• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku może zabraknąć sprawnych tramwajów

Maciej Korolczuk
10 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Seria ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów mocno przetrzebiła tabor miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W godzinach szczytu GAiT potrzebuje 109 wozów, a ze 127 składów tylko 114 jest sprawnych. Kolejne awarie czy zdarzenia drogowe mogą sprawić, że z rozkładów wypadną kursy tramwajów.



Który ze środków komunikacji miejskiej jest twoim zdaniem najbardziej niezawodny?

Tylko w kwietniu na gdańskich torach tramwajowych i przejazdach doszło do 7 zdarzeń z udziałem tramwajów.

- Jedno z nich było z winy motorniczego GAiT, w pozostałych przypadkach z winy innych uczestników ruchu. W maju z kolei odnotowaliśmy na razie jedno zdarzenie, także z winy motorniczego - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki GAiT.
Najpoważniejszy wypadek miał miejsce 19 kwietnia na al. Hallera, gdzie na przejeździe tramwaj typu 105N zderzył się z zawracającą ciężarówką. Ranne zostały trzy osoby: kierowca, motornicza i pasażerka. Najpoważniejsze obrażenia odniósł 58-letni kierowca. Mężczyzna z poważnym urazem głowy trafił do szpitala. Gdy tydzień później policja apelowała za naszym pośrednictwem do ewentualnych świadków wypadku, nadal nie odzyskał przytomności. Uszkodzony w wypadku tramwaj nie nadaje się do dalszej eksploatacji.



Kilka dni później w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej, Hynka i al. Legionów tramwaj tego samego typu znów zderzył się z ciężarówką. Na szczęście skutki kolizji były mniej poważne, ale z taboru GAiT trzeba było wycofać kolejny wóz.

W ubiegłym tygodniu do naprawy trafiły dwa kolejne wozy. Składy zderzyły się na Hucisku, po tym jak jeden z nich się wykoleił, a drugi - jadąc z przeciwnego kierunku - nie zdążył wyhamować. Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114.



- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird.
Według oficjalnych danych, jakie uzyskaliśmy od Zarządu Transportu Miejskiego, tylko w ubiegłym miesiącu odnotowano ponad 2,3 tys. niezrealizowanych wozokilometrów. Powody były różne. Oprócz kolizji i wypadków, przyczyną były m.in. awarie, zaniki napięcia i zerwania sieci trakcyjnej, a także imprezy masowe (mecze, biegi uliczne) czy działania służb ratowniczych i policji.

Sytuacji nie poprawiają też przedłużające się naprawy. Na tory nie wyjechały jeszcze i szybko nie wyjadą trzy składy zatopione podczas ubiegłorocznej powodzi. Wóz Pesy, choć pierwotne plany były inne, jest obecnie remontowany w zakładach producenta. Dwa tramwaje typu N8C wciąż przechodzą modernizację i mają być sprawne dopiero z końcem 2017 r.

Radykalnie sytuacja poprawi się dopiero w przyszłym roku. Kilka dni temu GAiT ogłosił drugi przetarg na zakup 15 nowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 15 w następnych latach. Do tego czasu musi liczyć, że pechowa passa się skończy.

Miejsca

Opinie (246) ponad 10 zablokowanych

  • Stare POniemieckie graty kupowane przez budynia.... z naszych podatków (2)

    I wszystko jasne

    • 36 23

    • Lepiej dać Flaszce żeby poświęcił

      Wtedy powinno być ok

      • 13 3

    • Stary grat ... gó**o wart.
      Pyta Pan dlaczego takie kupujemy?
      Premie dla urzędników nie biorą sie z powietrze.
      Jak przyjedzie szrot, to i tak Pan pojedzie, by dojechać do celu.
      Proszę wiec nie marudzić.
      Nie dosyć, że płaci Pan podatek z czego bierzemy na komunikacje miejską i kupuje Pan dodatkowo bilet dzięki czemu bierzemy podwójnie i na premię wystarczy.
      Ja rownież przyznam, że uszczypnę sobie grosza.

      • 7 2

  • Zadna nowosc (1)

    To bydlo polskie niszczy co nie jest swoje.. i tak wlasnie wyglada sprawa.
    Polska patola.. pozdrawiam;)

    • 13 22

    • Dodajmy, patologia z Przymorza

      • 7 6

  • (6)

    Nie raz widziałem jak tramwaj przyjeżdżał skrzyżowanie pomorska/subislawa na czerwonym
    Myślę że trochę motorniczy przesadzaja z brawura
    Po za tym ciągle oszczędności w serwisowniu nie poprawiajat stanu taboru

    • 21 8

    • I to jest pewnie cała prawda o taboret i ich opiekunach

      • 3 1

    • Na Strzyzy to samo. Nawet jak juz mam zielone a widze pedzacy tramwaj to zwalniam. Kilka razy w tygodniu przeleci taki prosto przed nosem.

      • 3 1

    • Tramwaj ma swoją sygnalizacje ale dla was to jest zatrudne! (3)

      • 5 2

      • Ma swoją i wspólną dla całej ulicy. Ma stosować się do każdej z nich, w zleżności gdzie na jezdni się znajduje. (1)

        • 4 7

        • Znalazł się specjalista. Rotfl. Tramwaj ma własną sygnalizację, która nie ma kolorów świateł.

          • 4 1

      • Dokładnie wiem o tym kolego taki durny nie jestem

        • 3 1

  • biorą przykład z BOR-owców, którzy przesiedli się z limuzyn do tramwajów....

    • 14 4

  • (4)

    a podwyżki biletów to na co niby miały iść? w 2008 roku jak zamieszkałam w Gdańsku to bilet godzinny normalny kosztował 1.60 zł. czy od tamtej pory zarobki też wzrosły 2.5 krotnie?

    • 34 6

    • ooo! a gdzie zarobki wzrosły 2krotnie?

      • 5 6

    • A od tamtego czasu średnia cena biletów okresowych zmalała o 36%

      • 6 9

    • (1)

      Ja osobiście zarabiam ok 3 razy tyle co wtedy więc odpowiedź brzmi - tak :-)

      • 6 9

      • " bravo" TY!

        no tak , jak tobie wzroslo to i innym " musiało" też....

        najważnieszy jest własny czubek nosa...

        • 7 3

  • Nic dziwnego, wszystkie sprawne tramwaje pojechaly do Gdyni

    • 8 9

  • Gdynia

    A w Gdyni przed kilkoma laty władze całkiem serio twierdziły, że rozwiną... transport pieszy.

    Powtórka z "Misia" (dzień pieszego pasażera).

    • 15 4

  • Kolejki Pkm się spozniaja. Tramwaje i autobusy również do tego mają coaglenawarie

    • 3 4

  • czyżby to pretekst do podwyżek biletów? czy zakupu złomu?

    artykuł " sponsorowany"?

    wypadki zdarzają się wszędzie... dlatego sa ubezpieczenia....i inne formy zabezpieczenia środków na zakup i wymianę na bieżąco taboru...

    • 17 4

  • Niemiec płakał jak sprzedawał hahahaha

    • 19 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane