Fakty i opinie

stat

W Gdyni pojawią się nowe midibusy

Najnowszy artukuł na ten temat

Pączki w i na elektrycznym autobusie w Gdyni

Nowe midibusy miały zacząć jeździć po Gdyni od października, ale ostatecznie pojawią się dopiero za rok.
Nowe midibusy miały zacząć jeździć po Gdyni od października, ale ostatecznie pojawią się dopiero za rok. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

W przyszłym roku w Gdyni pojawią się nowe midibusy, mniejsze od standardowych autobusów - dzięki zwrotności świetnie sprawdzają się na węższych ulicach. Siedmioletni kontrakt na obsługę sześciu linii będzie kosztował blisko 26,5 mln zł.



Jaka odległość dzieli twoje miejsce zamieszkania od przystanku komunikacji?

kilkadziesiąt metrów 47%
kilkaset metrów 44%
ponad kilometr 9%
zakończona Łącznie głosów: 838
Midibusy są znane w Gdyni od lat. Wprowadzone przez Zarząd Komunikacji Miejskiej pojazdy docierają tam, gdzie zwykły autobus mógłby się nie zmieścić. Jeżdżą m.in. po Działkach Leśnych, Małym Kacku czy Kamiennej Górze. Kursy linii nie są częste, ale - jak mówią mieszkańcy - potrzebne i to w szerszym zakresie.

Mieszkańcy chcą więcej linii midibusowych



W ostatnim czasie mieszkańcy zgłaszali się z postulatem rozszerzenia kursowania linii nr 204 na niedzielę. Autobusy łączą Kamienną Górę z centrum i Działkami Leśnymi. Problem w tym, że jeżdżą tylko od poniedziałku do soboty. Mieszkańcom obiecano, że zmieni się to od października, kiedy w ramach nowej umowy przewozowej na ulice wyjadą nowe pojazdy.

Czytaj też: kontrabuspas w Gdyni już działa

Problem w tym, że pierwszy przetarg na wieloletnią obsługę linii midibusowych został unieważniony, bo jedyna dostarczona oferta przewyższała możliwości finansowe Gdyni.

W drugim podejściu został zmieniony czas obowiązywania umowy.

- ZKM przygotował i ogłosił następne postępowanie przetargowe, z terminem realizacji zamówienia od 1 października 2020 roku, mając na uwadze, że bardziej odległy termin zamówienia, niewymagający wprowadzenia pojazdów zastępczych do czasu wyprodukowania i dostarczenia nowych, pozwoli na obniżenie ceny ofertowej - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Osiem autobusów, sześć linii, 26,5 mln zł



W postępowaniu zgłosiła się jedna firma - Przewozy Autobusowe Gryf z Żukowa. Gdynia ofertę przyjęła. Umowa zakłada obsługę sześciu linii midibusowych - 102, 145, 153, 203, 204, 252 - we wszystkie dni tygodnia, ośmioma autobusami miejskimi niskopodłogowymi. Czas trwania umowy to 1 października 2020 r. - 31 grudnia 2027 r. Dopiero za rok linia nr 204 będzie jeździła w niedziele.

Z budżetu miasta na obsługę linii midibusowych w tym czasie trzeba będzie wydać blisko 26,5 mln zł.

Nowe pojazdy mają być zarejestrowane najwcześniej w lipcu 2020 roku. Autobusy muszą spełniać standardy środowiskowe i wyposażenia ZKM, znane z innych kursujących pojazdów, więc należy spodziewać się sporej zmiany w taborze - podobnej do przeprowadzonej w ostatnich tygodniach.

Rozkład ZKM Gdynia


Liczą na to także społecznicy, chwalący Gdynię za inwestycję w tabor, podkreślając, że trzeba także inwestować w rozwój linii.


Społecznicy: potrzeba więcej linii autobusowych



- Gdyńskie władze słusznie chwalą się poprawą taboru - to będzie kolejna partia fabrycznie nowych pojazdów na gdyńskich ulicach. To także wielka szansa na przekonanie gdynian do przesiadki na komunikację publiczną. Nie da się tego dokonać bez rozwoju oferty transportu i jego uprzywilejowania w ruchu ulicznym. Cóż z tego, że jedziemy nowym autobusem, skoro kursuje on rzadko, przez co jest zatłoczony i utyka w korku? - podkreśla Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Zwraca uwagę, że w przekonaniu do komunikacji nie pomogą podwyżki cen biletów.

- Kluczowe jest, aby oprócz nowych autobusów władze Gdyni przeznaczyły większe środki na kursowanie komunikacji. Nawet w czasach finansowych ograniczeń samorządów większość miast tak właśnie robi. Gdynia jednak zamroziła kwotę na transport publiczny w budżecie 2020. Niedawno zaś pojawiła się informacja o podwyżkach cen biletów - dodaje.

Kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej