• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W letnie weekendy autostradą A1 pojedziemy za darmo

Michał Jelionek
24 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 17:20 (24 czerwca 2015)
Bezpłatne przejazdy w wakacyjne weekendy oznaczają brak gigantycznych, kilkukilometrowych korków oraz godzinnego oczekiwania na opuszczenie autostrady. Bezpłatne przejazdy w wakacyjne weekendy oznaczają brak gigantycznych, kilkukilometrowych korków oraz godzinnego oczekiwania na opuszczenie autostrady.

We wszystkie wakacyjne weekendy, w przypadku natężonego ruchu, autostradą A1 przejedziemy zupełnie za darmo. Pomysł - który brzmi jak przedwyborczy prezent dla obywateli - ma na celu udrożnienie zakorkowanych punktów poboru opłat, które w tym okresie są wyjątkowo mocno oblegane przez podróżujących. To jednak nie wszystkie zmiany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Autostrady w Polsce powinny być:

Brak opłat za przejazd autostradą A1? To możliwe. Przekonaliśmy się o tym w ubiegłym roku. Przez wszystkie sierpniowe weekendy kierowcy poruszali się autostradą zupełnie za darmo, a każdego dnia odcinek z Torunia do Gdańska pokonywało ponad 80 tys. kierowców (to o 20 proc. więcej niż w przypadku płatnego przejazdu).

W tym roku rząd idzie za ciosem i ponownie chce umilić życie podróżującym obywatelom. Ciężko jednak mówić o bezinteresownym prezencie, gdy za pasem wybory parlamentarne (ubiegłoroczny prezent kosztował rząd blisko 20 mln zł).

W środę, premier poinformowała, że pomysł rezygnacji z poboru opłat na autostradzie A1 wejdzie w życie od najbliższego piątku, 26 czerwca. Podnoszenie bramek będzie zależało od natężenia ruchu i będzie możliwe w wakacyjne piątki od godz. 16 do 22:30 oraz soboty i niedziele w godz. od 7 do 22:30.

- Każdorazowo przed wakacyjnym weekendem minister będzie podejmował decyzję czy w dany weekend bramki będą otwarte czy też nie. Zatem może się okazać, że kierowcy we wszystkie weekendy będą zwolnieni z opłat, ale równie dobrze tylko w niektóre, wybrane. W przypadku, w którym minister zatwierdzi bezpłatny przejazd, wówczas bramki na autostradzie A1 będą podnoszone do góry, z wyjątkiem nocy - tłumaczy Aleksander Kozłowski, doradca koncesjonariusza GTC.

Czytaj także: Poszła do sądu przez korki na A1

To jednak nie koniec zmian. W punktach poboru opłat zaczną funkcjonować nowe pasy, na których znajdą się tzw. bramki dwukierunkowe. Zasada ich działania jest bardzo prosta i zależy od sytuacji drogowej w danym dniu. Przykładowo, bramka zlokalizowana w Nowej Wsi pod Toruniem w piątkowe popołudnie - z racji zwiększonego natężenia ruchu osób kierujących się nad morze - będzie służyła jako bramka wjazdowa. Z kolei w niedzielę, podczas masowych powrotów, będzie to bramka wyjazdowa, w której kasjer będzie pobierał opłaty.

- Bramki dwukierunkowe stanowią nowy pas do poboru opłat, na którym umieszczone są dwie rzeczy: automat do wydawania biletów oraz niewielkie pomieszczenie dla kasjera. Zgodnie z umową z rządem, w przypadku jeśli roczne natężenie ruchu w danym miejscu na autostradzie przekracza założone wysokości, wówczas my, jako operator, musimy rozbudowywać punkty poboru opłat. Cel jest prosty: rozładowanie kolejek - dodaje Aleksander Kozłowski.

Ponadto, dla usprawnienia funkcjonowania punktów poboru opłat, planowane jest wprowadzenie systemu elektronicznego poboru opłat oraz zaokrąglonych stawek. Oba pomysły jednak wciąż pozostają melodią przyszłości.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (154) 2 zablokowane

  • Żeby to na gorsze nie wyszło. (17)

    No to teraz wszyscy będą czekać na weekend z wyjazdem, żeby przyoszczędzić parę złotych ;-)

    • 228 8

    • To chyba tylko Ty :) (7)

      • 12 26

      • Ministerstwo podnoszenia szlabanow (5)

        Bolandia

        • 23 6

        • ... (4)

          czy w tym kraju naprawdę żyje ~50% idiotów głosujących za "BEZPŁATNYMI" rzeczami/usługami?

          gratuluje imbecyle... wniosek z tego prosty, że bezpłatnych autostrad chce ta część społeczeństwa, która jednocześnie jest GŁUPIA, i dodatkowo jeździ autostradami

          może niedługo zrobimy bezpłatne przejazdy PKP?
          wtedy 50% (głupi i jednocześnie jeżdżący koleją) zagłosują na "tak"

          i będziecie sponsorować sobie przejazdy wzajemnie (z innych podatków) ...

          co za debile.... kiedy w końcu zrozumiecie?

          • 17 11

          • (3)

            z całym szacunkiem za co mamy dodatkowo płacić kiedy w cenie paliwa mamy wlepiony podatek drogowy który swego czasu miał nas chronić przed innymi opłatami ale polska to dziki kraj w którym płacimy tylko podatek od podatku i od podatku

            • 17 7

            • (2)

              w Austrii płacą ~150zł za ROK i jeżdżą tamtejszymi autostradami ILE CHCĄ...

              u nas płacisz ile z gdańska do krakowa? 50zł za 1 przejazd?

              odnosząc się do Twojego posta:

              zgadzam się w pełni, ale to już zupełnie inna kwestia...

              Ty poruszasz problem tego, że jak kasa z podatku wpada do budżetu, to jest przeznaczana na dowolne cele..
              bo jak powszechnie wiadomo NIE JEST TAK, że kasa z akcyzy paliwowej idzie na drogi... a kasa z np. składek zdrowotnych na służbę zdrowia...

              to wszystko jest WYMIESZANE wymaglowane, i potem dzielone tam, gdzie akurat jest potrzebne... gdyby ZABRONIĆ skur***nom wydawania kasy z akcyzy paliwowej na inne cele - mielibyśmy jedne z najlepszych dróg w europie, i jeszcze hajc by się magazynował na przyszłość - policzcie sobie... ja już kiedyś liczyłem... a teraz jeszcze cena wachy spadła, i wszędzie obniżyli ZNACZNIE bardziej niż w naszym pięknym kraju :D

              bo ktoś wpadł na pomysł, że cebulaki i tak się ucieszą z obniżki... kij, że obniżka mogła być (POWINNA być) 2x większa biorąc pod uwagę rynek międzynarodowy :)

              ale to jest osobny aspekt problemu zwanego biurokracją, i brakiem znajomości elementarnych zasad ekonomii przez większość polskiej sceny politycznej....

              • 11 2

              • 150zł za rok to tylko motocykliści, winieta roczna dla samochodów to prawie 350zł (1)

                Oczywiście nie zmienia to faktu, że to i tak wielokrotnie mniej niż w Polsce, o ile mówimy o regularnym korzystaniu z autostrad.

                No ale cóż - są kraje, w których autostrada to jedna ze zdobyczy cywilizacyjnych, dzięki której kraj rozwija się lepiej, bo obywatele nie tracą czasu w korkach oraz nie tracą życia robiąc długie trasy podrzednymi drogami, ale są też takie, w których władze dają zarabiać krocie różnym cwaniakom, traktując autostrady jako ekstra luksus.

                A najgorsze jest chyba to, że w Polsce zastosowano najgorszy, najdroższy i najmniej efektywny system poboru opłat, zupełnie nie przejmując się faktem, że obywatele do europejskich krezusow raczej nie należą

                • 8 0

              • nie tracą czasu w korkach?

                najdłuższe korki na świecie bywają na autostradach, bez względu na system poboru opłat. Sprawdź pojęcie "Stau" - to nie jest trudne w dobie internetu.

                • 1 0

      • no nie wstydź się przyznać, Ty na pewno też z tego skorzystasz

        • 2 0

    • i tak wszyscy jechali w tym samym czasie

      • 4 0

    • PiS już się doszukuje drugiego dna (2)

      jak nic nie znajdzie to powiedzą, że to i tak źle

      • 16 26

      • To sie nazywa kampania

        • 5 0

      • leming przygłupie tobie njak sie odleje na głwe powiesz ze deszcz pada!!

        • 0 1

    • no zazwyczaj ludzie wyjeżdżają na weekend w weekend ;)

      • 11 1

    • zamkniete zle otwarte zle (1)

      czego wy chcecie??? malkontenci

      • 16 6

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • i mogą się przeliczyć

      bo będą czekać i czekać a szlaban zostanie podniesiony "za nimi" i opuszczony "przed nimi" więc zapłacą. Bo szlabany mają być podnoszone w ramach potrzeby w tych godzinach ale nie na pewno...:)

      • 0 0

    • raz ze zaplacimy za to wszystko wpodatkach to nadodatek beda korki bo bedzie wiecej hetnych

      • 0 0

  • (5)

    Wow!!! Chyba będę w kółko jeździł całe weekendy.

    • 125 8

    • (3)

      na zdjęciu 7 osobowy chrysler grand voyager, najwygodniejsze auto dla rodziny. Polecam na 100 %

      • 3 1

      • (1)

        Tylko ciekawe co jak wjedzie w darmowych godzinach a wyjeżdża w płatnych ??

        • 2 0

        • No tragedia...

          • 1 1

      • Tylko ciekawe co jak wjedzie w darmowych godzinach a wyjeżdża w płatnych ??

        • 1 0

    • gka i jests cool czlwoieku

      troszke szkoda mi cb kierowco ;)

      • 0 0

  • Nie za darmo. (10)

    Nie za darmo - nie dajmy się łudzić. Wszyscy i tak za to płacimy/zapłacimy.

    • 247 13

    • bez przesady...już zapłaciliśmy, ile razy można płacić za to samo (3)

      • 11 13

      • postczerwone psy są nienażarte

        płacz i płać!

        • 18 5

      • W jaki sposób zapłaciliśmy? (1)

        • 3 9

        • gimbaza

          kilka lat temu podatek drogowy został ukryty w podatkach za paliwo?

          • 12 1

    • 12,5 mln zł zapłaci rząd (2)

      • 1 11

      • (1)

        A rząd skąd ma pieniądze?

        • 22 1

        • Od Belki Marka

          Dziś uruchamia dodatkowe drukarki i przez wikend drukują 24h.

          • 0 0

    • coś tu jest nie tak

      Wiadomo, że nie za darmo, pieniądze na to pójdą z naszych kieszeni ( no, ładniej ujmując z budżetu państwa),a co z tymi, co nawet nie jeżdżą autem lub w ogóle dalej niż 30km od domu?To nie fair...najpierw wprowadzają nowe bramki zamiast elektronicznego poboru opłat, wydają na to pieniądze, a potem otwierają bramki...a co z a4 na której też sa giga korki do bramek?

      • 12 4

    • Nikt za to nie płaci, bo koszty zmienne obsługi autostrady praktycznie nie istnieją.

      Wyliczona strata, to stracone wpływy, które są i tak w tym okresie dużo większe od pierwotnie planowanych. Zresztą gdyby bramki były zamknięte doszłoby do paraliżu i część kierowców w ogóle na autostradę by nie wjechała, a malkontenci zresztą moim zdaniem słusznie narzekaliby, że wydano miliardy złotych na autostrady, które zwyczajnie są nieprzejezdne.

      • 1 1

    • Żądamy darmowych biletów na letnie pociągi!!!

      • 1 0

  • Idą wybory... (3)

    Ciekawe czy w 2016 też kierowcy dostaną taki prezent?

    • 109 5

    • W 2016 będzie połowę taniej bo odpadnie sporo podatków (2)

      i za złodziejstwo i ustawki będzie kara więzienia, także skończy się marnotrawienie publicznej kasy

      • 8 14

      • Buhahahahahaha (1)

        Boże...wy naprawdę w to wierzycie???
        Buhahahaha
        Mniejsze podatku, większe wydatki
        Ogólnie PiSowskie perpetum debille

        • 17 12

        • Nie potrzeba żadnego perpetum mobile

          Wystarczy dobra reforma systemu podatkowego - na samym VAT jest około 40mld straty bo ustawa i rozporządzenia to jeden bajzel.

          Do tego reforma ZUSu - np wprowadzenie jednej stawki dla wszystkich to redukcja kosztów z ok 800mln do 10mln rocznie.

          Do tego pozbycie się 75% z 800'000 armii urzędników.

          Wyliczać jeszcze?

          • 0 0

  • Przedwyborcza kiełbasa dla plebsu!!! (1)

    • 159 24

    • Tusk wydał 26 mln pieniędzy podatników w ubiegłym oku na tą autostardę i został królem Europy

      Kopacz też wydaje pieniądze podatników, żeby się podlizać wyborcom, ale żenada, jakie dno moralne

      • 14 4

  • (5)

    Brawo Ewa Kopacz!!

    Masz mój głos.

    • 48 214

    • chyba ktoś cię kopnął w...głowe

      • 43 15

    • Złodziejka szasta publicznymi pieniędzmi

      Nie swoje to łatwo wydawać miliony złotych

      • 29 7

    • Nie potrafili zabezpieczyć odpowiedniego systemu poboru opłat to za podatki zapłacą operatorowi miliony mówiąc, ze pojedziemy "za darmo" a to jest KŁAMSTWO! My zapłacimy za ich błędy.

      • 23 3

    • niektórym niewiele do szczęścia brakuje.

      byli tacy co za butelkę winka głosowali, będą tacy co za darmowy weekend na autostradzie dadzą się kupić.

      • 19 3

    • leming tanio sie sprzedajesz za to bedziesz stał wkorkach na autostradzie

      • 10 5

  • Hurra, znowu dorzucamy się do wygody Warszawki.

    • 193 22

  • Płacimy takie podatki, zarabiamy słabo względem innych krajów. (13)

    A te całe A1 powinno być darmowe. Sorry ;/
    Lepiej wprowadzić składkę roczną na remonty dróg dla wszystkich kierowców i nie robić takich cyrków.

    • 108 21

    • nie bój, Duda ci zrobi wszystkie drogi darmowe

      • 12 6

    • takie, jakie? wbrew pozorom mamy jedne z niższych podatków. braki w budżecie to nie kwestia ich wysokości, ale skali (5)

      jak pół kraju robi na lewo, a drugie pół kasę wyciąga, to tak to się kończy.

      • 13 12

      • No jasne że płacimy niższe podatki (2)

        Ale pomyś ile mniej zarabiamy.
        Najlepiej by polacy zarabiali po polsku a płacili podatki po europejsku.
        Mam pytanie do kolegi Opole czy ty jesteś z Platformy ?

        • 7 7

        • (1)

          Nie, z pisu, a co?

          • 5 5

          • leming ty ty jak juz to z POpisu jestes:)

            • 0 4

      • akurat

        Z tego co wiem to już płacimy taki podatek - jako podatek drogowy. A kasa idzie na wszystko a nie na drogi. Taki mały przekręcik.

        • 1 0

      • Jesteś idiotą czy udajesz?

        Jak "jedne z niższych podatków" skoro na podatki pracujemy do czerwca (Dzień Wolności Podatkowej)? Daniny nałożone na przeciętne wynagrodzenie sięgają już ponad 69 proc. płacy netto

        • 0 0

    • (2)

      jaka skladke roczna? jak juz w benzynie masz 1pln podatku drogowego, ktory idzie wlasnie na ich budowe.

      • 6 0

      • (1)

        Może po prostu jest za młody, żeby pamiętać czasy kiedy przenoszono opłatę roczną do ceny paliwa (żeby było sprawiedliwie - dużo jeździsz - dużo płacisz). Teraz aby sprawiedliwości stało się zadość wprowadzą viatoll na osobowe...

        • 6 1

        • Przecież opłata drogowa jest w cenie paliwa. Bodaj koło 10 gr za litr benzyny i 20 gr za litr diesla. A viatoll dla samochodów osobowych to mit i propaganda PiSu.

          • 2 1

    • składka jest od latanie paliwa (1)

      tylko PO obiecało wiecej kulczykowi i innym biznesszwindlom co wzbogacili sie dzieki rzadowym darowiznom

      • 1 1

      • Czy ty w ogóle sprawdziłeś, kto i kiedy podpisywał umowy koncesyjne? PO i PiS jeszcze wtedy na świecie nie było.

        • 1 0

    • emigrant

      nie zarabiamy słabo > bo 2000 w Polsce to również 2000 za granicą < tylko wszystko jest droższe 3 - 4 razy < ale tam za co innego ich łupią i nie jest tak wesoło jak się chce mieć to co w Polsce < ludzie żyją prosto i bardziej wygodnie bez wielu rzeczy mogą się obyć < a w Polsce no cóż każdy chce mieć wszystko swoje < pozdrawiam

      • 0 0

  • Za darmo :-) (10)

    Pewnie mało kto wie, że w ostatnim roku wpływy z biletów z obydwu koncesjonowanych autostrad to jakieś 20% subwencji jakie dostali koncesjonariusze od budżetu państwa.
    Tak to wykoncypowały ubeceko-sldowsko-awsowskie układy przyklepane też przez platformiane towarzystwo. Więc cieszcie się i opowiadajcie naokoło znajomym jak to szybko śmignęliście w wakacje autostradą i to za darmo.

    • 104 16

    • Kłamiesz :)

      • 5 26

    • Sądząc po twojej wypowiedzi, darmową autostradą do Lichenia byś nie pogardził. (3)

      • 14 26

      • jesli ma byc tak samo "darmowa" jak darmowa A1 to pogardziłbym (2)

        wytłumaczę Tobie w skrócie jak to działa
        - jadąc całkowicie prywatną autostradą płacisz właścicielowi. tu marnotrawstwo jest najmniejsze bo jest krótki łańcuch klient-sprzedawca usługi, nie ma pośredników i pijawek
        - jadąc publiczną "darmową" autostradą płacisz w podatkach - tu jest trochę gorzej, bo jak wiadomo pieniądze utrzymanie urzędników kosztuje i część pieniędzy jest przez nich przejadana jako pośredników ale tego nie widzimy płacąc podatki

        tymczasem w modelu przyjętym dla A1 wygląda to tak:
        - płacisz na bramkach i to wszystko idzie do budżetu państwa
        - państwo przez 30 lat płaci koncesjonariuszowi subwencję kilka razy większą niż wpływy z bramek poza tym gwarantuje, że gdyby koncesjonariusz miał ponieść straty to dostanie rekompensatę (z budżetu oczywiście). Tak więc model najgorszy i najdroższy z możliwych - nie tylko zaangażowany jest w to budżet państwa, jeszcze musi na tym zarobić koncesjonariusz.

        • 25 1

        • hmmm ciekawa teza (1)

          Jednak marnostrastwo nie zawsze idzie w parze z ceną adekwatną do usługi a wykorzystywany jest monopol.

          Spójrz na przyklad autostrady Wielkopolskiej prowadzącą do Berlina. Cena za km jest chyba jedną z najwyższych w Polsce (być nawet i w Europie).

          Oczywiscie peniądze nie marnotrawią się u właściciela natomiast ubywa ich w zawrotnym tempie u osób podróżujących tą trasą.

          Sądzę że winiety byłyby najsensowniejszym rozwiązaniem. Koncesje się skończą a my z podatków i tak będziemy dokładać się do remontów dróg za które zapłaciliśmy z podatków i pozostałtych opłat różnej maści. O to już nasi parlamentarzyści się zatroszczą;/.

          • 6 4

          • A2 to podobny układ jak A1

            • 10 0

    • Ma rację (1)

      PiS oczywiście też przez dwa lata przyklepał ten system. A ten system, jak napisał/a teoret. państwo, to: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,17990512,Ponad_miliard_zlotych_doplat_do_prywatnych_drog_w.html

      "Według rządowego Banku Gospodarstwa Krajowego, który zarządza KFD, w zeszłym roku spółki zarządzające tymi płatnymi odcinkami A1 i A2 przekazały Funduszowi 132 mln zł, a dostały od niego 1,271 mld zł. To znaczy, że na czysto w zeszłym roku rządowy KFD dopłacił tym spółkom 1,139 mld zł. A w 2013 r. taka dopłata dla tych autostradowych spółek wyniosła ponad 1,2 mld zł. W sumie tylko przez dwa lata dopłaty wyniosły niemal 2,4 mld zł - tyle, ile ma kosztować dokończenie południowej obwodnicy Warszawy.

      Cztery lata temu w Polsce wprowadzono viaTOLL, system elektronicznych opłat od ciężarówek i autobusów za przejazdy państwowymi autostradami i drogami ekspresowymi. Zarządca viaTOLL pobiera też opłaty za przejazdy samochodami osobowymi po należących do państwa płatnych autostradach A2 Stryków - Konin i A4 Wrocław - Gliwice.

      Na koniec zeszłego roku sieć dróg objętych e-mytem miała długość 2,9 tys. km, a KFD dostał 1,441 mld zł z opłat za przejazdy tymi drogami. Natomiast zarządca viaTOLL za prowadzenie systemu i jego rozbudowę otrzymał 419 mln zł. Zatem na czysto na viaTOLL rządowy KFD zarobił 1 mld 22 mln zł. To znaczy, że w zeszłym roku cały zysk z poboru opłat na 2,9 tys. km państwowych dróg był mniejszy od dopłat z publicznych pieniędzy dla prywatnych zarządców 250 km autostrad.

      Taki system rozliczeń na tych prywatnych drogach ma obowiązywać jeszcze 20-25 lat. "

      Rozwiązanie: jak najszybciej wykupić za (prawie)
      każde pieniądze i wprowadzić winiety. Roczna - max 250zł, miesięczna- max 100.

      • 7 5

      • Min.Polaczek próbował zerwać umowę z GTC

        Ale spotkał go niemal lincz PO, która patronowała temu dilowi..

        • 9 2

    • 20-do 40 milionów złotych tyle bedzie yo kosztowac nas wszystkich podatników

      Kopacz teraz wyda znaszej kasy ile sie da by tylko sie podlizac apotem 4 lata znowu nic nierobic i nas okradac.Najlepszym przyłkadem jest stanowisko rzecznika dla skompromitowanej much!!

      • 5 1

    • internet oanowały sługusy rydzyk i kukiza chore

      kraj w rozsypce podobno to powinniście polami jeżdzić oszołomy a nie autostradami bo Jarek to by wam wybudował najwyżej kibel

      • 6 9

    • otwarte źle zamknięte źle

      czego wy malkontenci chcecie -

      • 4 4

  • Brawo :-)

    W końcu mniej aut pod oknem ;-)

    • 11 34

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane