Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku
O godz. 10 w najbliższą niedzielę zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą . Wcześniej - w czwartek - inwestor, czyli miejska spółka GIK - przekaże obiekt w zarząd gdańskiemu ZDiZ.
Czy cieszysz się z otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą?
- Wszystkie odbiory, m.in. straży pożarnej i nadzoru budowlanego, zostały już przeprowadzone. W czwartek przekazujemy dokumentację inwestycji do gdańskiego ZDiZ. Tunel zostanie otwarty w niedzielę o godz. 10 - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK, która z ramienia miasta była inwestorem budowy podwodnej przeprawy.
Inwestycja pochłonęła 885 mln zł. Wykonawcą była firma OHL. Budowa trwała ponad 4 i pół roku, czyli o 1,5 roku dłużej, niż zakładano.
Co ważne, nową przeprawę odwiedzają obecnie poszczególne zespoły straży pożarnej. Zaznajamiają się one z budową tunelu i osprzętem służącym do ratowania ludzi i mienia.
W sobotę tunel pod Martwą Wisłą dla pieszych i rowerzystów
Dzień wcześniej tunel pod Martwą Wisłą będą mogli zwiedzić rowerzyści, biegacze i piesi. Najwcześniej zaczną rowerzyści, bo o godz. 9. Przejadą oni tunelem od Węzła Marynarki Polskiej


O godz. 11 ruszą przez tunel biegacze, trasa - podobnie jak rowerowa - wiedzie od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu. Ostatnią grupą zwiedzających będą piesi, którzy obiekt będą mogli zwiedzić od godz. 13 do 18.
Szczegółowy program dnia otwartego w tunelu pod Martwą Wisłą.
Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły


Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach
1377,5 - tyle metrów ma tunel pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu