• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wakacje na A1. Mniej wypadków i kolizji, rośnie "mobilność" kierowców

Maciej Korolczuk
3 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
W wakacyjne miesiące z autostrady skorzystało 4 mln 622 tys.  pojazdów. W wakacyjne miesiące z autostrady skorzystało 4 mln 622 tys.  pojazdów.

To były spokojniejsze i bezpieczniejsze wakacje na autostradzie A1 od poprzednich. Było o połowę mniej wypadków, trzykrotnie mniej osób zostało rannych, zdecydowanie rzadziej dochodziło też do mniej groźnych kolizji. W lipcu i sierpniu 2019 r. z A1 skorzystało 4,6 mln pojazdów, podczas gdy, w tym samym okresie w 2018 r. było ich 4,8 mln.



Ile razy w ciągu wakacji skorzystałeś z autostrady A1?

Cieszyć mogą głównie statystyki dotyczące kolizji, wypadków i osób, które w nich ucierpiały. Jak informuje Anna Kordecka, rzecznik prasowy spółki Gdańsk Transport Company, koncesjonariusza autostrady A1, w lipcu i sierpniu 2019 roku na A1 doszło do 150 kolizji8 wypadków, w których rannych zostało 9 osób. Dla porównania w 2018 r. było 195 kolizji i 14 wypadków. Aż 27 osób odniosło w nich obrażenia.

W wakacyjne miesiące z autostrady skorzystało też mniej osób, niż przed rokiem. W lipcu i sierpniu 2019 r. liczniki na bramkach zliczyły 4 622 221 pojazdów (w tym samym okresie w 2018 r. z A1 skorzystało 4 816 127 kierowców).

Średnio w ciągu doby natężenie ruchu w lipcu wyniosło ponad 74 tys. pojazdów, a w sierpniu ponad 75,7 tys. aut.

- W okresie wakacyjnym, zwłaszcza przy zmianach turnusów i w okolicy długiego weekendu, obserwowaliśmy zwiększone natężenie ruchu. Największe natężenie w lipcu wyniosło 88,1 tys. pojazdów i miało miejsce w sobotę 27 lipca. W sierpniu największy ruch dobowy przypadł w niedzielę 18 sierpnia i wyniósł ponad 89 tys. pojazdów - wyjaśnia Kordecka.
Rekordowy ruch tego dnia spowodowany był prawdopodobnie dwoma czynnikami: końcem długiego weekendu i zakończeniem Jarmarku św. Dominika.

Rośnie przepustowość bramek



Jak dodaje rzecznik prasowy A1, w stosunku do 2018 r. operator zaobserwował nieznaczny wzrost poziomu przepustowości bramek, na co wpływ miało mieć korzystanie z nowoczesnych terminali płatniczych oraz zmieniający się trend w sposobie płatności, w szczególności wzrost użytkowników AmberGO, których w lipcu było 7 proc., a w sierpniu już 10 proc.

- Obecnie około 25 proc. transakcji odbywa się przy użyciu karty płatniczej, a około 15 proc. transakcji odbywa się przy użyciu karty flotowej. Wykorzystywaliśmy również skrajne pasy XL jako dodatkowe pasy wjazdowe w Nowej Wsi oraz Rusocinie - dodaje Kordecka.
Przypomnijmy, że nowa metoda automatycznych płatności AmberGO została uruchomiona w czerwcu. Z każdym miesiącem popularność systemu rośnie. Obecnie ponad 10 proc. transakcji dziennych odbywa się właśnie w tym systemie.

- Aktualnie w systemie AmberGO zarejestrowanych jest 130 tys. pojazdów. Niektóre z SPO cieszą się większym zainteresowaniem płatnościami automatycznymi, liderem w płatnościach w systemie AmberGO jest SPO Stanisławie, gdzie transakcje w systemie AmberGO sięgają 27 proc. Place w Swarożynie i Pelplinie obsługują w systemie AmberGO 16 proc. i 17 proc. transakcji - wylicza rzecznik A1.
System jest stale rozbudowywany i już wkrótce dostępni będą inni dostawcy płatności elektronicznych - na ten moment płatność obsługuje aplikacja Autopay.

W rozładowywaniu korków na bramkach pomaga też rozwiązanie najbardziej radykalne, a więc otwarcie bramek zjazdowych. W wakacyjne weekendy szlabany na bramkach wyjazdowych w Nowej Wsi i Rusocinie były otwierane łącznie 62 razy (w 2018 r. takich sytuacji było 71). Zgodnie z poleceniem Ministerstwa Infrastruktury czasowe otwarcie bramek mogło mieć miejsce tylko w wyjątkowych okolicznościach, kiedy występowały nadmierne utrudnienia dla podróżujących.

- Mamy nadzieję, że dzięki połączeniu nowoczesnego rozwiązania w postaci automatycznej płatności AmberGO oraz zaangażowaniu użytkowników, już wkrótce uda nam się rozładować zatory na bramkach - kończy Kordecka.

Opinie (111) 3 zablokowane

  • szkoda, że tak mało osób korzysta z aplikacji (1)

    AmberGo, zatory na bramkach byłyby mniejsze. W zeszłą sobotę na zjeździe w Swarorzynie minąłem z 50 aut w korku na bramkach i śmignąłem skrajną tylko dla posiadaczy aplikacji

    • 4 3

    • W rusocinie i nowej wsi tez bramki no pay poeinny byc na skrajach zeby sieroty z biletami mogly zjechac na bok a nie wycofywac sie

      • 2 0

  • tu należy podziękować poprzedniemu rządowi zs najdroższe autostrady w Europie. (2)

    • 10 4

    • Rudy latał samolotem do Gdańska.

      • 0 3

    • masz swój rozum, czy tylko powtarzasz za TVPiS te bzdury?

      jak byś wyjechał z Polski lub nawet sprawdził w internecie to byś wiedział że kłamiesz

      • 2 1

  • mobilnosc kierowcow?!?!

    • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    AmberGO (6)

    Pomysł ciekawy, ale w obecnej formie często wydłuża czas płatności zamiast go skracać. Wina niby użytkowników, gdyż podjeżdżają pod bramki oznaczona AmberGO z "biletem" i potem cofają albo czekają aż ktoś od nich pobierze opłatę. W tym czasie już dawno dałoby się zapłacić przy "normalnym" okienku. Może należy lepiej takie bramki oznaczyć, żeby się nie myliły, a na cwaniaków zrobić przymusowy 15 minutowy postój albo ekstra opłatę.

    • 43 4

    • no przecież są oznakowane (3)

      jest napis ambergo i przekreślony kasjer

      • 6 3

      • Widać dla niektórych gorzej myślących to za mało. (2)

        Na drogach też są znaki z ograniczeniem prędkości i jakoś mało kto się do nich stosuje...

        • 14 0

        • (1)

          No tak na 70 jada po 55

          • 2 4

          • Podpowiem, że jak masz 70 na znaku

            to jest maksymalna dopuszczalna prędkość, a nie minimalna...

            • 3 0

    • Wina operatora

      W mnirjszym stopniu kierowcow a w wiekszym operatora co tak d**ilnie oznaczyl. Skad taki mieszkaniec pcimia jadacy raz w roku nad morze ma wiedziec co to amber go??? Poza tym bramki amber go only powinny byc na skrajach placow zeby w razie czego sierotki z biletem zjezdzaly na bok i puszczaly uzytkownikow aplikacji a nie byly zmuszone do wycofywania! Zreszta brak konsekwencji operatora tez nie uczy- jednego dnia w bramce ambergo only jest inkasent innego dnia nie ma !

      • 14 1

    • Ciągle na takich ślepaków trafiam

      Za każdym razem, zamiast szybko i sprawnie przejechać, to muszę czekać albo nawet cofać żeby klienta wypuścić. Jak oni prawko zdali kiedy tak dużej tablicy świetlnej nie widzą. Pełen podziw.

      • 1 0

  • Co z odcinkowym pomiarem prędkości??? (1)

    Niech ten durny system bramek w końcu się na coś przyda! Każdy, kto przejechał szybciej niż wychodziłoby to z prędkości 140 km/h, powinien wraz z opłatą za przejazd dostawać mandacik.

    • 12 10

    • Gorsze niz predkosc jest nietrzymanie odlrglosci

      • 3 0

  • Nieczytelne oznakowanie bramek AmberGO (1)

    Powinno być wyraźnie napisane "AutoPay Only!", bo się wielu kierowców gubi i korkują.
    Poza tym na A1 jeździ się spoko, ciężarówki nie wyprzedzają się tak, jak na innych autostradach. Im bardziej na południe tym większa dzicz :]

    • 16 1

    • To tez może być mylące

      niektórzy mają automatyczne opłaty w aplikacjach banków a nie w autopay.
      Poza tym (przynajmniej) połowie społeczeństwa trzeba by wyjaśnić co oznacza "AutoPay" oraz "only".

      • 2 1

  • Podjeżdża taki z rejestracją WI do bramek, daje bilet a później 5 minut szuka 30 zł.

    Jak ma nie być korków?

    • 10 0

  • Rzeczywiście całe wakacje na A1!

    Kilometrowe kolejki do każdej bramki to standard! Można tam spędzić całe wakacje!

    • 3 0

  • To zasługa dobrej i mądrej polityki rządu. Brawo!

    • 1 8

  • Pomylenie pojec

    Chore jest to, ze jak operator podniesie bramki do panstwo musi placic rekomprnsaty. Kto taka umowe podpisywal ??? Powinien byc warunek: pobieracie oplaty pod warunkiem ze czas oczekiwania nie przekracza 15 min. Jak wiecej - podnosicie szlabany i nie pobieracie oplat. Koniec. To operator ma byc zmotywowany do tego zeby wdrazac metody ktore zwieksza przepustowosc i zatrudniac jak najwiecej osob !!!

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane