Fakty i opinie

W Gdyni powstało przejście wykrywające pieszych

Najnowszy artukuł na ten temat

Gdynia: więcej światła na przejściu przy PPNT

Podchodzisz do przejścia, nie musisz nic naciskać i czekać na zimnie i deszczu, bo od razu zapala się zielone światło, a samochody muszą się zatrzymać. Brzmi jak bajka? A jednak nie, innowacyjne rozwiązanie na przejściu dla pieszych na Pogórzu zobacz na mapie Gdyni działa od piątku.



Zdarza ci się przejść na czerwonym świetle?

tak, gdy nic nie jedzie 48%
tak, gdy długo czekam, a zielone się nie zapala 21%
nie, nigdy 31%
zakończona Łącznie głosów: 1837
Pieszych na skrzyżowaniu ul. płk. Dąbka i Staniewicza zobacz na mapie Gdyni na Pogórzu wykrywa detektor podczerwieni.

Co ważne - dzieje się to, zanim podejdą do skraju jezdni, więc na zapalenie się zielonego światła nie muszą czekać długo.

To skrzyżowanie zostało wybrane do wprowadzenia pilotażowej technologii ze względu na dużą liczbę wypadków i niebezpiecznych sytuacji, jakie miały na nim miejsce w przeszłości. Były tu nie tylko niegroźne potrącenia, ale też wypadki śmiertelne. Dwupasmowa jezdnia ul. płk. Dąbka "zachęca" bowiem część kierowców do nieostrożnej jazdy.

Automatycznie doświetlane przejścia dla pieszych powstaną w Gdyni.



Światła mają temu zapobiec, a krótki czas oczekiwania na sygnał zielony powinien sprawić, że zniknie problem zniecierpliwionych pieszych, którzy przechodzą przez drogę mimo czerwonego światła.

Do tej pory w Gdyni zielone dla pieszych zapalało się na trzy sposoby:

  • automatycznie w stałych, naprzemiennych cyklach dla pieszych i kierowców,
  • poprzez naciśnięcie przez pieszego przycisku,
  • świeci się cały czas, chyba że do skrzyżowania podjadą samochody.


To ostatnie rozwiązanie działa na skrzyżowaniu ul. Derdowskiego z Żeromskiego w centrum. Dzięki temu piesi mają cały czas zielone, a fotokomórka wykrywająca samochody zmienia je na czerwone tylko wtedy, gdy przed skrzyżowaniem stanie jakiś kierowca.

Czytaj więcej: Innowacyjne światła na skrzyżowaniu w Gdyni.

- Preferowanie ruchu pieszych i rowerzystów to kierunek, w którym chcemy zmierzać. Sytuacja, w której pieszy nie będzie już musiał uruchamiać świateł przyciskiem, a automatycznie zrobi to za niego detektor podczerwieni, jest jednym z rozwiązań, które do tego właśnie mają doprowadzić - podkreśla Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Na tym skrzyżowaniu w centrum Gdyni to piesi traktowani są priorytetowo.

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • W Gdańsku też tak chcemy! (11)

    • 73 33

    • (1)

      Mów za siebie.
      Z Gdyni lepiej wzoru nie brać.

      • 10 36

      • W Krakowie takie rozwiązanie też by się przydało....

        • 13 5

    • W Gdańsku już dawano dawno temu funkcjonowały kładki i tunele

      Ale co zrobisz jak już jest za późno. Nafaszerujesz przejście automatyka.

      • 5 12

    • Gdynia (4)

      Otwieramy oczy niedowiarkom. Gdyńska dominacja.

      • 3 5

      • W styczniu w Gdyni (3)

        Play rusza z pierwsza siecią 5G. Jako pierwsze miasto w Polsce.

        • 6 4

        • Masakra. Na to powinni zgodzić się mieszkańcy. (2)

          Kupujemy nieruchomość, a potem jakaś firma nadajnikiem niszczy nam zdrowie, komfort życia i obniżna wartośc nieruchomości. Powinniśmy pozwy zbiorowe o odszkodowania od firm gsm wystosować do sądów.

          • 1 8

          • Jak dla mnie, nieruchomość (1)

            W zasięgu 5G to tylko plus. Ci do zdrowia ..... pewnie jesteś antyszczepionkowcem. .

            • 3 3

            • a ty pewnie jesz tłuszcz

              • 2 2

    • (1)

      najpierw władze sobie zmieńcie, na choćby takie jak w gdyni

      • 1 3

      • sasza, przestań

        • 2 1

    • Błagam, żadnych czujników, sztucznej inteligencji i inny nowości. Teraz się zacznie, że nie działa bo stoisz nie w tym miejscu, jesteś za chudy, za niski lub za krzywy

      • 1 0

  • (4)

    I super,może to spowolni zapędy krnabrnych kierowców za nic mających przepisy i pieszych.Miłego weekendu kochani. I nie przesadzajcie na zakupach)

    • 59 85

    • Nooo (1)

      A krnąbrych wśród pieszych i rowerzystów nie ma? Są!

      • 7 4

      • najciekawsi sa krnąbrni kierowcy

        ktorzy uważają, że to krnąbrność pieszych i rowerzystów jest główną przyczyną niskiego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym pięknym skądinąd kraju.

        • 2 0

    • A co jedno ma do drugiego?

      Postradales zmysły?

      • 1 1

    • Morda ciebie jest ciołku kilku, bo jest zawsze, a to niemożliwie

      • 0 0

  • Rok! Rok po tragicznym wypadku i błaganiu mieszkańców! (8)

    Gdyńskie tempo.

    • 57 38

    • (3)

      Budowałeś kiedyś coś? Ja na samą szafkę energetyczna czekałem ponad rok.
      I tak się szybko uwinęli, myślałem, że 2 lata im zejdzie jak wszystko w tym kraju

      • 14 11

      • (2)

        Małe masz pojęcie o prowadzeniu inwestycji.

        • 10 7

        • Dokladnie. Jak nie masz w ciagu kilku tugodni to znaczy, ze chca w lape i trzeba im dac.

          • 1 11

        • Fakt, zbudowałem w swoim życiu tylko dom. Właściwie firma budowała, ale ja biegałem wcześniej z projektem. I każdemu kto myśli, że uzgodnisz projekt w kilka tygodni życzę szczęścia.

          • 8 1

    • wiadomix (1)

      ty ze szwagrem to byście w weekend takie sklecili i jeszcze starczyłoby czasu na pół basa...

      • 10 1

      • i jeszcze za darmo

        • 4 0

    • 20:22 światła już wyłączone

      • 1 0

    • ale w końcu...

      Trzeba się cieszyć, że wołania nie było na próżno.

      • 0 0

  • A dziury w jezdni obok coraz większe (2)

    co nie przeszkadza Gdyńskim ojcom sukcesu.
    Brakuje tylko tego sierżanta czy półkownika od rowerów z kolejną innowacyjną koncepcją ę ą ...

    • 75 25

    • 21 wiek (1)

      Może teraz Gdynia wprowadzi karby automatycznie wysuwające się na ulicach. Wiadomo to? Plomby od najlepszego dentysty chcą powypadać jeżdżąc gdyńskim ulicami. Ale ważniejsze są nikomu niepotrzebne wynalazki.

      • 7 3

      • To plomby ci jeżdżą? Kto im dał prawko

        • 0 0

  • To dobry pomysł, ale pod kilkoma warunkami. (9)

    Najlepiej gdyby po kilku sekundach od wciśnięcia zapaliło się zielone, ale z drugiej strony trzeba to tak wyregulować żeby na takiej Alei Zwycięstwa (jak tam postanowią wprowadzić) nie było tak że 10 sekund po wygaśnięciu zielonego dla jednego pieszego przychodzi sobie kolejny pojedynczy pieszy i wstrzymuje cały ruch. To trzeba z głową zrobić, a nie sparaliżować główne arterie dla zasady.

    • 87 23

    • (1)

      Oj juz skowyt kierowcow bo beda musieli zwolnic albo co gorsza sie zatrzymac

      • 14 30

      • dlaczego skowyt , dla mnie to głos rozsądku

        • 13 3

    • (3)

      Ale w czym problem, bo nie rozumiem?

      W ogóle światła to jest jakieś kuriozum - cały cywilizowany świat się już nauczył że samochody zatrzymują się zawsze jak tylko pieszy zbliża się do przejścia.

      Tylko u nas implementuje się jakieś rozwiązania z zamierzchłych czasów XX wieku.

      • 7 16

      • Co więcej (2)

        w cywilizowanym Świecie likwiduje się przejścia dla pieszych, pieszy może przejść w dowolnym miejscu przez ulicę, a kierowca ma "psi obowiązek" mu to umożliwić.

        • 4 17

        • warto, bys zauważył że zależy to od kategorii ulicy

          w mieście olbrzymia większość ulic powinna mieć limit 30 km/h (w Berlinie taki limit obowiązuje na ponad 70% ulic), w Gdańsku na ponad 63% ulic, ale nie jest to wystarczająco promowane wśród mieszkańców i przyjezdnych. W każdym razie w historycznej części Gdańska taki limit to standard.

          • 1 2

        • Piłeś - nie pisz; nie wiesz - nie udzielaj się.

          Przechodzi na własną odpowiedzialność poza przejściami ;)

          • 0 0

    • (1)

      Nic ci się nie stanie jak trochę postoisz.

      • 11 5

      • Mniej więcej tak samo kierowca mógłby powiedzieć do pieszego i byłoby to równie "mądre". Człowiek pisze bardzo rozsądny post, a w odpowiedzi zawsze takie i**otyzmy muszą lecieć...

        • 1 0

    • główne arterie są zwykle paraliżowane przez nadmiar samochodów w codziennych porannych

      i popołudniowych godzinach szczytu. To ma miejsce głównie w krajach, które mają przewymiarowaną infrastrukturę drogową tworzoną wyłącznie z myślą o przepustowości dla pojazdów. Całe szczęście, że w Trójmieście główną arterią ruchu ludzi (a nie pojazdów) między Gdańskiem a Gdynią jest SKM.

      • 2 0

  • suuuuuupeeeeer (8)

    Nareszcie będę mógł nie odrywając oczu od mojego smartfonika przechodzić przez ulicę. No bo przecież automatyka zadba o moje bezpieczeństwo.....

    • 96 42

    • Tez jestem szczęśliwa z tego powodu (1)

      • 21 4

      • Znam jedną Paulę z pogórza,jest niedościgniona w te klocki

        • 0 0

    • Bzdura (1)

      Szczątki z ciebie zostaną, jak kierowca (też zombie jak ty) zagapi się w komórkę.

      • 18 4

      • NIe, kierowca nie moze patrzec w smartfona. Tylko piesi i rowerzysci moga.
        Kierowcy maja sie zatrzymywac a jak nie to mandacik:) albo w sumie po co mandacik.
        Od razu zabierac prawo jazdy bo wiadomo ze kazdy kierowca to pirat drogowy.

        • 0 0

    • Na zielonym pieszy powinien czuć się bezpiecznie

      Nawet ze smartfonem w ręce. (Już pomijając to, że to problem marginalny - wg niedawnego badania ITS tylko 5% pieszych obsługuje smartfona przy przejściu, natomiast 85-90% kierowców przekracza prędkość przed przejściami)

      • 7 15

    • (2)

      lepiej by na pasach smatfonik byl w kieszeni

      • 5 2

      • kierowcom to powiedz

        • 2 0

      • NIe ma takiego zakaziku w prawie, wiec bede sobie patrzec w telefonik, robic wpisy w insta i przechodzic.
        Nareszcie, dzieki takim wynalazkom bede mogla sobie bezstresowo patrzec w telefonik i isc do pracy:) super sprawa

        • 0 1

  • (21)

    Byłem czekałem i nie dostałem od razu zielonego :/

    • 38 10

    • (14)

      Jeden taki detektor kosztuje około 10tyś złotych, przycisk dla pieszych około 500 złotych także ekonomicznie nie ma zasadności by wprowadzać takie rozwiazania szczególnie że dług miasta rośnie

      • 66 40

      • Gdynia,, bogata,, zadłużenie 260mln (1)

        • 7 10

        • Zadłużenie dużo wyższe - 260 mln to planowany kolejny kredyt.

          • 6 4

      • To czas najwyższy opodatkować kierowców (7)

        Nie może być tak że połowa budżetu miasta idzie na nich, a nie płacą żadnych podatków.
        pasażerowie komunikacji publicznej dokładają się do jej utrzymania biletami, a kierowcy? nic. tylko wieczne roszczenia mają

        • 14 15

        • (5)

          A dlaczego ja jako kierowca mam się dokładać do wiecznie spóźniającej się komunikacji miejskiej? A kierowcy dokładają się do dróg po których jeździ ta komunikacja

          • 6 7

          • Kierowcy dokładają się jedynie do dróg ekspresowych i autostrad, tak więc spadówa na obwodnicę.

            • 5 6

          • autobusy spóźniają się przez korki (3)

            generowane przez samochody osobowe.

            • 3 4

            • Dlatego często wybieram opcję rower + SKM (2)

              • 1 0

              • ok boomer

                • 0 0

              • Rowerem się jeździ, a nie wozi zajmując miejsce dla ludzi

                • 1 0

        • dlaczego mamy sponsorować pieszych opodatkować pieszych , chodzą po chodnikach robionych z moich podatków , mogą usiąść na ławce też z nieba ona nie spadła , a wiaty skąd na to pieniądze, piesi ciągle roszczenia , ciągle napadają na kierowców , a oni co za darmochę wszystko?

          • 8 2

      • Lepiej takie działające po 10000 niż kilkadziesiąt niedziałających po 500 czy kilka tysięcy za sztukę, jak to ma miejsce w Gdańsku.
        Np. Kartuska Północna z Przytulną. Są kamery mające wykrywać rowery, w dzień jeszcze jako tako ale po zachodzie słońca nie działają. Przyciski ponoć są tylko jako jako wskaźniki czy załapała detekcja - sprawdziłem, są w pełni funkcjonalne, do tego tak postawione, że ciężko zauważyć czy się aktywowały, a ręczne włączenie nie jest możliwe bez złamania przepisów ruchu drogowego.

        Na Kartuskiej przy pętli jako tako działają ale generalnie mają zbyt duże opóźnienie w detekcji i szybciej jest na przycisk.

        Generalnie w mieście dosyć szybko się zorientowali, że ten typ detekcji słabo działa, a mimo to jeszcze kilka projektów z takim rozwiązaniem poszło.

        Na Bulońskiej widzę, że zamontowali z wyglądu podobne urządzenia jak te w Gdyni. Mam nadzieję, ze tym razem się sprawdzą.

        W Sopocie z kolei na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Niepodległości są dla rowerów detektory podobne do detektorów ruchu w systemach alarmowych. IMO działało to całkiem sprawnie.

        • 6 3

      • Może zamiast imprezek więcej przejść? (2)

        • 4 6

        • lepiej zadbać o przedstawienie, wypromowanie i wdrożenie zasad "wizji zero" (1)

          po pierwsze kategoryzacja ulic, po drugie rozszerzenie strefy miasta wolnej od parkujących i jeżdżących samochodów, po trzecie uspokojenie ruchu, po czwarte restrykcyjna polityka parkingowa dla samochodów, po piąte poprawa komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów w pobliżu węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej.

          • 3 2

          • Po 6 Napoleonów i prezesów do psychiatry

            • 0 0

    • widocznie należysz do innej partii

      • 5 1

    • Może nie jesteś człowiekiem?

      Czas porozmawiać z rodzicami.

      • 11 1

    • sprawdzić czy nie szczeka

      • 8 1

    • może jesteś za chudy albo za niski?

      • 3 1

    • A masz kartę mułek-spotrt i żresz trawę?

      • 0 0

    • Nie stoj i nie czekaj

      Tylko do roboty leniu i darmozjadzie

      • 1 0

  • dlaczego tyle trzeba było czekać?

    Nic nie zwróci życia ofiarom które tam straciły życie

    • 29 10

  • Brawo Gdynia
    Kolejna inwestycja dla zwykłych ludzi.

    • 28 17

  • Swiatla na Zeromskiego x Derdowskiego sa bez sensu (1)

    Jako pieszy stoję tam niemal za każdym razem. Te światła są do likwidacji A w zamian do postawienia znaki ostrzegawcze skrzyżowanie równorzędne.

    • 11 6

    • Dokladnie. Chodze tam czesto i zawsze stoje. Moze na poczatku dzialalo ale teraz... cos jest nie tak

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.