• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uwaga na podszywających się pod pracowników Energi

Rafał Borowski
8 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Grupa Energa zapewnia, że tożsamość ich przedstawicieli można zweryfikować po wykonaniu telefonu na infolinię. Zdjęcie poglądowe. Grupa Energa zapewnia, że tożsamość ich przedstawicieli można zweryfikować po wykonaniu telefonu na infolinię. Zdjęcie poglądowe.

Zapukał do drzwi naszego czytelnika i podał się za pracownika Energi. Pod pretekstem aktualizacji danych klienta chciał pozyskać np. numer dowodu osobistego, a nawet nazwisko rodowe. Co ciekawe, jego narzędziami pracy były... kartka i ołówek. Wszystko wskazuje na to, że czytelnik miał do czynienia z oszustem. - Energa Obrót prowadzi sprzedaż mobilną w formule door-to-door, ale nie przeprowadza w ten sposób jakiejkolwiek aktualizacji danych - ostrzega przedstawiciel spółki.





W jaki sposób opłacasz rachunki, np. za prąd?

Do opisanej sytuacji doszło w ubiegły poniedziałek na Siedlcach. Rzekomy pracownik spółki Energa Obrót został z kwitkiem odprawiony przez naszego czytelnika. Oto jego relacja.

- Facet z dziwną plakietką Energa twierdził, że chce rozmawiać z właścicielem licznika. Następnie pod pozorem aktualizacji danych w "systemie" - jego systemem była kartka i ołówek - żądał wszystkich danych, szczególnie z dowodu osobistego, w tym nazwisko rodowe. Do tego adres e-mail i numer telefonu - relacjonuje mieszkaniec Siedlec.

Czytelnik odmówił podania danych



Jednak nie tylko podejrzane żądanie wzbudziło u niego wątpliwości, które uratowały go przed utratą wrażliwych danych. Chyba nikomu nie trzeba wyjaśniać, że ich dysponent bez trudu może zaciągnąć pożyczkę czy kredyt na ich właściciela.

- Odpowiedziałem, że dane mam aktualne, bo rozliczam się online, więc sobie poszedł. Dopiero po fakcie zrozumiałem, że to od razu śmierdziało podpuchą. Rzekomy przedstawiciel nie posiadał wglądu do żadnych danych abonentów, a jego aparycja i zachowanie były, delikatnie mówiąc, niezbyt profesjonalne - uzupełnia nasz czytelnik.

Energa: nie przeprowadzamy aktualizacji w ten sposób



O komentarz zwróciliśmy się do biura prasowego Grupy Energa. Ich odpowiedź, choć napisana w dość wstrzemięźliwym tonie, nie pozostawia cienia wątpliwości. Pracownicy Energi nigdy nie żądają danych klientów w takich okolicznościach, jakie przedstawił czytelnik.

- Energa Obrót prowadzi na terenie dzielnicy Siedlce sprzedaż mobilną w formule door-to-door [bezpośrednie odwiedziny klienta - dop. red.], nie przeprowadza natomiast w ten sposób jakiejkolwiek aktualizacji danych. Nie wiedząc, o jakiego klienta dokładnie chodzi w opisywanym przypadku, spółka nie jest jednak w stanie jednoznacznie zweryfikować, czy mamy tu do czynienia z oszustwem - informuje Andrzej Lis-Radomski z biura prasowego Grupy Energa.

Jak zweryfikować tożsamość gościa w naszych drzwiach?



Nasz rozmówca wyjaśnił pokrótce, w jaki sposób powinna zachować się osoba, która stanęłaby przed podobnym dylematem. Tożsamość pracownika można szybko zweryfikować za pomocą jednego telefonu.

- Jeśli klienci mają jakiekolwiek wątpliwości, czy osoba odwiedzająca ich w domu jest naprawdę pracownikiem Energi Obrotu, należy pamiętać, że powinni oni posiadać identyfikatory z indywidualnym numerem. Pozwalają one potwierdzić tożsamość danej osoby poprzez kontakt z dedykowanym numerem 555 555 591 lub ogólną infolinią spółki pod numerem 555 555 555 - tłumaczy Lis-Radomski.

Próby wyłudzeń należy zgłaszać



Policjanci informują, że nie otrzymali ostatnio zgłoszeń o podobnej próbie wyłudzenia. Jednocześnie apelują, aby zgłaszać im każdą sytuację, gdy ktoś próbuje wyłudzić nasze dane.

- Policjanci nie odnotowali na Siedlcach zgłoszeń o osobach, które przedstawiają się jako przedstawiciele dostawcy energii oraz żądają podania szczegółowych danych osobowych. Pamiętajmy jednak o tym, aby chronić nasze dane. Dla przestępców oraz nieuczciwych akwizytorów mogą być one bardzo cenne. W nieuczciwy sposób zdobyte dane mogą posłużyć np. do zawarcia umowy na szkodę ich właściciela. Nieuczciwi przedstawiciele, oferując pozornie korzystną umowę, mogą zdobyć dane osobowe, a następnie narazić ich właściciela na stratę finansową. W przypadku wątpliwości należy zweryfikować taką ofertę, kontaktując się np. z numerem infolinii dostawcy energii. Warto wiedzieć, że od zawartej umowy można odstąpić. Więcej przydatnych informacji na ten temat można znaleźć na stronie prawakonsumenta.uokik.gov.pl - komentuje asp. szt. Mariusz Chrzanowski z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Opinie (101) 10 zablokowanych

  • Czy można takiego typa unieszkodliwić gazem pieprzowym w celu zatrzymania do czasu przyjazdu policji? (1)

    • 8 0

    • tak,to tzw. obywatelskie zatrzymanie

      • 0 0

  • Energa o niczym nie wie? Nie wydaje mi się.

    • 2 0

  • energa

    ha ha bo tak zaraz łatwo się dodzwonić !!
    Ale cwaniaki grasują u mnie 2 mies. temu był cwaniak że musi mi licznik wymienić, a w tym tygodniu że prąd musi sprawdzić i spisać licznik !
    NIE wpuściłem !

    • 3 0

  • Największym wyłudzaczem jest sama Energa

    Energa też nie jest lepsza. Ostatnio byłem kilka razy dziennie nękany telefonami z infolinii Energi. Chcieli mi coś zaoferować, ale pomimo, iż nie chciałem z nimi rozmawiać, ciągle mnie nękali telefonami. Firma ta jest przytuliskiem pisowców i to my tych darmozjadów utrzymujemy. W życiu nie będę z nimi rozmawiał. Płacę i wywiązuję się z umowy.

    • 11 1

  • W tej pisowskich pociotow spolce jest taki burdel ze nie dziwie sie ze ktos probuje to wykorzystac

    • 3 2

  • Czyta i czytam

    Owszedzie oszuści na Energe na wnuczka, na policjanta , na pokaz itd ja się pytam co robią ci co powinni łapać oszustów? Za PRLu był porządek ale oczywiście nierobom to przeszkadzało

    • 6 0

  • Od gazu są jeszczelepsi

    Zużycie gazu za 39 zlotychpolskich - rachunek 150 złotych polskich czy to nie oszustwo? Miało być taniej bo gaz miałbym z innego kraju niż poprzednio.

    • 8 0

  • Na Chełmie dziś chodzili prawdziwi przedstawiciele. Siejecie co niektórzy ferment, pewnie koronawirus dla was też nie istnieje.

    • 0 6

  • W nocy dostałam maila (1)

    o treści:"Twoja ostatnia faktura była niedopłacona, pozostała kwota 4,20 PLN. Należy pamiętać, że nieopłacenie w ciągu 48 godzin spowoduje przerwę w dostawie prądu. Można to zapłacić online: lub możesz udać się do naszego głównego biura. Lokalizacja biura: Marsa 95, 04-470." . Żeby było ciekawiej, dwa dni wcześniej otrzymałam na maila i sms-em informację o wystawieniu faktury przez Energę :). Za EE płacę, od wielu lat wyłącznie przelewem, faktury mam tez elektroniczne. No i ŻADNA ulica w w Trójmieście NIE MA kodu rozpoczynającego się od 04- xxx.
    Mam ...dziesiąt lat, ale nie ze mną takie numery, naciągacze! 4,20 PLN nie powala, ale też nie podpada pod żaden paragraf. Oszuści na tym bazują, bo grosz do grosza...

    • 1 0

    • Im nie chodzi o Twoje 4,20.

      Tylko o loginy i hasła do konta....

      • 1 0

  • Lepsze są banki. Co chwila w sieci informacje ,że ktoś się włamał na konta i klienci (1)

    mają uważać bo są zagrożeni... CO to k... jest? Ja mam się martwić o moje pieniądze w banku? To znaczy ,że bezpieczniej trzymać w domu? No chyba tak, zwłaszcza ,że stopy procentowe leżą.

    • 3 0

    • ten sam sort

      i jedni i drudzy kombinują jak oskubac obywatela

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane