• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni powstało przejście wykrywające pieszych

Michał Sielski
14 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.

Podchodzisz do przejścia, nie musisz nic naciskać i czekać na zimnie i deszczu, bo od razu zapala się zielone światło, a samochody muszą się zatrzymać. Brzmi jak bajka? A jednak nie, innowacyjne rozwiązanie na przejściu dla pieszych na Pogórzu zobacz na mapie Gdyni działa od piątku.



Zdarza ci się przejść na czerwonym świetle?

Pieszych na skrzyżowaniu ul. płk. Dąbka i Staniewicza zobacz na mapie Gdyni na Pogórzu wykrywa detektor podczerwieni.

Co ważne - dzieje się to, zanim podejdą do skraju jezdni, więc na zapalenie się zielonego światła nie muszą czekać długo.

To skrzyżowanie zostało wybrane do wprowadzenia pilotażowej technologii ze względu na dużą liczbę wypadków i niebezpiecznych sytuacji, jakie miały na nim miejsce w przeszłości. Były tu nie tylko niegroźne potrącenia, ale też wypadki śmiertelne. Dwupasmowa jezdnia ul. płk. Dąbka "zachęca" bowiem część kierowców do nieostrożnej jazdy.

Automatycznie doświetlane przejścia dla pieszych powstaną w Gdyni.



Światła mają temu zapobiec, a krótki czas oczekiwania na sygnał zielony powinien sprawić, że zniknie problem zniecierpliwionych pieszych, którzy przechodzą przez drogę mimo czerwonego światła.

Do tej pory w Gdyni zielone dla pieszych zapalało się na trzy sposoby:

  • automatycznie w stałych, naprzemiennych cyklach dla pieszych i kierowców,
  • poprzez naciśnięcie przez pieszego przycisku,
  • świeci się cały czas, chyba że do skrzyżowania podjadą samochody.


To ostatnie rozwiązanie działa na skrzyżowaniu ul. Derdowskiego z Żeromskiego w centrum. Dzięki temu piesi mają cały czas zielone, a fotokomórka wykrywająca samochody zmienia je na czerwone tylko wtedy, gdy przed skrzyżowaniem stanie jakiś kierowca.

Czytaj więcej: Innowacyjne światła na skrzyżowaniu w Gdyni.

- Preferowanie ruchu pieszych i rowerzystów to kierunek, w którym chcemy zmierzać. Sytuacja, w której pieszy nie będzie już musiał uruchamiać świateł przyciskiem, a automatycznie zrobi to za niego detektor podczerwieni, jest jednym z rozwiązań, które do tego właśnie mają doprowadzić - podkreśla Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Na tym skrzyżowaniu w centrum Gdyni to piesi traktowani są priorytetowo.

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • Rok! Rok po tragicznym wypadku i błaganiu mieszkańców! (8)

    Gdyńskie tempo.

    • 57 38

    • ale w końcu...

      Trzeba się cieszyć, że wołania nie było na próżno.

      • 0 0

    • wiadomix (1)

      ty ze szwagrem to byście w weekend takie sklecili i jeszcze starczyłoby czasu na pół basa...

      • 10 1

      • i jeszcze za darmo

        • 4 0

    • 20:22 światła już wyłączone

      • 1 0

    • (3)

      Budowałeś kiedyś coś? Ja na samą szafkę energetyczna czekałem ponad rok.
      I tak się szybko uwinęli, myślałem, że 2 lata im zejdzie jak wszystko w tym kraju

      • 14 11

      • (2)

        Małe masz pojęcie o prowadzeniu inwestycji.

        • 10 7

        • Fakt, zbudowałem w swoim życiu tylko dom. Właściwie firma budowała, ale ja biegałem wcześniej z projektem. I każdemu kto myśli, że uzgodnisz projekt w kilka tygodni życzę szczęścia.

          • 8 1

        • Dokladnie. Jak nie masz w ciagu kilku tugodni to znaczy, ze chca w lape i trzeba im dac.

          • 1 11

  • Ustawienie tych świateł to porażka!!!

    Znacznie wydłużył się wyjazd z ulic prostopadłych do ul. Płk. Dąbka. W godzinach porannych pomimo, że brak jest pieszych, to na zmianę świateł trzeba czekać kilka minut i to mogą wyjechać raptem dwa auta i znowu zmiana świateł. Może ktoś się zainteresuje tą sprawą. Swoją drogą, piesi na tym niebezpiecznym odcinku drogi nadal przechodzą przez ulicę w niedozwolonym miejscu - np. kilkanaście metrów za przejściem w stronę Szperka wbiegają na jezdnię. Czy tego nikt nie widzi?

    • 0 0

  • (21)

    Byłem czekałem i nie dostałem od razu zielonego :/

    • 38 10

    • Nie stoj i nie czekaj

      Tylko do roboty leniu i darmozjadzie

      • 1 0

    • (14)

      Jeden taki detektor kosztuje około 10tyś złotych, przycisk dla pieszych około 500 złotych także ekonomicznie nie ma zasadności by wprowadzać takie rozwiazania szczególnie że dług miasta rośnie

      • 66 40

      • Może zamiast imprezek więcej przejść? (2)

        • 4 6

        • lepiej zadbać o przedstawienie, wypromowanie i wdrożenie zasad "wizji zero" (1)

          po pierwsze kategoryzacja ulic, po drugie rozszerzenie strefy miasta wolnej od parkujących i jeżdżących samochodów, po trzecie uspokojenie ruchu, po czwarte restrykcyjna polityka parkingowa dla samochodów, po piąte poprawa komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów w pobliżu węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej.

          • 3 2

          • Po 6 Napoleonów i prezesów do psychiatry

            • 0 0

      • To czas najwyższy opodatkować kierowców (7)

        Nie może być tak że połowa budżetu miasta idzie na nich, a nie płacą żadnych podatków.
        pasażerowie komunikacji publicznej dokładają się do jej utrzymania biletami, a kierowcy? nic. tylko wieczne roszczenia mają

        • 14 15

        • (5)

          A dlaczego ja jako kierowca mam się dokładać do wiecznie spóźniającej się komunikacji miejskiej? A kierowcy dokładają się do dróg po których jeździ ta komunikacja

          • 6 7

          • autobusy spóźniają się przez korki (3)

            generowane przez samochody osobowe.

            • 3 4

            • Dlatego często wybieram opcję rower + SKM (2)

              • 1 0

              • Rowerem się jeździ, a nie wozi zajmując miejsce dla ludzi

                • 1 0

              • ok boomer

                • 0 0

          • Kierowcy dokładają się jedynie do dróg ekspresowych i autostrad, tak więc spadówa na obwodnicę.

            • 5 6

        • dlaczego mamy sponsorować pieszych opodatkować pieszych , chodzą po chodnikach robionych z moich podatków , mogą usiąść na ławce też z nieba ona nie spadła , a wiaty skąd na to pieniądze, piesi ciągle roszczenia , ciągle napadają na kierowców , a oni co za darmochę wszystko?

          • 8 2

      • Lepiej takie działające po 10000 niż kilkadziesiąt niedziałających po 500 czy kilka tysięcy za sztukę, jak to ma miejsce w Gdańsku.
        Np. Kartuska Północna z Przytulną. Są kamery mające wykrywać rowery, w dzień jeszcze jako tako ale po zachodzie słońca nie działają. Przyciski ponoć są tylko jako jako wskaźniki czy załapała detekcja - sprawdziłem, są w pełni funkcjonalne, do tego tak postawione, że ciężko zauważyć czy się aktywowały, a ręczne włączenie nie jest możliwe bez złamania przepisów ruchu drogowego.

        Na Kartuskiej przy pętli jako tako działają ale generalnie mają zbyt duże opóźnienie w detekcji i szybciej jest na przycisk.

        Generalnie w mieście dosyć szybko się zorientowali, że ten typ detekcji słabo działa, a mimo to jeszcze kilka projektów z takim rozwiązaniem poszło.

        Na Bulońskiej widzę, że zamontowali z wyglądu podobne urządzenia jak te w Gdyni. Mam nadzieję, ze tym razem się sprawdzą.

        W Sopocie z kolei na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Niepodległości są dla rowerów detektory podobne do detektorów ruchu w systemach alarmowych. IMO działało to całkiem sprawnie.

        • 6 3

      • Gdynia,, bogata,, zadłużenie 260mln (1)

        • 7 10

        • Zadłużenie dużo wyższe - 260 mln to planowany kolejny kredyt.

          • 6 4

    • A masz kartę mułek-spotrt i żresz trawę?

      • 0 0

    • może jesteś za chudy albo za niski?

      • 3 1

    • sprawdzić czy nie szczeka

      • 8 1

    • Może nie jesteś człowiekiem?

      Czas porozmawiać z rodzicami.

      • 11 1

    • widocznie należysz do innej partii

      • 5 1

  • Absurd.

    • 1 0

  • juz z tych ludzi robi sie kompletnych i d i o t ó w

    myślałem że to piesi muszą wykrywać przejście a nie na odwrót, potem nic dziwnego że łażą jak niedorozwoje

    • 2 1

  • jade tam wczoraj

    a gosc wbiega na przejscie, dopiero w polowie zapalilo sie zolte, a czerwone jak juz "biegacz" przelecial . Dopóki nie bedzie swiadomosci pieszego - zaden system nie pomoze..

    • 2 1

  • To dobry pomysł, ale pod kilkoma warunkami. (9)

    Najlepiej gdyby po kilku sekundach od wciśnięcia zapaliło się zielone, ale z drugiej strony trzeba to tak wyregulować żeby na takiej Alei Zwycięstwa (jak tam postanowią wprowadzić) nie było tak że 10 sekund po wygaśnięciu zielonego dla jednego pieszego przychodzi sobie kolejny pojedynczy pieszy i wstrzymuje cały ruch. To trzeba z głową zrobić, a nie sparaliżować główne arterie dla zasady.

    • 87 23

    • (1)

      Nic ci się nie stanie jak trochę postoisz.

      • 11 5

      • Mniej więcej tak samo kierowca mógłby powiedzieć do pieszego i byłoby to równie "mądre". Człowiek pisze bardzo rozsądny post, a w odpowiedzi zawsze takie i**otyzmy muszą lecieć...

        • 1 0

    • (3)

      Ale w czym problem, bo nie rozumiem?

      W ogóle światła to jest jakieś kuriozum - cały cywilizowany świat się już nauczył że samochody zatrzymują się zawsze jak tylko pieszy zbliża się do przejścia.

      Tylko u nas implementuje się jakieś rozwiązania z zamierzchłych czasów XX wieku.

      • 7 16

      • Co więcej (2)

        w cywilizowanym Świecie likwiduje się przejścia dla pieszych, pieszy może przejść w dowolnym miejscu przez ulicę, a kierowca ma "psi obowiązek" mu to umożliwić.

        • 4 17

        • Piłeś - nie pisz; nie wiesz - nie udzielaj się.

          Przechodzi na własną odpowiedzialność poza przejściami ;)

          • 0 0

        • warto, bys zauważył że zależy to od kategorii ulicy

          w mieście olbrzymia większość ulic powinna mieć limit 30 km/h (w Berlinie taki limit obowiązuje na ponad 70% ulic), w Gdańsku na ponad 63% ulic, ale nie jest to wystarczająco promowane wśród mieszkańców i przyjezdnych. W każdym razie w historycznej części Gdańska taki limit to standard.

          • 1 2

    • główne arterie są zwykle paraliżowane przez nadmiar samochodów w codziennych porannych

      i popołudniowych godzinach szczytu. To ma miejsce głównie w krajach, które mają przewymiarowaną infrastrukturę drogową tworzoną wyłącznie z myślą o przepustowości dla pojazdów. Całe szczęście, że w Trójmieście główną arterią ruchu ludzi (a nie pojazdów) między Gdańskiem a Gdynią jest SKM.

      • 2 0

    • (1)

      Oj juz skowyt kierowcow bo beda musieli zwolnic albo co gorsza sie zatrzymac

      • 14 30

      • dlaczego skowyt , dla mnie to głos rozsądku

        • 13 3

  • wywalona kasa na znajomych królika

    A wystarczyłyby same przyciski. Rozwiązanie kilka razy tańsze.

    • 1 1

  • Gdynia Dąbrowa (1)

    Domagamy się takich przejść na całej Rdestowej. I najlepiej niech zostanie jeszcze ograniczenie do 30 tak jak jest teraz w czasie remontu zatok przy przystankach, może wtedy kierowcy się opanują, bo i tak jadą 50+ natomiast jak ograniczenie było do 50 to i tak jeździli 70. Jak w takich warunek dziecko ma przejść bezpiecznie przez jezdnię do szkoły albo dorosły do przychodni?

    • 13 7

    • Życzę Ci by Ci ograniczyli do 20 nawet prędkość. Tylko IE płacz później że Ci spalinami jedzie

      • 0 0

  • bzdura!!! (1)

    Przy hali w centrum chodzą co 5 metrów... Samochody nigdy nie rudzą

    • 5 2

    • Rudzą? Masz na myśli, że rdzewieją? Buahaha

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane