• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Utrudniony dostęp do przystanków przez Forum Gdańsk

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Najkrótsza droga do przystanku autobusowego mierzy w najwęższym miejscu zaledwie ok. 90 cm.
  • Krótsza droga do przystanku autobusowego liczy w najwęższym miejscu zaledwie ok. 90 cm.
  • Boczne schody z placu w zagłębieniu włączono w bieg schodów do centrum handlowego, choć pierwotnie schody do centrum handlowego miały być wycofane w głąb działki.

Budowa Forum Gdańsk sprawiła, że wyjście z tunelu pod Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska prowadzi do centrum handlowego, a nie na przystanek autobusowy, przy którym zatrzymuje się 21 linii dziennych. Pasażerowie muszą nadkładać drogi i przeciskać się przez zaledwie 90 cm przejście między barierkami na schodach. Częściowo problemy te wyeliminuje zaplanowana na przyszły rok budowa przejścia naziemnego.



Jak oceniasz wygodę przesiadek tramwaj-autobus przy Bramie Wyżynnej po budowie Forum Gdańsk?

Przed budową centrum handlowego Forum Gdańsk, dotarcie na przystanek autobusowy nie nastręczało większych trudności - nie licząc pokonania bariery architektonicznej w postaci schodów w przejściu podziemnym.

Wyjście z tunelu po stronie Targu Siennego i Rakowego znajdowało się tuż przy przystanku autobusowym, na którym zatrzymują się pojazdy 21 linii dziennych, 7 nocnych i 1 sezonowej w kierunku Oruni, Pruszcza Gdańskiego, Olszynki, Południa, Górek Wschodnich, Westerplatte oraz Wyspy Sobieszewskiej. Do tego należy jeszcze doliczyć prywatne linie podmiejskie np. do Tczewa.

Obecnie tunel został "przedłużony" w formie otwartego placu w zagłębieniu, zaś wyjścia z niego skierowano nie w stronę przystanku autobusowego, lecz centrum handlowego.

Wyjście z tunelu jak najdalej od przystanku autobusowego



Główne schody, nazywane przez inwestora "teatralnymi", oddalone są od miejsca zatrzymania autobusów o ok. 60 metrów. By dotrzeć do przystanku, trzeba pokonać ten sam dystans placem w zagłębieniu, a dopiero potem wrócić do przystanku kładką nad placem. To oznacza, że pokonanie tunelem jezdni o szerokości ok. 14 metrów, wymaga przejścia ok. 120 metrów.

Istnieje alternatywne rozwiązanie, skracające drogę o ok. 40 metrów, które - co nie powinno dziwić - jest chętnie wykorzystywane przez pasażerów. Mowa tu o znacznie węższych schodach, poprowadzonych bokiem nowego placu.

Piesi, którzy skorzystają z tej trasy, muszą jednak wzajemnie się przepuszczać, ponieważ w najwęższym punkcie liczy ona zaledwie 90 cm szerokości, a w dodatku w tym newralgicznym miejscu zlokalizowano jeden stopień schodów.

Przesuń aby
porównać

Zmiany względem pierwotnego projektu



Co warto podkreślić, pierwotnie planowano zastosować rozwiązanie, które nie tworzyło tak niefunkcjonalnych i wąskich przesmyków. Na makiecie Forum Gdańsk oraz pierwszych wizualizacjach główne schody do centrum handlowego były odsunięte od wyjścia z tunelu, które prowadziło bezpośrednio na poziom chodnika i przystanku autobusowego.

- Zmiany w stosunku do wizualizacji wynikały z badania funkcjonalności poszczególnych rozwiązań w kilku aspektach - poruszania się, bliskości i komunikacji z wejściami, funkcjonalności poszczególnych budynków i pomieszczeń - wyjaśnia Magdalena Gibney, dyrektor centrum handlowego Forum Gdańsk.
Makieta Forum Gdańsk, na której widać rozdzielenie schodów z tunelu i do centrum handlowego oraz windę przy kładce, pozbawionej barier architektonicznych. Makieta Forum Gdańsk, na której widać rozdzielenie schodów z tunelu i do centrum handlowego oraz windę przy kładce, pozbawionej barier architektonicznych.

Dłuższa droga także dla osób niepełnosprawnych



Zmiany w projekcie objęły nie tylko schody, ale również windę (pozostałe wejścia do tunelu zyskały platformy przyschodowe, wymagające wezwania pracownika obsługi). Miała ona być zlokalizowana przy kładce, która pozbawiona jest barier architektonicznych - zarówno w stronę centrum handlowego, jak i przystanku autobusowego.

Ostatecznie zbudowano ją jednak przy bocznych schodach, więc w efekcie prowadzi na poziom parteru centrum handlowego. By dostać się do autobusu trzeba okrążyć plac w zagłębieniu lub skorzystać z pochylni, która zlokalizowana jest w znacznym oddaleniu od autobusów.

- Z tych samych powodów, jak wcześniej wymienione, "przesunięto" również windę - aby poprawić komunikację z wejściem do budynku - tłumaczy Gibney. - Obecnie jest ona nieczynna, ale będzie uruchomiona w ciągu dwóch tygodni [po publikacji artykułu otrzymaliśmy informację od Forum Gdańsk, że winda jest już czynna - dop. red.].
  • Przed budową Forum Gdańsk, wyjście z tunelu było zlokalizowane tuż przy wiatach autobusowych.
  • Obecnie, aby przesiąść się z tramwaju na autobus (po prawej), trzeba pokonać nawet 120 metrów.
  • Winda przy placu zostanie uruchomiona w ciągu dwóch najbliższych tygodni.
  • Kładka nad placem pozbawiona jest barier architektonicznych. Na jej poziom prowadzić miała winda, którą ostatecznie zbudowano przy schodach po prawej.
  • Pochylnia, która umożliwia pokonanie różnic poziomów między parterem centrum handlowego a poziomem przystanku autobusowego.

(Nie)czynne przejście wzdłuż Koryta Edukacyjnego



Ponadto, wbrew zapowiedziom, nocą niemożliwe jest przejście przez centrum handlowe wzdłuż tzw. Koryta Edukacyjnego w śladzie przykrytego płytą Kanału Raduni. Inwestor przed otwarciem obiektu wielokrotnie zapewniał, że udostępni tę przestrzeń przez całą dobę, dzięki czemu piesi zyskają wygodne i bezpieczne dojście do przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska.

W nocy z niedzieli na poniedziałek piesi odbijali się jednak od zamkniętych drzwi galerii.

- Zamknięcie przejść miało charakter incydentalny i związane było z testowaniem systemów w obiektach. Forum Gdańsk będzie otwarte i dostępne przez całą dobę, jak zapowiadano - zapewnia dyrektor centrum handlowego.

Przejście naziemne poprawi przesiadki z tramwaju na autobus



Przypomnijmy, w przyszłym roku planowane jest utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Jego realizacja, przy tak zaprojektowanych drogach dojścia do przystanków komunikacji miejskiej, będzie już nie tylko ułatwieniem dla osób starszych i niepełnosprawnych, ale koniecznością, jeżeli chcemy mówić o wygodnych przesiadkach w centrum miasta między tramwajami a autobusami.

Zobacz Forum Gdańsk w dniu otwarcia 26 maja

Opinie (520) ponad 20 zablokowanych

  • Kopro - a droga dojścia do MIIWŚ? (6)

    Przez most na Sukienniczej, to główne wejście do muzeum. Idzie się wałem! :D Jest mniej niż 90 cm, chyba 45

    • 10 10

    • Ciiiii, muzeum nie ma konkurentów... (3)

      • 2 3

      • Forum ma konkurenta. Kto wygra? Przystanek czy nowe SERCE MIASTA? (2)

        • 2 2

        • Mało galerii w mieście?! (1)

          • 1 1

          • A mało. A kościołów jeszcze więcej i co ty na to?

            • 0 0

    • (1)

      ile razy w tygodniu korzystasz w muzeum, a ile z autobusu?

      • 8 1

      • MIIWŚ kosztowało 450 milionów, Forum 850 z czego 150 wkład terenowy Miasta

        nie piepsz mi tu, że u was murzynów biją, gdyby ktoś dbał przy Muzeum, to dbałbym przy Forum.

        To jest to samo myślenie o wszystkim innymi, tylko nie o mieszkańcach. Złapałeś?

        • 4 2

  • Propaganda (4)

    Dlaczego liczona jest odległość do wiaty przystankowej, a nie na sam przystanek? Nie pasowało do artykułu liczenie do faktycznego zatrzymania się autobusu???

    • 9 44

    • (3)

      nawet nie próbuj wybielac tego szajsu urzedasie spasiony.

      • 18 1

      • (1)

        Bezwzględna odpowiedzialność finansowa i karna dla urzędnika który dopuścił i zatwierdził tą zmianę projektu!!!

        • 10 1

        • Od razu powiesić. Bez sądu.

          • 0 0

      • Podaj nazwisko i adres to się przekonasz jaki jestem spasiony.

        • 0 0

  • Kadydat pis poszerzy to przejscie do 95cm!!! (1)

    A potem zrowna forum z ziemia. Zeby niczego nie bylo. Wtedy dojscie wszedzie bedzie proste, latwe i przyjemne.

    • 7 28

    • I jeszcze garby spowalniające, oooo, a cooo.

      • 2 2

  • betonowe (2)

    szambo Budynia z Radunią bez Raduni, z brakiem wind dla niepełnosprawnych i rodzin z dziećmi, gdzie na najwyższej kondygnacji znajdują się sklepy z zabawkami, korki, pozamykane drogi.. Gratuluję.. kolejny mądry pomysł.

    • 57 8

    • Bełkot (1)

      i tyle komentarza

      • 2 6

      • twój za to elokwentny i rzeczowy. Jak to betonowe dno.

        • 3 3

  • Budynek Kunsztu to skandal! (2)

    Dlaczego nie wygląda jak na makiecie? Gdzie mleczne szkło, gdzie corten? Dlaczego Dewelopers z Budyniem wstawili nam niestrawne łajno i to za NASZĄ KASĘ. Dlaczego to jest LOT bis?!

    JPDL to za miasto, czysta kur(w)iszoniada!

    • 67 8

    • I mamy plastikowa atrape niewiadomo czego.

      Ktora zaslonila harmonijny widok z parku na Poczte I Biblioteke.
      Wielkie, wcisniete na sile I zbedne.
      Przy tym gdynski Infobox, to szczyt przemyslnosci.

      • 5 2

    • Za kasę Holendrów kretynie i prostaku.

      • 0 0

  • A co to za koszmarne brednie??? (3)

    "Zmiany w stosunku do wizualizacji wynikały z badania funkcjonalności poszczególnych rozwiązań w kilku aspektach - poruszania się, bliskości i komunikacji z wejściami, funkcjonalności poszczególnych budynków i pomieszczeń"

    Jakimi badaniami i funkcjonalnościami??? Takimi, że nie ma dojścia do przystanku???

    • 95 1

    • niestety dziennikarz nie może - może, ale red.nacz nie pozwala - powiedzieć wprost

      że Adamowicz dał d*py, a paniusia z Forum po prostu bredzi, ordynarnie bredzi i śmieje nam się w twarz

      • 31 0

    • Właśnie badali..

      Jak maksymalnie utrudnić życie pieszym i wyszło że takie rozwiązanie będzie najbardziej wq..jące i dopiero tak zbudowali

      • 31 0

    • Badaniami

      Że ludzie nie wejdą to forum tylko pójdą od razu na przystanek.
      Proste
      Dla Forum to widać jakiś +

      • 12 0

  • Ludzie mówią, że zmiana nazwy przynosi pecha... (1)

    a ja w takie zabobony nie wierzę.

    • 14 5

    • Zmiany, zmiany, bez zmiany

      • 0 1

  • Magister inżynier zaprojektował, Tyle nauczyła go szkoła. Zdał na trójach. (2)

    Jest bezmyślny bo tak go nauczyli wykładowcy z lat siedemdziesiątych. Jemu się nie chciało pomyśleć.

    • 28 7

    • Zaprojektował jak mu kazały "badania" i spece od marketingu galerii, i oto efekty.

      • 10 1

    • Nie oceniaj

      Tego nie wiesz.

      • 0 1

  • (1)

    BPBK oraz osoby typu Bielawski nie maja pojecia jak funkcjonuja nowoczesne miasta i jakie rozwiazania sa aktualne, tkwia w glebokiej komunie. Inwestorowi w to mi graj i nie musial silic sie na drozsze, bardziej wymagajace rozwiazania. Zmarnowano taki potencjal !

    • 54 1

    • Aby się dobrać do koryta i liczy się tylko jak zrobić jak największy interes na tym

      • 4 0

  • Rzeczywiście, problem rangi światowej.. (1)

    ...

    • 3 48

    • A żebyś wiedział. To jest problem

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane