- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (393 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (47 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (271 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (123 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (321 opinii)
W 1,5 minuty z dworca głównego do nowego przystanku SKM
Dojazd do nowego przystanku będzie odbywał się przez tunel, który realizowany jest przez inwestora Forum Radunia. Obecnie gotowe są ściany, na których oparta zostanie płyta oraz docelowo nowa zabudowa.
Około 1,5 minuty trwać będzie podróż z gdańskiego dworca głównego do nowego przystanku Śródmieście. We wtorek zorganizowano zamknięty przejazd dla dziennikarzy i pracowników sektora kolejowego, aby zaprezentować niemal gotową inwestycję.
Wtorkowy przejazd nie był pierwszą okazją, by zobaczyć nowy przystanek SKM. W październiku zorganizowano dzień otwarty najnowszej inwestycji, lecz wówczas prace budowlane nie były jeszcze w pełni ukończone.
- Pierwszy pociąg do nowego przystanku dotarł dokładnie 24 października, przy czym był wówczas wpychany przez lokomotywę spalinową [niegotowa była wówczas jeszcze sieć trakcyjna - dop. red.]. W poniedziałek dokonywaliśmy przejazdów technicznych, a teraz odbył się pierwszy przejazd z pasażerami, niebędącymi pracownikami naszej spółki - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu spółki PKP SKM w Trójmieście.
W ramach inwestycji powstał nie tylko nowy przystanek, ale przebudowano także trzeci peron dworca głównego, który zyskał historyczną stylizację. Z racji wymogów konserwatorskich, nawierzchnia peronu jest pokryta kostką granitową, która jest średnio wygodna dla osób z bagażem na kółkach czy pasażerek w szpilkach. Ma być ona jednak lepiej przytwierdzona niż w Sopocie, gdzie było trzeba ponownie ją układać.
Wiata, również ze względów historycznych, jest dość wysoka, więc podczas większych opadów deszczu, zapewne będzie trzeba szukać schronienia z dala od krawędzi peronu.
Na peronie nie brakuje stylizowanych siedzisk i oświetlenia. Dużym zgrzytem wizualnym jest zastosowanie białych kamer monitoringu na latarniach i podporach wiaty w ciemnym kolorze. Tej wpadki kolorystycznej udało się uniknąć z megafonami, które mają zbliżoną barwę do infrastruktury, na której są zamontowane.
Na nowy peron dostaniemy się schodami bezpośrednio z tunelu pod torami, jak i windą. Na peronie oraz przed wejściem zainstalowano elektroniczne tablice z systemem informacji pasażerskiej, zaś w tunelu pojawiły się także biletomaty.
Docelowo na przystanku przedłużona zostanie wiata w obu kierunkach - do przejścia pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej oraz do tunelu pod torami i jezdnią w kierunku Urzędu Marszałkowskiego. Ta część inwestycji zostanie zrealizowana jednak dopiero wraz z budową docelowego układu drogowego wokół centrum handlowego Forum Radunia.
W kierunku południowym, za przystankiem Śródmieście, znajdują się dwa tory z rozjazdami. Pozwolą one na zawracanie pociągów. Zgodnie z deklaracją kolejarzy, docierać mają tutaj wszystkie pojazdy, także poza godzinami szczytu, ale dopuszczają też "wyjątkowe sytuacje, kiedy pociągi mogą być skracane do dworca głównego".
Czytaj też: Czy do SKM Gdańsk Śródmieście dojedziemy każdym pociągiem?
Uruchomienie nowego przystanku dla liniowego ruchu pasażerskiego zaplanowano na początek kwietnia br. Zdecydowanie wcześniej, bo w ciągu najbliższych dziesięciu dni, nastąpić ma formalny odbiór całej inwestycji wartej ok. 66,7 mln zł.
Opinie (164) 3 zablokowane
-
2015-01-13 17:06
wolałbym nowy Zarząd SKM (1)
- 12 3
-
2015-01-14 07:16
nowy zarząd SKM = odprawy dla starego w wysokości budżetu programu Apollo :D tak się robi rekonstrukcje rządu też, nota bene ;) oczywiście ponieważ nowy zarząd = wymiana trzech czwartych podwładnych, budżet Apollo mógłby nie starczyć.
- 2 0
-
2015-01-13 17:18
Super 1,5 minuty! (1)
Piękny nowy peron, a składy z datą produkcji 1974! Faktycznie jest się czym chwalić!
- 17 4
-
2015-01-13 17:22
i tak życie mija....
tu 1,5 min, tam dwie albo i pięć............
- 8 1
-
2015-01-13 17:24
Czyli by dojechać SKM z Oruni do Urzędu Wojewódzkiego trzeba najpierw pojechać do Gdańska Głównego (4)
następnie przesiadka z powrotem (w stronę oruni) do śródmieścia? Co za geniusz to wymyślił?
- 23 4
-
2015-01-13 17:25
To jedź autobusem na Zaroślak, narzekaczu (2)
- 4 7
-
2015-01-13 17:32
Wystarczyło by ktoś w SKM trochę pomyślał przed budową peronu i nie musiałby jeździć autobusem (1)
po zakorkowanym trakcie
- 10 4
-
2015-01-13 18:57
racja !
- 5 0
-
2015-01-13 19:02
Z Oruni to najpierw o Pruszcza ,a następnie dalekobieżnym do Gdańska przez Kartuzy
- 4 4
-
2015-01-13 18:18
Bileciki
A bilety skasowali?
A jeśli jechali za darmo, to czy zgłosili darowiznę do opodatkowania?- 13 1
-
2015-01-13 18:20
wygląda nawet ładnie
ciekawe jak długo
- 7 1
-
2015-01-13 18:23
proponuję kamery przemalować na różowo
będzie akcent disco-polo, hehe
- 6 5
-
2015-01-13 18:40
kostka granitowa na peronie... hahahaha
Bardzo mądre, bardzo...
- 6 6
-
2015-01-13 18:52
Budowa nowego przystanku SKM według mnie był to poroniony pomysł. Budować kolejny przystanek w bardzo bliskiej odległości po co Chyba żeby Pan Prezydent miał bliżej z peronu do pracy. Można było by te pieniądze zainwestować w coś bardziej przydatnego
- 10 9
-
2015-01-13 19:01
Brawo.
Swietna inwestycja.Kolej i metro to podstawa jesli chodzi o komunikacje miejska w duzych miastach.Autobusy to przezytek.
- 8 3
-
2015-01-13 19:01
Przynajmniej blizej do pracy mej kochanej będzie
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.