- 1 Pociągi Polregio na kolizyjnym kursie (76 opinii)
- 2 Podziękowania za pomoc na drodze (66 opinii)
- 3 Dziś Boże Ciało i Katolicy na ulicy (683 opinie)
- 4 Z amstafem bez kagańca na placu zabaw (925 opinii)
- 5 Od 111 lat łączy brzegi Martwej Wisły (36 opinii)
- 6 Kotlet schabowy a sąsiedzkie relacje (230 opinii)
W Trójmieście będziemy segregować olej jadalny?
Nie do kanalizacji ani do kosza na śmieci, a do specjalnych pojemników można wyrzucać oleje i tłuszcze jadalne. Coraz więcej miast decyduje się na ich ustawienie, czyli segregację tych płynnych odpadów. Władze Gdyni, Gdańska i Sopotu nie wykluczają, że też to zrobią, ale póki co z ciekawością przyglądają się inicjatywie. Zebrany w ten sposób olej, z korzyścią dla środowiska, trafia następnie do recyklingu i jest przerabiany na biopaliwo.
To błąd. Pozbywanie się oleju przez kanalizację często zapycha rury, może być więc przyczyną poważnych awarii całej sieci kanalizacyjnej.
Tymczasem zużyte oleje należą do odpadów, które można, a nawet powinno się segregować. I w wielu miastach Polski pojawiły się już w tym celu specjalne pojemniki. Zużyty olej wystarczy przed wyrzuceniem przelać do plastikowej, zakręconej butelki.
Ostatnio 100 takich pojemników pojawiło się w Tychach. Ale z możliwości segregacji oleju jadalnego korzystają już też m.in. mieszkańcy Cieszyna, czy Bielsko-Białej.
Mapa pojemników do segregacji oleju
Rozbudowa sieci pojemników na zużyte oleje to akcja w ramach inicjatywy segregujolej.pl Projekt jest wdrażany w Polsce od 2021 r. W Czechach i na Słowacji od 2019 r.
Segregacja oleju w Polsce póki co jest dobrowolna
- W Polsce nie ma obecnie obowiązku segregacji zużytego oleju jadalnego. U naszych sąsiadów z Unii Europejskiej już jest taki obowiązek. Jednak zdecydowaliśmy się na realizację projektu także w Polsce, bo powstaje tu dużo awarii sieci kanalizacyjnych właśnie z powodu wylewania zużytego oleju jadalnego przez mieszkańców do zlewu bądź toalety - mówi Dominika Kaletová z Trafin Oil, które prowadzi akcję.

Jak dodaje Kaletová, na początku akcja skupiła się na woj. śląskim i małopolskim, gdzie aktualnie jest ok. 680 pojemników, z których zbierana jest 1 tona olejów miesięcznie (od początku istnienia projektu w Polsce nazbierano ok. 20 ton).
Duże zainteresowanie miast z woj. pomorskiego
- Na woj. pomorskie chcemy ruszyć najpóźniej w sierpniu/wrześniu tego roku, ale już teraz oczywiście możemy działać. Bardzo dużo gmin i miast z woj. pomorskiego do nas pisze z zapytaniem, kiedy takie pojemniki na segregację zużytego oleju jadalnego będą dostępne dla mieszkańców - informuje Kaletová. - Chcemy budować świadomość na temat segregacji zużytych olejów jadalnych wśród mieszkańców i urzędników, bo nie każdy wie, że zużyty olej to niebezpieczny odpad, który zagraża naszemu środowisku.
Zebrany z pojemników olej trafia następnie do fabryki, gdzie jest przetwarzany na element do biopaliw, które następnie są wykorzystywane w przemyśle samochodowym oraz lotniczym.
Recykling zużytego oleju zmniejsza konieczność uprawy nasion oleistych do celów przemysłowych, bo jeden olej jest używany dwukrotnie. Proces ten redukuje też ilość CO2 emitowanego do atmosfery.
W planach spotkanie z gdyńskimi urzędnikami
Jak informuje nas przedstawicielka Trafin Oil, w planach jest już spotkanie z gdyńskimi urzędnikami, którzy wyrazili zainteresowanie pojemnikami do segregacji oleju i kontaktowali się w tej sprawie z firmą.
Jak mówi nam jednak Michał Guć, wiceprezydent Gdyni, nie to jest dla miasta priorytetem, jeśli chodzi o segregację odpadów.
- Idea, by zmniejszać ilość wytwarzanych odpadów, czy poddawać je recyclingowi, jest jak najbardziej słuszna. Trzeba jednak brać pod uwagę fakt, że oleje jadalne to margines jeśli chodzi o wytwarzane przez mieszkańców odpady. W Gdyni w pierwszej kolejności skupiamy się więc na odpowiednim gospodarowaniu papierem, tworzywami sztucznymi, szkłem, bioodpadami, tekstyliami. Będziemy przyglądać się pilotażowym działaniom Tychów z pojemnikami na olej. Być może kiedyś skorzystamy z ich doświadczeń - wskazuje Guć.
Gdańsk zgłębia temat od dłuższego czasu
Potencjalna zbiórka olejów spożywczych od mieszkańców Gdańska to temat zgłębiany już od dłuższego czasu w Wydziale Gospodarki Komunalnej.
- Konsultujemy się z samorządami, które już pilotażowo taką usługę prowadzą, weryfikujemy ofertę firm ją świadczących. Oczywiście, na zużyte oleje spożywcze pochodzące od podmiotów gospodarczych, przede wszystkim z gastronomii, jest popyt od dawna i rynek usług oferuje im docelowe rozwiązania. Przed ostateczną decyzją czy analogiczne usługi wdrożyć dla mieszkańców Gdańska, nasi specjaliści muszą zważyć i przeanalizować szereg okoliczności - mówi Cyprian Maciejewski z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Wśród nich wymienia:
- koszty bezpośrednie i pośrednie usługi
- potencjalne zapotrzebowanie na te usługi wśród mieszkańców
- korzyści ekologiczne, korzyści społeczne
- obciążenie altan śmietnikowych dodatkowymi pojemnikami (często brakuje przestrzeni na obowiązkowe frakcje, a co dopiero na dobrowolne)
- ewentualne problemy z logistyką, obsługą tego rodzaju zbiórki, formalnościami
- przebieg zbiórki i postawa mieszkańców innych miast (czy często korzystają z takiej możliwości, czy do pojemników trafiają w praktyce wyłącznie oleje spożywcze itp.)
Sopot mocno zainteresowany
Najbardziej zainteresowany inicjatywą segregacji oleju wydaje się być w Trójmieście Sopot.
- Szukamy optymalnego sposobu na rozwiązanie problemu recyklingu nieczystości płynnych, w tym olejów. Obserwujemy rozwiązania stosowane w innych miastach. Inicjatywa ECO projektu Segreguj Olej jest bardzo ciekawa, ale firma, która odbiera zużyty olej z lokali gastronomicznych i pojemników przeznaczonych do segregacji, jeszcze nie działa na Pomorzu, więc póki co nie możemy skorzystać z jej usług - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-03-02 21:30
(17)
Od 30 lat dziala we Włoszech, akurat uważam, że ta segregacja ma sens. Obecnie zlewam do słoika, zakręcam i wyrzucam do zmieszanych, bo co mam zrobić. To dobry krok
- 130 143
-
2023-03-02 21:32
Poważnie? (6)
- 37 18
-
2023-03-02 21:33
(5)
ale co poważnie? Ty wylewasz tłuszcz do wc?
- 31 17
-
2023-03-02 21:40
Za okno.
- 29 8
-
2023-03-02 21:48
A gdzie niby? (3)
- 28 13
-
2023-03-02 22:44
(2)
Jak olej roślinny to do lasu
- 33 7
-
2023-03-03 09:26
do łba powinieneś sobie wlać, może byś wtedy głupich komentarzy nie pisał
- 4 11
-
2023-03-03 15:04
Ja w góry wywożę olej silnikowy ale mineralny :)
Dodatkowo zostawiam w lesie opony. Niech się nimi pobawią dziki, lisy, kuny i jenoty :)
Oczywiście opony są z przewagą naturalnego kauczuku.- 5 0
-
2023-03-02 21:42
(3)
Czyli szklany słoik zamiast trafić do szkła i być poddany recyklingowi trafia uwalony olejem do zmieszanych?
- 47 15
-
2023-03-02 21:44
(2)
Chyba lepiej niż by trafił do kanalizacji, nie uważasz? Mniejsze zło
- 30 36
-
2023-03-02 22:06
Nie, lepiej walnąć do kanalizacji, patrząc na to co i tak tam trafia. Można też dać luzem do zmieszanych.
- 27 19
-
2023-03-03 15:06
Ja słoików nie wyrzucam do kanalizacji. To marnotrawstwo.
- 5 1
-
2023-03-03 06:54
Może i dobre
Ale znając nasze społeczeństwo, syf dookoła będzie taki, że strach.
- 8 5
-
2023-03-03 08:57
Wyrzucam meble, wstawiam kible na śmieci (1)
Pół kuchni zajmują pojemniki na odpady segregowane
- 16 4
-
2023-03-03 16:25
Twoja kuchnia ma chyba z 1 m2 ;)
- 2 3
-
2023-03-03 12:35
Ja wylewam do ogrodu
To produkt naturalny szybko się rozklada dzieki bakteriom. Napewno nie przyczynię się żeby mi to na stacji ponownie sprzedali z zyskiem.
- 3 1
-
2023-03-03 16:25
Ja nie smaze w glebokim tluszczu, na patelni uzywam go malo, wiec po smazeniu po prostu wycieram patelnie recznikiem papierowym i do smieci. Nie jestem przeciw, ale wydaje mi sie, ze ma to sens jedynie jak ktos produkuje konkretna ilosc takiego oleju. Zeby nazbierac sloki oleju musialabym go zlewac minimum kwartal.
- 8 0
-
2023-03-05 16:00
wlewam do silnika
- 0 0
-
2023-03-02 21:20
Oby jak najszybciej w Trójmiescie! (25)
Widzę, że większość komentujących nie doczytała, że segregacja oleju jest dobrowolna i nikt nie będzie kazał ustawiać w domu dodatkowego pojemnika ani biegać z patelnią do pojemnika. Będzie to dla chętnych tak jak korzystanie z pojemników na elektrosmieci. Obecnie brakuje miejsca, gdzie można pozbyć siw oleju.wlewanie do kanalizacji to samo zło, chociażby dla dobra własnych rur nie powinno się tego robić! Takie pojemniki to super sprawa na rozwiązanie problemu
- 139 202
-
2023-03-02 21:23
Popieram!
- 18 17
-
2023-03-02 21:33
na poczatku bedzie dobrowolna a po jakims czasem obowiazkowa,stara taktyka.Samochody elektryczne tez byly i jeszcze sa dobrowolne ale za chwile jak ktos bedzie chcial miec swoj wlasny samochod to tylko elektryczny bo alternatywy poki co nie ma.
- 78 14
-
2023-03-02 21:37
(17)
Nie trzeba dodatkowego pojemnika w domu.
Pusta plastikowa butelka z nakrętką i lejek wystarczy.- 22 20
-
2023-03-02 22:46
(1)
Tylko do pierwszego rozlania w szafce takiego przepracowanego oleju po śledziach
- 25 7
-
2023-03-03 04:25
Plastikowa butelka
- 6 4
-
2023-03-02 22:52
A butelka to nie pojemnik? (10)
A mycie lejka? Sam się umyje? Tak była do umycia patelnia. Teraz patelnia i lejek.
- 32 6
-
2023-03-03 04:27
W tej samej zmywarce... (7)
Chyba masz zmywarkę w domu? Czy znasz ręcznie jeszcze? Nie stać cię na zmywarkę?
- 6 41
-
2023-03-03 06:39
Oczywiście, że ręcznie. (6)
Po co kolejny elektrośmieć w domu?
- 24 7
-
2023-03-03 10:50
lol, 2023 i ludzie recznie myja nczynia (3)
tylko zmywarki
- 1 15
-
2023-03-03 13:39
Wolność wyboru.
- 5 0
-
2023-03-04 06:39
A po co dla dwóch osób zmywarka? Ile bym musiał mieć naczyń, żeby ją zapełnić bez sensu
- 1 2
-
2023-03-06 09:31
no patelnia teflonowa w zmywarce gratuluję :)
- 2 0
-
2023-03-03 15:13
Zgadzam się. Mimo, że sam mam zmywarkę dla wygody. (1)
Organizacje konsumenckie w Niemczech i USA wyliczyły, że aby zmywarka miała rzeczywiście pozytywny wpływ na środowisko powinna działać bezawaryjne 10 lat. W innym przypadku koszty jej produkcji i funkcjonowania będą większe dla środowiska niż potencjalna oszczędność wody i energii. Ile czasu działają bezawaryjne obecne modele zmywarek?
- 5 0
-
2023-03-06 09:34
moja jedzie 9 rok - jedna drobna naprawa, którą sam usunąłem, jak się dba tak się ma :)
- 1 0
-
2023-03-03 05:30
(1)
Jak wylejesz zużyty olej do kibla to jeszcze kibel do umycia. Spłukiwanie go zimną wodą - chyba niefajne
- 14 12
-
2023-03-03 11:50
A Ty nie myjesz swojego kibla?
- 2 1
-
2023-03-03 07:57
xxx (3)
I co stoisz godzinę w kuchni, zlewając gęsty olej po smażeniu? Przestańcie wariować.....
- 8 10
-
2023-03-03 08:52
Jeżeli zlewanie oleju ma trwać u Ciebie godzinę, to martwię się o poziom twojego cholesterolu.
- 11 3
-
2023-03-03 09:53
(1)
A ty wlewasz do zlewu? No to chyba w wynajmowanym mieszkaniu, bo gdybyś zapłacił za własną kuchnię, to byś inaczej śpiewał.
- 5 3
-
2023-03-03 10:11
Xxx
Wlewam płyn do mycia naczyń, przemywamy ścierką, spłukuje i gotowe. A ty wykonuj bezmyślnie polecenia i bądź nowoczesny ...
- 8 4
-
2023-03-02 23:25
(1)
Korzystanie z pojemników na elektrośmieci jest obowiązkowe.
- 8 0
-
2023-03-03 11:35
I co z tego?
- 2 0
-
2023-03-02 23:34
(1)
Niewazne co napisali bo to i tak klamstwa. Bede segregowac jesli dostane za to kase.
- 18 5
-
2023-03-03 06:54
Mi wystarczy jeśli posegregowane odbiorą za darmo.
A teraz to pojemniki kup, worki kup, segreguj i jeszcze płacisz prawie 100 co miesiąc.
- 21 1
-
2023-03-03 15:08
Drogi Myślicielu a pomyślałeś kto za to zapłaci?
Znowu będą podwyżki.... .
- 1 0
-
2023-03-02 21:13
Żarty... (24)
Mamy i tak już skomplikowaną segregację śmieci, więc po co kolejne kubły? Jestem za segregacją na papier, plastik, szkło i inne. Nie ma sensu wprowadzać kolejnych typu mokre, suche, oleje, drewniane, słoiki z etykietą.... Osobiście już zaczynam mieć dosyć tej segregacji, bo czasem się zastanawiam czy opakowanie po mleku ma być w papierze, plastiku czy w odpadach mieszanych. Oprócz tego i tak płacimy wysokie stawki za wywóz śmieci, a po tym będą jeszcze większe.
- 317 89
-
2023-03-02 21:48
(9)
Opakowanie po mleku ma być w zmieszanych, chyba że to butelka
- 7 66
-
2023-03-02 21:55
Co mnie to interesuje?
- 18 15
-
2023-03-02 22:59
Do papieru...
- 4 27
-
2023-03-03 00:34
kartonik po mleku i sokach, tzw tetrapalki to do żółtego na plastyki i metal, to są wielowarstwowe opakowania
- 68 2
-
2023-03-03 06:25
W plastiku
- 29 0
-
2023-03-03 06:55
Nieprawda.
- 5 3
-
2023-03-03 10:32
Nie - do tworzyw.
- 3 0
-
2023-03-03 12:01
Czuję się lekko zmieszany twoją odpowiedzią..
- 2 0
-
2023-03-03 15:20
Opakowanie kartonowe typu Terra Pak wrzucamy do plastiku.
Tyle w temacie.
- 2 0
-
2023-03-04 23:00
Bzdura
Apka wyraźnie wskazuje, że karton po mleku wyrzuca się tam gdzie plastik i metale!
- 0 0
-
2023-03-02 23:49
(3)
Opakowanie po mleku idzie do plastiku. Tak, kartonowe z zewnątrz. Przecież na śmietnikach pisze. Ja nie wiem skąd takie pytania
- 37 6
-
2023-03-03 00:09
Przeczytać 10 wyrazów na smietniku
To dla niektórych wielki problem
- 29 4
-
2023-03-03 08:16
Na śmietnikach...-jest napisane (1)
A nie "pisze".
- 12 3
-
2023-03-03 08:24
Nie minusuj tylko doucz się.
- 7 3
-
2023-03-03 07:31
Tylko 20% plastiku jest recyklingowane
i to nie mowie o Polsce, ale o krajach z wyższym zaawansowaniem w recykling np. Niemcy.
reszta płynie do np. Azji.- 8 1
-
2023-03-03 09:19
A co w tym jest skomplikowanego? (2)
- 1 0
-
2023-03-03 09:28
W tym że każdy odpad trzeba sortować (1)
A ja mam to w du**e ,wszytko wrzucam do jednego .
Nie będę sortować i tyle !- 12 11
-
2023-03-03 15:23
Lepiej zakopać w lesie.
Za 500 lat ktoś znajdzie i odda do muzeum. Przecież archeolodzy muszą z czegoś żyć.
- 1 0
-
2023-03-03 09:57
Proponuje segregacji skórek od chleba dla kunia
- 9 0
-
2023-03-03 11:09
Jeśli dla ciebie segregowanie śmieci jest skomplikowane to pewnie w życiu codziennym masz same problemy.
- 4 10
-
2023-03-03 11:30
otóż to
świetna okazja do podwyżek za wywóz śmieci,nie przeoczą tego.a co zrobić z obciętymi wlosami,kolejny pojemnik ?
- 18 0
-
2023-03-03 13:47
Powinna wejść ustawa
Nakazująca producentom oznaczać produkt kropką danego koloru do którego ma trafić następnie opakowanie.
Papier - Niebieska
Szkło - Zielona
Plastik - Żółta
Zmieszane - Czarna- 8 0
-
2023-03-03 16:00
powinna być segregacja tylko na suche i mokre
można ewentualnie poprosić żeby oleje wrzucać do mokrych w zamkniętych butelkach - a nie pierdyliard kubłów i skomplikowane zasady. Szkło, plastik, metal i papier nie pogryzą się w tym samym kuble, a profesjonalne sortowanie w sortowni i tak jest niezbędne.
- 8 0
-
2023-03-06 13:30
to nie segreguj
ja wrzucam wszystko do zmieszanych :)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.