• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W piątek i sobotę darmowa komunikacja w Gdańsku

Maciej Korolczuk
17 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wszystkie tramwaje i autobusy w Gdańsku kursują z biało-czerwonymi flagami z kirem. Wszystkie tramwaje i autobusy w Gdańsku kursują z biało-czerwonymi flagami z kirem.

W sobotę w bazylice Mariackiej odbędzie się pogrzeb prezydenta Pawła Adamowicza. Decyzją władz miasta w piątek i w sobotę komunikacja miejska w Gdańsku będzie darmowa. W sobotę w godz. 10-18 bez biletu będzie można skorzystać także z pociągów SKM i Przewozów Regionalnych (na terenie Gdańska).



W związku z uroczystościami pogrzebowymi prezydenta Pawła Adamowicza, w dniach 18 i 19 stycznia (piątek i sobota) gdańska komunikacja miejska będzie bezpłatna i będzie funkcjonować według zmienionych zasad.

- Spodziewany jest bardzo duży ruch drogowy na obszarze całego miasta, w szczególności Śródmieścia. Prosimy nie odkładać dojazdu na uroczystości pogrzebowe na ostatnią chwilę, tylko zaplanować podróż nawet na godziny poranne - apeluje Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego UM w Gdańsku.

Zmiany w funkcjonowaniu poszczególnych linii



Piątek, 18 stycznia

  • Linia 100: nie funkcjonuje przez cały dzień.
  • Linia 130: w godzinach popołudniowych, w czasie formowania i przejścia konduktu pogrzebowego z ECS do bazyliki Mariackiej, trasa tej linii zostanie skrócona do Dworca Głównego. Autobusy tej linii nie będą kursować na odcinku Dworzec Główny-Wałowa.


Wszystkie pozostałe linie autobusowe i tramwajowe funkcjonują według stałych powszednich rozkładów jazdy, ważnych w okresie nauki szkolnej.

Sobota, 19 stycznia

Linia 100: nie funkcjonuje przez cały dzień.

Wszystkie pozostałe linie autobusowe i tramwajowe funkcjonują według stałych sobotnich rozkładów jazdy z zasileniami na wybranych liniach.

W godzinach 8:00-18:00 zwiększona zostanie częstotliwość funkcjonowania linii tramwajowych 8, 9, 12 i autobusowych 154, 167 i 210. Uruchomiona zostanie linia tramwajowa 7:

  • linie 7, 8, 9, 12: co 10 minut
  • linia 154: co 7,5 minut
  • linia 167: co 15 minut
  • linia 210: co 20 minut.


- W przypadku dużej frekwencji zostaną uruchomione dodatkowe kursy na innych liniach tramwajowych i autobusowych - dodaje Sieliwończyk.


Za darmo także w Gdyni i Sopocie



W piątek w godzinach popołudniowych i w sobotę ZKM Gdynia również uruchamia własną linię autobusową 101 na trasie z dworca kolejowego Gdynia przez Oliwę-Wrzeszcz do Śródmieścia SKM w Gdańsku. Linia jest również bezpłatna.

- By ułatwić mieszkańcom Sopotu możliwość dotarcia na uroczystości związane z pożegnaniem i pogrzebem śp. Pawła Adamowicza, prezydenta Gdańska, również na terenie Sopotu wprowadzona zostanie bezpłatna komunikacja miejska - informuje Anna Dyksińska z sopockiego magistratu.
W piątek i sobotę bez biletu będzie można korzystać z autobusów linii: 117, 143, 122, N1.

SKM: bez biletu w sobotę



Na darmowe przejazdy składami Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych na terenie Gdańska zgodę wyraził także samorząd województwa. Bez biletu można będzie podróżować między stacjami Gdańsk Osowa, Gdańsk Lipce i Gdańsk Żabianka, ale uwaga - tylko w sobotę w godz. 10.00-18.00, a więc w dniu pogrzebu Prezydenta Pawła Adamowicza.

Szybka Kolej Miejska zapewnia również, że w przypadku dużej frekwencji pociągi będą kursować częściej, by uczestnicy wydarzeń mogli sprawnie wrócić do domów.

- W sobotę na terenie Trójmiasta będziemy jeździć co 10 min. Na stacjach Gdańsk Główny i Gdynia Chylonia podstawimy rezerwowe pociągi - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
08:02 18 STYCZNIA 19

Dzisiaj bezpłatna komunikacja miejska w Gdańsku (48 opinii)

Przypominamy, że dzisiaj podróżujemy komunikacją miejską bezpłatnie na terenie Gdańska. Szczegóły znajdziecie państwo w powyższym artykule.
Przypominamy, że dzisiaj podróżujemy komunikacją miejską bezpłatnie na terenie Gdańska. Szczegóły znajdziecie państwo w powyższym artykule.

Opinie (143) ponad 50 zablokowanych

  • Odszedł wielki filantrop, przyjaciel ludzi, szczególnie tych najuboższych (2)

    Nie dziwi mnie wielkie zainteresowanie uroczystościami żałobnymi.

    • 15 24

    • Żary

      się Ciebie trzymają.

      • 8 1

    • Nie no idio*a ogłupiony przez tv

      • 1 2

  • Za darmo to za darmo. (1)

    Ludzie co wy wyprawiacie.ogloszono ze darmowa komunikacja i tyle.w czym problem.jazda za darmo a wy tu takie bzdury piszecie ze rece opadaja..

    • 11 3

    • Ano problem taki, ze to bananowa republika. Co z tego ze ogloszono? Ludzie byli tyle razy oszukiwani, ze wola sie upewnic.

      • 5 2

  • Z gminy Pruszcz Gdański?

    Halo?
    Wójt Magdalena Kołodziejczak, wiadomo jak kursują Gryfy?

    • 3 3

  • Jak PiS daje 500+ to z naszych podatków

    Jak miasto daje to za darmo!

    • 16 8

  • stop nienawiści

    tu i wszędzie

    • 10 2

  • Brak flag w bbt

    Autobusy miejskie bb tour nie mają flag tylko gait wyposażył swoje pojazdy we flagi narodowe... Dziwne...

    • 5 3

  • (2)

    A kto zapłaci za luxus darmowego jeżdżenia komunikacją przez 2 dni ? Za kierownicą będą Pakistańczycy , których pan Adamowicz chciał sprowadzić do pracy w GAiT ?

    • 14 20

    • Maciek lisicki.

      • 4 1

    • stop nienawiści

      tu i wszędzie

      • 6 2

  • Toalety dla potrzebujących ulżenia, poważnego ciśnienia w brzuszku. (1)

    Mam nadzieję, że władze miasta Gdańska zadbają o wystarczającą ilść wychodków i nie będzie kasowania złotówek. Gdańsk jest wystarczająco bogatym miastem i odpowiedzialni urzędnicy powinni przymróżyć oko. Powinniśmy dbać o cenne mury zabytkowych objektów w Polsce!
    A tego jest w Gdańsku sporo i wypada to odpowiednio dobrze pielęgnować.

    • 15 1

    • Jak musisz szukać, to zostań w domu! A nie będziesz zaczął na nasze zabytkowe mury !

      • 0 0

  • Bilety na krótkie trasy (3)

    Często pojazdy odjeżdżają pustawe, zaś pasażerowie idą pieszo... Czy można zmienić tę sytuację dla pożytku obu stron?

    Pasażerowie coraz bardziej eleganckich autobusów, trolejbusów i tramwajów/tramwai podróżują zwykle na trasach dłuższych niż odległość pomiędzy dwoma przystankami. Jeśli trzeba „przejechać tylko jeden przystanek”, to większość idzie pieszo, bowiem szkoda pieniędzy na tę krótką podróż (kosztuje tyle samo, co na całą trasę), chyba że w zanadrzu jest bilet miesięczny albo pojazd właśnie podjeżdża. Zjawisko to jest dość powszechne i aż dziwne, że żaden socjolog i ekonomista nie wziął tego zagadnienia na warsztat. Owszem, są miasta, w których wprowadzono ceny biletów uzależnione od czasu jazdy (np. 10, 20 i 30 minut), ale w niektórych zrezygnowano już z tego systemu a ponadto nie jest to akurat zbieżne z omawianym problemem.

    Wielu pasażerów dojeżdża kolejką z jednego miasta do innego (np. w trójmiejskiej aglomeracji), wykupując (wszak nietani) bilet miesięczny na tzw. SKM (Szybka Kolej Miejska). Część pasażerów wykupuje bilety miesięczne na kolej i na dłuższą trasę (autobusu, trolejbusu lub tramwaju) w jednym z miast, ale nie wykupują biletu na krótszą trasę w drugim mieście.

    Ci pasażerowie częstokroć mają do miejsca pracy albo nauki tylko jeden przystanek (nazwijmy umownie w ten sposób odległość pomiędzy dwoma przystankami). Nie kupują ani biletu jednorazowego, ani miesięcznego na ten krótki odcinek, bowiem uważają, że to zbyt drogo, zwłaszcza po zsumowaniu z biletami na inne środki lokomocji.

    I tu pojawia się propozycja. Należałoby wyemitować bilety adresowane dla pasażerów, którzy chcieliby przebyć wyłącznie krótką trasę, czyli chcieliby wsiąść do pojazdu i wysiąść na następnym przystanku.

    Proponowana cena takiego biletu to 50% ceny obecnego jednorazowego biletu. Podobne proporcje byłyby przyjęte również w stosunku do biletu miesięcznego oraz do innych okresowych biletów.

    W przypadku biletów jednorazowych powinny być stosowane kasowniki podające albo czas skasowania biletu albo numer (symbol) przystanku, na którym (a dokładniej – po ruszeniu z niego) skasowano bilet. Prościej byłoby z biletami okresowymi, bowiem na takim bilecie byłaby opisana „jednoprzystankowa” trasa, zwłaszcza że istnieją już tzw. e-bilety, czyli bilety elektroniczne.

    Ponieważ niektóre przystanki są w niewielkich odległościach od siebie (w tym również przystanki „na żądanie”), przeto przewoźnik mógłby sporządzić wykaz tras, które mogłyby być akceptowane poprzez skasowanie proponowanego biletu, w przypadku trasy nawet „dwuprzystankowej” a może i „trzyprzystankowej”. Wielu uczniów i starszych ludzi idzie pieszo tylko dlatego, że opłata za przejazd „jednego przystanku” wydaje się im zbyt wygórowana. Na trasach o niewielkim wykorzystaniu taboru (pustawe pojazdy) firma przewozowa mogłaby wyznaczyć dłuższe trasy z zastosowaniem proponowanego systemu. Na odcinkach trasy, które bywają przepełnione, owa propozycja mogłaby nie zostać przyjęta, albo jedynie wstępnie - na okres próbny.

    Zwykle jeśli proponowany jest jakikolwiek system oparty na pieniądzu, ktoś musi stracić, aby inny mógł zaoszczędzić (mieć coś taniej), jednak opisana propozycja jest dla wszystkich korzystna! Firma przewozowa ma większe wpływy bez zwiększenia wydatków! Czyli korzystanie z proponowanych biletów podniosłoby rentowność firm przewozowych, ponieważ więcej klientów korzystałoby z ich usług i to bez ponoszenia większych nakładów.

    PS Niektóre miasta umożliwiają nestorom bezpłatne podróże środkami komunikacji masowej. Jeśli podczas godzin szczytu, na danych trasach są zbyt przeciążone pojazdy, należałoby zmienić zasady owych udogodnień – bezpłatne przejazdy dla osób starszych byłyby poza okresami szczytów przewozowych, aby zmniejszyć uciążliwość podróżowania osobom płacącym za przejazd. Zwykle osoby starsze w godzinach porannych zmierzają do przychodni, aby zarejestrować się i ustawić się (a raczej zasiąść) w kolejkach do lekarzy – należałoby przemyśleć tę kwestię wespół z tymi ośrodkami zdrowia, aby owi starsi nasi obywatele nie musieli korzystać z przepełnionych pojazdów w szczycie ruchu. Może przesunąć porę rejestracji o godzinkę, aby znalazła się poza poranną porą szczytu komunikacyjnego? Jest to o tyle istotne, że ludzi starszych ciągle (relatywnie) przybywa z uwagi na zjawisko starzenia się społeczeństwa. Oczywiście, skoro już nestorzy mają owe ulgi, to byłby kłopot z egzekwowaniem gratisów tylko poza szczytami, przeto należy negocjować z instytucjami obsługującymi starszych ludzi, aby przesunięto w czasie niektóre usługi (np. rejestrację do lekarza).

    • 7 4

    • (2)

      Moim zdaniem, to dobrze, że ludzie pokonują krótkie trasy pieszo. Zdrowej dla nich, zdrowiej dla pracodawców (ludziom łatwiej zaplanować czas dotarcia i uniknięcie spóźnienia), lepiej dla komunikacji publicznej (mniej awarii, bo mniej ton ładunku wchodzi i schodzi "z paki"), a naganianie jej zysku z biletów to błędna taktyka, gdy jedynie 1/3 kosztu pokrywa bilet, a resztę dotacja)

      Ale gratis dla emerytów można by faktycznie wyłączyć w szczytach komunikacyjnych. I wymusić rejestracje telefoniczne, zamiast obecnych poniżających d*pogodzin kolejkowych. Gratis dla uczniów jednak z jego natury musi być w szczycie. Komunikacja w szczycie musi być po prostu lepsza, niezależnie od koszu.

      • 0 0

      • Co za bzdury

        Krótka trasa to pojęcie względne. Czyś ty oszalał, żeby za pasażerów uznawać tylko jadących długie trasy np. 10 czy 20 przystanków, a reszta ma chodzić pieszo jak się cena przejazdu nie podoba? Takie argumenty powinno się do trybunału sprawiedliwości zaskarżyć.

        Ktoś d*pę grzeje za darmo jadąc całe miasto, a ja wchodzę na 5 min. i jadę na stojąco i płacę za to 3.20zł i jeszcze mi uwagi będziesz robił, że to JA obciążam tabor? Jak ci żal taboru to może w ogóle zlikwidować transport miejski? Szur może wozić ludzi swoim samochodem przecież.

        • 1 0

      • Jak chcę pokonać krótką trasę dla zdrowia to idę na spacer. A jak jadę coś załatwić albo zrobić zakupy to mam prawo do komunikacji miejskiej, zwłaszcza gdy się spieszę, bo płacę podatki na to miasto. I mam również prawo do racjonalnych kosztów przejazdu, a nie darcia pierza typu 3.20zł za 3 przystanki. Poza tym chyba nie każdy może dużo chodzić i jest tak z wielu powodów, a zwłaszcza jak ma się w ręce ciężkie zakupy, jest mróz (albo palące słońce), itp.

        Skoro 2/3 kosztów ZKM to już dotacja (nic dziwnego jak się masowo i radośnie rozdaje gratisowe przejazdy m.in. dobrze sytuowanym emerytom albo dzieciakom/studentom, rodzinom wielodzietnym itp.) to może machnąć ręką na pozostałe 1/3 kosztów i zrobić po prostu darmową komunikację. Korzyść dodatkowa jest taka, że zmniejszą się na 100% korki w mieście oraz ilość zanieczyszczeń.

        A jak dobrze policzymy koszty np. utrzymania armii kontrolerów, drukowania biletów, armii stanowisk z tym całym biznesem związanych, itp. itd. to się może okazać, że ta 1/3 to kasa na ich wypłaty, więc równie dobrze można to wszystko zlikwidować.

        • 1 0

  • A co z pendolino?

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane