• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni pojawią się nowe midibusy

Patryk Szczerba
17 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Nowe midibusy miały zacząć jeździć po Gdyni od października, ale ostatecznie pojawią się dopiero za rok. Nowe midibusy miały zacząć jeździć po Gdyni od października, ale ostatecznie pojawią się dopiero za rok.

W przyszłym roku w Gdyni pojawią się nowe midibusy, mniejsze od standardowych autobusów - dzięki zwrotności świetnie sprawdzają się na węższych ulicach. Siedmioletni kontrakt na obsługę sześciu linii będzie kosztował blisko 26,5 mln zł.



Jaka odległość dzieli twoje miejsce zamieszkania od przystanku komunikacji?

Midibusy są znane w Gdyni od lat. Wprowadzone przez Zarząd Komunikacji Miejskiej pojazdy docierają tam, gdzie zwykły autobus mógłby się nie zmieścić. Jeżdżą m.in. po Działkach Leśnych, Małym Kacku czy Kamiennej Górze. Kursy linii nie są częste, ale - jak mówią mieszkańcy - potrzebne i to w szerszym zakresie.

Mieszkańcy chcą więcej linii midibusowych



W ostatnim czasie mieszkańcy zgłaszali się z postulatem rozszerzenia kursowania linii nr 204 na niedzielę. Autobusy łączą Kamienną Górę z centrum i Działkami Leśnymi. Problem w tym, że jeżdżą tylko od poniedziałku do soboty. Mieszkańcom obiecano, że zmieni się to od października, kiedy w ramach nowej umowy przewozowej na ulice wyjadą nowe pojazdy.

Czytaj też: kontrabuspas w Gdyni już działa

Problem w tym, że pierwszy przetarg na wieloletnią obsługę linii midibusowych został unieważniony, bo jedyna dostarczona oferta przewyższała możliwości finansowe Gdyni.

W drugim podejściu został zmieniony czas obowiązywania umowy.

- ZKM przygotował i ogłosił następne postępowanie przetargowe, z terminem realizacji zamówienia od 1 października 2020 roku, mając na uwadze, że bardziej odległy termin zamówienia, niewymagający wprowadzenia pojazdów zastępczych do czasu wyprodukowania i dostarczenia nowych, pozwoli na obniżenie ceny ofertowej - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Osiem autobusów, sześć linii, 26,5 mln zł



W postępowaniu zgłosiła się jedna firma - Przewozy Autobusowe Gryf z Żukowa. Gdynia ofertę przyjęła. Umowa zakłada obsługę sześciu linii midibusowych - 102, 145, 153, 203, 204, 252 - we wszystkie dni tygodnia, ośmioma autobusami miejskimi niskopodłogowymi. Czas trwania umowy to 1 października 2020 r. - 31 grudnia 2027 r. Dopiero za rok linia nr 204 będzie jeździła w niedziele.

Z budżetu miasta na obsługę linii midibusowych w tym czasie trzeba będzie wydać blisko 26,5 mln zł.

Nowe pojazdy mają być zarejestrowane najwcześniej w lipcu 2020 roku. Autobusy muszą spełniać standardy środowiskowe i wyposażenia ZKM, znane z innych kursujących pojazdów, więc należy spodziewać się sporej zmiany w taborze - podobnej do przeprowadzonej w ostatnich tygodniach.

Rozkład ZKM Gdynia


Liczą na to także społecznicy, chwalący Gdynię za inwestycję w tabor, podkreślając, że trzeba także inwestować w rozwój linii.


Społecznicy: potrzeba więcej linii autobusowych



- Gdyńskie władze słusznie chwalą się poprawą taboru - to będzie kolejna partia fabrycznie nowych pojazdów na gdyńskich ulicach. To także wielka szansa na przekonanie gdynian do przesiadki na komunikację publiczną. Nie da się tego dokonać bez rozwoju oferty transportu i jego uprzywilejowania w ruchu ulicznym. Cóż z tego, że jedziemy nowym autobusem, skoro kursuje on rzadko, przez co jest zatłoczony i utyka w korku? - podkreśla Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Zwraca uwagę, że w przekonaniu do komunikacji nie pomogą podwyżki cen biletów.

- Kluczowe jest, aby oprócz nowych autobusów władze Gdyni przeznaczyły większe środki na kursowanie komunikacji. Nawet w czasach finansowych ograniczeń samorządów większość miast tak właśnie robi. Gdynia jednak zamroziła kwotę na transport publiczny w budżecie 2020. Niedawno zaś pojawiła się informacja o podwyżkach cen biletów - dodaje.

Kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej

Miejsca

Opinie (83) 5 zablokowanych

  • (1)

    Kiedys po Fikakowie jezdzil taki midibusik ,fajne czasy byly :>

    • 1 1

    • Jeździ przecież caly czas.

      • 0 0

  • a tak z białowieskej do centrum

    • 1 1

  • Kiedyś przez pomyłkę (1)

    wsiadłem w jakiś "dziwnie krótszy" autobus 102(dworzec PKP Morska), zamiast w autobus linii 105..( bo było wcześniej małe-co-nie co %)...Ale to jeszcze nic..Autobus jak zaczął wspinać się na Gdyńskie "Wzgórza Golan" (ul.Orlicz Dreszera, Stoigniewa, Sambora i tam jeszcze zjazd Augustyna Kordeckiego-to czułem se jak na jakiejś górskiej wycieczce krajoznawczej. I ach te na zapomniane widoki z wysokości około 100 mnpm...Rewelacja-warto nawet tak bez potrzeby przejechać się tą wysokogórską trasą ZKM-u.....Bilet nadal 3.20 zł -więc taniocha..A te midi autobusy to w środku są tak samo szerokie jak zwykle MAN-y. z tym że parę metrów krótsze-temu tak sprawnie wywijają w tych krętych ulicach.

    • 14 0

    • Nie, Gopple sa węższe niz zwykle MANy.

      • 0 0

  • Ha ha to te stare przemalowane rupiecie z Gdańska.

    • 1 2

  • Kalesoniarze się wypowiadaja

    Jak masz rowerek i kalesonki to komunikacja miejska nie dla ciebie ,wsiadaj na rowerek i jedz powinieneś jeszcze mieć kartę rowerowa i opłacić opłatę za korzystanie z dróg publicznych i ścieżek rowerowych które zostały zbudowane z moich podatków np.12 zł rocznie i kary za nie posiadanie powyższego min. 500
    Połowa buraków chodziła by z kapcia

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane