoś wygląda nawet jest fajna jest zabudowa Radunii ale z zewnątrz to koszmarek. Wiadomo ludek się do tego przyzwyczai bo co ma zrobić. Tylko , ze to na pewno nie będzie wizytówka Gdańska , Czy odniesie sukces finansowy ? Pewnie tak bo jest w takim miejscu, że trudno sobie wyobrazić inny scenariusz .

    • 0 0

  • niestety platformy dla niepełnosprawnych nie działają, bo nie ma wyznaczonych osób do obsługi, a samemu nie można ich uruchomić bo są na klucz- a klucze są niedostępne - super jak w prl- u

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane