• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Utrudniony dostęp do przystanków przez Forum Gdańsk

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Najkrótsza droga do przystanku autobusowego mierzy w najwęższym miejscu zaledwie ok. 90 cm.
  • Krótsza droga do przystanku autobusowego liczy w najwęższym miejscu zaledwie ok. 90 cm.
  • Boczne schody z placu w zagłębieniu włączono w bieg schodów do centrum handlowego, choć pierwotnie schody do centrum handlowego miały być wycofane w głąb działki.

Budowa Forum Gdańsk sprawiła, że wyjście z tunelu pod Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska prowadzi do centrum handlowego, a nie na przystanek autobusowy, przy którym zatrzymuje się 21 linii dziennych. Pasażerowie muszą nadkładać drogi i przeciskać się przez zaledwie 90 cm przejście między barierkami na schodach. Częściowo problemy te wyeliminuje zaplanowana na przyszły rok budowa przejścia naziemnego.



Jak oceniasz wygodę przesiadek tramwaj-autobus przy Bramie Wyżynnej po budowie Forum Gdańsk?

Przed budową centrum handlowego Forum Gdańsk, dotarcie na przystanek autobusowy nie nastręczało większych trudności - nie licząc pokonania bariery architektonicznej w postaci schodów w przejściu podziemnym.

Wyjście z tunelu po stronie Targu Siennego i Rakowego znajdowało się tuż przy przystanku autobusowym, na którym zatrzymują się pojazdy 21 linii dziennych, 7 nocnych i 1 sezonowej w kierunku Oruni, Pruszcza Gdańskiego, Olszynki, Południa, Górek Wschodnich, Westerplatte oraz Wyspy Sobieszewskiej. Do tego należy jeszcze doliczyć prywatne linie podmiejskie np. do Tczewa.

Obecnie tunel został "przedłużony" w formie otwartego placu w zagłębieniu, zaś wyjścia z niego skierowano nie w stronę przystanku autobusowego, lecz centrum handlowego.

Wyjście z tunelu jak najdalej od przystanku autobusowego



Główne schody, nazywane przez inwestora "teatralnymi", oddalone są od miejsca zatrzymania autobusów o ok. 60 metrów. By dotrzeć do przystanku, trzeba pokonać ten sam dystans placem w zagłębieniu, a dopiero potem wrócić do przystanku kładką nad placem. To oznacza, że pokonanie tunelem jezdni o szerokości ok. 14 metrów, wymaga przejścia ok. 120 metrów.

Istnieje alternatywne rozwiązanie, skracające drogę o ok. 40 metrów, które - co nie powinno dziwić - jest chętnie wykorzystywane przez pasażerów. Mowa tu o znacznie węższych schodach, poprowadzonych bokiem nowego placu.

Piesi, którzy skorzystają z tej trasy, muszą jednak wzajemnie się przepuszczać, ponieważ w najwęższym punkcie liczy ona zaledwie 90 cm szerokości, a w dodatku w tym newralgicznym miejscu zlokalizowano jeden stopień schodów.

Przesuń aby
porównać

Zmiany względem pierwotnego projektu



Co warto podkreślić, pierwotnie planowano zastosować rozwiązanie, które nie tworzyło tak niefunkcjonalnych i wąskich przesmyków. Na makiecie Forum Gdańsk oraz pierwszych wizualizacjach główne schody do centrum handlowego były odsunięte od wyjścia z tunelu, które prowadziło bezpośrednio na poziom chodnika i przystanku autobusowego.

- Zmiany w stosunku do wizualizacji wynikały z badania funkcjonalności poszczególnych rozwiązań w kilku aspektach - poruszania się, bliskości i komunikacji z wejściami, funkcjonalności poszczególnych budynków i pomieszczeń - wyjaśnia Magdalena Gibney, dyrektor centrum handlowego Forum Gdańsk.
Makieta Forum Gdańsk, na której widać rozdzielenie schodów z tunelu i do centrum handlowego oraz windę przy kładce, pozbawionej barier architektonicznych. Makieta Forum Gdańsk, na której widać rozdzielenie schodów z tunelu i do centrum handlowego oraz windę przy kładce, pozbawionej barier architektonicznych.

Dłuższa droga także dla osób niepełnosprawnych



Zmiany w projekcie objęły nie tylko schody, ale również windę (pozostałe wejścia do tunelu zyskały platformy przyschodowe, wymagające wezwania pracownika obsługi). Miała ona być zlokalizowana przy kładce, która pozbawiona jest barier architektonicznych - zarówno w stronę centrum handlowego, jak i przystanku autobusowego.

Ostatecznie zbudowano ją jednak przy bocznych schodach, więc w efekcie prowadzi na poziom parteru centrum handlowego. By dostać się do autobusu trzeba okrążyć plac w zagłębieniu lub skorzystać z pochylni, która zlokalizowana jest w znacznym oddaleniu od autobusów.

- Z tych samych powodów, jak wcześniej wymienione, "przesunięto" również windę - aby poprawić komunikację z wejściem do budynku - tłumaczy Gibney. - Obecnie jest ona nieczynna, ale będzie uruchomiona w ciągu dwóch tygodni [po publikacji artykułu otrzymaliśmy informację od Forum Gdańsk, że winda jest już czynna - dop. red.].
  • Przed budową Forum Gdańsk, wyjście z tunelu było zlokalizowane tuż przy wiatach autobusowych.
  • Obecnie, aby przesiąść się z tramwaju na autobus (po prawej), trzeba pokonać nawet 120 metrów.
  • Winda przy placu zostanie uruchomiona w ciągu dwóch najbliższych tygodni.
  • Kładka nad placem pozbawiona jest barier architektonicznych. Na jej poziom prowadzić miała winda, którą ostatecznie zbudowano przy schodach po prawej.
  • Pochylnia, która umożliwia pokonanie różnic poziomów między parterem centrum handlowego a poziomem przystanku autobusowego.

(Nie)czynne przejście wzdłuż Koryta Edukacyjnego



Ponadto, wbrew zapowiedziom, nocą niemożliwe jest przejście przez centrum handlowe wzdłuż tzw. Koryta Edukacyjnego w śladzie przykrytego płytą Kanału Raduni. Inwestor przed otwarciem obiektu wielokrotnie zapewniał, że udostępni tę przestrzeń przez całą dobę, dzięki czemu piesi zyskają wygodne i bezpieczne dojście do przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska.

W nocy z niedzieli na poniedziałek piesi odbijali się jednak od zamkniętych drzwi galerii.

- Zamknięcie przejść miało charakter incydentalny i związane było z testowaniem systemów w obiektach. Forum Gdańsk będzie otwarte i dostępne przez całą dobę, jak zapowiadano - zapewnia dyrektor centrum handlowego.

Przejście naziemne poprawi przesiadki z tramwaju na autobus



Przypomnijmy, w przyszłym roku planowane jest utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Jego realizacja, przy tak zaprojektowanych drogach dojścia do przystanków komunikacji miejskiej, będzie już nie tylko ułatwieniem dla osób starszych i niepełnosprawnych, ale koniecznością, jeżeli chcemy mówić o wygodnych przesiadkach w centrum miasta między tramwajami a autobusami.

Zobacz Forum Gdańsk w dniu otwarcia 26 maja

Opinie (520) ponad 20 zablokowanych

  • Kpina, nowoczesność tylko w teorii

    Coś mi się wydaje że to specjalnie zostało zrobione czyli korekta planu budowy po to by zyskać poparcie dla przejść naziemnych.

    • 18 3

  • Uśmiałem się (2)

    Idziemy od ulicy długiej, przy locie zjeżdżamy wózkiem po schodach (jest tor dla wózków), idziemy tunelem, wychodzimy na plac otwarty a tam winda nieczynna i dalej ogromne, szerokie schody ale bez podjazdów (chcieliśmy akurat iść na górę). To się zawróciliśmy na pięcie i mam w "D" takie centrum.

    • 56 5

    • I dobrze. Do kościółka zapierdzielać a nie do galerii handlowej.

      • 3 17

    • ciezko ci wniesc wozek po schodach?

      No ale jak się chodzi w rurkach i ma glupi koczek to się nie ma sily

      • 0 9

  • (2)

    Forum jest zarąbiste! A malkontenci piszą bo jak kogoś nie obsmarują to nie mogą żyć.

    • 9 42

    • Dokladnie

      Tez mi się podoba.

      • 3 2

    • a w czym się przejawia ta zarąbistość? w szmateksach, które się tam znajdują?

      • 2 0

  • Co za propagandowe brednie - nawet na fotkach pana KK widac że wystarczy pokonać dodatkowe 5 schodków (1)

    ..i ma sie przejście w którym zmieści się nawet obywatel American Size. Coraz bardziej mam wrażenie że za tym całym anty FG hejtem stoi branżowa konkurencja

    • 11 25

    • 5 stopni do góry, 5 stopni w dół, 100 metrów od przystanku - wszystko dla dobra dewelopera.

      • 9 4

  • (2)

    Najładniejsza galeria w Polsce!!!

    • 11 32

    • Dokladnie

      Tez tak uważam. Nie ma lepszej.

      • 2 2

    • to mało widzieliście w życiu. warto się czasem gdzieś ruszyć i coś zobaczyć.

      • 1 0

  • czysta, zywa komuna

    Narobic klopotu I ofiarnie zwalczac ich skutki.
    Jest oczywiste, ze stado trzeba zaganiac aby z kasy wyskoczylo. Ale dlaczego tak nahalnie?!
    Przejscie naziemne to gaszenie pozaru nafta.

    • 12 3

  • Niech przebudują to przejście na przystanek zamiast robić przejście naziemne na ulicy, które spowoduje jeszcze większe korki i zagrożenie bezpieczeństwa dla kierowców i pieszych.

    • 18 3

  • (2)

    Bez przesady. Tak ciężko jest przejść 100 m. Po wybudowaniu przejścia naziemnego 40 m.

    • 5 39

    • (1)

      Zdrowym ludziom nie, ale dla osób starszych, matek z wózkami czy z małymi dziećmi, osobom niepełnosprawnym już tak. Wyobraź sobie np. ludzi, którzy poruszają się o kulach

      • 6 1

      • Ja tak jak Pis z Kuchcinskim, nie wyobrażam sobie. Alleluja i do przodu

        • 1 2

  • Usuńcie barierki, a nie czekajcie na przejście za rok. za rok (1)

    Względy bezpieczeństwa i praktyczność się kłania

    • 19 0

    • Właśnie ze względu bezpieczeństwa są te barierki.

      • 1 2

  • (1)

    Forum jest piękne. Dużo przestrzeni. Jest gdzie posiedzieć. Trochę mało zieleni na "skarpie", ale to kwestia czasu. Brakuje mi jakiejś fajnej fontanny. No i niech jak najszybciej popłynie woda "ścieżka edukacyjna". Ogólnie super, obok poznańskiej najładniejsza Galeria Handlowa.

    • 6 33

    • rzeczywiście, super musi się siedzieć w maku w tunelu albo w zabetonowanym bunkrze. sam beton, zero zieleni, gacie z chin i w sumie nic poza tym. no ale o gustach się nie dyskutuje.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane