• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Utrudniony dostęp do przystanków przez Forum Gdańsk

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Najkrótsza droga do przystanku autobusowego mierzy w najwęższym miejscu zaledwie ok. 90 cm.
  • Krótsza droga do przystanku autobusowego liczy w najwęższym miejscu zaledwie ok. 90 cm.
  • Boczne schody z placu w zagłębieniu włączono w bieg schodów do centrum handlowego, choć pierwotnie schody do centrum handlowego miały być wycofane w głąb działki.

Budowa Forum Gdańsk sprawiła, że wyjście z tunelu pod Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska prowadzi do centrum handlowego, a nie na przystanek autobusowy, przy którym zatrzymuje się 21 linii dziennych. Pasażerowie muszą nadkładać drogi i przeciskać się przez zaledwie 90 cm przejście między barierkami na schodach. Częściowo problemy te wyeliminuje zaplanowana na przyszły rok budowa przejścia naziemnego.



Jak oceniasz wygodę przesiadek tramwaj-autobus przy Bramie Wyżynnej po budowie Forum Gdańsk?

Przed budową centrum handlowego Forum Gdańsk, dotarcie na przystanek autobusowy nie nastręczało większych trudności - nie licząc pokonania bariery architektonicznej w postaci schodów w przejściu podziemnym.

Wyjście z tunelu po stronie Targu Siennego i Rakowego znajdowało się tuż przy przystanku autobusowym, na którym zatrzymują się pojazdy 21 linii dziennych, 7 nocnych i 1 sezonowej w kierunku Oruni, Pruszcza Gdańskiego, Olszynki, Południa, Górek Wschodnich, Westerplatte oraz Wyspy Sobieszewskiej. Do tego należy jeszcze doliczyć prywatne linie podmiejskie np. do Tczewa.

Obecnie tunel został "przedłużony" w formie otwartego placu w zagłębieniu, zaś wyjścia z niego skierowano nie w stronę przystanku autobusowego, lecz centrum handlowego.

Wyjście z tunelu jak najdalej od przystanku autobusowego



Główne schody, nazywane przez inwestora "teatralnymi", oddalone są od miejsca zatrzymania autobusów o ok. 60 metrów. By dotrzeć do przystanku, trzeba pokonać ten sam dystans placem w zagłębieniu, a dopiero potem wrócić do przystanku kładką nad placem. To oznacza, że pokonanie tunelem jezdni o szerokości ok. 14 metrów, wymaga przejścia ok. 120 metrów.

Istnieje alternatywne rozwiązanie, skracające drogę o ok. 40 metrów, które - co nie powinno dziwić - jest chętnie wykorzystywane przez pasażerów. Mowa tu o znacznie węższych schodach, poprowadzonych bokiem nowego placu.

Piesi, którzy skorzystają z tej trasy, muszą jednak wzajemnie się przepuszczać, ponieważ w najwęższym punkcie liczy ona zaledwie 90 cm szerokości, a w dodatku w tym newralgicznym miejscu zlokalizowano jeden stopień schodów.

Przesuń aby
porównać

Zmiany względem pierwotnego projektu



Co warto podkreślić, pierwotnie planowano zastosować rozwiązanie, które nie tworzyło tak niefunkcjonalnych i wąskich przesmyków. Na makiecie Forum Gdańsk oraz pierwszych wizualizacjach główne schody do centrum handlowego były odsunięte od wyjścia z tunelu, które prowadziło bezpośrednio na poziom chodnika i przystanku autobusowego.

- Zmiany w stosunku do wizualizacji wynikały z badania funkcjonalności poszczególnych rozwiązań w kilku aspektach - poruszania się, bliskości i komunikacji z wejściami, funkcjonalności poszczególnych budynków i pomieszczeń - wyjaśnia Magdalena Gibney, dyrektor centrum handlowego Forum Gdańsk.
Makieta Forum Gdańsk, na której widać rozdzielenie schodów z tunelu i do centrum handlowego oraz windę przy kładce, pozbawionej barier architektonicznych. Makieta Forum Gdańsk, na której widać rozdzielenie schodów z tunelu i do centrum handlowego oraz windę przy kładce, pozbawionej barier architektonicznych.

Dłuższa droga także dla osób niepełnosprawnych



Zmiany w projekcie objęły nie tylko schody, ale również windę (pozostałe wejścia do tunelu zyskały platformy przyschodowe, wymagające wezwania pracownika obsługi). Miała ona być zlokalizowana przy kładce, która pozbawiona jest barier architektonicznych - zarówno w stronę centrum handlowego, jak i przystanku autobusowego.

Ostatecznie zbudowano ją jednak przy bocznych schodach, więc w efekcie prowadzi na poziom parteru centrum handlowego. By dostać się do autobusu trzeba okrążyć plac w zagłębieniu lub skorzystać z pochylni, która zlokalizowana jest w znacznym oddaleniu od autobusów.

- Z tych samych powodów, jak wcześniej wymienione, "przesunięto" również windę - aby poprawić komunikację z wejściem do budynku - tłumaczy Gibney. - Obecnie jest ona nieczynna, ale będzie uruchomiona w ciągu dwóch tygodni [po publikacji artykułu otrzymaliśmy informację od Forum Gdańsk, że winda jest już czynna - dop. red.].
  • Przed budową Forum Gdańsk, wyjście z tunelu było zlokalizowane tuż przy wiatach autobusowych.
  • Obecnie, aby przesiąść się z tramwaju na autobus (po prawej), trzeba pokonać nawet 120 metrów.
  • Winda przy placu zostanie uruchomiona w ciągu dwóch najbliższych tygodni.
  • Kładka nad placem pozbawiona jest barier architektonicznych. Na jej poziom prowadzić miała winda, którą ostatecznie zbudowano przy schodach po prawej.
  • Pochylnia, która umożliwia pokonanie różnic poziomów między parterem centrum handlowego a poziomem przystanku autobusowego.

(Nie)czynne przejście wzdłuż Koryta Edukacyjnego



Ponadto, wbrew zapowiedziom, nocą niemożliwe jest przejście przez centrum handlowe wzdłuż tzw. Koryta Edukacyjnego w śladzie przykrytego płytą Kanału Raduni. Inwestor przed otwarciem obiektu wielokrotnie zapewniał, że udostępni tę przestrzeń przez całą dobę, dzięki czemu piesi zyskają wygodne i bezpieczne dojście do przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska.

W nocy z niedzieli na poniedziałek piesi odbijali się jednak od zamkniętych drzwi galerii.

- Zamknięcie przejść miało charakter incydentalny i związane było z testowaniem systemów w obiektach. Forum Gdańsk będzie otwarte i dostępne przez całą dobę, jak zapowiadano - zapewnia dyrektor centrum handlowego.

Przejście naziemne poprawi przesiadki z tramwaju na autobus



Przypomnijmy, w przyszłym roku planowane jest utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Jego realizacja, przy tak zaprojektowanych drogach dojścia do przystanków komunikacji miejskiej, będzie już nie tylko ułatwieniem dla osób starszych i niepełnosprawnych, ale koniecznością, jeżeli chcemy mówić o wygodnych przesiadkach w centrum miasta między tramwajami a autobusami.

Zobacz Forum Gdańsk w dniu otwarcia 26 maja

Opinie (520) ponad 20 zablokowanych

  • Kto zatwierdził projekt?

    Czy można ustalić czyj podpis widnieje pod pozwoleniem na budowę?

    • 33 4

  • Na portalu są archiwalne artykuły, można zobaczyć

    Jak ewoluowały opinie...

    • 1 0

  • Pani Gibney ma tlumaczenia na poziomie Głuszka w SKM ;) Moze zmiana branzy?

    • 20 2

  • (6)

    Forum jest piękne a nikt pis dzielcom i pozostałym trollom nie każe tamtędy chodzić, tym bardziej robić zakupów! Naprawdę prezes ani ojciec z Torunia nie nakazują w tym względzie!

    • 9 36

    • komunikacja bez barier (1)

      opinia kretyna...

      • 5 3

      • Sejm też bez barier!

        • 2 0

    • "Lepszy" sort się odezwał

      • 3 0

    • Ja rozumiem, że lemingozie POwskiej to wisi, co było na projekcie (1)

      a co faktycznie zrobiono, bo 8 lat rżnięto głupa z tego, co obiecano, ale jednak są w Gdańsku ludzie krytycznie myślący i im przeszkadza bycie okłamywanym. Na szczęście.

      • 5 4

      • Zastanów się pomyśl o ile masz mózg. Cały Świat się śmieje i łapie za głowę co wyprawia PiS i jak kłamie ,poza jednym Putinem. O czym to świadczy pisowski bezmozgowcu . I pozdrów komucha Piotrowicza .

        • 2 2

    • no właśnie, kurna, ciężko je ominąć na trasie śródmieście-długa. ominięcie oznacza zrobienie dodatkowych paruset metrów. w tym tkwi problem. no i w tym, że to ustrojstwo jest jak pomnik smoleński. brzydkie i niepotrzebne. ale peowcom to nie przeszkadza, bo jak się na nich szcz* to mówią, że deszcz pada.

      • 1 0

  • Gdańsk miastem kalekim

    Panowie, co by tu jeszcze spie*rzyć?

    • 26 8

  • Szajscentrum

    to i szajsprojekt. Za PRL mimo, że nie starczało na dobre materiały, to funkcjonalnie jednak projektowało się z myślą o ludziach.

    • 22 3

  • Gibney, i wszystko jasne.

    • 9 2

  • co za dureń (3)

    Co za dureń zatwierdził ten projekt. Należy bezwzględnie przywrócić dojście do przystanków autobusowych oraz postawić w tym miejscu windę dla niepełnosprawnych i matek z dziećmi w wózkach. Kto projektował te szkaradę od strony 3 Maja. Wygląda to jak jakiś obiekt więzienny. Niech się zaprezentuje ten projektant od siedmiu boleści. A co się dzieje w temacie przekrycia koryta Raduni. Kiedy dojdzie do rozbiórki tego cudu techniki. A sklepów z gaciami mamy w Gdańsku multum.

    • 53 13

    • Sam jesteś durniem.

      • 5 9

    • (1)

      od 3 maja beda biurowce glupku .2 etap rozbudowy

      • 3 8

      • kiedy??

        • 1 0

  • Buuuuuuuubel! (1)

    I tyle

    • 20 8

    • Mówisz tak bo zazdroscisz

      • 1 1

  • Nic się nie stało.

    Ps. Szykujcie się na podwyżki cen wody.

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane