- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (316 opinii)
- 2 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (267 opinii)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (87 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (115 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (255 opinii)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (122 opinie)
Utrudniony dostęp do przystanków przez Forum Gdańsk
Budowa Forum Gdańsk sprawiła, że wyjście z tunelu pod Wałami Jagiellońskimi prowadzi do centrum handlowego, a nie na przystanek autobusowy, przy którym zatrzymuje się 21 linii dziennych. Pasażerowie muszą nadkładać drogi i przeciskać się przez zaledwie 90 cm przejście między barierkami na schodach. Częściowo problemy te wyeliminuje zaplanowana na przyszły rok budowa przejścia naziemnego.
Wyjście z tunelu po stronie Targu Siennego i Rakowego znajdowało się tuż przy przystanku autobusowym, na którym zatrzymują się pojazdy 21 linii dziennych, 7 nocnych i 1 sezonowej w kierunku Oruni, Pruszcza Gdańskiego, Olszynki, Południa, Górek Wschodnich, Westerplatte oraz Wyspy Sobieszewskiej. Do tego należy jeszcze doliczyć prywatne linie podmiejskie np. do Tczewa.
Obecnie tunel został "przedłużony" w formie otwartego placu w zagłębieniu, zaś wyjścia z niego skierowano nie w stronę przystanku autobusowego, lecz centrum handlowego.
Wyjście z tunelu jak najdalej od przystanku autobusowego
Główne schody, nazywane przez inwestora "teatralnymi", oddalone są od miejsca zatrzymania autobusów o ok. 60 metrów. By dotrzeć do przystanku, trzeba pokonać ten sam dystans placem w zagłębieniu, a dopiero potem wrócić do przystanku kładką nad placem. To oznacza, że pokonanie tunelem jezdni o szerokości ok. 14 metrów, wymaga przejścia ok. 120 metrów.
Istnieje alternatywne rozwiązanie, skracające drogę o ok. 40 metrów, które - co nie powinno dziwić - jest chętnie wykorzystywane przez pasażerów. Mowa tu o znacznie węższych schodach, poprowadzonych bokiem nowego placu.
Piesi, którzy skorzystają z tej trasy, muszą jednak wzajemnie się przepuszczać, ponieważ w najwęższym punkcie liczy ona zaledwie 90 cm szerokości, a w dodatku w tym newralgicznym miejscu zlokalizowano jeden stopień schodów.
porównać
Zmiany względem pierwotnego projektu
Co warto podkreślić, pierwotnie planowano zastosować rozwiązanie, które nie tworzyło tak niefunkcjonalnych i wąskich przesmyków. Na makiecie Forum Gdańsk oraz pierwszych wizualizacjach główne schody do centrum handlowego były odsunięte od wyjścia z tunelu, które prowadziło bezpośrednio na poziom chodnika i przystanku autobusowego.
- Zmiany w stosunku do wizualizacji wynikały z badania funkcjonalności poszczególnych rozwiązań w kilku aspektach - poruszania się, bliskości i komunikacji z wejściami, funkcjonalności poszczególnych budynków i pomieszczeń - wyjaśnia Magdalena Gibney, dyrektor centrum handlowego Forum Gdańsk.
Dłuższa droga także dla osób niepełnosprawnych
Zmiany w projekcie objęły nie tylko schody, ale również windę (pozostałe wejścia do tunelu zyskały platformy przyschodowe, wymagające wezwania pracownika obsługi). Miała ona być zlokalizowana przy kładce, która pozbawiona jest barier architektonicznych - zarówno w stronę centrum handlowego, jak i przystanku autobusowego.
Ostatecznie zbudowano ją jednak przy bocznych schodach, więc w efekcie prowadzi na poziom parteru centrum handlowego. By dostać się do autobusu trzeba okrążyć plac w zagłębieniu lub skorzystać z pochylni, która zlokalizowana jest w znacznym oddaleniu od autobusów.
- Z tych samych powodów, jak wcześniej wymienione, "przesunięto" również windę - aby poprawić komunikację z wejściem do budynku - tłumaczy Gibney. - Obecnie jest ona nieczynna, ale będzie uruchomiona w ciągu dwóch tygodni [po publikacji artykułu otrzymaliśmy informację od Forum Gdańsk, że winda jest już czynna - dop. red.].
(Nie)czynne przejście wzdłuż Koryta Edukacyjnego
Ponadto, wbrew zapowiedziom, nocą niemożliwe jest przejście przez centrum handlowe wzdłuż tzw. Koryta Edukacyjnego w śladzie przykrytego płytą Kanału Raduni. Inwestor przed otwarciem obiektu wielokrotnie zapewniał, że udostępni tę przestrzeń przez całą dobę, dzięki czemu piesi zyskają wygodne i bezpieczne dojście do przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście .
W nocy z niedzieli na poniedziałek piesi odbijali się jednak od zamkniętych drzwi galerii.
- Zamknięcie przejść miało charakter incydentalny i związane było z testowaniem systemów w obiektach. Forum Gdańsk będzie otwarte i dostępne przez całą dobę, jak zapowiadano - zapewnia dyrektor centrum handlowego.
Przejście naziemne poprawi przesiadki z tramwaju na autobus
Przypomnijmy, w przyszłym roku planowane jest utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Jego realizacja, przy tak zaprojektowanych drogach dojścia do przystanków komunikacji miejskiej, będzie już nie tylko ułatwieniem dla osób starszych i niepełnosprawnych, ale koniecznością, jeżeli chcemy mówić o wygodnych przesiadkach w centrum miasta między tramwajami a autobusami.
Zobacz Forum Gdańsk w dniu otwarcia 26 maja
Opinie (520) ponad 20 zablokowanych
-
2018-06-02 12:24
Kopro - a droga dojścia do MIIWŚ? (6)
Przez most na Sukienniczej, to główne wejście do muzeum. Idzie się wałem! :D Jest mniej niż 90 cm, chyba 45
- 10 10
-
2018-06-02 12:30
Ciiiii, muzeum nie ma konkurentów... (3)
- 2 3
-
2018-06-02 13:45
Forum ma konkurenta. Kto wygra? Przystanek czy nowe SERCE MIASTA? (2)
- 2 2
-
2018-06-02 15:00
Mało galerii w mieście?! (1)
- 1 1
-
2018-06-03 22:35
A mało. A kościołów jeszcze więcej i co ty na to?
- 0 0
-
2018-06-02 12:31
(1)
ile razy w tygodniu korzystasz w muzeum, a ile z autobusu?
- 8 1
-
2018-06-02 12:51
MIIWŚ kosztowało 450 milionów, Forum 850 z czego 150 wkład terenowy Miasta
nie piepsz mi tu, że u was murzynów biją, gdyby ktoś dbał przy Muzeum, to dbałbym przy Forum.
To jest to samo myślenie o wszystkim innymi, tylko nie o mieszkańcach. Złapałeś?- 4 2
-
2018-06-02 12:24
Propaganda (4)
Dlaczego liczona jest odległość do wiaty przystankowej, a nie na sam przystanek? Nie pasowało do artykułu liczenie do faktycznego zatrzymania się autobusu???
- 9 44
-
2018-06-02 12:31
(3)
nawet nie próbuj wybielac tego szajsu urzedasie spasiony.
- 18 1
-
2018-06-02 12:44
(1)
Bezwzględna odpowiedzialność finansowa i karna dla urzędnika który dopuścił i zatwierdził tą zmianę projektu!!!
- 10 1
-
2018-06-03 22:37
Od razu powiesić. Bez sądu.
- 0 0
-
2018-06-03 22:36
Podaj nazwisko i adres to się przekonasz jaki jestem spasiony.
- 0 0
-
2018-06-02 12:30
Kadydat pis poszerzy to przejscie do 95cm!!! (1)
A potem zrowna forum z ziemia. Zeby niczego nie bylo. Wtedy dojscie wszedzie bedzie proste, latwe i przyjemne.
- 7 28
-
2018-06-02 13:07
I jeszcze garby spowalniające, oooo, a cooo.
- 2 2
-
2018-06-02 12:30
betonowe (2)
szambo Budynia z Radunią bez Raduni, z brakiem wind dla niepełnosprawnych i rodzin z dziećmi, gdzie na najwyższej kondygnacji znajdują się sklepy z zabawkami, korki, pozamykane drogi.. Gratuluję.. kolejny mądry pomysł.
- 57 8
-
2018-06-02 15:47
Bełkot (1)
i tyle komentarza
- 2 6
-
2018-06-02 15:48
twój za to elokwentny i rzeczowy. Jak to betonowe dno.
- 3 3
-
2018-06-02 12:31
Budynek Kunsztu to skandal! (2)
Dlaczego nie wygląda jak na makiecie? Gdzie mleczne szkło, gdzie corten? Dlaczego Dewelopers z Budyniem wstawili nam niestrawne łajno i to za NASZĄ KASĘ. Dlaczego to jest LOT bis?!
JPDL to za miasto, czysta kur(w)iszoniada!- 67 8
-
2018-06-02 15:44
I mamy plastikowa atrape niewiadomo czego.
Ktora zaslonila harmonijny widok z parku na Poczte I Biblioteke.
Wielkie, wcisniete na sile I zbedne.
Przy tym gdynski Infobox, to szczyt przemyslnosci.- 5 2
-
2018-06-03 22:39
Za kasę Holendrów kretynie i prostaku.
- 0 0
-
2018-06-02 12:32
A co to za koszmarne brednie??? (3)
"Zmiany w stosunku do wizualizacji wynikały z badania funkcjonalności poszczególnych rozwiązań w kilku aspektach - poruszania się, bliskości i komunikacji z wejściami, funkcjonalności poszczególnych budynków i pomieszczeń"
Jakimi badaniami i funkcjonalnościami??? Takimi, że nie ma dojścia do przystanku???- 95 1
-
2018-06-02 12:44
niestety dziennikarz nie może - może, ale red.nacz nie pozwala - powiedzieć wprost
że Adamowicz dał d*py, a paniusia z Forum po prostu bredzi, ordynarnie bredzi i śmieje nam się w twarz
- 31 0
-
2018-06-02 12:46
Właśnie badali..
Jak maksymalnie utrudnić życie pieszym i wyszło że takie rozwiązanie będzie najbardziej wq..jące i dopiero tak zbudowali
- 31 0
-
2018-06-02 12:46
Badaniami
Że ludzie nie wejdą to forum tylko pójdą od razu na przystanek.
Proste
Dla Forum to widać jakiś +- 12 0
-
2018-06-02 12:34
Ludzie mówią, że zmiana nazwy przynosi pecha... (1)
a ja w takie zabobony nie wierzę.
- 14 5
-
2018-06-02 19:44
Zmiany, zmiany, bez zmiany
- 0 1
-
2018-06-02 12:34
Magister inżynier zaprojektował, Tyle nauczyła go szkoła. Zdał na trójach. (2)
Jest bezmyślny bo tak go nauczyli wykładowcy z lat siedemdziesiątych. Jemu się nie chciało pomyśleć.
- 28 7
-
2018-06-02 13:49
Zaprojektował jak mu kazały "badania" i spece od marketingu galerii, i oto efekty.
- 10 1
-
2018-06-02 19:43
Nie oceniaj
Tego nie wiesz.
- 0 1
-
2018-06-02 12:35
(1)
BPBK oraz osoby typu Bielawski nie maja pojecia jak funkcjonuja nowoczesne miasta i jakie rozwiazania sa aktualne, tkwia w glebokiej komunie. Inwestorowi w to mi graj i nie musial silic sie na drozsze, bardziej wymagajace rozwiazania. Zmarnowano taki potencjal !
- 54 1
-
2018-06-02 12:47
Aby się dobrać do koryta i liczy się tylko jak zrobić jak największy interes na tym
- 4 0
-
2018-06-02 12:35
Rzeczywiście, problem rangi światowej.. (1)
...
- 3 48
-
2018-06-02 19:48
A żebyś wiedział. To jest problem
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.