• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni powstało przejście wykrywające pieszych

Michał Sielski
14 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.
  • Sygnalizacja została zamontowana na przejściu, na którym wcześniej dochodziło do tragicznych wypadków.

Podchodzisz do przejścia, nie musisz nic naciskać i czekać na zimnie i deszczu, bo od razu zapala się zielone światło, a samochody muszą się zatrzymać. Brzmi jak bajka? A jednak nie, innowacyjne rozwiązanie na przejściu dla pieszych na Pogórzu zobacz na mapie Gdyni działa od piątku.



Zdarza ci się przejść na czerwonym świetle?

Pieszych na skrzyżowaniu ul. płk. Dąbka i Staniewicza zobacz na mapie Gdyni na Pogórzu wykrywa detektor podczerwieni.

Co ważne - dzieje się to, zanim podejdą do skraju jezdni, więc na zapalenie się zielonego światła nie muszą czekać długo.

To skrzyżowanie zostało wybrane do wprowadzenia pilotażowej technologii ze względu na dużą liczbę wypadków i niebezpiecznych sytuacji, jakie miały na nim miejsce w przeszłości. Były tu nie tylko niegroźne potrącenia, ale też wypadki śmiertelne. Dwupasmowa jezdnia ul. płk. Dąbka "zachęca" bowiem część kierowców do nieostrożnej jazdy.

Automatycznie doświetlane przejścia dla pieszych powstaną w Gdyni.



Światła mają temu zapobiec, a krótki czas oczekiwania na sygnał zielony powinien sprawić, że zniknie problem zniecierpliwionych pieszych, którzy przechodzą przez drogę mimo czerwonego światła.

Do tej pory w Gdyni zielone dla pieszych zapalało się na trzy sposoby:

  • automatycznie w stałych, naprzemiennych cyklach dla pieszych i kierowców,
  • poprzez naciśnięcie przez pieszego przycisku,
  • świeci się cały czas, chyba że do skrzyżowania podjadą samochody.


To ostatnie rozwiązanie działa na skrzyżowaniu ul. Derdowskiego z Żeromskiego w centrum. Dzięki temu piesi mają cały czas zielone, a fotokomórka wykrywająca samochody zmienia je na czerwone tylko wtedy, gdy przed skrzyżowaniem stanie jakiś kierowca.

Czytaj więcej: Innowacyjne światła na skrzyżowaniu w Gdyni.

- Preferowanie ruchu pieszych i rowerzystów to kierunek, w którym chcemy zmierzać. Sytuacja, w której pieszy nie będzie już musiał uruchamiać świateł przyciskiem, a automatycznie zrobi to za niego detektor podczerwieni, jest jednym z rozwiązań, które do tego właśnie mają doprowadzić - podkreśla Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Na tym skrzyżowaniu w centrum Gdyni to piesi traktowani są priorytetowo.

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • Dlatego przeprowadzilem sie do Gdyni. Tu się żyje.

    Rozwiazania ktore znamy z filmow Star Trek mamy u nasz w miescie. Gdynia to XXII wiek.

    Janusz z Witomina

    • 11 4

  • W Gdańsku takie coś funkcjonuje od dawna. z tym że to raz działa raz nie. przeważnie i tak trzeba wcisnąć przycisk

    • 6 2

  • Coś tu nie gra, czuję niedosyt. (1)

    Aaaa, już wiem. Pan Łucyk się nie wypowiedział do artykułu i nie wspomniał, że to jego projekt. Że dzięki niemu Gdynia istnieje i dzięki niemu wszyscy żyjemy.

    • 9 3

    • bo nie było przecięcia wstęgi, a Kwiatkowskiego do góry już się nie daje jechać

      • 1 0

  • Jezeli na takich inteligentnych przejsciach kazdy pijedynczy pieszy bedzia w stanie zattzymac sznur samochodow, to zapomnijmy o zielonych falach w ruchu drogowym. Przeciez zielone zapalane na żądanie, ale w okreslnych odstepach czasu np co dwie minuty było rozwiazaniem optymalnym. Nie trzeba tego rozwalac i wymyslac cos na sile. Poza tym W Gdyni zrobia jedno takie 'nowoczesne' rozwiazanie i trabia o awnagardzie nowocesnosci w miescie. To samo z lawkami trzy lawki w Gdyniz z ladowarkami a gadania tyle jak gdyby cae miasto zrewolucjonowali To samo z tymi nowm przystankami. Postawili trzy a halasu na cala POlske i piersi do orderow.

    • 8 9

  • Koza już nie przejdzie ?

    • 4 1

  • pamiętam takie przejścia w Austrii (2)

    w latach 90-tych mieli i nie wyglądały na nowe

    • 7 3

    • zgadza sie tam sa dziesiatki lat wczesniej unas to nowosc

      • 2 0

    • miasto Graz w Austrii w roku 1992 jako pierwsze miasto w Europie

      wprowadziło limit 30 km/h jako standardowy limit prędkości na wszystkich ulicach miasta (za wyjątkiem niektórych ulic zbiorczych dla ruchu tranzytowego). Tę decyzję poprzedziła refleksja: musimy odejść od samochodocentrycznej polityki kształtowania systemu ulic w mieście. Inaczej mówiąc: musimy zakwestionować dotychczas dominujący sposób myślenia o potrzebach mieszkańców: nie rozbudowujemy sieci ulic, tylko je remontujemy, a wszelkie środki inwestycyjne idą na poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji zbiorowej. Wprowadzenie tych koncepcji poprzedziła pół roku trwająca kampania wyjaśniająca sens tych zmian. Przeciętna podróż samochodem trwająca 15 minut wydłużyła się o minutę, w ciągu trzech miesięcy ilość drobnych stłuczek spadła o 25%.

      • 2 0

  • Podchodzisz do przejścia, nie musisz nic naciskać i czekać na zimnie i deszczu, bo od razu zapala się zielone światło, a

    Gdzie ze 150 myślą ze wychamuje. Aroganci

    • 5 5

  • Czy przypadkiem coś podobnego nie działa od kilku lat w Gdańsku na Nowolipiu? (1)

    Kamerki ustawione na przejścia przy np Świadkach Jehowa wyglądają na taki system?

    • 1 3

    • a może nawet i lepszy.

      • 0 0

  • Nic nowego 30 lat za Szwecją (4)

    Jak bywałem w Szwecji w latach 90 -tych takie przejścia to były standardowe. Samochody miały zielona linie, podchodził pieszy dostał zielone światło. Wiec nic nowego, to tak jakby się chwalić że zakupiliśmy nowe 30-letnie autobusy.

    • 13 4

    • Irek tak z ciekawości. Ile maluchów zarabiałeś na miesiąc ?

      • 0 3

    • Ale 30 lat przed gdańskiem, wy zawsze w błocie!

      • 0 1

    • Tak ale w krajach cywilizowanych był rozwój ,w Polsce mielismy PRL!!A Potem Pseudo polityków (1)

      Rozwój mamy dopiero od niedawna i to bardzo powolny. Polscy kierowcy są na poziomie umysłowym kierowców zachodnich z przed 20 lat!!

      • 2 5

      • Polska się rozwinęła najlepiej że wszystkich krajów byłego bloku wschodniego

        także doceń co mamy

        • 2 0

  • Nowinki (1)

    Na kazdym przejsciu powinna byc mulda dla pieszpieszych

    • 4 5

    • Mulda to za mało powinny być płotki zmuszające do schowania smartfona.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane