W Sejmie debata o przyszłości Westerplatte
Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o budowie Muzeum Westerplatte i Wojny 1939 i przejęciu terenu pola bitwy Westerplatte od miasta.
Jednak by do niej mogło dojść, posłowie zakładają wywłaszczenie miasta Gdańska i Muzeum Gdańska z terenu Westerplatte za odszkodowaniem. Zostałoby ono wyliczone zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami.
Racje rządu...
- Aby wybudować muzeum na półwyspie Westerplatte, trzeba ujednolicić strukturę własnościową tego terenu. Jest kilka podmiotów, które mają prawa własności na tym terenie, ale najwięcej ma samorząd miasta Gdańska - mówił we wtorek w Sejmie wiceminister kultury Jarosław Sellin.
Pojawiały się także argumenty, że teren Westerplatte jest niezadbany i nieuporządkowany, a miasto zaczęło go sprzątać dopiero po fali krytycznych głosów na ten temat.
...i argumenty samorządowców
Projekt budzi sprzeciw gdańskich samorządowców. Ich argumenty przedstawiała we wtorek w Sejmie prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Była krytyczna wobec trybu, w jakim powstał projekt specustawy.
- Chcę zwrócić uwagę, że to będzie pierwsze muzeum w Polsce, które powstanie dzięki specustawie. Dodatkowo, została ona złożona jako projekt poselski, w ramach którego konsultacje są ograniczone do minimum. To wyłącza możliwość konsultowania przyszłego kształtu Westerplatte z szerokim gronem zainteresowanych tą kwestią środowisk - mówiła w Sejmie Aleksandra Dulkiewicz. - Gdzie głos kombatantów, rodzin westerplatczyków? Gdzie głos muzealników, historyków, konserwatorów zabytków czy architektów? - pytała prezydent Gdańska.
Przypomnijmy, że dotychczas stanowisko w sprawie projektu ustawy zgłosiły Stowarzyszenie Muzealników Polskich, ICOM Poland (Międzynarodowe Rada Muzeów), Związek Miast Polskich wspólnie z Unią Metropolii Miast Polskich. Z kolei Rada Muzeum Gdańska wydała uchwałę, zgodnie z którą członkowie Rady wyrażają protest przeciwko naruszaniu integralności Muzeum Gdańska, które dziś jest właścicielem terenów na Westerplatte.
Pomnik Obrońców Wybrzeża nie jest zagrożony
Podczas posiedzenia komisji dyrektor Muzeum II Wojny Światowej Karol Nawrocki przekonywał, że specustawa jest reakcją na "wieloletnią niemoc i niechęć władz wobec Westerplatte". Przypomniał, że jeszcze w ubiegłym roku na ręce władz Gdańska złożył propozycję wykupu terenów na Westerplatte za 2 mln zł. Została ona jednak odrzucona.
Karol Nawrocki zapewnił podczas posiedzenia, że nie ma planów zburzenia pomnika na Westerplatte. Zapytała go o to pomorska posłanka PO Agnieszka Pomaska. Zwracała ona też uwagę, że podczas trwającej dyskusji o Westerplatte pojawiają się fałszywe argumenty, że miasto nie dba o ten teren.
- Prezentowane zdjęcia zaniedbanych terenów pokazują miejsca należące do Skarbu Państwa, a nie zarządzane przez miasto - argumentowała.
Spotkanie prezydent Gdańska z wiceministrem kultury
Prezydent Gdańska zapowiedziała, że w przyszły wtorek spotka się z wiceministrem kultury Jarosławem Sellinem, wskazanym przez premiera Mateusza Morawieckiego jako reprezentant rządu ds. przyszłości Westerplatte.
- Jestem gotowa do rozmów, pod warunkiem, że wezmą w nich udział także muzealnicy, kombatanci, westerplatczycy oraz architekci - zapowiedziała.
Przygotowania do obchodów na Westerplatte
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku Muzeum Gdańska przygotowało trzy koncepcje zagospodarowania terenu Westerplatte.
Westerplatte: wizje zagospodarowania terenu
Także w ubiegłym roku prezydent Gdańska wystosował zaproszenia do najwyższych władz państwa do udziału w obchodach 80. rocznicy wybuchu wojny na Westerplatte 1 września 2019 r.
- Trzeba pamiętać, że to prezydent Gdańska Paweł Adamowicz przywrócił w 1998 r. tradycję obchodów wybuchu II wojny światowej na Westerplatte 1 września o godz. 4:45. To były wspólne obchody z harcerzami, otwarte dla wszystkich - przypomniała Aleksandra Dulkiewicz.
Spektakl multimedialny na Westerplatte. Materiał archiwalny
Miejsca
Opinie (668) ponad 50 zablokowanych
-
2019-06-19 09:13
Opinia wyróżniona
Polak Polakowi wilkiem. (42)
Przykre, jak bardzo nie umiemy ze sobą rozmawiać. Samorząd z rządem, Muzeum Gdańska z Muzeum II WŚ. Wszyscy to państwo Zagryziakowie. Żal.
- 175 14
-
2019-06-20 00:05
(1)
a od kiedy sie to zaczelo... a raczej bardzo poglebilo, ten brak porozumienia. Odkad przyszla lepsza zmiana.
- 1 1
-
2019-06-20 05:49
Nie no zalozenie kodu po kilku godzinach po. przegranych wyborach gdzie pisiory jeszcze nic nie zrobily co mialo na celu jak nie zaczecie dzielenia spoleczenstwa?
- 2 0
-
2019-06-19 13:27
Widzisz
Kain sprzątnął brata i szuka wszelkich sposobów, aby naród skłócać dalej i mieć tematy zastępcze w agresji do Gdańska i pozostałych opornych województw - a tego tchórza, nikt nie podciągnął do wymiaru sprawiedliwości.
- 4 5
-
2019-06-19 11:07
to ogólniki (11)
Powiedzmy szczerze to P.Dulkiewicz nie umie.Proszę posłuchać tego co mówi.Nie trzeba dalej nic dowodzić.Jej brak wykształcenia i respektowania zasad demokracji jest oczywisty. Jej język podobny jest notablom komunistycznym z lat pięćdziesiątych.Ciekawe dlaczego ludzie ją wybrali.To zadanie dla socjologów.
- 18 11
-
2019-06-20 00:13
nastepne zadanie dla socjologow (2)
Dlaczego ludzie wybrali PiS? 1. Przyszlosci zero, utoniemy w dlugach, mlode pokolenie na pewno nie bedzie miec emerytur. 2. Premier pinokio, prezydent Maliniak... zero klasy, obycia politycznego i na dodatek ani be ani me w zadnym obcym jezyku. 3. No i jeszcze koci prezes. Chyba doktorat z socjologii napisze.
- 2 2
-
2019-06-20 05:41
(1)
To mowie sprawdzam: 1. No tak mlodzi kochaja platforme i ona napewno dawala mlodym dobry start na umowach smieciowych za 5-7zl na h i w ten sposob pewnie gwarantowala godne i pewne emerytury. 2. Pamietasz wypowiedzi rudego na temat podnoszenia I wprowadzanie niech podatkow? Wiec z morawieckim moga sobie reke podac o "bulu" wynoszacym wszystko z
To mowie sprawdzam: 1. No tak mlodzi kochaja platforme i ona napewno dawala mlodym dobry start na umowach smieciowych za 5-7zl na h i w ten sposob pewnie gwarantowala godne i pewne emerytury. 2. Pamietasz wypowiedzi rudego na temat podnoszenia I wprowadzanie niech podatkow? Wiec z morawieckim moga sobie reke podac o "bulu" wynoszacym wszystko z palacu prezydenckiego nie wspomnie. No tak komor skaczacy po krzeslach w Japonii I krzyczacy chodz szogunie to bardzo wysoko postawiona poprzeczka. A co do jezykow obcych to powiedz kto potrzebowal tlumaczy do rozmowy po angielsku Dudus? Czy moze Bul? Moze jeszcze powiesz ze rudy albo dinozaurowa lepiej mowia po angielsku od morawieckiego? Co jak co ale obecny premier I prezydent sa to pierwsi przedstawiciele Polskiej wladzy ktorzy nie potrzebuja tlumaczy aby prowadzic rozmowy w j.ang. 3. Bardziej ufam komus kto posiada jakies zwierze niz typowi co robi kampanie i roznosi paczki na walach powodziowych I aby ubiegac sie o doktorat w pierwszej kolejnosci bys musial miec mature a jej nie posiadasz co najwyzej masz zawke skonczona ale w to tez watpie
- 2 1
-
2019-06-20 11:05
Ludzie mają dość zaciskania pasa aby liberalni z opozycji mogli kosić kasę ich kosztem. Hasło ze kiedyś będzie lepiej jest już nie ważne. Kiedy miliony zaciskały pasa i odmawiały sobie wszystkiego kilku cwaniaków kradło, brało, i niszczyło Polska gospodarkę. Teraz siedzą na górze pieniędzy i mówią ze PiS jest zły bo odciął ich od koryta, pozbawił możliwości brania profitów z czasów kiedy sami rządzili i robili co chcieli.
- 1 1
-
2019-06-19 13:24
Pisowiec mówi nam o braku wykształcenia. Wasi ministrowie i elita to kwiat inteligencji i taktu. (1)
- 6 8
-
2019-06-19 13:56
najwazniejsze dla nich zeby nalezec do opus dei
- 3 1
-
2019-06-19 12:16
Wybrali ją, bo była jedynym realnym kandydatem (3)
Pozostała dwójka to bardzo ciekawe przypadki. Jednak mając wybierać między nią, a tamtymi wybieram zdecydowania ją.
- 5 6
-
2019-06-19 16:02
To jak wybór Wałęsy na Prezydenta (2)
Konkurował z Peruwiańczykiem i ...wygrał taki był mocny
- 1 1
-
2019-06-20 11:46
To raczej suweren wybrał Peruwiańczyka bo Mazowiecki był za mało Polski.
Teraz suweren się rozpanoszył i może juz niedługo znikniemy na dłużej niż 123 lata. Wszyscy stają z kolan :-) i mogą przejść ze strony ZOMO na właściwą.
- 1 0
-
2019-06-19 19:15
a kaczory probowaly nim sterowac bedac w jego kancelarii
- 3 2
-
2019-06-19 11:57
raczej dla psychiatrów - do których koniecznie się zgłoś
wybrali bo Gdańsk jest demokratyczny a nie totalitarny.
- 5 11
-
2019-06-19 12:00
widac ze nie rozumiesz co piszesz, wynika to pewnie z braku wyksztalcenia
- 5 2
-
2019-06-19 11:03
W tym konflikcie jest jeden winny, a nie dwóch. To PiS chce znowu coś narzucać i nie akceptuje żadnej dyskusji.
W Gdańsku ludzie nie chcą dyktatu.
- 12 10
-
2019-06-19 09:32
Gdyby pewne środowiska zakceptowaly wynik demokartycznych wyborów (20)
a nie robili szopki na ulicach i w Brukseli to nie byłoby takich podziałów. To tylko ich wina.
- 26 16
-
2019-06-20 00:12
A Kaczor mowil wielokrotnie ze poprzednie wybory byly sfalszowane i dlatego przegrali a teraz jak wygrali to juz tak nie kwacze. Ciekawe.
- 2 2
-
2019-06-19 13:06
Pewne środowiska, są tacy co przeszkadzają, oni są za opcją niemiecką. Kto to jest pewne, oni, tacy? (1)
- 5 3
-
2019-06-19 14:16
wolę już demokratyczną federalistyczną opcję niemiecką
niż PL-NAZI Nacjonalistyczną narodOWO Buraczaną - pod wodzą Kartofla+
- 4 6
-
2019-06-19 11:48
to nie demokracja tylko ochlokracja kupili ciemne masy...
- 7 6
-
2019-06-19 09:47
(12)
Wygranie wyborów do Sejmu nie jest jednoznaczne z przyzwoleniem na absolutnie wszystko. Litera i duch prawa ma też obowiązywać władzę.
- 24 11
-
2019-06-19 10:28
(3)
pisy to mentalnosc kargulowa, demokracja dla nich to tylko sposob zdobywania wladzy, potem juz tylko rzady totalne, to wszystko co ma strzec demokracji staje przeszkoda dla rezimu wiec jest niszczone
- 8 18
-
2019-06-19 14:08
Hitler też pierwsze co zrobił to podpalił przeszkadzający mu do pełni władzy Raichstag
by zaraz potem pozamykać w Koncentracionlager ludzi z opozycji - tak by szybko i bez społecznych protestów zmienić prawodawstwo i konstytucję.
- 5 3
-
2019-06-19 10:39
Pisy pisiory pisiorki ... (1)
No d**ill...
- 4 11
-
2019-06-19 11:16
i jeszcze najfajniejsze: pisuar
- 4 7
-
2019-06-19 10:17
(7)
Gdańsk nie stanowi osobnego bytu państwowego, więc powinien być po stronie Polski. Ale nie, wolą pier...ć o wolnym mieście, d...kracji i innych pierdach, aby tylko dowalić władzy centralnej. Wszelkie działania są sprzeczne z interesem Polski.
- 24 18
-
2019-06-20 00:36
Wolne miasto Gdansk
A o czym pier...i twoj ukochany PIS ktory ciagle tworzy jakies stwory byle przejac wladze nad terenami na ktorych bedzie mogl szerzyc swoja propagande {nie liczac sie z nikim i niczym} i pisac historie od nowa. To dzialania PIS sa zaklamaniem i sprzeczne z interesem Polski. PIS zawsze w Trojmiescie i Pomorskim ponosil sromotna kleske i tak juz zostanie. Jakies Seliny, Kurskie czy Sniadki nie znacza tu nic.
- 3 2
-
2019-06-20 00:08
hmm... tak samo jak wszystkie inne duze miasta, ktore sa przeciwko PIS. Blok wschodni, wyksztalcenie podstawowe i slepy nacjonalizm rzadzi. Jak ludzie buntowali sie przeciwko komunie to tez byli przeciwko Polsce???
- 3 2
-
2019-06-19 11:38
Jak widać, po raz kolejny, PiS musi obejść istniejące prawo (4)
bo aby zawłaszczyć teren Westerplatte chcą wprowadzić specjalną ustawę.
I to nie ma nic wspólnego z demokracją. To ochlokracja.- 16 13
-
2019-06-19 18:03
Westerplatte to też Polska i**oto, a Gdańsk nie jest suwerennym miastem jak w 1918
- 3 2
-
2019-06-19 13:22
Tylei miejsc pamięci w totalnej ruinie. Dlaczego akurat Westerplatte? (2)
Hel i jego historia obrony was nie obchodzi. Piaśnicy nie chcecie poprawiać. Szpęgawsk też dla was nie istnieje. Oksywie i obrona Gdyni całkiem pominięta. Dlaczego uparliście się na miejsce które z tych wszystkich jest w najlepszym stanie? Które idzie ku rewitalizacji i ma już plany jego poprawy? Bo chcecie wstawić tam swoich ludzi i móc tupać
Hel i jego historia obrony was nie obchodzi. Piaśnicy nie chcecie poprawiać. Szpęgawsk też dla was nie istnieje. Oksywie i obrona Gdyni całkiem pominięta. Dlaczego uparliście się na miejsce które z tych wszystkich jest w najlepszym stanie? Które idzie ku rewitalizacji i ma już plany jego poprawy? Bo chcecie wstawić tam swoich ludzi i móc tupać nogą tak jak w przypadku muzeum II wojny. I przerywać koncerty wywalać ludzi za drzwi kiedy macie taki kaprys. Bo chcecie tak jak w przypadku Głudzia mieć swojego w tym miejscu. Tak jak wszędzie. Nie ważne że pije że nie ma szacunku wśród ludzi. Ważne że swój. Mdli mnie jak patrze na to towarzystwo kościelno folwarczno odpustowo buraczane z piwem w ręku i orłem na piersi. To wasz patriotyzm. Byle głośniej i byle bardziej chamsko. Na Westerplatte mam nadzieje się przejedziecie bo wasze trolle które pod każdym napisanym chamskim komentarzem pieją w zachwycie będą musiały stanąć twarzą w twarz z Gdańszczanami którzy nie pozwolą zawłaszczyć tego terenu. I tak jak w przypadku wydarzeń z początku roku pokażą jaką są jednością i spuszczą wam taki wpitziel że wasz kurdupel ze świtą znów zamknie się na miesiąc wraz z ochroną w szpitalu MSW
- 8 8
-
2019-06-20 08:28
Bzdury.
Napastliwe, obraźliwe bzdury.
Poza tym, w języku polskim piszemy: "gdańszczanie", ponieważ to mieszkańcy miasta a nie innego państwa. Ciągłe, sentymentalne nawiązywanie do WMG, wprost lub nawet tylko w domyśle, powinno być w oczywisty sposób haniebne dla każdego Polaka z Gdańska.- 1 0
-
2019-06-19 14:01
bo TAM jest sporo miejsc do obsadzenia za sutą KAsĘ.
a gdzie indziej czekała by ciężka katorżnicza praca od podstaw ... i tworzenie muzeum od zera :))))
- 9 2
-
2019-06-19 09:42
Kiedyś mówiło się o takich ,,przeciwnicy władzy ,, (2)
- 8 4
-
2019-06-19 14:19
kiedyś mówiło się na takich - Opozycja Demokratyczna vel Solidarność
- 4 3
-
2019-06-19 13:49
teraz pisiory kontynuuja ta niechlubna tradycje
- 6 6
-
2019-06-19 09:25
Nie Polak Polakowi , bo tak ruskie chcą żeby mówić (4)
Tylko opcja niemiecka sterowana przez Moskwę
- 12 12
-
2019-06-20 11:24
aleś poszedł, na trzeźwo???
W MSZ robota dla Ciebie jak nic. Musisz zacząć tylko na placówce w San Escobar. Skąd te trolle czerpią pomysły?
- 0 0
-
2019-06-19 12:49
Kiedy Krówka przestanie obrazac?
- 5 5
-
2019-06-19 11:37
co za brednie (1)
- 8 4
-
2019-06-20 10:55
dlaczego opcja reaktywacji Wolnego Miasta Gdańsk czyli PO i władze miasta chce zamieść pod dywan teren na którym polscy żołnierze stawiali opór niemieckim najeźdźcą? To ci żołnierze do 1 września 1939 byli szykanowani, opluwani i wyzywani przez obywateli Wolnego Miasta Gdańsk. Czy komuś zależy aby pamieć o polskich bohaterach walczących z miedzy innymi z obywatelami tego miasta przepadła?
- 1 0
-
2019-06-19 10:56
Opinia wyróżniona
Szczera (35)
Moja opinia jest taka ze Westerplatte pozostawia wiele do zyczenia. Teren jest piekny ale niestety niezagospodarowany i malo atrakcyjny turystycznie. Powinno sie tam posprzatac i pozmieniac pewne rzeczy... tyle ze nie podoba mi sie jako gdanszczance to ze rzad zamierza przejac na sile cos co nalezy do miasta. Obawiam sie ze oni zrobia z tego
Moja opinia jest taka ze Westerplatte pozostawia wiele do zyczenia. Teren jest piekny ale niestety niezagospodarowany i malo atrakcyjny turystycznie. Powinno sie tam posprzatac i pozmieniac pewne rzeczy... tyle ze nie podoba mi sie jako gdanszczance to ze rzad zamierza przejac na sile cos co nalezy do miasta. Obawiam sie ze oni zrobia z tego miejsca jakies zaklamanie jak np tak dla zartu troche " ze wodz Jaroslaw bronil Westerplatte" poza tym oni beda wtedy tam rzadzic i robic co chca, beda obchody pisowskie itp. Nie jestem fanka p Dulkiewicz bo srednio sobie radzi ze wszystkim ale po prostu nie podoba mi sie to co robi rzad ze pisze ustawy na kolanie i robi cos za plecami mieszkancow Gdanska zeby zawladnac Westerplatte... jakby nie moznabylo sie dogadac i wspolnie cos ustalic, tragedia
- 105 140
-
2019-06-19 17:32
zaniedbany jest teren należący do Skarbu Państwa
odbudowa obiektów wojskowych z klocków lego potrzebna nie jest
- 4 2
-
2019-06-19 15:06
Mr.x (1)
Tereny historyczne należą do nas wszystkich a nie tylko do Gdańska i nie można o nich zapominać, zaniedbywać jak to obecnie robi Gdańsk !!!
- 7 10
-
2019-06-19 16:44
byles w gdansku chociaz raz? wy na tym podkarpaciu madrzycie sie nie znajac sprawy
- 6 3
-
2019-06-19 13:46
ważne
że parkingi płatne i na wejściu ta obleśna buda z frytami i hamburgerami.
WSTYD- 6 3
-
2019-06-19 13:13
I to jest
wyróżniona opinia na portalu trojmiasto.pl?
Kto ją wyróżnia? Jeżeli moderatorzy to gratulacje wam poziomu jaki prezentujecie i dopuszczanie na forach.- 2 5
-
2019-06-19 13:10
Westerplatte to miejsce pamięci Polski, nie samego Gdańska. (3)
Też jestem z Gdańska i stad dobrze wiem jak od lat wygląda Westerplatte. Magistrat interesuje się nim teraz wyłącznie na złość PiS owi. Gdzie był urząd miasta przez ostatnie lata? Czy konsultował z rodzinami obrońców wygląd tego terenu? Czy rodzinom podoba się że w ruinach śmierdzi moczem, a w krzakach zalegają puszki po piwie? To jest miejsce -
Też jestem z Gdańska i stad dobrze wiem jak od lat wygląda Westerplatte. Magistrat interesuje się nim teraz wyłącznie na złość PiS owi. Gdzie był urząd miasta przez ostatnie lata? Czy konsultował z rodzinami obrońców wygląd tego terenu? Czy rodzinom podoba się że w ruinach śmierdzi moczem, a w krzakach zalegają puszki po piwie? To jest miejsce - pomnik. Ale nie Gdańszczan tylko wszystkich Polaków. Gdańsk jako opiekun tego miejsca przez wiele lat - zawiódł. Jeśli więc w wyniku odebrania go samorządowi miejsce to zostanie wreszcie należycie zagospodarowane to nie ważnie czy zrobi to PiS, PO czy ufoludki.
- 13 8
-
2019-06-20 08:26
A kiedy byles na Westerplatte ???? ze takie bzdury piszesz. Bylam tam w zeszłym tygodniu i Twoje spostrzeżenia co do smrodu i brudu nijak się maja z rzeczywistoscia
- 3 1
-
2019-06-19 14:03
kulas cala potege pantwa rzucil zeby zawlaszczyc miejsce wyjatkowe dla nas polakow
- 4 7
-
2019-06-19 13:12
zapomniałeś dodać : Przez ostatnie 8 lat Polki i Polacy...
- 9 3
-
2019-06-19 12:47
wbij sobie do łba. (5)
Westerplatte nie należy do Gdańska, należy do Polski i Polaków. Przypomnę ci tylko, że Gdańsk to także Polska, choćby nie wiem jak bardzo władze miasta się od niej odcinały. I jeszcze ad personam, a co, też mogę. Jesteś typowym przykładem medialnego ignoranckiego tumana bez własnego zdania, powtarzając jedynie antypolski bełkot "gwiazd" tego folwarku.
- 17 14
-
2019-06-19 21:53
Masz absolutnie rację
- 0 3
-
2019-06-19 13:04
Tyle jadu i tyle wyzwisk w tak krótkiej wypowiedzi. Jeszcze POwinieneś wszędzie odpowiednie literki powiększyć
Jesteś typowym przedstawicielem obecnej "elyty" i tak też się zachowujesz.
- 8 7
-
2019-06-19 12:58
(2)
wbij sobie do łba.
Westerplatte nie należy do pisuaru- 14 10
-
2019-06-19 13:35
Ten rząd został wybrany przez nas, przez Polaków
I to rząd jeden z lepszych jaki się nam trafił- trafił! Bo jak widzę jakich wyborów dokonują gdańszczanie- ta pani nie dość że nie wygląda to jeszcze zachować i mówić nie umie...
Także mamy szczęście że mamy taki rząd!- 13 14
-
2019-06-19 13:06
PiS to Polska.
bawi mnie to wasze rozwolnienie, pacany,
- 12 11
-
2019-06-19 12:13
niedawno dali popis jak zawlaszczyc teren wokol trzech krzyzy, najwyzszy urzednik panstwowy w naszym wojewodztwie nie zawachal ani minuty by wydac niezgodna z prawem zgode
- 8 8
-
2019-06-19 12:09
(2)
To nie ma być atrakcja dla turystów, tylko miejsce zadumy i refleksji! Tak jak to jest teraz.
- 12 8
-
2019-06-19 15:52
To nie jest Disneyland.
- 9 1
-
2019-06-19 12:56
grunwald tez nie jest atrakcyjny turystycznie
- 11 2
-
2019-06-19 12:04
Tu nie ma nic do dogadywania (3)
POlitykierzy z Gdanska nie mają w tej sprawie NIC do gadania! Widać że zależy im na robieniu zadymy , a nie na pracy do której zostali powołani. Domyślam się, ze intencją jest finalne udowodnienie, że to Polacy wymordowali 6 mln Polaków , POzjadali żydów , a biedni niemcy sa ofiara plemienia kosmitów o nazwie faszysci , którzy POspołu z bolszewią
POlitykierzy z Gdanska nie mają w tej sprawie NIC do gadania! Widać że zależy im na robieniu zadymy , a nie na pracy do której zostali powołani. Domyślam się, ze intencją jest finalne udowodnienie, że to Polacy wymordowali 6 mln Polaków , POzjadali żydów , a biedni niemcy sa ofiara plemienia kosmitów o nazwie faszysci , którzy POspołu z bolszewią wymordowali setki milionów istnień.
Antypolska platforma okupacyjna POwinna być zdelegalizowna , tak jak wszelkie bolszewickie i faszystowskie działające na szkode Polski.- 28 23
-
2019-06-20 00:18
(1)
A panie i panowie z PiS-u oglosza, ze pinokio zabil hitlera i wyzwolil Europe i caly swiat.
- 5 4
-
2019-06-20 10:25
Pinokio nie zabił hitlera
tylko włazi w d........ Makreli . Odbiera od niej ordery za demontaz Polskiego przemysłu . A ona ogłasza, że alianci wyzwolili niemcy od niemców, gdzie adolf mial prawie 100% poparcia .
- 2 1
-
2019-06-19 12:12
6 milionów Polaków? Sorry, obywateli Polski. Doucz się historii sam
zamiast słuchać brownowców
- 8 12
-
2019-06-19 11:59
dokładnie (11)
już to kiedyś pisałem - że zrobią pomnik morawieckiego pinokia i kacz yńskiego, że bronili tej składnicy w 1939 roku - 45% społeczeństwa i tak w to uwierzy.
- 19 25
-
2019-06-20 10:51
wolny Gdańsk
... przecie to najprawdziwsza prawda ! trza usunac ten istniejacy pomnik i postawić nowy zgodnie z prawdziwa historią , wzory mozna pobrac z pomników Kima w Korei.....
- 2 2
-
2019-06-19 13:30
To złe słowo Polaka wywołało...
To jest wasza prawdziwa historia, ciekawe czy ktoś uwierzył?
- 6 0
-
2019-06-19 12:01
(8)
Naprawdę wierzycie w to co piszecie? Rozumiem ból d*py, rozumiem nienawiść do PiS, ale po co takie bzdury wypisywac?
- 25 17
-
2019-06-20 11:00
Naprawdę
to nie są bzdury 1:27 to wygrana, poza tym nikt chyba Ci nie wmówi że białe jest białe a czarne jest czarne. Jak to zakumasz to może wzrośnie Twój iloraz inteligencji i pozwoli Ci na krytycyzm podstawowy nie wysublimowany ;-).
- 2 2
-
2019-06-20 00:16
(1)
caly czas Westerplatte ich nie obchodzilo, a teraz nagle ustawa??? To tak jak: zapraszam Cie na obiad, ale zjesz co ja Ci kaze. Nie dziekuje.
- 3 3
-
2019-08-06 21:56
Jak ktoś Cię zaprasza na obiad to Ty ustalasz menu??... Chyba nie...
- 0 0
-
2019-06-19 20:04
(3)
Po co czytasz? Jak nie możesz zrozumieć, że tu Jarka nikt nie kocha: nic na to nie poradzę.
- 7 4
-
2019-06-19 21:45
(2)
Rozumiem. Można to nawet nienawidzić, jak komuś z tym dobrze. Tylko po pieprzyć od rzeczy?
- 3 4
-
2019-06-20 05:07
W końcu jest jakaś koncepcja w sprawie Westerplatte (1)
Przede wszystkim zapytajmy kiedy miejsce jest własnością komunalną a kiedy państwową. Dzieje sie tak że oddolnie ludzie coś tworzą a potem zbiory sa przekazywane gminie. Powstaje miejskie muzeum. Tak wyglada to normalnie. W przypadku Westerplatte było kompletnie inaczej. Miejsce było własnościa państwa za komuny. To wtedy w ramach pamięci powstała
Przede wszystkim zapytajmy kiedy miejsce jest własnością komunalną a kiedy państwową. Dzieje sie tak że oddolnie ludzie coś tworzą a potem zbiory sa przekazywane gminie. Powstaje miejskie muzeum. Tak wyglada to normalnie. W przypadku Westerplatte było kompletnie inaczej. Miejsce było własnościa państwa za komuny. To wtedy w ramach pamięci powstała koncepcja opracowania miejsca i stworzono pomnik. To kosztowało sporo kasy. Z uwagi na komunizm panujacy w naszym kraju nie było jednak mowy o muzeum a jedynie o pomniku i jakimś zagospodarowaniu miejsca. Zreszta podobnie robiono z wieloma innymi miejscami w Polsce. Po zmianie ustroju miasto Gdańsk przejęło wiec to co było państwe. Samo nic nie wniosło do miejsca przez cały czas. Upamiętnianie co roku kiedy powstało? Otóż bardzo dawno kiedy jeszcze chodziło o podkreślanie że o czymś sie pamięta. I to było potem kontynuowane. I to wszystko. Ludzie... tam przybywa masa ludzi a w takim wypadku konieczne jest powstanie normalnego większego kibla a kto to ma wybudowac i za co skoro na plażach do tej pory kibli brak? Rozumiem że sikać i sr*ć miasto ludziom nie nakazuje ale człowiek w potrzebie pewne rzeczy robic musi. W celu opanowania sytuacji postawiono jednak tojtoje. I to pokazuje nasze podejscie do tego miejsca. Potrzebne sa spore inwestycje w to miejsce ponieważ stan zastany to pokłosie wielu przypadkowych decyzji. Zadaniem miasta jest poprawianie życia mieszkańców a nie tworzenie muzeum. Budynek i jego zagospodarowanie sa to bowiem duze koszty. A propo Kaczyńskiego którego przeciwnicy wplatają wszędzie to chyba trzeba upaść na głowę aby to twierdzić. W zasadzie to miejsce pamieci powinno w głownej mierze podlegać pod MON. Powinno sie stać czyms podobnym dla Polski jak Masada dla Izraela. Tam powinna byc składana przysiega wojskowa bo to jest miejsce symbol.
- 3 2
-
2019-06-20 05:43
Jak tam ma mieć miejsce Kaczyński? Popatrzmy na największe miasto jakim jest Warszawa. Tam powstało za Lecha Kaczyńskiego Muzeum Powstania warszawskiego. Wcześniej kupa lat upływała a muzeum nie było. Muzeum jest bardzo nowoczesne i własnie z niego jest brany przykład dla innych nowo tworzonych placówek muzealnych. Gdzie tam jest Kaczyński? Owszem
Jak tam ma mieć miejsce Kaczyński? Popatrzmy na największe miasto jakim jest Warszawa. Tam powstało za Lecha Kaczyńskiego Muzeum Powstania warszawskiego. Wcześniej kupa lat upływała a muzeum nie było. Muzeum jest bardzo nowoczesne i własnie z niego jest brany przykład dla innych nowo tworzonych placówek muzealnych. Gdzie tam jest Kaczyński? Owszem ma tablicę ale cos takiego mają wszelkie muzea albo odrestaurowane obiekty w Polsce. Tak samo jakby Adamowicz lub Dulkiewicz wybudowali muzeum to też mieliby tablicę. Problem jednak jest daleko większy bo w Warszawie jednak chciano od dawna zbudować muzeum a w Gdańsku o tym była cisza i nic nie planowano nigdy. Gdzie sa projekty czy jakaś koncepcja miasta? Dulkiewicz mówi o zapraszaniu muzealników ale to muzealnicy maja koncepcje opracowywać czy ona juz jest? W Warszawie zanim Kaczyński zbudował muzeum już koncepcje i to nie jedna były. W Gdańsku zaś jest i była pustka. A propo koncepcji to mozliwosci sa ograniczone jeśli idzie o walki w czasie II wojny. Na zachodzie jest sporo podobnych muzeów i nic nowego nie wymyslimy. Jesli juz to jedynie jest problem wkomponowania w terenie obiektów muzealnych ale obecnie dla dobrych architektów to nie jest problem.
- 2 4
-
2019-06-19 12:41
A jak był z muzeum II wojny i ECS?
- 12 7
Wszystkie opinie
-
2019-06-19 09:11
PIS i tak zrobi co będzie chciał... (12)
Debaty są bezcelowe...Gdańsk jest solą w oku PISu i każdy to wie od dawna.
- 268 167
-
2019-06-19 09:42
Trzeba przywrócic chwałę temu miejscu, o czym władze Gdańska, zapomniały (z premedytacją). (7)
- 40 36
-
2019-06-19 10:34
(6)
odczytywaniem apeli smolenskich?
- 29 19
-
2019-06-19 10:38
(5)
Nie, modlenie się do św pawła.
- 11 11
-
2019-06-19 11:00
(4)
brunatni jak zwykle kpia sobie z modlitwy
- 9 5
-
2019-06-19 11:55
Brunatni mieli na ryngrafach napis (3)
Gott mit uns. A Kościół radośnie z nazistowskimi i faszystowskimi reżimami współpracował na całym świecie.
- 20 8
-
2019-06-19 12:43
W rosyjskim TVNie tak mówią ? (1)
- 10 18
-
2019-06-19 16:57
Rosyjskie to jest tylko Radio ma w ryja
- 12 3
-
2019-06-20 08:37
Przejdź się do MIIWS, może dowiesz się czegoś i następnym razem nie będziesz głupot pisał.
- 1 0
-
2019-06-19 09:49
w obecnych warunkach politycznych gdzie pis sprawuje wladze totalna i w sejmie moze przeglosowac co chce spec ustawa to jak kij bejsbolowy w rekach karkow, dowod demokratycznej niemocy rezimu
- 30 13
-
2019-06-19 10:20
Przecież to proste:
Masto chce być gospodarzem tego terenu ale nie stać go na zbudowanie muzeum
Państwo chce tam tylko godnego pamięci muzeum,
zatem, niech Państwo da Miastu pieniądze na to muzeum i po sprawie ...- 16 29
-
2019-06-19 10:48
To jest spór czysto polityczny, rząd ma tereny na Biskupiej Górce - jest tam syf kiła i mogiła. Wplatte też zapuszczą, będą sobie przypominać tylko 1 IX.
- 22 11
-
2019-06-20 06:45
Za 2 miliony to ja z chęcią kupię ta ziemię I potem sprzedam deweloperom z 7363673636 przebiciem
- 2 0
-
2019-06-19 09:11
Spoko, będzie jak z Muzeum II WŚ (44)
POgonimy Niemców i ich klakierów
- 231 156
-
2019-06-19 09:22
wy, Ruscy, macie w tym doświadczenie (7)
tj. w nazywaniu lokalsów niemieckimi pomiotami - ale spod ruskiego buta też potrafimy wyjść
- 43 24
-
2019-06-19 09:30
Rosyjski TVN w kółko o tym trąbi (6)
- 14 36
-
2019-06-19 09:44
Pomnik spalonych żywcem miotaczami ognia przez Niemców trzeba postawić
- 4 14
-
2019-06-19 10:05
(3)
brunatni znow chca opanowac gdanski, drugi forster nam niepotrzebny
- 9 14
-
2019-06-19 10:38
czyli ONR z siedzibą w MIIWŚ
- 18 4
-
2019-06-19 11:11
namiestnik selin
- 15 2
-
2019-06-20 00:42
Zaden Selin nie bedzie tu Forsterem
- 4 1
-
2019-06-20 10:41
rosyjską to masz chorobę, ale czego można się nabawić innego od żarcia kartofli i cebuli
- 0 0
-
2019-06-19 09:24
A co PO zrobiło dla Polski ? (18)
Wszystko co polskie to im przeszkadza
- 39 49
-
2019-06-19 09:57
(14)
czemu pisuarom tak przeszkadza wszystko co polskie, czemu niszcza nasz kraj, nie chcemy promowania lapownictwa czy spekulowania gruntami
- 26 29
-
2019-06-19 10:32
Chcemy chcemy
- 1 2
-
2019-06-19 10:33
PiS broni Polski (11)
PO ja sprzedało
- 25 33
-
2019-06-19 10:56
(3)
komu po sprzedalo? od kogo pisuar chce polske odkupic? czy lapowkarz chce odkupic przy pomocy lapowek?
- 19 13
-
2019-06-19 12:37
Stocznię od Ukraińców którą sami sprzedali, ale odkupią w promocyjnej cenie płacąc kilka razy więcej.
- 20 3
-
2019-06-19 12:47
Od Niemców i Francuzów (1)
- 5 1
-
2019-06-19 13:04
kaczynski mogl kupic jak stac go na wieze za poltora milirda,,,
- 9 5
-
2019-06-19 11:39
taa, PO sprzedało Stocznię Gdańską Ukraińcom (1)
i zrobiło Jaworskiego prezesem
- 18 4
-
2019-06-19 18:35
Sprzedali stocznie szczecińską
- 1 4
-
2019-06-19 12:36
(2)
Otwórz oczy ślepcy i przestań oglądać tv kursk. Większość afer zaczęła się za poprzednich rządów PiS tylko teraz to tuszują , a naszkraj rozkradają. Pociotki i leniwa hołota się obłowią a twoje wnuki będą to spłacać jak my czasy Gierka
- 19 10
-
2019-06-19 12:48
Kto to jest Gierek? (1)
- 2 6
-
2019-06-20 09:04
dobroczyńca przedmówcy mitomana
- 0 0
-
2019-06-19 19:26
Broni swojej d*py i kieszeni
- 2 0
-
2019-06-19 23:58
"dobra zmiana" ha ha ha
Zeby ja doic ile sie tylko da.
- 5 0
-
2019-06-19 18:34
Spekulacja cen mieszkań na zawołanie deweloperów
- 1 2
-
2019-06-19 19:24
(1)
Polskie czy watykanskie, zreszta polowa pisu kreci lody z Putinem
- 7 4
-
2019-06-20 04:59
Jak rudy na molo?
- 0 3
-
2019-06-20 10:45
a co ty zrobiłeś dla swojej inteligencji?
- 2 0
-
2019-06-19 09:32
Wk....e ludzi tak dalej a PiS na jesieni będzie miał 70% (12)
Dziękujemy Pani Dulkiewicz za zatopienie PO
- 38 26
-
2019-06-19 11:35
Jeśli naród jest tak nierozsądny to trudno (4)
Widać tylko, że czy to Bierut, czy to Gomułka czy Gierek nie byli zainstalowani na bagnetach armii czerwonej, a na kołtunach prawdziwych Polaków.
Przestaje też dziwić, że najwybitniejsi Polacy od ponad 200 lat osiągali swoje sukcesy za granicą.- 17 13
-
2019-06-19 12:49
Rozsądek wg Niemców? (3)
Nie ...dziękuję
- 8 8
-
2019-06-19 14:14
ale wieswagenem jezdzisz
- 5 7
-
2019-06-19 19:29
Ty ruski matole ,zebym ciebie w Gdansku nie widzial
- 2 3
-
2019-06-20 00:02
Rozsadek wg Ruskich?
A won z nimi.
- 0 1
-
2019-06-19 12:39
Alkoholu we krwi albo na twoim Podkarpaciu bo na pewno nie tu
- 11 8
-
2019-06-19 16:10
Pis oszukal ludzi .Mial w ostatnich wyborach 15 a nie 45%.Trzeci byl Kukiz przed partia przystojnego Roberta. (1)
Te wyniki sa nagroda za zdjecie 447...
- 7 5
-
2019-06-19 19:29
Ruszmy na sejm
- 2 1
-
2019-06-19 19:27
Wal sie ciemniaku pisowski
- 5 3
-
2019-06-20 00:06
Dobre sobie (1)
Marzyc kazdy moze. PIS i 70%. Dobre sobie.
- 3 0
-
2019-06-20 05:02
Z taka opozycja jest to bardzo mozliwe a zwlaszcza niech jeszcze kilka razy wypowie sie mierzkowski czy jak on tam sie nazywa ten pajac z zjedzonej przez po nowosmiesznej
- 0 0
-
2019-06-20 10:54
a niech ma i 80% przynajmniej szybciej to wszystko pier...
Zatopienie PO??? :-))). PO to potrzebuje butli z tlenem (choć wolałbym żeby im nikt jej nie podał) i czy będzie jeszcze pływało na powierzchni czy pod wodą to jeden ... Czy ktoś normalny rozważa między złodziejami a ruskimi przygłupami?
Jedni kradli drudzy rozsprzedają. Jak Wam powiedzieli że Polska jest w ruinie to przynajmniej nie kłamali :-). Zobaczycie za 3 do 5 lat jak pisowskie perełki upadną- 0 1
-
2019-06-19 11:02
Co za pogarda.
- 1 1
-
2019-06-19 17:01
Kto nie zgadza się na dyktat i konfiskatę działek, jest Niemcem. Dno dna.
- 6 3
-
2019-06-20 00:47
Jestem spoko
Mozesz sobie pomarzyc. Na Pomorzu ani w Trojmiescie PIS i jego przudu..y jak ty kompletnie nic nie znacza.
- 7 1
-
2019-06-20 06:34
Walczylismy z Niemcami na Westerplatte, czaas walczyc z pisem
- 6 0
-
2019-06-19 09:12
Rozbiory. (6)
- 57 41
-
2019-06-19 10:23
WYSYP pisuarowskich TROLI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (5)
- 11 21
-
2019-06-19 12:03
proszę się wyleczyć (4)
- 5 1
-
2019-06-19 12:49
I wyłączyć rosyjski TVN (3)
- 11 8
-
2019-06-19 12:52
TVN należy do Amerykanów, nie słuchaj brownowców (2)
- 9 7
-
2019-06-19 15:11
A Merkel jest niemką (1)
-ale wywodzi się z układów prorosyjskich.. To tak..jak WP i inne tego typu portale. Są Polskie czy jednak zagraniczne ???
- 3 3
-
2019-06-19 16:32
a kolonko to polskie nazwisko?
- 1 1
-
2019-06-19 09:12
(12)
Polityka polityką, ale prawda jest jedna - teren od wielu lat nie wygląda godnie, a jest idealnym miejscem na piesze i rowerowe wycieczki z historyczna wartością dodaną
- 304 26
-
2019-06-19 09:35
Czekamy na propozycje Dulkiewicz zmiany nazwy miasta (4)
Żeby było tak po ojropejsku...
- 27 16
-
2019-06-19 10:13
(3)
wiemy, wiemy marzy sie pisiorom zmiana nazwy dumnego polskiego miasta na kaczogorod, nie uda wam sie to nawet jak przeglosujecie totalnie sto specustaw
- 12 24
-
2019-06-19 10:34
Jaki ty tępy jesteś
- 13 10
-
2019-06-19 11:14
Jarosław Pomorski (1)
- 5 7
-
2019-06-19 12:35
wywodzacy sie z rodu o wielowiekowych tradycjach wielkich zaslug oddanych pomorzu co zapewne z latwoscia poswiadczy ipn
- 6 3
-
2019-06-19 11:05
Ależ ten teren wygląda godnie, trollu. Byłeś kiedyś w Gdańsku? Widziałeś okolice pomnika? (1)
Uważasz, że tam jest śmietnik? Jeżeli tak, to odstaw TVP.
- 19 12
-
2019-06-19 13:52
jesli ktokolwiek takie tezy stawia a tv od dawna nie ogladam i domyslam sie ze to o to chodzi.. no coz nie ma pojecia o czym mowi.
- 1 2
-
2019-06-19 11:36
co konkretnie nie wygląda dobrze? (3)
Ale tak konkrety, nie ogólniki. Ile razy tam byłem, to nie zwróciłem uwagi, aby nie wyglądało godnie.
To jest miejsce bitwy. Jak godnie zachować miejsce bitwy? Odbudować bunkry?- 11 11
-
2019-06-19 13:11
(1)
przede wszystkim powinno tam juz dawno zostac wybudowane mauzoleum wielkiego poleglego
- 4 2
-
2019-06-19 14:00
super sa igrzyska w sejmie dajcie chleba bedziem jak malpy skskac se po glowach :)
- 1 1
-
2019-06-19 14:23
Pis zrobi tam jarmark z dewocjonaliami
jak na poczcie
- 7 2
-
2019-06-20 00:51
To niech to co nalezy do Skarbu Panstwa PIS posprzata. To jest teren historyczny a nie park rozrywki.
- 4 1
-
2019-06-19 09:13
Opinia wyróżniona
Polak Polakowi wilkiem. (42)
Przykre, jak bardzo nie umiemy ze sobą rozmawiać. Samorząd z rządem, Muzeum Gdańska z Muzeum II WŚ. Wszyscy to państwo Zagryziakowie. Żal.
- 175 14
-
2019-06-19 09:25
Nie Polak Polakowi , bo tak ruskie chcą żeby mówić (4)
Tylko opcja niemiecka sterowana przez Moskwę
- 12 12
-
2019-06-19 11:37
co za brednie (1)
- 8 4
-
2019-06-20 10:55
dlaczego opcja reaktywacji Wolnego Miasta Gdańsk czyli PO i władze miasta chce zamieść pod dywan teren na którym polscy żołnierze stawiali opór niemieckim najeźdźcą? To ci żołnierze do 1 września 1939 byli szykanowani, opluwani i wyzywani przez obywateli Wolnego Miasta Gdańsk. Czy komuś zależy aby pamieć o polskich bohaterach walczących z miedzy innymi z obywatelami tego miasta przepadła?
- 1 0
-
2019-06-19 12:49
Kiedy Krówka przestanie obrazac?
- 5 5
-
2019-06-20 11:24
aleś poszedł, na trzeźwo???
W MSZ robota dla Ciebie jak nic. Musisz zacząć tylko na placówce w San Escobar. Skąd te trolle czerpią pomysły?
- 0 0
-
2019-06-19 09:32
Gdyby pewne środowiska zakceptowaly wynik demokartycznych wyborów (20)
a nie robili szopki na ulicach i w Brukseli to nie byłoby takich podziałów. To tylko ich wina.
- 26