- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (410 opinii)
- 2 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (76 opinii)
- 3 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (242 opinie)
- 4 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (91 opinii)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (166 opinii)
- 6 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (297 opinii)
W 30 miejscach w Trójmieście staną ekrany akustyczne
Wzdłuż zmodernizowanej linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wkrótce pojawią się nowe ekrany akustyczne. W samym Trójmieście zabezpieczenia przed hałasem pojawią się w 30 lokalizacjach, m.in. wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdyni, w centrum Sopotu i na Jana z Kolna w Gdańsku. Tylko na Pomorzu kolejarze wydadzą na ten cel ok. 120 mln zł.
Analiza to prawie 300-stronicowy dokument przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wrocławską spółkę Lemitor. Eksperci od ruchu kolejowego opisują w niej oddziaływanie na środowisko zmodernizowanej linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdyni.
Modernizacja linii umożliwiła zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów pasażerskich (do 160-200 km/h) oraz towarowych (maks. 120 km/h), co w konsekwencji znacząco skróciło czasy przejazdów, poprawiło jakość oferty przewozowej oraz stan środowiska naturalnego wzdłuż samej linii i pozwoliło na powstrzymanie postępującej degradacji stanu technicznego kolejowej infrastruktury.
Wnioski z analizy zaskoczyły samych kolejarzy. Okazało się, że przewidywane na 2020 rok natężenie ruchu pociągów na Pomorzu i w Trójmieście zostało mocno niedoszacowane i znacznie przekracza prognozę sporządzoną w 2005 roku. Już teraz są one wyższe średnio o 34 proc. dla składów lokalnych, 56 proc. dla składów dalekobieżnych i aż 71 proc. dla składów towarowych. Jak wskazują autorzy analizy, 14 lat temu nie zakładano choćby kursowania szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pomiary wykonano od końca sierpnia do początku października 2017 r. Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na pomorskim odcinku linii E65 stwierdzono w 188 budynkach (w ciągu dnia) i w 771 budynkach (w nocy). W Trójmieście najgłośniej w ciągu dnia jest w Sopocie (57 przekroczeń normy hałasu), a w nocy - w Gdańsku - za głośno było tu w aż 287 miejscach.
Ostatecznie przygotowano dwa warianty niezbędnej ochrony przeciwdźwiękowej. Tam, gdzie to możliwe zostaną zastosowane rozwiązania miękkie, tzn. minimalizujące drgania i hałas amortyzatory przyszynowe lub zostaną wymienione okna w budynkach. W pozostałych miejscach na Pomorzu stanie co najmniej 91 ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 10 km.
O to ostatnie rozwiązanie nie tylko zabiegali mieszkańcy budynków zlokalizowanych najbliżej przejeżdżających pociągów, ale też wydaje się ono najwłaściwsze ze względów technologicznych, bo zmodernizowana linia wyklucza w najbliższej perspektywie czasowej ponowną ingerencję w torowisko.
W Trójmieście ekrany pojawią się w 30 lokalizacjach.
W Gdańsku ciszej będzie przy ul. Niegowskiej , Zawiejskiej , Trakcie św. Wojciecha , Żuławskiej , Ukośnej , Sandomierskiej , Jana z Kolna , Kolejowej , Subisława , Pelplińskiej i Pomorskiej .
W Sopocie ekrany staną na Polnej , Jana z Kolna , Kościuszki , Króla Jana Kazimierza , Poznańskiej , al. Niepodległości , Monte Cassino , Obrońców Westerplatte , Obodrzyców , Małopolskiej , Wejherowskiej , Kujawskiej i Mazowieckiej .
Najmniej ekranów stanie w Gdyni - tam pojawią się na Jesionowej , Świerkowej , Klonowej , Limbowej i al. Zwycięstwa .
Jeden z naszych czytelników sugeruje, aby tam, gdzie to możliwe zastosowano tzw. niskie ekrany, których nie widać z okien przejeżdżającego pociągu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana.
- Nowe ekrany mają stanąć m.in. w centrum Sopotu. Mam nadzieję, że kolej nie planuje tam postawić obrzydliwych ekranów akustycznych, które na trwałe zeszpecą otoczenie. Tym bardziej w sytuacji, gdy jest już technologia, która pozwala walczyć z hałasem bez szpecenia przestrzeni publicznej - mówi pan Paweł, nasz czytelnik.
Na razie za wcześnie jednak, by ocenić, jakie rozwiązanie pojawi się w Trójmieście. Do tego czasu autorzy raportu wskazują, aby poza nowymi ekranami kolejarze zadbali też o profilaktykę, a więc bieżące utrzymanie torowiska polegające na jego podbijaniu i cyklicznym szlifowaniu szyn.
Koszt realizacji wszystkich zabezpieczeń akustycznych i ich utrzymania przez kolejnych 10 lat ma wynieść ok. 120 mln zł (w tym ok. 9 mln na ekrany i amortyzatory leżące na terenie zarządzanym przez SKM Trójmiasto).
Opinie (185) 2 zablokowane
-
2019-04-25 08:31
Opinia wyróżniona
Chyba coś jest bardzo nie tak. (12)
Przecież to jakiś absurd.
O ile nie pokryje je się zielenią wiszącą, będą niesamowicie szpetne, trwale zaburzą estetykę miasta, zniszczą walory widokowe trasy kolejowej.
A może po prostu pozostawić, nie wycinać drzew i krzewów wzdłuż torowisk, jak to się niestety wszędzie dzieje.
Zamiast ekranów np. przy klonowej i limbowejPrzecież to jakiś absurd.
O ile nie pokryje je się zielenią wiszącą, będą niesamowicie szpetne, trwale zaburzą estetykę miasta, zniszczą walory widokowe trasy kolejowej.
A może po prostu pozostawić, nie wycinać drzew i krzewów wzdłuż torowisk, jak to się niestety wszędzie dzieje.
Zamiast ekranów np. przy klonowej i limbowej zagęścić tam roślinność.
Najlepsza bariera akustyczna, ale i ochrona przed upałem.
Brak tej ostatniej odczuwa się zwłaszcza popołudniami na odcinku między Redą a Wejherowem, gdzie wyrżnięto szeroki pas wzdłuż torowiska.
Totalnie nieprzemyślane i po prostu, głupie. Smutno mi się robi czytając takie pomysły.- 132 8
-
2019-06-11 08:49
Te ekrany akustyczne w niczym nie pomagają. Żeby pochłonąć dźwięk powietrzny, trzeba rozproszonej powierzchni, a nie płaskiej.
Takie dźwięki najlepiej pochłaniają krzewy i drzewa.
- 0 0
-
2019-04-25 22:14
ekrany lepiej tłumią - gęstość i szczelność
fizyki nie oszukasz
- 0 0
-
2019-04-25 11:24
Nie masz racji. Ekrany akustyczne są potrzebne w trójmieście, bo jest za głośno.
- 1 3
-
2019-04-25 10:45
Wycinka
Akurat wycinka drzew i krzewów jest wskazana. Podczas jesieni gdy liście spadają i przyklejają się do szyn pociągi strasznie się ślizgają co ma wpływ na koszty ich utrzymania ponieważ trzeba wykonywać reprofilację "kół"
- 0 8
-
2019-04-25 10:17
Nic tak nie poprawia krajobrazu, jak barykada rodem z Parku Jurajskiego, vide Droga Zielona.
- 0 0
-
2019-04-25 09:30
serio? (1)
w Niemczech czy UK trasy kolejowe są gęstą obsadzone roślinnością i jakoś pociągi jeżdżą - częściej i punktualniej niż u nas. PKP to po prostu stan umysłu, muszą też zarobić producenci ekranów, którym po zmianie prawa wysechł strumyczek publicznych pieniędzy.
- 18 0
-
2019-04-25 21:42
UK to świetny przykład kiedyś ta wyspa była jednym wielkim lasem a teraz ;P
- 0 0
-
2019-04-25 09:17
(4)
ze względu na bezpieczeństwo transportu kolejowego. nie można zostawić krzewów i drzew wzdłuż torowisk.
- 1 15
-
2019-04-25 09:27
(3)
Jakie to niebezpieczeństwo stwarzają krzewy posadzone 3-5 metrów od torowiska, poza tym że chronią skarpy przed obsuwami i obrywami?
Ile doszło do zdarzeń kolejowych z winy drzew, a zwłaszcza krzewów w województwie pomorskim w ciągu ostatnich 10 lat?- 19 0
-
2019-04-25 11:33
oj duzo (2)
co kilka dni czytam o tym, jak drzewo zaatakowało jadący samochód. Drapieżne krzaki mogą znienacka zaatakować pociągi - choć na razie nie ma takich raportów. Ponadto podstępne trawy wypalają się na nasypach - szczególnie wiosną; grozi to zaczadzeniem pasażerów, ale przede wszystkim obsługi pociągu. Przyroda stanowi zagrożenie dla człowieka, więc trzeba wycinać, betonować, grodzić, ekranować itp.
- 4 2
-
2019-04-25 22:02
Obyś kiedyś wjechał w drzewo, pajacu.
- 0 0
-
2019-04-25 21:41
ty się śmiejesz a mnie o mało we wtorek nie zabiło obalone przez wiatr drzewo
- 0 0
-
2019-04-25 08:04
Opinia wyróżniona
(8)
Po co ekrany akustyczne wzdłuż Jana z Kolna w Gdańsku? przecież wzdłuż tej ulicy nikt nie mieszka, póki co istnieje słownie jeden budynek biurowy a po drugiej stronie mamy stocznie i hałasy z niej biegnące. Kuriozum wyciszenie torów kolejowych w strefie przemysłowej, to stocznie niech postawią wzdłuż swojego płotu.
- 120 6
-
2019-04-25 13:27
No chyba ktoś jednak mieszka przy Jan z Kolna. Byłeś tam kiedyś?
- 1 0
-
2019-04-25 09:02
Nie mieszka?
Widać, że nic prócz własnego smartfona nie widzisz. Tam mieszka bardzo dużo ludzi.
A co do budynku biurowego C 200 to leży on na ulicy marynarki polskiej... nie na jana z kolna... A i żeby było śmieszniej tam też mieszkają ludzie ba! Nawet jest kilka budynków.- 6 2
-
2019-04-25 08:37
Bo producenci ekranów muszą zarobić :) (1)
Ekran akustyczny to przeżytek. Nic nie daje i zasmieca przestrzeń.
Na zachodzie jakoś nie ma ich tak wiele. Pytanie kto lobbował za przepisami, które je wymuszają. I czy ta sama osoba nie jest producentem?
Złodziejstwo.- 21 3
-
2019-04-25 12:26
Ekrany są, tylko nie tak ohydne - często są drewniane i zazielenianie bluszczem
- 0 0
-
2019-04-25 08:14
Z czym masz problem? (3)
- 1 20
-
2019-04-25 12:22
Problem?? Czlowieku ,te ekrany sa potrzebne gdzie indziej,a kasa juz poszla! (1)
Na przyklad przy obwodnicy -ludzie maja dzialki rekreacyjne,sa osiedla ,wioski ,stadniny koni -i nikt nic nie robi w sprawie ekranow pomimo blagan,petycji od lat!!
- 0 0
-
2019-04-25 12:25
Kolej to PKP, obwodnica to GDDKiA.. pretensje do rządu, że lewa ręka nie wie, co robi prawa
- 0 0
-
2019-04-25 12:02
Z paskudztwem w przestrzeni i marnowaniem pieniędzy publicznych.
- 4 1
-
2019-04-25 08:10
Opinia wyróżniona
A co z hałasem ulicznym? (4)
Nowe blokowiska w zabudowanej strefie Gdańska nie miały mieć wpływu na ruch samochodowy, tak wynika z opracowań do każdego projektu z osobna. Efekt jest taki, że mamy kilka tysięcy samochodów więcej pośród budynków , na drogach zaprojektowanych a latach 70' w dzielnicach Żabianka, Przymorze, Zaspa. Hałas jaki emitują ulice Rzeczypospolitej i
Nowe blokowiska w zabudowanej strefie Gdańska nie miały mieć wpływu na ruch samochodowy, tak wynika z opracowań do każdego projektu z osobna. Efekt jest taki, że mamy kilka tysięcy samochodów więcej pośród budynków , na drogach zaprojektowanych a latach 70' w dzielnicach Żabianka, Przymorze, Zaspa. Hałas jaki emitują ulice Rzeczypospolitej i Chłopska jest wielokrotnie większy i bardziej dokuczliwy niż ten od pociągów. Jest stały szum i buczenie, pociąg wydaje hałas krótko i całkiem przyjemny w porównaniu z samochodami.
- 54 12
-
2019-04-29 10:07
Halas pociagu przyjemny...ciekawe..
- 0 0
-
2019-04-25 20:29
Hałas uliczny nie jest monitorowany !
I coraz trudniej mieszkać również na Kartuskiej , Jabłoniowej czy Leszczynowej . Szkoda ,że policja nie interesuje się głośnością silników motocykli i samochodów . Dokuczliwy jest szczególnie kawałek Leszczynowej - od Jabłoniowej w kierunku Kartuskiej ; mała górka powoduje ,że silniki wyją dzień i noc , a najgłośniej autobusy miejskie i o dziwo smrodliwe małe motorki z dychawicznymi silniczkami i bez tłumików lub ich wnętrza.
- 1 0
-
2019-04-25 13:27
Proszę zamieszkaj przy torowisku przy którym jedzie pociąg towarowy. Zapraszam!
- 1 0
-
2019-04-25 09:39
Tak to jest jak się wymusza powstanie razem z mieszkaniami i biurami setek miejsc parkingowych - ruch oczywiście wzrasta
Nie spodziewali się tego stanowiąc takie prawo? Miasto powinno mieć stałą określoną pojemność na samochody dopóki ma stałą wielkość. Chcesz zbudować miejsce parkingowe? Wykup i zlikwiduj inne. Mieści się np 10k aut i tyle jest infrastruktury. Reszta - do komunikacji i na rower. Brzmi radykalnie, ale z powodzeniem i pożytkiem dla wszystkich działa taki system na zachodzie.
- 4 5
Wszystkie opinie
-
2021-06-02 02:48
Ekrany akustyczne
A co z ekranami wzdluz zabudowy Kochanowskiego w Gdansku. Sklady towarowe halasuja niemiłosiernie pomimo wymiany torowisk
- 0 0
-
2020-09-08 13:17
plany PKP
Czy można gdzieś przeczytać o planach i terminach prac PKP w Gdyni i Gdańsku ?
- 1 0
-
2019-09-18 11:57
Tak się składa, że na zdjęciach przy artykule pokazano te okolice torowiska,
przy których obecne ekrany spełniają swoją rolę w delikatnie mówiąc umiarkowanym zakresie.
Ekrany chronią daleko położone budynki i osoby poruszające się po okolicznych chodnikach, ale dla blisko położonych budynków (np. pokazanych biurowców) utworzono pudło rezonansowe dudniące przy każdym przejeździe pociągu (szczególnie SKM-ki w szczycie i transporty węgla poza szczytem) i doprowadzające pracowników niemal do obłędu (jest gorzej niż bez ekranów).
Może byłoby inaczej, gdyby na pewnych odcinkach (głównie w śródmieściu oraz na łukach i odcinkach zwalniania składów) torowisko przykryto przezroczystym tunelem. I estetycznie i spełniałoby funkcję.- 1 0
-
2019-09-18 07:35
Cichsze pociągi i lepsze tory zamiast ekranów
Świat już dawno buduje znacznie cichsze pociągi i tramwaje oraz ciche tory do tych pojazdów. Francja TGV i tbezgłóśne tramwaje. Hiszpania bardzo ciche pociagi w kurortach, łWochy jak wyżej co sprawdziłem w Europie będąc turystą. Ale u nas idzie się na łatwiznę i zamiast wymagać i uczyć konstruktorów jak zbudować ciche pojazdy transportu masowego i konstruować najcichsze pociągi, tramwaje autobusy to buduje się szpetne ekrany. Za parę lat znowu podniesie się lament, że pomimo poniesionych nakładów mamy przestarzały nieekologiczny tabor bo chałas to nasz wróg. A unijnych dotacji już nie będzie.
- 1 0
-
2019-06-19 18:50
Niebywałe
120 mln zł za postawienie czegoś co będzie psuło widoki jadącym pociągiem i nie tylko. Tyle pieniędzy wydawać, aby jedynie zadowolić graficiarzy....
- 0 0
-
2019-04-25 08:31
Opinia wyróżniona
Chyba coś jest bardzo nie tak. (12)
Przecież to jakiś absurd.
O ile nie pokryje je się zielenią wiszącą, będą niesamowicie szpetne, trwale zaburzą estetykę miasta, zniszczą walory widokowe trasy kolejowej.
A może po prostu pozostawić, nie wycinać drzew i krzewów wzdłuż torowisk, jak to się niestety wszędzie dzieje.
Zamiast ekranów np. przy klonowej i limbowej zagęścić tam roślinność.
Najlepsza bariera akustyczna, ale i ochrona przed upałem.
Brak tej ostatniej odczuwa się zwłaszcza popołudniami na odcinku między Redą a Wejherowem, gdzie wyrżnięto szeroki pas wzdłuż torowiska.
Totalnie nieprzemyślane i po prostu, głupie. Smutno mi się robi czytając takie pomysły.- 132 8
-
2019-06-11 08:49
Te ekrany akustyczne w niczym nie pomagają. Żeby pochłonąć dźwięk powietrzny, trzeba rozproszonej powierzchni, a nie płaskiej.
Takie dźwięki najlepiej pochłaniają krzewy i drzewa.
- 0 0
-
2019-04-25 22:14
ekrany lepiej tłumią - gęstość i szczelność
fizyki nie oszukasz
- 0 0
-
2019-04-25 09:17
(4)
ze względu na bezpieczeństwo transportu kolejowego. nie można zostawić krzewów i drzew wzdłuż torowisk.
- 1 15
-
2019-04-25 09:27
(3)
Jakie to niebezpieczeństwo stwarzają krzewy posadzone 3-5 metrów od torowiska, poza tym że chronią skarpy przed obsuwami i obrywami?
Ile doszło do zdarzeń kolejowych z winy drzew, a zwłaszcza krzewów w województwie pomorskim w ciągu ostatnich 10 lat?- 19 0
-
2019-04-25 11:33
oj duzo (2)
co kilka dni czytam o tym, jak drzewo zaatakowało jadący samochód. Drapieżne krzaki mogą znienacka zaatakować pociągi - choć na razie nie ma takich raportów. Ponadto podstępne trawy wypalają się na nasypach - szczególnie wiosną; grozi to zaczadzeniem pasażerów, ale przede wszystkim obsługi pociągu. Przyroda stanowi zagrożenie dla człowieka, więc trzeba wycinać, betonować, grodzić, ekranować itp.
- 4 2
-
2019-04-25 22:02
Obyś kiedyś wjechał w drzewo, pajacu.
- 0 0
-
2019-04-25 21:41
ty się śmiejesz a mnie o mało we wtorek nie zabiło obalone przez wiatr drzewo
- 0 0
-
2019-04-25 09:30
serio? (1)
w Niemczech czy UK trasy kolejowe są gęstą obsadzone roślinnością i jakoś pociągi jeżdżą - częściej i punktualniej niż u nas. PKP to po prostu stan umysłu, muszą też zarobić producenci ekranów, którym po zmianie prawa wysechł strumyczek publicznych pieniędzy.
- 18 0
-
2019-04-25 21:42
UK to świetny przykład kiedyś ta wyspa była jednym wielkim lasem a teraz ;P
- 0 0
-
2019-04-25 11:24
Nie masz racji. Ekrany akustyczne są potrzebne w trójmieście, bo jest za głośno.
- 1 3
-
2019-04-25 10:45
Wycinka
Akurat wycinka drzew i krzewów jest wskazana. Podczas jesieni gdy liście spadają i przyklejają się do szyn pociągi strasznie się ślizgają co ma wpływ na koszty ich utrzymania ponieważ trzeba wykonywać reprofilację "kół"
- 0 8
-
2019-04-25 10:17
Nic tak nie poprawia krajobrazu, jak barykada rodem z Parku Jurajskiego, vide Droga Zielona.
- 0 0
-
2019-05-09 22:49
wycie pociągów...
miało być ciszej w pobliżu przejazdów strzeżonych, a przerażliwe wycie słychać dniami i nocami...
- 1 0
-
2019-05-03 11:41
Po całej fali krytyki to lobby ośmiela się podnieść głowę.
Ekrany muszą zostać zdelegalizowane.
Na opornych zaś powinien czekać odpowiedni paragraf.
NIE dla dyktatu techno-biurackiej ćwierćinteligencji!- 0 2
-
2019-04-25 13:56
Hałas słyszalny to mniejszy problem (1)
Gorsze są infradźwięki czyli te poniżej progu słyszalności. Generują je szczególnie pociądi towarowe. Te dźwięki przenoszone są przez grunt, nie tylko przez powietrze więc tu ekrany nie pomogą. Złe samopoczucie, bezsenność, ciągłe zmęczenie a nawet stany depresyjne mogą dotknąć osoby szczególnie wrażliwe. Jedyny ratunek to przeprowadzka.
- 3 1
-
2019-04-29 10:22
Ale belkot...
- 0 1
-
2019-04-25 10:43
jaki pan taki kram (2)
Jaki władca miasta tacy i jego mieszkańcy. wybraliśmy bez przepytania prezydenta to będziemy mieli bezsensowną twórczość, nie ma nikt wizji miasta jako całości, zamiast zielenii (krzaki bzu np. wzdłuż całej trasy kolejowej proponuje nam się beton, bo prościej i łatwiej. Takie są wyniki bezmyślnego głosowania i hurra... Zmanipulowani przez telewizję (np. TVN), pozbawieni myślenia, (refleksji)kroczymy drogą donikąd- sami sobie gotujemy ten los. zniszczono nam autorytety (osób, środowisk, tradycji,kościoła) - kto nam wskaże kierunek drogi którą kroczymy? Dziś strajk nauczycieli, jutro sprzątaczek- co dalej. Droga ku barbarzyństwu, ku barbarzyńskiej Europie. Co uspokoi ludzki niepokój?? Ten co to wszystko rozpętał uciekł do Brukseli, choć zawsze twierdził, że nie ma takiego zamiaru. Ale ten fascynat amerykańskim proletariatem ( na co wskazuje jego imię) ma w głębokim poważaniu Polskę i jej wartości, myśli tylko o sobie
- 5 2
-
2019-04-25 12:24
Niech się stanie (1)
Wiesz co......... tak sobie myślę, że niech ten cudotwórca wraca z Brukseli do Polski. Niech zostanie Prezydentem, a ten po czwartej wymianie zębów Grzesiek niech zostanie Premierem. I niech zrobią to co ciągle mówią, czyli totalną rozpier....duchę, niech zabiorą te marne 500+, niech zabiorą emerytom "przywileje", niech wywrócą całą podobno zrujnowaną gospodarkę, niech postawią wszystkim komuchom pomniki, niech przywrócą swoje sądy, niech dadzą nauczycielom po co najmniej jednym milionie złotych, niech skręcą z tą ruską rurą z dna Bałtyku do Polski, niech Tefałen stanie się telewizją publiczną , a wybiórcza zastąpi wszystkie inne gazety w Polsce, a w Kościołach niech powstaną dyskoteki i inne kluby uciech cielesnych. Niech religią państwową stanie się Islam, niech wpuszczą do Polski 20 milionów Islamistów......... Może wówczas ten Naród obudzi się z "letargu" i doceni co stracił. Tylko Dońcio z Grzesiem PO roku spierniczą z rodzinami do cieplutkich krajów, gdzie w dostatku będą pławić się w morzu z Makrelą na emeryturze. A niech się tak stanie!!!!, A co....
- 2 1
-
2019-04-29 10:21
No i niech tak bedzie, mi sie podoba.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.