• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wakacyjny pociąg do Helu w nietypowym zestawieniu z "bonanzą"

Maciej Naskręt
27 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Nietypowy skład zmierza w kierunku Wrzeszcza przy przystanku SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.
  • Pociąg Tur w nietypowym zestawieniu.
  • Pociąg Tur w nietypowym zestawieniu.
  • Pociąg Tur w nietypowym zestawieniu.

Przez Trójmiasto porusza się pociąg osobowy pn. Tur, który często jest w nietypowym zestawieniu - dwa szynobusy, a między nimi wagon z lat 70. ubiegłego wieku, albo po prostu jako "piętrus". Dlaczego kolejarze zdecydowali się zaprezentować podróżnym tak nietypowe składy? Wyjaśniamy.



W jaki sposób zazwyczaj podróżujesz?

O godz. 9:54 na stacji Gdańsk Główny zatrzymuje się pociąg "Tur", jadący z Chojnic do Helu. We Wrzeszczu zatrzymuje się o godz. 10, w Oliwie o 10:06, w Sopocie o 10:11 i w Gdyni o 10:24. Skład wraca natomiast z Helu do Chojnic po południu - o godz. 16:31 jest w Gdyni Głównej, w Sopocie o 16:41, w Oliwie o 16:46, a we Wrzeszczu o 16:52. Z kolei w Gdańsku Głównym jest sześc minut później.

To jedyny pociąg kolei regionalnych, który przejeżdża przez całe Trójmiasto, a potem dociera na Półwysep Helski. Warto o tym pamiętać, jeśli planujemy z Trójmiasta dostać się nad otwarte morze.

Warto zwrócić też uwagę na skład tego pociągu. Kolejarze połączyli w nim bowiem dwa szynobusy, a między nimi ustawili jeszcze wagon z lat 70 XX w., określany przez miłośników kolejnictwa jako "bonanza". Tę nazwę zawdzięcza układowi siedzeń znanemu z pociągów pojawiających się w westernach.

Takie połączenie, czyli szynobus - wagon - szynobus, ma swoje uzasadnienie.

- Pociąg w Tczewie zmienia kierunek jazdy. Takie, mogłoby się wydawać, niecodziennie ustawienie umożliwia sprawną zmianę kierunku jazdy. Przejście maszynisty z jednej do drugiej kabiny trwa krócej niż manewry szynobusu przy innym zestawieniu wagonów - mówi Michał Stilger ze spółki PolRegio (dawne Przewozy Regionalne).
Ponadto, po dotarciu do Helu skład jest rozłączany i osobno obsługuje ruch z Helu do Gdyni. Po południu znowu pociąg jest ustawiany: szynobus - wagon - szynobus i wraca przez Trójmiasto do Chojnic.

Taki niecodzienny skład wyrusza w trasę, gdy spodziewane jest mniejsze obłożenie pasażerów. Gdy natomiast przewidywana jest duża liczba pasażerów, na tory rusza lokomotywa manewrowa z doczepionymi legendarnymi wagonami piętrowymi, co stanowi równie atrakcyjny widok. Taki skład jest wspomnieniem "piętrusów" poruszających się po torach Kaszub.

Dodajmy, że pociąg Tur do Helu dojeżdża wyłącznie latem. Poza sezonem skład kończy bieg w Gdyni.
  • Pociąg TUR we Wrzeszczu z piętrowymi wagonami.
  • Pociąg TUR we Wrzeszczu z piętrowymi wagonami.
  • Pociąg TUR we Wrzeszczu z piętrowymi wagonami.

Miejsca

Opinie (229) ponad 10 zablokowanych

  • Niestety jak podawali bedą ograniczac miejsca na rowery zamiast zwiekszac ilosc miejsc na pieszych i rowerzystów (1)

    • 3 1

    • w bonanzę ani w szyjobus dodatkowych rowerów nie wcisną
      nie ma gdzie, a do bonanzy jeszcze na dodatek wysoko

      czyli wpisali sobie w obowiązki kierowników pociągu
      walkę wręcz z rowerzystami oraz generalne świntuszenie
      i brużdzenie pasażerom

      brawo

      • 2 0

  • (1)

    Królik przeżera kasę zamiast kupić nowe składy

    • 2 0

    • Jestem za PO ale za te wieloletnie zaniedbania na kolei należy się nagana

      • 0 0

  • co za pytanie w

    • 1 1

  • (1)

    Trojmiasto może wywiad z ludzmi w wydziału transportu?
    Jakie maja wizje jakie plany? czy nadal chcą uciekać od odpowiedzialnosci?
    coś w końcu trzeba robić.

    • 3 0

    • Jakie wizje...brak
      Jakie cele...brak

      • 0 0

  • (3)

    MArszałek mówi ...to nei mój przewoznik wiec nie kupuje.
    To moze warto w koncu powołać swoja wlasną spółke marszłąkowską.
    PRzy okazji obstawi sie ją swoimi

    • 3 1

    • Preszę o ponowne napisanie swojego tekstu, używając polskiej czcionki ! (2)

      Ja "wiec nie kupuje"

      • 0 0

      • (1)

        To Android i autokorekta starszy Panie.

        • 0 1

        • Android to system na komórkę.
          Nie myl z komórką na gołębie.

          • 1 0

  • Czas przejazdu (1)

    Warto chyba wspomnieć że średni czas przejazdu pociągu relacji Hel Gdynia to 2 godziny.
    Długość trasy to 70 km co daje średnią prędkość 35 km /h.

    • 6 0

    • Nasza najszybsza jednostka to szynobus.
      Więcej komentarza nie trzeba.

      • 0 0

  • szkoda że rozbiera się linie kolejowe (3)

    To byłaby super atrakcja jechać pociągiem retro z podobnymi wagonami z Tczewa do Kościerzyny(połączone ze zwiedzaniem muzeum) powrót przez Skarszewy i Starogard Gd. Ludzie by mogli dojeżdżać do pracy pociągiem a nie autem. Rowerzyści zamiast po ścieżce podróżowaliby pociągiem przystosowanym do przewozu rowerów)...ech szkoda ze niszczy się coś co może mieć potencjał :( a wracając do Helu była też linia z Pucka do Krokowej - tutaj niestety rowerzyści wygrali :(

    • 6 2

    • Tczew - Nowy Dwór Gdański i dalej wąskotorowką do Stegny Sztutowa.
      Malbork - Elbląg- Braniewo nadzalewowką i dalej do Krynicy promem.

      Wszystko można jeśli się chce. Ale niestety nie w naszym Urzędzie Marszalkowskim

      • 2 0

    • z Pucka do Krokowej PKP nie chciało operować (1)

      • 0 0

      • kiedyś komuś się opłacało ją zbudować
        niestety, przyszła Polska

        • 1 0

  • Gdzie korektor? (3)

    Przez Trójmiasto porusza się pociąg osobowy pn. Tur, który często jest w nietypowym zestawieniu - dwa szynobusy, a między nimi wagon z lat 70. ubiegłego wieku, albo po prostu jako "piętrus".

    Kto przetłumaczy to zdanie na język polski?

    • 6 1

    • (1)

      ja zrozumiałem.
      ty nie?

      • 0 0

      • Widać wybornie operujesz po polskiemu.

        • 0 0

    • Zrozumiałe. Widzę że urząd Marszałkowski zaczyna hejtowac.

      Może lepiej niech się zajmie przetargiem na nowe jednostki lub reaktywacja linii kolejowych.
      Lub powołaniem własnej spółki kolejowej itd.

      • 1 0

  • Te wagony, to nie Bonanza. (2)

    W latach sześćdziesiątych w okresie letnim wiele osób jeżdziło w soboty na biwak nad jeziora kaszubskie. Wyjeżdżał z Gdyni pociąg do Kościerzyny o godzinie 15.40 i to były wagony BONANZA. Wagony z platformami na obu końcach. Bilet turystyczny (od soboty południa do poniedziałkowego pierwszego pociągu) to był koszt 21 zł. To były piękne czasy.

    • 3 1

    • (1)

      Które już nie wrócą zejdź na ziemię.

      • 1 1

      • Powspominać zawsze można.

        • 1 0

  • Typowy PO-ciąg

    Z przodu ładnie z tyłu znośnie a w środku lipa

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane