• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku będą jeździć odkryte autobusy. Sporo zmian w Śródmieściu

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Aby uruchomić nową linię, miasto kupi trzy nowe autobusy. Pojazdy będą mogły zabrać maksymalnie 30 osób, będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a dzięki składanemu dachowi będą mogły być wykorzystywane przez cały rok. Aby uruchomić nową linię, miasto kupi trzy nowe autobusy. Pojazdy będą mogły zabrać maksymalnie 30 osób, będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a dzięki składanemu dachowi będą mogły być wykorzystywane przez cały rok.

W maju na ulicach Gdańska pojawi się nowa, skierowana głównie do turystów linia autobusowa. Kursujące co pół godziny autobusy z odkrytym dachem - wzorem zachodnich miast - będą kursować wokół centrum i pokazywać turystom największe zabytki i najpopularniejsze miejsca w Gdańsku. Zmian w ścisłym centrum będzie jednak więcej.



Cena 45 zł za bilet na autobus obwożący po atrakcjach Gdańska jest:

- Kupując bilet 24-godzinny, turysta będzie miał możliwość wysiadania i wsiadania w dowolnym miejscu i czasie w trakcie obowiązywania biletu. Trasa będzie wiodła przez Stare, Główne i Dolne Miasto, a turyści będą mogli zobaczyć z nowej perspektywy takie punkty jak Teatr Szekspirowski, Europejskie Centrum Solidarności czy Muzeum II Wojny Światowej - opowiada o nowym pomyśle Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej, która przy udziale miejskich przewoźników zajmie się obsługą nowej linii.
Autobusy "Hop On Hop Off & Visit Gdansk", bo tak się będzie nazywać nowa linia, będą kursować co 30 min. (18 kursów dziennie), a na pokładzie pomieszczą w sumie 30 osób, które o najpopularniejszych zabytkach i miejscach w Gdańsku będą mogły słuchać w ośmiu językach. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. To pierwsza tego rodzaju linia autobusowa w kraju.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje (dawniej ZKM) wkrótce ogłosi przetarg na zakup trzech nowych pojazdów, które dzięki rozkładanemu dachowi będą mogły być wykorzystywane całorocznie np. przy wizytach biznesowych.

24-godzinna wejściówka kosztować będzie 45 zł (ok. 10 euro). Bilety będzie można kupić w Internecie, a także w Punktach Informacji Turystycznej, na dworcach czy lotnisku. Cena nie wydaje się niska, choć w porównaniu do miast, gdzie autobusy wożą turystów w podobnej formule, w Gdańsku będzie nieco taniej (dla porównania w Pradze czy Amsterdamie podobny bilet kosztuje ponad 20 euro). Jak powiedział nam Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej, trwają prace nad stworzeniem nieco tańszego pakietu dla mieszkańców Gdańska, ale na konkretne decyzje w tej kwestii trzeba jeszcze poczekać.

Pierwsze kursy odkrytych autobusów mają ruszyć już w maju, ale inauguracja może się przesunąć na czerwiec, ze względu na ewentualne opóźnienie rozstrzygnięcia przetargu. Linia w tym kształcie ma kursować nawet do końca października.

Sporo zmian w Śródmieściu

Podczas czwartkowej konferencji prasowej, na której zapowiedziano inaugurację nowej linii, zaprezentowano też plany zmian w Śródmieściu. A tych w 2017 r. nie będzie brakować.

- Naszą główną ideą jest ożywienie ulic Głównego i Starego Miasta. Chcemy podnosić atrakcyjność tego szczególnego miejsca dla mieszkańców i turystów. Stąd też nasze działania przy zagospodarowaniu podwórzy, co będziemy kontynuować także w tym roku. Ponadto inwestujemy w infrastrukturę parkingową, wymieniamy parkomaty, stawiamy nowe kosze na śmieci, porządkujemy kwestie ogródków gastronomicznych i nie ustępujemy w walce z nielegalnym handlem - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
  • Tak ma wyglądać ul. Św. Ducha po modernizacji.
  • Ulica św. Ducha w obecnym kształcie. Jeszcze w tym roku zostanie zmodernizowana.
  • W ramach prac ulica zyska m.in. nową nawierzchnię.
  • Przebudowane zostaną także podziemne sieci wodno-kanalizacyjne.
  • Przebudowa ma ruszyć niebawem.


Tegoroczne zmiany rozpoczną się remontem ul. św. Ducha zobacz na mapie Gdańska, gdzie pojawi się nowa brukowana nawierzchnia, zostanie też przebudowana sieć wodno-kanalizacyjna, pojawi się dodatkowa mała infrastruktura. W tym roku prace obejmą też ul. Złotników zobacz na mapie Gdańska, Przędzalniczą zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie Podmłyńskiej z Podwalem Staromiejskim i Pańską zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Mieszczańską zobacz na mapie GdańskaKrowią zobacz na mapie Gdańska. W przyszłym roku ruszy z kolei zapowiadana przebudowa Długiej i Długiego Targu, Za Murami i Podwala Przedmiejskiego.

Nowy układ ulic jednokierunkowych w rejonie Świętojańskiej i Straganiarskiej w Gdańsku. Nowy układ ulic jednokierunkowych w rejonie Świętojańskiej i Straganiarskiej w Gdańsku.
Zmiany w organizacji ruchu czekają też kierowców wjeżdżających do Śródmieścia i Strefy Ograniczonej Dostępności.

- W tym roku nadal będziemy pracować nad uspokajaniem ruchu w ścisłym centrum. Już w lutym wprowadzimy jednokierunkowe kwartały ulic w rejonie ul. Świętojańskiej i Straganiarskiej. Zostanie też rozszerzona strefa ograniczająca ruch dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t., a także nastąpi dalsze ograniczenie ruchu pojazdom wolnobieżnym tzw. meleksom, których funkcjonowanie wzbudzało w ostatnich latach spore kontrowersje. Wiosną zmienią się też zasady na deptakach. Od maja słupki ograniczające wjazd na ciągi piesze otwierane będą w nowych godzinach (6-10 rano) - wylicza Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Opinie (173) 2 zablokowane

  • (5)

    Szeroka od poczty do Żurawia powinna być deptakiem. Skwer Świętopełka odnowiony więc byłoby to fajnym przedłużeniem spacerowym na pobrzeże. Odcinek Grobli wyłączyli,zrobili ładną kostkę i jakie fajne miejsce na relaks. Zrobić więcej takich miejsc właśnie.

    • 115 21

    • a jak zaopatrzenie ma tam dojechać ? (1)

      Ech ty ćwoku

      • 4 16

      • nie obrazaj jak nie rozumiesz.

        rozumiem ze na dluga nie dojezdza zaopatrzenie....
        Ech Ty Ćwoku

        • 10 4

    • Świętojańska

      Park odnowiony to oprócz Szerokiej również ul. Świętojańska powinna być zrewitalizowana.

      • 3 1

    • Jasne.

      Zamknąć wszystkie ulice Głównego Miasta dla ruchu samochodowego, resztki stałych mieszkańców wysiedlić i zrobić skansen dla turystów. Taką wizję na Budyń?

      • 6 3

    • 100 osób pracujących i dorabiających na meleksach w sezonie straci prace

      100 osób pracujących i dorabiających na meleksach w sezonie straci prace

      • 0 0

  • Super atrakcja (11)

    Sam jako mieszkaniec Trójmiasta z chęcią się wybiorę :)

    • 77 33

    • kurna

      Taki mróz A ci chcą autobus bez dachu.

      • 4 12

    • To jest dobre dla zagranicznych turystów

      Polacy raczej nie skorzystają ze względu na cenę. Przy okazji należy wywalić te wszystkie wiejskie meleksy. Gdańsk to nie Łeba czy Hel.

      • 27 5

    • (2)

      jak passat TDI to raczej nie trójmiasto a jakaś wioska pod...

      • 8 1

      • Śmieją się z pastucha tdi, ale audi A4 to premium (1)

        każdy chce jeździć. Zawieszenie to samo, silniki i 3/4 gratów.

        • 3 0

        • Premium

          I pasuje do premium dresu ;)

          • 0 0

    • Piętrowe kupcie to wróce z Anglii (2)

      • 1 5

      • szakal wracaj do lasu polować

        • 4 0

      • od polskiego busa

        wydzierżawić, bo takie ma, żadna nowość

        • 0 0

    • atrakcja spoko, ale nie za publiczną kasę (1)

      widziałem hop ony w wielu miastach, ale to zawsze był prywatny biznes. W Berlinie jest linia 100, regularna linia, ale jeździ po wszystkich atrakcjach, więc jeszcze ok

      • 4 3

      • W co poniektórych

        jest to "prywatny biznes" z większościowym udziałem miasta. Nie widzę przeciwwskazań aby u nas zajmował się tym GAiT pod jednym warunkiem - przedsięwzięcie ma być dochodowe bo nie widzę sensu aby mieszkańcy poprzez dotację z kasy miasta wspomagali turystów.

        • 6 0

    • ale passat nie ma rozkładanego dachu

      więc jak się wybierzesz? :D

      • 0 1

  • dobry pomysł (10)

    • 67 13

    • myśle że jakby to był dobry pomysł to prywatna firma dawno by na niego wpadła (3)

      Zresztą jeżdżą po Gdańsku różne wycieczkowce z lepszym i gorszym powodzeniem.
      Skoro na to wpadł ZTM to na pewno będzie to nierentowne bo powtarzam , prywatny biznes dawno by coś takiego zrobił gdyby z tego była perspektywa zarobku,
      Ale jak wiadomo Lisicki nie wydaje swoich pieniędzy tylko podatników a te nigdy tak nie bolą jak znikają.

      • 8 5

      • a (1)

        prywatny biznes juz jest taki na starym miescie i funkcjonuje, ale Grzelak to grzelak.....

        • 4 2

        • Mnie bardziej interesuje którędy to będzie jeździć i czy nie będzie hałasować ludziom pod oknami

          jak te wieśniaki od meleksów. No i na czym będzie polegać ograniczenie dotyczące tych niewydarzonych meleksairzy. Mam nadzieję, że zostanie ograniczona ich ilość, a nie tylko obszar działania na Głównym Mieście, bo na Starym Mieście tych hałasujących muzyczkami (bez tantiem?) i piszczącą sygnalizacją złomów - poraża w sezonie.

          • 1 0

      • 100 osób pracujących i dorabiających na meleksach w sezonie straci prace

        • 0 0

    • Może wreszcie indywidualni turysci

      Przestana przewodnikom d u p e zawracac i sie domagac oprowadzania za stawke 10 zl

      • 1 2

    • Hop on za pieniądze podatników (2)

      to jakiś gdański, grzelakowy patent. Wszędzie na świecie, robią to prywatne firmy

      • 4 5

      • Ale i nas jest po budyniowemu.

        Mieszkania w kamienicach też miasto wynajmuje turystom. Oj kręcić lody to oni potrafią.

        • 3 0

      • super biznes

        Zero ryzyka. Wkłada się pieniądze podatników, jak nie wyjdzie to się wytłumaczy, że to promocja albo społecznie potrzebne

        • 1 1

    • a nie wystarczy że meleksy już "szturmują" starówkę (1)

      też opowiedzą o historii i taniej...

      • 0 1

      • Meleksy do likwidacji

        • 0 0

  • (6)

    ulice naprawcie najpierw

    • 37 30

    • i drzewa (1)

      Niech wytną. Bo głowami będziecie zaczepiac

      • 5 6

      • Od drzew to ty się odstosunkuj. A ulice rzeczywiście w większości do naprawy, bo

        teraz to tylko zaśpiewać "wesoły autobus po dziurach i wybojach mknie". Stan ulic na Starym i Głównym Mieście to jakiś żart.

        • 2 0

    • Przecież naprawiają (2)

      • 3 2

      • Bez większego efektu. (1)

        • 2 1

        • bo jeszcze naprawili dobrze i by sie robota skonczyla a tak co roku naprawiaja byle wytrzymalo z 2 miesiace i znowu jest robota.

          • 2 0

    • Ja załatwię pogodę tylko muszę dokładnie wiedzieć

      o ktorej zjadą do jakiejś krytej zajezdni. Jeśli chodzi o deszcz na czas to jakoś załatwię ale z wiatrem będzie ciężko i tak jak w ub roku nie ominął np Jarmarku ale odłożyłem w czasie na pogrzebie Inki i Zagończyka. No ale to Macierewicz podanie składał, nie wiem czy Budyń będzie zainteresowany.

      • 0 0

  • cena zabije pomysł - co za idiota ja wymyslił? (9)

    skoro ktoś życzy sobie AŻ tyle, to niech to bedzie prywatna firma i niech się z tego 'modelu' biznesowego utrzyma

    a skończy się na tym, że mieszkańcy dorzucą się do autobusów, do kierowców i do paru urzędasów i prezesów, a autobusy beda jeździć puste

    • 108 51

    • moim zdaniem 10 euro (okolo 45 zl) to nie jest duzo dla turystow. (5)

      Pytanie jak to bedzie wygladac od strony ogranizacyjnej.

      • 29 14

      • według ciebie turysta powinien płacic wszędzie tyle ile w domu? (3)

        Nie wiesz co to jest rynek lokalny?

        to po pierwsze

        po drugie przy takiej cenie to taki autrobus powinien obskakiwać nieco wiecj atrakcji - jak w Londynie, Paryzu, itd... A co u nas zaoferują? I przede wszystkim jakie widoki...

        co najmniej powinien obemowac przejazd do sopotu

        po trzecie... Rozumiem ze w Gdansku sa tylko turyści zagraniczni

        nie wiem czy cokolwiek z tego zrozumiałeś, polecam sprawdzić jak to wyglada własnie za granicą

        • 11 7

        • (2)

          No napisali, że podobny przejazd w Pradze czy Amsterdamie kosztuje 20 ojro.

          • 9 2

          • Tylko ile tam ludzie tych ojro zarabiają?

            • 3 1

          • no ale zrozumiałeś cokolwiek z tego co napisałem?

            • 2 0

      • Zachodnie turysty płacą państwu twardą walutę za kazdego dzika

        • 3 0

    • bo to wymyślił Grzelak, on jest ociężały ale bardzo potrzebuje sukcesu

      Hopony tylko prywatne!!!

      I wtedy jestem ZA.

      • 10 1

    • Niestety ale masz rację.

      Ależ ile inwestycji jest zrobionych tylko dla wypompowywania kasy.

      • 0 0

    • cebulaaa

      a co, ty pewnie 5 zł byś nie dał cebulaczku co hahahah

      • 0 0

  • Prośba do kierowców. Gdy jest ulewa to dach otwierany jest w ten czas.

    • 7 12

  • Super sprawa :) (3)

    może takie autobusy pojawią się w całym Trójmieście?

    • 34 11

    • u nas nie da się. (2)

      • 5 4

      • (1)

        W gdyni jest smród, bez sensu.

        • 1 3

        • smród to masz u siebie na Szadółkach

          zresztą kto by chciał śmierdzące bolkowo zwiedzać,tylko ułom jakiś.

          • 0 0

  • częstotliwość

    Przede wszystkim trzeba zwiększyć częstotliwość na wielu innych liniach żeby mieszkańcy mieli ochotę używać komunikacji.
    Najnowsze badania wskazują przecież na tendencje wzrostowe samochodów własnych.
    I tu się prezydencie i prezesie postaraj.

    • 25 11

  • przede wszystkim w Gdańsku brakuje terenów zielonych i parków- owszem dobry (7)

    pomysł z busem- ale cena za duża jak na polską kieszeń 4 osobowa rodzina to 180 zł. niestety każdy skrawek także na dzielnicach jest oddawany developerom i miasto nawet łamie prawo by zarobić- wiem, bo jestem radnym w jednej z dzielnic i już z niejednym developerem walczyliśmy i z miastem, bo widocznie dogadali się po cichu "pod stołem" że tam gdzie miał być teren zielony będą bloki. i przypuszczam, że to jest w wielu miejscach.

    • 58 30

    • fatalny pomysł z busem, to jest spoko, jeżeli robi to prywatna firma, ale Miasto?

      Miasto niech się zajmie poprawą dostępności tramwajów wodny, ale nie Hop on, Hop Off

      • 7 3

    • Mało terenów zielonych masz choćby w Lasach Oliwskich? A wzdłuż zatoki? (2)

      Żeby się tylko tyłek chciało ruszyć... 24% powierzchni Gdańska to tereny zielone. Ile ma być, żeby wszystkich zadowolić? 50%? To lepiej na wieś wyjechać.

      • 16 9

      • ja pisałem przede wszystkim o parkach, których jest jak na lekarstwo- do lasu ze (1)

        względów bezpieczeństwa wiele osób nie chce chodzić, parki można objąć monitoringiem lasy już raczej nie.

        • 3 9

        • w lasach masz monitoring, wiesz o czym mówisz?

          • 1 2

    • ale to przecież dla zagranicznych turystów jest, nie dla swoich

      • 11 1

    • Park Oliwski
      Park Oruński
      Park w Królewskiej Dolinie
      Park w Jasieniu
      Park Kuźniczki
      Park Przymorze
      Park Bema
      Park Siennicki
      Park nad Opływem Motławy
      Park Jelitkowski
      Park Steffensów
      Park im. Ronalda Reagana
      Park Brzeźnieński
      Park Zaspa
      Park Millenium
      Park nad Potokiem Strzyża
      Park Uphagena
      Park Akademicki
      Park im. Traugutta
      Park Zielony
      Park De Gaullea

      • 14 1

    • czteroosobowa rodzina to 500 lub 1000zł miesięcznie z 500+

      Tak trudno odłożyć z tej zapomogi 180zł na jednorazowy objazd po Gdańsku?

      No chyba że ta czteroosobowa rodzina to on, ona, teściowa i York.

      • 10 4

  • (5)

    Może kierując się wzorem zachodnich miast zróbcie coś z odstraszającym dworcem PKS i niewiele ładniejszym PKP wraz z peronami. To przecież w większości pierwsze miejsce w jakie trafiają turyści.

    • 72 9

    • Turyści rzadko pks przyjeżdżają, raczej pociągiem (3)

      A dworzec pkp akurat nie jest brzydki, jedyne czego można się doczepić to wątpliwa estetyka tuneli.

      • 22 1

      • I peronow na ktorych brak ekranów informujących a panią z megafonu cięzko zrozumieć

        • 9 2

      • w środku jest brzydki, dlatego w tym roku przebudowa

        • 5 3

      • Miasto nie jest wlascicielem ani jednego ani drugiego wiec wplywu nie ma. Dworzec PKP przejdzie teraz kompleksowy remont (w tym perony), z PKS gorzej

        • 4 1

    • pks

      dworzec pks tylko do końca 2017 r.od 2018 remont.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane