• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W 1,5 minuty z dworca głównego do nowego przystanku SKM

Krzysztof Koprowski
13 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Dojazd do nowego przystanku będzie odbywał się przez tunel, który realizowany jest przez inwestora Forum Radunia. Obecnie gotowe są ściany, na których oparta zostanie płyta oraz docelowo nowa zabudowa.

Około 1,5 minuty trwać będzie podróż z gdańskiego dworca głównego do nowego przystanku Śródmieście. We wtorek zorganizowano zamknięty przejazd dla dziennikarzy i pracowników sektora kolejowego, aby zaprezentować niemal gotową inwestycję.



Wtorkowy przejazd nie był pierwszą okazją, by zobaczyć nowy przystanek SKM. W październiku zorganizowano dzień otwarty najnowszej inwestycji, lecz wówczas prace budowlane nie były jeszcze w pełni ukończone.

- Pierwszy pociąg do nowego przystanku dotarł dokładnie 24 października, przy czym był wówczas wpychany przez lokomotywę spalinową [niegotowa była wówczas jeszcze sieć trakcyjna - dop. red.]. W poniedziałek dokonywaliśmy przejazdów technicznych, a teraz odbył się pierwszy przejazd z pasażerami, niebędącymi pracownikami naszej spółki - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu spółki PKP SKM w Trójmieście.

  • Wejście z tunelu na nowy peron.
  • Winda prowadząca na nowy peron.
  • Wejście na nowy peron dworca głównego. Wzdłuż ściany wykonano specjalną rynnę do prowadzenia roweru.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Kostka na nowym peronie dworca głównego.
  • Kostka na nowym peronie dworca głównego.
  • Megafony zamontowane na słupie oświetleniowym na nowym peronie dworca głównego.
  • Kamery zamontowane na słupie oświetleniowym na nowym peronie dworca głównego.
  • Kamera zamontowana na słupie podtrzymującym wiatę.
  • Oświetlenie zamontowane w zadaszeniu nowego peronu dworca głównego.
W ramach inwestycji powstał nie tylko nowy przystanek, ale przebudowano także trzeci peron dworca głównego, który zyskał historyczną stylizację. Z racji wymogów konserwatorskich, nawierzchnia peronu jest pokryta kostką granitową, która jest średnio wygodna dla osób z bagażem na kółkach czy pasażerek w szpilkach. Ma być ona jednak lepiej przytwierdzona niż w Sopocie, gdzie było trzeba ponownie ją układać.

Wiata, również ze względów historycznych, jest dość wysoka, więc podczas większych opadów deszczu, zapewne będzie trzeba szukać schronienia z dala od krawędzi peronu.

Na peronie nie brakuje stylizowanych siedzisk i oświetlenia. Dużym zgrzytem wizualnym jest zastosowanie białych kamer monitoringu na latarniach i podporach wiaty w ciemnym kolorze. Tej wpadki kolorystycznej udało się uniknąć z megafonami, które mają zbliżoną barwę do infrastruktury, na której są zamontowane.

Na nowy peron dostaniemy się schodami bezpośrednio z tunelu pod torami, jak i windą. Na peronie oraz przed wejściem zainstalowano elektroniczne tablice z systemem informacji pasażerskiej, zaś w tunelu pojawiły się także biletomaty.

  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Odstęp między pociągiem a peronem SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Niedokręcony element wiaty na przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Ubytek w suficie przy szybie windowym w przejściu pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.

Czy będziesz korzystał(a) z nowego przystanku SKM?

Na przystanku Gdańsk Śródmieście, w porównaniu do dnia otwartego w październiku, ukończono niemal wszystkie prace budowlane. Schowano instalacje poprowadzone wzdłuż podpór wiaduktu, zamontowano ekrany informacji pasażerskiej (także w tunelu bezpośrednio przy zejściu z płyty wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej) oraz zegary. Pojawiły się także ławki oraz śmietniki. Nie ma natomiast jeszcze tablic z nazwą przystanku.

Docelowo na przystanku przedłużona zostanie wiata w obu kierunkach - do przejścia pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej oraz do tunelu pod torami i jezdnią w kierunku Urzędu Marszałkowskiego. Ta część inwestycji zostanie zrealizowana jednak dopiero wraz z budową docelowego układu drogowego wokół centrum handlowego Forum Radunia.

W kierunku południowym, za przystankiem Śródmieście, znajdują się dwa tory z rozjazdami. Pozwolą one na zawracanie pociągów. Zgodnie z deklaracją kolejarzy, docierać mają tutaj wszystkie pojazdy, także poza godzinami szczytu, ale dopuszczają też "wyjątkowe sytuacje, kiedy pociągi mogą być skracane do dworca głównego".

Czytaj też: Czy do SKM Gdańsk Śródmieście dojedziemy każdym pociągiem?

Uruchomienie nowego przystanku dla liniowego ruchu pasażerskiego zaplanowano na początek kwietnia br. Zdecydowanie wcześniej, bo w ciągu najbliższych dziesięciu dni, nastąpić ma formalny odbiór całej inwestycji wartej ok. 66,7 mln zł.

Opinie (164) 3 zablokowane

  • Zgroza (1)

    Zbudowali sobie urzędasy przystanek za pieniądze podatników. Teraz maja bliżej do Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Wojewódzkiego. Larum!!!! Kiedy to się skończy!!!!!!

    • 0 5

    • Nie sobie. To jest pod Centrum Handlowe.

      Podobnie jak wymiana wiaduktu na Biskupiej za 140 mln.

      • 0 1

  • Na filmiku widzę jak w Redzie (2)

    SKMka będzie przyjeżdżała 100 metrów od wyjścia z peronu. Czy naprawdę nie można ustawić tak tej tabliczki, gdzie ma się zatrzymywać SKMka, żeby jej tył był blisko końca peronu? Dlaczego składy jeżdżą do jego początku?

    • 3 5

    • Na trakcji (te kable u góry) masz tabliczkę (tzw. wskaźnik) z napisanym numerem 100 lub 150

      Skład krótki zatrzymuje się na wskaźniku 100, a długi przy 150... proste :D

      • 2 0

    • na kablach masz wskaźnik 100 lub 150

      długi pociąg zatrzymuje sie na 150 a krótki na 100

      • 2 0

  • a podjazd dla wózków dziecięcych nie wspominając o rowerach czy walizkach jest? bo jakoś się to nie rzuca w oczy? Nie każdy ma czas czekać na windę tuż przed odjazdem kolejki

    • 2 0

  • Ciekawe ilu pijanych tam dotrze w objęciach Morfeusza.

    Wypłatę zanieś do domu a potem idź na wódkę.

    • 0 0

  • .

    Nie potrzebne to było

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane