• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Użytkownicy o nowym Mevo: mniej elektryków i wyższe ceny

Maciej Korolczuk
13 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
W czwartkowych warsztatach udział wzięło ok. 40 osób. W czwartkowych warsztatach udział wzięło ok. 40 osób.

Rowery elektryczne ale i konwencjonalne, wyższe opłaty abonamentowe, powiązanie roweru z Szybką Koleją Miejską, zróżnicowany "darmoczas" w ramach abonamentu i decentralizacja serwisu i ładowania baterii - to najważniejsze wnioski po warsztatach zorganizowanych w ramach przygotowań do reaktywacji systemu Mevo. W dyskusji o tym, jak ma wyglądać nowe Mevo, wzięło udział kilkadziesiąt osób.



Czy będziesz korzystać z Mevo 2.0?

- Chcemy posłuchać waszych uwag, co należy zrobić inaczej, może lepiej. Pracowaliśmy nad Mevo dwa lata. System był dobrze zaprojektowany, spełnił nasze założenia, cieszył się ogromną popularnością. Teraz trwa dialog techniczny z 12 firmami, które chcą jego przywrócenia. Mamy otwarte głowy. Teraz chcemy znaleźć odpowiedź, jak szybko i w jaki sposób uruchomić ponownie system roweru metropolitalnego - mówiła Paulina Cyniak z Obszaru Metropolitalnego, witając ok. 40 osób, które w czwartkowy wieczór zdecydowały się wziąć udział w dyskusji i warsztatach.
Spotkanie osób zainteresowanych jak najszybszych wznowieniem roweru potrwało ok. 2,5 godziny i przebiegło w spokojnej i merytorycznej atmosferze. Uczestnicy zostali podzieleni na cztery zespoły, które przez kwadrans wspólnie z czterema moderatorami dyskutowały w swoim gronie na zadany temat. Po 15 minutach następowała zmiana stolików, a po czterech rundach nastąpiło podsumowanie dyskusji.

  • Do stolików podchodził i przysłuchiwał się rozmowom m.in. Michał Glaser, dyrektor biura OMGGS.
  • Od prawej: Paulina Cyniak z OMGGS, oficer rowerowy Remigiusz Kitliński oraz Tomasz Larczyński, aktywista rowerowy.

Pomysłów na to, jak powinno wyglądać Mevo 2.0, było wiele. Część z nich wybrzmiała wyraźnie:

  • Mevo powinno być systemem rowerów zarówno elektrycznych, jak i konwencjonalnych.
  • Za cenę lepszej dostępności roweru i niezawodności wspomagania użytkownicy są w stanie płacić wyższe abonamenty (np. 40-50 zł miesięcznie albo 200 zł rocznie).
  • Aby tę dostępność zapewnić, należy zdecentralizować serwis rowerów i punkt ładowania baterii oraz bardziej zaangażować w proces utrzymania rowerów, ich relokacji czy wymiany baterii samych użytkowników.
  • Pojawiły się też pomysły na zróżnicowanie tzw. darmoczasu (pakietu bezpłatnych minut w ramach abonamentu), umożliwienie dokupienia dodatkowych abonamentów i taryf do jednego konta (np. dla gości) czy większą integrację Mevo z komunikacją miejską (szczególnie z SKM).


Nowe Mevo uzupełnieniem, a nie konkurencją dla komunikacji



Uczestnicy warsztatów wskazywali, że nowe Mevo nie może konkurować z transportem publicznym, ale być jego uzupełnieniem. Nie powinno też kosztować więcej niż bilety okresowe.

Reaktywowany system - o ile będzie składał się z dwóch rodzajów rowerów - ma być też systemem łączącym, a nie wykluczającym. Wypożyczenie roweru - niezależnie, czy ze wspomaganiem elektrycznym, czy bez, powinno kosztować tyle samo, tak aby nie tworzyć systemu wykluczającego "dla bogatszych i biedniejszych".

Rowery Mevo 2.0 powinny być też lżejsze od poprzedników, by dało się na nich jechać nawet po rozładowaniu baterii.

Na 40 osób, które wzięły udział w warsztatach, 10 z nich przyjechało rowerem. Ponad połowa zadeklarowała z kolei, że skorzystałaby z roweru Mevo, gdyby system nie został zawieszony z końcem października.

- To, czego zabrakło mi w dyskusji, to tego, czy chcemy wprowadzać od razu rozwiązanie docelowe, czy może lepiej zastosować rozwiązanie pomostowe, np. na dwa lata, by zorientować się i wypracować, jak rower elektryczny może funkcjonować technologicznie, użytkowo czy finansowo - mówił Kamil Gołębiowski, uczestnik warsztatów.
- Rower musi być częścią zrównoważonego transportu, który nie rywalizuje z komunikacją miejską, tylko ją uzupełnia. To element większej całości. Pod tym kątem trzeba myśleć o taryfach i całej ofercie, która dzięki rowerowi zostanie rozciągnięta na maksymalnie dużą powierzchnię aglomeracji i miejsca z ograniczoną dziś komunikacją: Matarnią czy Kokoszkami - dodawał Tomasz Larczyński, aktywista miejski.
Swoje uwagi dotyczące wznowienia Mevo nadal można zgłaszać na adres: mevo@metropoliagdansk.pl

Urzędnicy zapowiedzieli, że przed ogłoszeniem przetargu - co planowane jest w pierwszej połowie 2020 r. - odbędzie się jeszcze co najmniej jedno spotkanie z mieszkańcami. O szczegółach będziemy informować.

Miejsca

Opinie (293) 8 zablokowanych

  • Wszyscy jedziemy na tym samym wózku

    Od strachu ratuje nas tylko defekt mózgu.
    Ta pieśń mogłaby być hymnem systemu mevo

    • 3 4

  • Przeszacowanie

    Przecież powodem upadku poprzedniego zarządcy systemu MEVO nie było niedoszacowanie, dlatego nie zrozumiałe są "pomysły" na zwiększenie stawek za wynajem jeszcze przed ponownym uruchomieniem owego "wspaniałego" systemu.
    Powtórzę to po raz tysięczny; Partnerstwo Publiczno-Prywatne służy w Polsce tylko do wyprowadzania $ z kas regionów.

    • 16 4

  • jedyna sprawiedliwa metoda wprowadzenia różnych rowerów, niektórych elektrowspomaganych, niektórych nie, jednych z darmo-minutami, innych tylko na abonament, jedyna metoda która gdzie indziej działa to

    wolna konkurencja

    kilka firm, każda z innym regulaminem. żadna preferowana przez urzędasów, np przez dofinansowanie, wystarczyło by im zwolnienie z podatku. tak jest w wielu krajach, po co wyważać otwarte drzwi?

    • 7 1

  • 40-50 za miesiąc? Chyba zwariowali

    • 18 3

  • Tak wyglądają państwowe inwestycje

    Nie ma takiej możliwości żeby to działało.
    A jeśli koniecznie ma działać, to system roweru miejskiego będzie kosztował więcej niż gdyby każdy zainteresowany sobie sam kupił rower.

    • 10 3

  • Ja osobiście proponuje wprowadzenie opłat parkingowych dla rowerów prywatnych ! (1)

    wtedy zmusimy niedowiarków do zainwestowania 50zł a może i więcej w zależności od !wymyślonej! ceny parkowania. Słowo !wymyślonej! można zastosować dowolnie np. tyczy się też ceny wywozu śmieci, która po wprowadzeniu reformy miała być tańsza !!! Komunikat tylko dla osób kojarzących innych proszę o nie czytanie.

    • 9 5

    • Popieram wprowadzic oplaty za chodzenie po chodniku :) rower niemoze byc konkurencja tramwajów

      wiec ma być drogi a bilety na tramwaj obniżyć :) Jak ludzie wskocza na rowery to komunikacja miejska zbankrutuje :)

      • 7 1

  • Może posłowie wprowadzą program rower +

    • 9 1

  • Równie dobrze konkuruje z samochodem a nie komuniacją

    • 1 1

  • Zmarnowali wiadro pieniędzy....

    Teraz zmarnują drugie......

    • 9 2

  • nie rozumiem problemu, klasyczny polski biznes, doprowadzony do upadlosci, pieniazki zniknely, wszystko w normie

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane