• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Walka z reklamami. Bitwa wygrana, wojna trwa

Michał Stąporek
18 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Z ulic Gdańska poznikało wiele nośników reklamowych niezgodnych z Uchwała krajobrazową...
  • ...ale dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.

Od początku kwietnia z Gdańska zniknęło wiele nielegalnych reklam, szpetnych banerów, tandetnych ogłoszeń na płotach. - Zmiany widać jednak głównie w centrum, o innych dzielnicach zapomniano - zwraca uwagę pan Patryk. - Tam także działamy, ale na efekty trzeba będzie poczekać - przyznają urzędnicy.



Czy w twojej okolicy jest mniej reklam niż dotąd?

Przypomnijmy: 2 kwietnia weszła w życie w Gdańsku Uchwała krajobrazowa, która:

  • ograniczyła możliwość umieszczania reklam w przestrzeni miejskiej,
  • nałożyła na właścicieli i zarządców nieruchomości obowiązek przestrzegania wytycznych co do estetyki szyldów i reklam,
  • dała urzędnikom narzędzia do walki z nielegalnymi i niezgodnymi z wytycznymi nośnikami reklam - wysokie kary pieniężne.

Na efekt nie trzeba było długo czekać



Wiele nielegalnie ustawionych reklam czy niespełniających wytycznych szyldów zaczęło znikać jeszcze w marcu. Kolejne demontowano na samym początku kwietnia.

Informowaliśmy o tym w artykułach Gdańsk: wszystkie reklamy muszą być już zgodne z Uchwałą krajobrazową oraz Znikają ogromne szyldy ze sklepów

Przesuń aby
porównać


Lepsze i gorsze dzielnice?



Zmianę na ulicach dostrzegli nasi czytelnicy. Jeden z nich zwrócił jednak uwagę, że reklamy nie znikają równomiernie ze wszystkich części miasta.

- Centrum miasta zmieniło się nie do poznania. Zniknęły wielkie płachty reklamowe, a płoty przestały szpecić banery typu "zrób to sam". Jednak w dzielnicach peryferyjnych, m.in. na Zakoniczynie niewiele się zmieniło. Np. ulica Świętokrzyska jak była tak jest oszpecona reklamami. Dlaczego jedni ludzie muszą demontować swoje szyldy i usuwać reklamy a inni nie? - zapytał nasz czytelnik, pan Patryk.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzydkich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.
  • Dzielnice górnego tarasu Gdańska wciąż są pełne brzyskich i - co w kontekście Uchwały krajobrazowej istotniejsze - nielegalnych reklam. - Przyjdzie czas i na nie - zapowiadają urzędnicy.


Uchwała obowiązuje i jest taka sama dla wszystkich



Przede wszystkim przypomnijmy, że wbrew sugestiom, które pojawiały się na początku kwietnia, Uchwała krajobrazowa obowiązuje, nie została zawieszona i obejmuje cały obszar miasta, choć oczywiście jej obostrzenia mają różnych charakter w różnych dzielnicach. Jednak ze względu na trwający od 30 marca stan epidemii, który skomplikował proces wydawania i doręczania decyzji administracyjnych, egzekwowanie przepisów przebiega wolniej.

Dokładnie tłumaczy to Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, główny mózg gdańskiego programu walki z nielegalnymi reklamami w mieście.

- Epidemia naprawdę nie jest wymówką. Po pierwsze zdziesiątkowała organizacyjnie firmy reklamowe oraz te, które demontują reklamy. Po drugie tzw. Ustawa COVID spowalnia postępowania administracyjne, zdejmując terminy odpowiadania na pisma urzędowe. Po trzecie Poczta Polska funkcjonuje w ograniczonym zakresie, a postępowania administracyjne wymagają zwrotnego potwierdzenia odbioru. Po czwarte 14 maja był też pierwszym dniem, w którym wszyscy urzędnicy GZDiZ zaczęli pracę stacjonarną, w urzędzie.
Mimo to warto podkreślić, że urzędnicy nie odpuścili walki z reklamami. Na podstawie przepisów Uchwały krajobrazowej:

  • wystawili 876 wezwań do usunięcia reklamy,
  • wszczęli 114 postępowań administracyjnych zmierzających do wymierzenia kary pieniężnej,
  • nałożyli 69 kar pieniężnych o łącznej wartości 208 564 zł.

Priorytety wynikają z ustawy



- Ustawa, na podstawie której powstała uchwała krajobrazowa, nosi nazwę "Wzmocnienie narzędzi związanych z ochroną krajobrazu" i przede wszystkim służy do realnej poprawy krajobrazu miejskiego. Dlatego nie ma co ukrywać, że baner na wysokim wieżowcu stojącym w centrum Gdańska i widoczny z Chełmu ma wielokrotnie bardziej negatywny wpływ na krajobraz niż banalna reklama na płocie. Z administracyjnego punktu widzenia to to samo, ale efekt ich usunięcia robi różnicę - tłumaczy Dariusz Słodkowski i nie można mu nie przyznać racji.

Walka z reklamami zależna od specyfiki dzielnic



Urzędnicy tłumaczą dlaczego efekt ich pracy jest najbardziej widoczny w tzw. centralnym pasie usług czyli na terenach wzdłuż ulic Podwale Przedmiejskie, Podwale Grodzkie, ale Zwycięstwa i al. Grunwaldzka oraz na tzw. dolnym tarasie Gdańska. Ich zdaniem w tych miejscach było najwięcej nośników umieszczanych przez duże podmioty, zajmujące się zawodowa reklamą, które nie mogą sobie pozwolić na łamanie prawa. Dodatkowo znajdują się tu wielkie osiedla mieszkaniowe, z których zarządami łatwiej się było kontaktować.

Z dużych budynków stojących wzdłuż głównej osi komunikacyjnych Gdańska reklamy i banery poznikały szybko. Dzięki temu mieszkańcy po raz pierwszy od dawna mogą oglądać architekturę centrum handlowego Manhattan. Z dużych budynków stojących wzdłuż głównej osi komunikacyjnych Gdańska reklamy i banery poznikały szybko. Dzięki temu mieszkańcy po raz pierwszy od dawna mogą oglądać architekturę centrum handlowego Manhattan.
- Tymczasem Górny Taras jest rozdrobniony zarówno reklamowo, jak i właścicielsko. Zmiany są mniej widoczne, ponieważ nielegalnych nośników było też znacznie więcej i choć część zniknęła, to wiele wciąż zostało - przyznaje Dariusz Słodkowski. - Przez ponad 20 lat mieszkałem przy ul. Małomiejskiej. Dziś nie ma już połowy nośników reklamowych, które się przy niej znajdowały, a które były niezgodne z Uchwałą Krajobrazową. Postęp jest, ale stan docelowy z pewnością nie został jeszcze osiągnięty.

Sytuacja w Sopocie i Gdyni



W Sopocie uchwała krajobrazowa w kontekście nośników reklamowych wprowadzana jest dwuetapowo:
  1. w czerwcu 2019 r. minął czas na dostosowanie nieruchomości w zakresie wszystkich nośników reklamowych z wyjątkiem szyldów,
  2. w czerwcu 2020 r. minie czas na dostosowanie wszystkich szyldów.

Dotychczas władze Sopotu nie zapowiedziały żadnej taryfy ulgowej dla tych, którzy ociągają się z dostosowaniem swoich posesji do wymagań uchwały. Podkreślają jednak, że sytuacja jest dynamiczna i trudno dzisiaj ocenić, jaki wpływ na szeroko pojętą gospodarkę i codziennie życie będzie miała epidemia koronawirusa za kilka miesięcy.

W Gdyni dotychczas nie rozpoczęto prac nad projektem uchwały krajobrazowej. Na ten rok zapowiedziano jednak przyjęcie uchwały inicjującej proces jej sporządzania.

Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska od Trojmiasto.pl


Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu od Trojmiasto.pl

Opinie (259) 8 zablokowanych

  • (1)

    Te nowe loga w białym kolorze wyglądają jeszcze gorzej niż przed zmianami... co to za esteta wymyślał?

    • 18 12

    • Wolisz pstrokate szyldy na każdym rogu??

      Wzrok ci się nie męczy?

      • 1 1

  • bzdura i hipokryzja (1)

    Jaki jest sens osunięcia reklam z centrów przy obwodnicy? Naprawdę ktoś twierdzi że dzięki temu galeria handlowa jest mniej szpecąca? Budynki wyglądają teraz jak fabryki a klienci nie wiedzą jakie sklepy są na ich terenach. W imię czego? A wystarczyło pójść na spotkanie z władzami, gdzie dziwnym trafem zasugerowano firmę wykonującą nowe "poprawne" reklamy...

    • 34 13

    • W cslej tej uchwałę sens ma tylko likwidacja billboardów i "szmaty" z płotów

      Reszta to bzdurne szukanie dziury w całym

      • 9 5

  • W Gdańsku (6)

    Wylali dziecko z kąpielą. Likwidacja szyldów na marketach typu ikea jest zupełnie pozbawiona sensu

    • 46 24

    • (1)

      Bez tego napisu nie wiesz jak trafić do Ikei? Twoje życie straciło sens?

      • 8 6

      • Z lotniska napis zdejmijcie

        • 5 1

    • Dokładnie.

      Typowa urzędnicza bezmyślność ( albo zamierzony cel, bo tam gdzie nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o...). Urzędnicy zachowują się tak, jakby cały Gdańsk to było tylko turystyczne centrum w tzw. Śródmieściu, a reszta nie istniała. Tymczasem w okolicach obwodnicy ogromne szyldy są potrzebne w celach informacyjnych ( żeby z obwodnicy było widać co gdzie się znajduje i gdzie zjechać). A teraz jak są świeżo pozdejmowane, to można odnieść wrażenie że sklepy się pozamykały.

      • 6 3

    • przeciwnie

      wszystkich traktować równo, żadnych świętych krów, żadnych wielkich agresywnych napisów

      • 2 3

    • Teraz dla LPG tam napiszą

      • 1 0

    • Serio?

      Chyba że, świecą Ci prosto w okno. Dobrze że zniknęły co do jednej.

      • 3 0

  • Biznesy padną to i reklamy zdejmą

    Nie ma to jak kopanie leżącego?

    • 15 22

  • Głupota (2)

    Artykuł zakłamuje mówiąc że znikają nielegalne reklamy. Przy okazji znikają również te legalne. Bardzo dużo ludzi traci pracę. Mi nie podobają się taxówki w Trójmiejscie, też do likwidacji?
    Ja pracuję w branży reklamowej, bardzo dobrze zarabialiśmy a teraz wszyscy na bruk. A wystarczyło polikwidować tylko te co stoją bez zezwoleń.

    • 22 32

    • Te co miały zezwolenia też były obleśne

      I było ich za dużo!

      • 7 3

    • Ale nikt nie myśli o ludziach niestety...

      • 0 3

  • Strata dla miasta I mieszkancow (6)

    Najdurniejsza ustawa, radykalnie sa zdejmowane reklamy I szyldy ze sklepow, ktore sa nosnikami informujacymi , Wiele z nich jest estetycznymi, Wiele poza terenami zabudowanymi. Nikt nie zadal sobie trudu , zeby potraktowac temat indywidualnie. Miasto stracilo wiele estetycznych reklam, w miejscach nie kolidujacych , .... tylko dlatego , ze urzednik , przy biurku, lekka reka wydal ogolny zakaz . Ogromna strata dla kasy miasta.

    • 21 39

    • (2)

      Podaj choć jeden przykład tej estetycznej reklamy.

      • 10 1

      • Manhattan (1)

        • 1 8

        • Szyldy nasr*ne na każdej ścianie

          Każdy w innych kolorach i rozmiarach. Jak takie coś może się ci podobać?

          • 3 0

    • Nie ma czegoś takiego jak estetyczna reklama (1)

      Reklamy są absolutnie zbędne w przestrzeni publicznej

      • 10 2

      • One nie są zbędne, tylko szkodliwe

        • 3 2

    • Reklama nośnikiem informacji? Serio?

      masz na myśli promocję na banany w lidlu? czy raty 0% na telewizor w mediamarkt?

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Jak teraz jadę na Kaszuby przez Żukowo... (12)

    ...to widzę że reklamy to prawdziwy syf, wcześniej byłem przyzwyczajony do nich i nie zwracałem uwagi, a teraz po wyjeździe z Gdańska rzucają się w oczy.

    W Baninie i Chwaszczynie podobnie.

    O Gdyni nie wspominam, bo szkoda pisać.

    • 242 15

    • Niestety, już po łapkach w górę widać , że tęsknicie za komuną i to bardzo. (7)

      Zero refleksji, ma być ładnie i koniec. Za chwilę będzie płacz, że wszędzie drogo, mały wybór itd. Tylko nikt w swojej głupocie przez chwilę nie pomyśli czego to konsekwencje ?? Jeszcze niedawno kupowaliście na łóżkach rozkładanych na biednych targowiskach i jakoś brzydota nikomu nie przeszkadzała, bo liczyła się cena. Teraz d...y Państwu urosły i chcą mieć ładnie oczywiście za czyjeś pieniądze. Pozdrawiam rozsądnie myślących.

      • 7 38

      • Spokojnie, idzie taka bieda że szybko spokornieją

        I dobrze. Niech zobaczą jak to jest jeść przez miesiąc same ziemniaki

        • 4 15

      • to nie 19 wiek (1)

        wszystko możesz znaleźć w sieci i potrzebujesz lasu reklam wzdłuż każdej drogi.

        • 24 2

        • To nie XIX wiek

          Wszystko możesz znaleźć w sieci i nie potrzebujesz mrowia sklepów wzdłuż każdej ulicy.

          • 1 0

      • popatrz sobie na stare pocztówki centrum Gdańska albo Gdyni z czasów komuny (3)

        miasto 100 razy lepiej wyglądało bez tego syfu. Gdzieniegdzie tylko neon Orbisu itp. który ładnie wtapiali się w krajobraz

        • 22 2

        • Zobacz jak ładnie Kambodża wyglądała za rządów Czerwonych Khmerów (1)

          Zero reklam, czysto i pięknie.

          • 4 15

          • Nie wiem czy zauważyłeś, ale artykuł jest o Gdańsku

            • 4 2

        • Komuno wróć!

          • 0 1

    • Powinny jeszcze wrócić stare dobre stragany (2)

      Gdzie można by kupić sweter, siatkę ziemniaków od chłopa i żywą kurę

      • 5 1

      • a żebyś wiedział jak mi tego brakuje (1)

        i jeszcze pogadać z gospodarzem można było

        • 4 2

        • Są np. w Gdyni na placu Górnośląskim

          da się estetyczni? Da!

          • 4 0

    • Mnie to bardzo wkurzaja reklamy przed moim ulubionym serialem.

      Nie dało by rady jakiejś ustawy co by tych brzydkich reklam zakazali ??

      • 4 0

  • IKEA (2)

    Bez IKEI. Takie cuda tylko w Gdańsku:) Potęga absurdu posiadania odrobiny władzy wiecznie żywa... Rozumiem te płachty na płotach, rozumiem przyczepy jeszcze wiele rzeczy rozumiem ..ale tego nie rozumiem.

    • 35 11

    • Apropo IKEA (1)

      Slyszalam ze IKEA nie odprowadza podatkow w Polsce...

      • 1 3

      • Nieprawda.

        • 1 0

  • a Gdynia zwyczajem w ogonie

    • 13 3

  • Uwaga! (1)

    A co z wielkimi banerami solidarności na ich budynku koło zieleniaka??? Równi i równiejsi???

    • 39 1

    • Zgłosiłem ich do GZDiZ

      Może dostaną karę ale jak czytałeś artykuł to szukają wymówek żeby się nie narobić...

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane