Fakty i opinie

Walka z reklamami. Bitwa wygrana, wojna trwa

Najnowszy artukuł na ten temat

Powrót reklam na tramwaje i autobusy nie ma sensu

Od początku kwietnia z Gdańska zniknęło wiele nielegalnych reklam, szpetnych banerów, tandetnych ogłoszeń na płotach. - Zmiany widać jednak głównie w centrum, o innych dzielnicach zapomniano - zwraca uwagę pan Patryk. - Tam także działamy, ale na efekty trzeba będzie poczekać - przyznają urzędnicy.



Czy w twojej okolicy jest mniej reklam niż dotąd?

tak, widać efekt uchwaly 64%
nie, uchwała jeszcze nie zadziałała 27%
w moim mieście nie ma uchwały krajobrazowej 9%
zakończona Łącznie głosów: 1047
Przypomnijmy: 2 kwietnia weszła w życie w Gdańsku Uchwała krajobrazowa, która:

  • ograniczyła możliwość umieszczania reklam w przestrzeni miejskiej,
  • nałożyła na właścicieli i zarządców nieruchomości obowiązek przestrzegania wytycznych co do estetyki szyldów i reklam,
  • dała urzędnikom narzędzia do walki z nielegalnymi i niezgodnymi z wytycznymi nośnikami reklam - wysokie kary pieniężne.

Na efekt nie trzeba było długo czekać



Wiele nielegalnie ustawionych reklam czy niespełniających wytycznych szyldów zaczęło znikać jeszcze w marcu. Kolejne demontowano na samym początku kwietnia.

Informowaliśmy o tym w artykułach Gdańsk: wszystkie reklamy muszą być już zgodne z Uchwałą krajobrazową oraz Znikają ogromne szyldy ze sklepów

Wiele lokali usługowych ma już nowe, ładniejsze i zgodne z uchwałą krajobrazową szyldy. Nz. pracownia rtg przy ul. Dmowskiego we Wrzeszczu przed i po transformacji. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl


Lepsze i gorsze dzielnice?



Zmianę na ulicach dostrzegli nasi czytelnicy. Jeden z nich zwrócił jednak uwagę, że reklamy nie znikają równomiernie ze wszystkich części miasta.

- Centrum miasta zmieniło się nie do poznania. Zniknęły wielkie płachty reklamowe, a płoty przestały szpecić banery typu "zrób to sam". Jednak w dzielnicach peryferyjnych, m.in. na Zakoniczynie niewiele się zmieniło. Np. ulica Świętokrzyska jak była tak jest oszpecona reklamami. Dlaczego jedni ludzie muszą demontować swoje szyldy i usuwać reklamy a inni nie? - zapytał nasz czytelnik, pan Patryk.


Uchwała obowiązuje i jest taka sama dla wszystkich



Przede wszystkim przypomnijmy, że wbrew sugestiom, które pojawiały się na początku kwietnia, Uchwała krajobrazowa obowiązuje, nie została zawieszona i obejmuje cały obszar miasta, choć oczywiście jej obostrzenia mają różnych charakter w różnych dzielnicach. Jednak ze względu na trwający od 30 marca stan epidemii, który skomplikował proces wydawania i doręczania decyzji administracyjnych, egzekwowanie przepisów przebiega wolniej.

Dokładnie tłumaczy to Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, główny mózg gdańskiego programu walki z nielegalnymi reklamami w mieście.

- Epidemia naprawdę nie jest wymówką. Po pierwsze zdziesiątkowała organizacyjnie firmy reklamowe oraz te, które demontują reklamy. Po drugie tzw. Ustawa COVID spowalnia postępowania administracyjne, zdejmując terminy odpowiadania na pisma urzędowe. Po trzecie Poczta Polska funkcjonuje w ograniczonym zakresie, a postępowania administracyjne wymagają zwrotnego potwierdzenia odbioru. Po czwarte 14 maja był też pierwszym dniem, w którym wszyscy urzędnicy GZDiZ zaczęli pracę stacjonarną, w urzędzie.
Mimo to warto podkreślić, że urzędnicy nie odpuścili walki z reklamami. Na podstawie przepisów Uchwały krajobrazowej:

  • wystawili 876 wezwań do usunięcia reklamy,
  • wszczęli 114 postępowań administracyjnych zmierzających do wymierzenia kary pieniężnej,
  • nałożyli 69 kar pieniężnych o łącznej wartości 208 564 zł.

Priorytety wynikają z ustawy



- Ustawa, na podstawie której powstała uchwała krajobrazowa, nosi nazwę "Wzmocnienie narzędzi związanych z ochroną krajobrazu" i przede wszystkim służy do realnej poprawy krajobrazu miejskiego. Dlatego nie ma co ukrywać, że baner na wysokim wieżowcu stojącym w centrum Gdańska i widoczny z Chełmu ma wielokrotnie bardziej negatywny wpływ na krajobraz niż banalna reklama na płocie. Z administracyjnego punktu widzenia to to samo, ale efekt ich usunięcia robi różnicę - tłumaczy Dariusz Słodkowski i nie można mu nie przyznać racji.

Walka z reklamami zależna od specyfiki dzielnic



Urzędnicy tłumaczą dlaczego efekt ich pracy jest najbardziej widoczny w tzw. centralnym pasie usług czyli na terenach wzdłuż ulic Podwale Przedmiejskie, Podwale Grodzkie, ale Zwycięstwa i al. Grunwaldzka oraz na tzw. dolnym tarasie Gdańska. Ich zdaniem w tych miejscach było najwięcej nośników umieszczanych przez duże podmioty, zajmujące się zawodowa reklamą, które nie mogą sobie pozwolić na łamanie prawa. Dodatkowo znajdują się tu wielkie osiedla mieszkaniowe, z których zarządami łatwiej się było kontaktować.

Z dużych budynków stojących wzdłuż głównej osi komunikacyjnych Gdańska reklamy i banery poznikały szybko. Dzięki temu mieszkańcy po raz pierwszy od dawna mogą oglądać architekturę centrum handlowego Manhattan.
Z dużych budynków stojących wzdłuż głównej osi komunikacyjnych Gdańska reklamy i banery poznikały szybko. Dzięki temu mieszkańcy po raz pierwszy od dawna mogą oglądać architekturę centrum handlowego Manhattan. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl
- Tymczasem Górny Taras jest rozdrobniony zarówno reklamowo, jak i właścicielsko. Zmiany są mniej widoczne, ponieważ nielegalnych nośników było też znacznie więcej i choć część zniknęła, to wiele wciąż zostało - przyznaje Dariusz Słodkowski. - Przez ponad 20 lat mieszkałem przy ul. Małomiejskiej. Dziś nie ma już połowy nośników reklamowych, które się przy niej znajdowały, a które były niezgodne z Uchwałą Krajobrazową. Postęp jest, ale stan docelowy z pewnością nie został jeszcze osiągnięty.

Sytuacja w Sopocie i Gdyni



W Sopocie uchwała krajobrazowa w kontekście nośników reklamowych wprowadzana jest dwuetapowo:
  1. w czerwcu 2019 r. minął czas na dostosowanie nieruchomości w zakresie wszystkich nośników reklamowych z wyjątkiem szyldów,
  2. w czerwcu 2020 r. minie czas na dostosowanie wszystkich szyldów.

Dotychczas władze Sopotu nie zapowiedziały żadnej taryfy ulgowej dla tych, którzy ociągają się z dostosowaniem swoich posesji do wymagań uchwały. Podkreślają jednak, że sytuacja jest dynamiczna i trudno dzisiaj ocenić, jaki wpływ na szeroko pojętą gospodarkę i codziennie życie będzie miała epidemia koronawirusa za kilka miesięcy.

W Gdyni dotychczas nie rozpoczęto prac nad projektem uchwały krajobrazowej. Na ten rok zapowiedziano jednak przyjęcie uchwały inicjującej proces jej sporządzania.

Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)




Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Opinie (259) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (5)

    I bardzo dobrze że znikają,choć jeżdżąc po trójmiejskich hajłejach widać,że jeszcze wiele reklam jest do usunięcia....

    • 126 28

    • A moze kasa by się przydała teraz w mieście (1)

      Z tych reklam , walczcie z podatnikiem . Zniszczyć go . Oo... kasy więcej na chodniki by było

      • 2 11

      • powiedz - a jaki to dochód przynoszą reklamy

        i nie pajacuj

        • 14 1

    • A Swietokrzyska lezy i kwiczy.

      Ciagle ten sam syf... Nawet auta na sprzedaz stoja przy ulicy, "pieknie" wyeksponowane.

      • 7 2

    • i jest nasz lokalny stańczyk Sven :D

      • 3 3

    • miasto po prostu stosuje monopol.

      Jedno wielkie klamstwo, ze reklamy znikaja

      • 0 0

  • Gdańsk robisz to dobrze! (10)

    Pięknie zaczynają wyglądać ulice bez reklam

    • 208 32

    • (3)

      Najgorsza jest to, że obecnie jest trend na reklamowa ofensywę na mediach społecznościowych. Dosłownie nie da się korzystać z niektórych stron. Irytacją reklamami czy oglądaniem czyiś 30 samojebek i vege lanczow czy pozerskich zdjęć z siłowni skłoniła mnie do odwiedzania FB raz na miesiąc:) Do tego jest szczęśliwy bo tego typu towarzystwo przeniosło w się na insragrama. I tak okazuje się że są podatni na reklamy innego typu. Coś w stylu "audycja zawiera lokowanie produktu". No i zachwycają się pozerskimi zdjęciami swoich insru-łencerow w gaciach jednej marki czy telefonem z przegryzionem jabłuszkiem na logo, dosłownie nie wyobrażają sobie życia bez tego. Ja widząc co się dzieje z ludźmi nie wchodzę tam i nie dałem zmienić się w smartfonie zombie:)

      • 13 0

      • po wpadce FB przyłapanego na masowym udostąpnianiu wrażliwych danych użytkowników (1)

        tylko id**ota miałby tam jeszcze konto!

        • 6 3

        • Tak, tak, bo InsRagram jest na pewno lepszy. Zobacz jak porył berety dziewczynom. Szczególnie tym głupiutkim18-20 paro latkom.

          • 3 1

      • Blokuj reklamy lub niech zapłacą za ich oglądanie

        Zainstaluj sobie dodatek do przeglądarki "ublock origin" lub korzystaj z przeglądarki brave która sama z siebie blokuje większość reklam a jak się zgodzisz na ich oglądanie to będziesz miał za to zapłacone. Dobra idea bo jak można zmuszać kogoś do straty tego co ma w życiu najważniejsze/najcenniejsze .. czyli własnego czasu (mamy go ograniczoną ilość) do zwracania uwagi na reklamy i zatrzymywanie się na nich - po to mam tracić cenny czas którego ani sekundy nie mogę dokupić? Za mój czas za moją uwagę powinni mi płacić. a jak nie to przynajmniej chce mieć możliwość nieoglądania tych reklam.

        • 2 0

    • ta szczególnie (1)

      jak miasto zmienia reklamy na kontenery!!! i jeszcze za to płaci

      • 4 2

      • Dokładnie tak

        Miasto żebrze o pomoc dla dzieciaków, dla osób starszych a w tym samym czasie wydaje pieniądze na malowanie kontenerów. i**otyzm władzy

        • 5 2

    • (1)

      Wołacz. Gdańsku. Nie było w gimnazjum ?

      • 3 1

      • Podstawówce...

        I to na początku...

        • 0 1

    • ja sie o to pytam.

      czemu miasto samo nie rezygnuje z brania kasy za reklamy?

      • 0 0

    • chwila chwila.. a baner kidawy na powstancow juz nie przeszkadzał?

      gdansk ma klopoty z usunieciem deweloperskich placht,

      • 0 0

  • W Gdyni bez zmian (5)

    Widać że urzędnicy mają w nosie estetykę przestrzeni publicznej.

    • 93 12

    • gdzie w Gdyni miałeś takie bezchołowie i show reklamowy jak w Gdańsku? (3)

      wskaż mi to palcem

      • 2 14

      • No chociażby ten durny napis "arka"'

        • 10 2

      • Róg Zwycięstwa i Powstania Styczniowego

        • 6 0

      • Jadąc Morską od strony Redy/Rumii to jakaś masakra dla oczu. W sumie na prawie całej długosci

        • 9 0

    • Gdynia = syf estetyczny

      Gdynia zawsze musi sie różnić w stosunku do Gdańska i Sopotu. W tym przypadku syfem w przestrzeni miasta. Tak się kończy silenie się na inność

      • 15 1

  • Teraz Gdynia (2)

    Reklama reklamą reklamę pogania.

    • 82 9

    • Ale mają kasę na nowatorskie przejścia dla pieszych

      • 3 0

    • to są jakieś żarty deweloperzy nie sciagaja swoich reklam a Gdansk twierdzi, ze jest OK

      • 1 0

  • Widzę jak bilbordy nawet znikają (9)

    będzie przejrzyście a nie misz masz. Zastanawia mnie czy nie oberwie mocno branża, która to wytwarza? Bo nowe zlecenia przestaną wpływać, nie będzie serwisu tych istniejących.
    Ale prezentuje się super, ład i skład bo wcześniej to nie była nawet wolna amerykanka tylko mieszkanka rosji i bangladeszu w krajobrazie.

    • 88 13

    • (3)

      Zdecydowanie dostanie po kieszeni ale im się należało za takie zaśmiecanie miasta.

      • 32 3

      • mnie najbardziej irytują reklamy w skrzynkach pocztowych (2)

        Są zamontowane specjalne "półki" na reklamy obok skrzynek, ale te uje dalej wrzucają do skrzynek. Codziennie wywalam ulotki, których nawet nie czytam. I jeszcze te uje od chwilówek co oblepiają tym szajsem przystanki autobusowe, latarnie itp. po nocach. Zawsze zrywam jak widzę. Do nich to trzeba strzelać.

        • 22 1

        • Załóżcie obok skrzynek od razu śmietnik na ulotki ;) (1)

          • 9 0

          • U mnie w bloku jest kosz na śmieci ulotkowe bezpośrednio pod skrzynkami na listy:)

            Oj, sprawdza się ten zabieg:)

            • 5 0

    • (1)

      Po prostu przekroczono pewną granicę i miasta wyglądały tragicznie więc wcale mi tych firm nie żal. To trochę analogiczna sytuacja z internetem - na stronach (oczywiście już lata temu) zaczęto używać tylu i tak męczących reklam, że "wszyscy" zaczęli używać adblocków i podobnych.

      • 27 1

      • Przez reklamy ludzie uciekli od gadu-gadu

        • 6 0

    • (2)

      kastorama czy ikea wygląda pięknie nawet nie wiadomo co to jest po sciagnieciu napisów brawo dla tego kretyna co to wymyś lił bo dla mnie to d**il.zostawic bez banerów niech se miasto samo zakłada za własna kase

      • 4 11

      • Skoro tu piszesz to masz internet (1)

        W necie możesz wszystko znaleźć

        • 3 3

        • a inni?

          Co z tymi, którzy nie mają?

          • 3 1

  • morena super (1)

    morena super

    • 24 6

    • A jak jedziesz z Moreny na Łostowice w okolicy skrzyżowania (zabrania tego uchwała krajobrazowa)

      Ustawiło tam obrzydliwe kontenery z napisem "będzie dobrze". Najpierw walczą z "bałaganem" a potem sami ustawiają takie okropne instalacje a na miejskim fanpejdżu jeszcze śmieją się ludziom w twarz, że to nie reklama, i to może tam stać. Wydają kasę na kontenery jednocześnie żebrzą o pomoc dla starszych i stary sprzęt komputerowy dla uczniów. Ile posiłków, lub ile komputerów udałoby się kupić, gdyby miasto nie wyrzucało kasy w błoto?

      • 4 0

  • (2)

    Mnie zastanawia dlaczego z Castoramy zniknęły literki z budynku a już Komfort, który się mieści obok nadal ma postawiony banner przy chodniku...

    • 47 2

    • Bo może Castoramie się chciało a Komfort ma w d...e

      Zrób zdjęcie i wyślij do GZDiZ przez Kontakt Gdańsk

      • 6 2

    • bo przepisy są takie jakie są

      Po prostu niejasność przepisów. Prawnicy Castoramy uznali, że trzeba usunąć, prawnicy Komfortu uznali, że nie. Tak będzie jeszcze długo, gdyż brak jest jakiejkolwiek wykładni dla nowych przepisów.

      • 2 4

  • a w Gdyni tragedia (2)

    czy pani Spychała raczy się tematem tego chaosu się zająć czy planuje jakąś intrygę???

    • 34 4

    • Pani Spychała jest zajęta szukaniem nowych gustownych apaszek...

      • 3 0

    • tam ktoś z branży musiał ładnie posmarować

      inaczej nie da się tego wytłumaczyć

      • 2 0

  • Łukasz (13)

    rozumiem banery zawieszone na płotach, przyczepy reklamowe stały gdzie popadnie czy wielkie szyldy na budynkach. Ale np napisy na sklepach typu ikea czy na manhatanie albo ten na słupie matarnia to bez przesady tam był zachopwany ład i pożądek

    • 120 25

    • 100% racji ale tego nie wytłumaczysz komuś zapatrzonemu w swoją "jedyna słuszna" wizje swiata (1)

      • 24 21

      • i oczywiscie sami nie widza swoich reklam te urzedasy z UM

        Praktycznie smieja sie z ludzi.

        • 3 0

    • Komuna i te sprawy

      Wiadomo kto rządzi w Gdańsku, kto z kim sympatyzuje

      • 5 15

    • Akurat przy architekturze Manhattanu reklamy w ogóle nie przeszkadzały, a wręcz dobrze wpisywał się w budynek. (1)

      A w IKEI, zamiast normalnego napisu IKEA, mamy wyblakłą farbę dokoła niewyblakłej. Jeśli to ma być lepsze od napisu, to gratuluję!

      • 31 12

      • Był sobie Gdansk

        A fasady budynków przy Al Grunwaldzkiej we Wrzeszczu pozbawione reklam wyglądają katastrofalnie :dziury , odpadający tynk,pozalewane zgrzybiałe ściany budynków .Do tej pory chociaż reklamy przykrywały ten miejski dramat. Kiedyś Al Grunwaldzka Była ulica usługowo handlowa teraz wyglada jak po wojnie dramat .wychowani w szarości blokowisk włodarze nie potrafili przewidzieć Następstw swoich decyzji tętniąca życiem ulica umiera.

        • 2 1

    • z IKEA to zgoda, ale Manhattan wreszcie zaczął wyglądać! (4)

      wcześniej, zza szmat reklamowych trudno było nawet określić jakiego koloru czy kształtu jest elewacja.

      • 41 2

      • (3)

        ale sam napis Manhattan tak jak Ikea mogly zostac. nie byly szpetne. teraz na IKEI zamiast zoltego napisu jest bialy zaciek IKEA. w czym to ladniejsze? urzednicy jak zwykle nie pomysleli

        • 19 1

        • "biały zaciek" ? Niech ikea to pomaluje, bo wygląda ohydnie (1)

          • 11 0

          • Nie na reke im to malowac bo wciaz widac ze to IKEA :)

            • 9 0

        • Na razie jest zaciek po starych literach. Będą nowe, żółte. Po prostu mniejsze niż poprzednio.

          • 4 1

    • duże logotypy przy drodze szybkiego ruchu są po to, aby obiekt był widoczny z pewnej odległości z tej drogi.

      Uważam, że na tego typu obiektach powinny być dopuszczone większe rozmiary napisów. Co innego 'w mieście', gdzie faktycznie dochodziło do przesady.

      • 16 6

    • ale (1)

      Szanowni Państwo,
      to nie jest tak, że one zniknęły i ich nie będzie już wcale. Według Uchwały Krajobrazowej przyjętej w Gdańsku wszelkie szyldy muszą być jednolite. Czyli np. na słupie w C.H. Matarnia szyldy sklepów będą prawdopodobnie monochromatyczne (czarne na białym tle lub odwrotnie). Tylko trzeba to zamówić i powiesić. ;)

      • 10 2

      • Szyldy nie muszą być monochromatyczne, istotna jest tylko wielkość szyldów i preferowane są znaki bez tła :)

        • 4 1

  • W Gdyni to chyba Szczurek i decyzyjni urzędnicy biorą w łape od osób (4)

    którym zalezy by ta ustawa nie weszła w życie.Mieszkam na Karwinach i to jest jakaś masakra z tymi szmatami reklamowymi,reklamami na kołach i bilbordami np na skrzyżowaniach Wielkopolska -Żródło Marii,Wielkopolska-Gryfa Pomorskiego.Nie może być tak że prywaciarz na swoim terenie,budynku itp nawywiesza tego g*wna reklamowego bo ma z tego pieniadze.Dobro publiczne i estetyka wspólnych terenow powinna być ważniejsza od prywatnych interesow.

    • 44 9

    • bo w gdyni widać nie ma d**ili od reklam

      • 1 1

    • inaczej nie da się tego wytłumaczyć

      siedzą w kieszeni developerki i branży reklamowej

      • 3 0

    • Sobie to dobro publiczne realizuj za swoje (1)

      Gdybyś sam był tym "prywaciarzem" to nagle by ci się zdanie odmieniło o 180 stopni, ale ze g.. masz to cwaniaczysz polakówu.

      • 0 3

      • Nie ważne co by było gdyby....

        Powinna wejśc w zycie uchwała krajobrazowa która by zrobiła porzadek z tymi g*wnami reklamowymi. Mam gdzieś potrzeby prywaciarzy bo panuje zasada -kazdy wuj na swój strój.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.