• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Walka o rządy nad komunikacją

Michał Tusk
8 kwietnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Wspólna komunikacja w Trójmieście coraz bliżej. W czerwcu odbędzie się konkurs na dyrektora Związku Komunikacyjnego Miast Zatoki Gdańskiej

O wspólnej komunikacji dla Trójmiasta i okolic, wspólnym bilecie i większej integracji tras mówi się od lat. Tym razem sprawa jest przesądzona - samorządowcy w końcu ustalili wspólną wersję statutu przyszłego związku. Statut był ważny, ponieważ to od niego będzie zależał sposób rozliczania nowej, wspólnej komunikacji miejskiej. Obecnie trwa ratyfikacja statutu w radach poszczególnych gmin aglomeracji. To oznacza, że instytucja zacznie działać jesienią. Wtedy rozpocznie się przejmowanie zadań poszczególnych organizatorów komunikacji (np. w Gdańsku Zarządu Transportu Miejskiego, a w Gdyni Zarządu Komunikacji Miejskiej). Według wstępnych szacunków pierwszy znaczący skutek dla mieszkańców, czyli jeden system biletowy dla Trójmiasta i okolic (na początku nie obejmujący jeszcze SKM), wejdzie do użytku w przyszłym roku.

Najpierw jednak czeka nas batalia o kierownictwo w nowej instytucji. A jest o co walczyć, bo związek będzie dysponował sumą ok. 300 mln zł rocznie - tyle obecnie wydają na kursowanie autobusów, trolejbusów i tramwajów wszyscy jego założyciele.

Jednym z faworytów trójmiejskich samorządowców jest prof. Olgierd Wyszomirski, obecny dyrektor ZKM w Gdyni, którego uznaje się za jednego z autorów sukcesu gdyńskiego transportu miejskiego. Inny kandydat to jego zastępca Hubert Kołodziejski. - To będzie stanowisko w dużej mierze polityczne, dlatego nie zamierzam się nigdzie pchać, ani z nikim rywalizować - komentuje spekulacje Wyszomirski. - Oczywiście, dobro komunikacji w Trójmieście leży mi na sercu, więc jeśli będzie taka wola wśród założycieli związku, przemyślę sprawę - zaznacza.

Wśród ewentualnych kandydatów pojawiło się też nazwisko obecnego wiceprezydenta Gdańska Szczepana Lewny. Sam zainteresowany twierdzi, że sprawy na razie nie ma. - Nie przeszło mi to nawet przez myśl. Poza tym konkurs na to stanowisko będzie przeprowadzony w czerwcu - mówi Lewna. Nie zaprzecza jednak, że istnieje możliwość, aby kandydował na stanowisko dyrektora.
Szczepan Lewna, wiceprezydent Gdańska
Konkurs na stanowisko dyrektora Związku Komunikacyjnego Miast Zatoki Gdańskiej ogłoszony zostanie w czerwcu. Gdańsk nie ma swoich faworytów, znaczenia nie powinny mieć sympatie tego czy innego miasta do swoich ludzi, ale obiektywnie ocenione kompetencje i zasługi. Co do mojej kandydatury, to dotychczas o tym nie myślałem. Nie oznacza to jednak, że nie wystartuję w konkursie.

Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni
Wybór odbędzie się w drodze konkursu i nie będziemy wskazywali swojego faworyta. Doceniamy jednak kompetencje prof. Wyszomirskiego i jego ludzi. To dzięki nim nasz system zarządzania komunikacją jest ceniony w Polsce i w Europie. Dobrze byłoby, gdyby to oni grali pierwsze skrzypce w związku komunikacyjnym. Inną sprawą jest sam statut związku, który obecnie głosowany jest w poszczególnych miastach. Obecna propozycja, aby koszty funkcjonowania komunikacji rozliczać na podstawie liczby mieszkańców, musi w dłuższej perspektywie być zmieniona. Każde miasto powinno tyle wpłacać do kasy, ile rzeczywiście kosztuje transport na jego terenie, uwzględniając przychody z biletów.

Jacek Karnowski, prezydent Sopotu
Dyrektorem związku powinien być ktoś, kto myśli o komunikacji miejskiej tak, jak ekipa z gdyńskiego ZKM z Olgierdem Wyszomirskim na czele. Nie musi to być on, ale osoba o podobnych kompetencjach gwarantowałaby rozwój i integrację transportu w Trójmieście. Wiele rzeczy trzeba dopracować, jak choćby sposób rozliczania kosztów w związku. Najważniejsze jednak, że związek w ogóle powstał. To dobry zalążek do prawdziwej integracji. W przyszłości instytucja zbudowana na fundamencie związku zajmowałaby się w imieniu miast-członków promocją czy ściąganiem inwestorów. Tak działają metropolie na Zachodzie.
Kto będzie dyrektorem?
Olgierd Wyszomirski
Jest kierownikiem Katedry Rynku Transportowego na Wydziale Ekonomicznym UG. Rozpoczął pracę w komunikacji miejskiej w 1989 roku. Dyrektorem ZKM w Gdyni jest od początku jego istnienia, czyli od 1992 roku. Razem z Franciszką Cegielską oddzielił funkcje organizatorskie od przewozowych i wprowadził konkurencję na rynku przewoźników.

Szczepan Lewna
Wiceprezydent Gdańska nadzoruje m.in. komunikację miejską. Udało mu się zrestrukturyzować gdański ZKM, częściowo przyjmując model gdyński. Potencjalna konkurencja nie wpływa jednak na razie na poprawę stanu taboru - "Gazeta" pisała o niesprawnych tramwajach, a nowo utworzony Zarząd Transportu Miejskiego nie miał nawet narzędzi, aby od ZKM wyegzekwować poprawę sytuacji.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (58) 1 zablokowana

  • Do jackboy 80

    A kiedy będzie szkolenie na nieśmiecących , niebrudzących itp.......Pasażerów ?

    • 0 0

  • Logo

    Logo jest wymierną wartością finansową, dlatego koniecznie trzeba wprowadzić charakterystyczną szatę dla komunikacji publicznej. Wyrazistą i gustowną, bo to co teraz jeździ po Gdańsku to śmietnisko przypadkowych barw i reklam. Już warto sukcesywnie się za to wziąć. Może plebiscyt wśród mieszkańców 3miasta ?

    • 0 0

  • Mak

    Jedynie za co się teraz sukcesywnie wezmą to rozważania komu lepiej dać lukratywną posadkę, ot co ;)

    • 0 0

  • oj bo juz uwierze

    no pieknie, to kto wierzy w ten wspolny bilet za rok?

    • 0 0

  • wspólny bilet

    Ciekawe ile będzie kosztował taki bilet ?

    • 0 0

  • takie tam

    hmm
    1. Sadze ze pan Wyszomirski jak dadza mu rzadzic tak jak rzadzi w Gdyni to ZTG powinien rownie dobrze prosporewac jak Gdynski ZKM. Wkoncu by sie cos w Gdańsku na lepsze zmienilo. Ale jak Pisoobrona zacznie sie wpiep... to bedzie gorzej niz teraz jest w Gdańsku.
    2. Bilet za rok. Plan taki jest calkowicie realny, jesli sie juz dogadali w kwestiach formalno-prawnych tylko ze moim zdaniem najlepszym t4erminem na calkowite wprowadzenie do uzytku tylko jednego biletu na ZTG jest 1 styczen 2008 roku a od 1 wrzesnia 2007 okres przejsciowy wczasie ktorego byla by mozliwa jazda na starych i nowych biletach
    3. Renomcia :). No coz duzo kontrowersji jest wokol tych panow ale coz taka jest niewdzieczna praca kontrolerow w srodkach transportu publicznego. Sadze zeby jeszcze niektorzy zaczeli troche bardziej myslec o ludziach niz o swoich zarobkach to by bylo super. Sam pomysl by renoma sprawdzala bilety jest dobry bo mamy wzrost dochodow miasta z sprzedarzy biletow a ok 30tys. mandatow w przeciago ok 3 miesiecy to tez o czyms swiadczy (z czego pewnie z 10 % jest anulowanych z tego badz innego powodu).

    • 0 0

  • słusznie ktoś pyta - po ile bilet?

    tu ceny są z księżyca - ktoś pisał kiedyś, ze najdroższe w Polsce...

    jakie będą zasady - w Gdańsku chyba nadal są czasowe, w Gdyni nie

    a zakupy nadal każdy robi sobie po 1 sztuce (czyli jak najdrożej) tramwaju... ha ha

    integracja na papierze i nowe stanowiska/struktury - tym zajmują się chyba tylko, bo do 'integracji' nie potrzeba od razu jednego dyrektora czy biura, można współpracować - a czy ktokolwiek tu współpracuje???

    oczywiście nie - ale teraz stanie się cud i wszystko nagle będzie grało...

    • 0 0

  • bilety

    taryfa biletow powinna byc moim skromnym zdaniem mieszana - mozna kupic bilet, na ktorym mozna dojechac do konca trasy lub bilet czasowy, na ktorym mozemy przejechac pare przystankow, miedzy ktorymi roznica czasowa zawiera sie w nominale biletu.
    taki system bodajze funkcjonje w Warszawie i ponoc sprawdza sie doskonale. warte rozwazenia.
    nie powinno byc zas podzialow biletow na poszczegolne linie lub innych tetgo typu potworkow, ktore chyba funkcjonuja w Gdansku.

    • 0 0

  • Komunikacja Trojmiasta

    Chyba czas najwyzszy zeby dogadac sie w tej sprawie, tylko blagam, nie Lwewna, na takie stanowisko potrzeba kogos, kogo wzrok siega dalej niz koniec wlasnego nosa.ubot.

    • 0 0

  • Nikt z Gdańska

    Gdańska ZKM to skandal. Z góry należy odrzucic wszystkie kandydatury związane z gdańskim ratuszem czy też gdańskim ZKM.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane