• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?

Szymon Zięba
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.



Miejsc parkingowych w centrach miast...

Obecnie strefa płatnego parkowania w Gdyni i Gdańsku obejmuje w sumie niemal 10 tys. miejsc i systematycznie się powiększa. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają, czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.

Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.

Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł



Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.

- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Jak działa e-kontrola?


  1. Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
  2. Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
  3. Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
  4. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
  5. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione



Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.

- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny



Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.


Miejsca

Opinie (484) ponad 20 zablokowanych

  • Nacisk na komunikację miejską i parkingi PR (5)

    Tak powinno to wyglądać. Ale warunkiem jest dobrze działająca komunikacja miejska. U nas jest tragedia! Żadnej integracji, kilka stref biletowych i różni przewoźnicy, brak synchronizacji i wszystkie niemal linie przez centra miast... I mamy co mamy totalny komunikacyjny b...el. Potem się dziwią wszyscy, że każdy woli samochodem...

    • 69 6

    • (1)

      Bo to jest demokracja a nie dyktatura !!!

      • 3 6

      • co ma piernik do wiatraka?

        ZTM robi demokratyczne wybory którędy ma jechać każda linia autobusowa? Nie słyszałem. Oni dyktują którędy pojedzie a to, że połowie ludzi to nie pasuje to mają w ... To jest typowa dyktatura.

        • 11 1

    • Czekam na bilet smk mzk (1)

      Od kwietnia na się pojawić, to krok w dobrą stronę. W końcu w Gdańsku będzie jeden bilet.. Gdynia i Sopot niech się w końcu dogadają, bo Gdańsk za nich płacił nie będzie

      • 6 3

      • Odkąd żyje to słyszę o tym bilecie... Oby to się spełniło!

        Chociaż docelowo to powinien być jeden bilet na Gdańsk, Sopot i Gdynię. Turyści nie wiedzą zazwyczaj gdzie są granice miast a i mieszkańcom byłoby łatwiej.

        • 11 0

    • bo zarzadza tym PAN co ze starego ukladu pana A jest

      i nie ma pojęcia o niczym tylko pierdzi w stolek.
      Jezdze 5km do pracy. autem 15min. Autobusem 60min z przesiadką. Oplaca mi się nawet płacic kary za postoj zamiast stracic 2h na przejazdy! i ok 30min na dojście do przystankow.
      Nie jestem 15 latkiem i nie będę brnął w deszczu i sniegu bo nikt nie rozbudowuje sieci tylko ciągłe projekty i układy radnych z po i pis żeby mogli swoje działki ubudowlanic! i żeby tam nie szly tramwaje.

      • 4 2

  • Super pomysł! Jestem za!

    • 11 16

  • Trzeba zabrać ze sobą tablice rejestracyjne (1)

    • 22 5

    • Tak! Tak!

      Zrób tak! Odrazu będzie pretekst do odblokowania jako porzucone auto.
      Nie zapomnij też zdrapac naklejki z szyby.

      • 5 1

  • a co z tymi nieprawidłowo zaparkowanymi po chodnikach czy trawnikach? (1)

    dalej bezkarni?!

    • 33 4

    • Tak.

      Spp to wyznaczone miejsca a nie 'dzikie'.

      • 1 0

  • Bardzo słusznie (8)

    Trzeba podnieść opłaty, jeśli kogoś stać na auto niech pomyśli, że parking też kosztuje. Jak go nie stać jest komunikacie miejska i nóżki. Byle Janusz kupi passata, wjeżdża do centrum i smrodzi. Dramat

    • 27 26

    • Jak wszyscy (4)

      Kierowcy przesiada się na komunikację miejską to ty pójdziesz pieszo. Tramwaj tez nie jest z gumy

      • 14 3

      • Tyle że komunikację łatwiej rozbudować niż sieć parkingów i dróg (3)

        • 3 7

        • dokładnie tak (1)

          wystarczy wydłużenie składów SKM i zwiększenie częstotliwości połączeń

          • 3 3

          • 40 lat słyszę o skm na południe gdanska

            i pewnie nie dożyję tego szczęścia. SKM zbudowało jeden przystanek przez 50 lat.

            • 2 1

        • to ciekawe dlaczego do tej pory tego nie zrobiono. częstotliwość kursowania tramwajów w Oliwie przy wybudowanych wszechobecnie biurowcach jest taka sama jak była 10 lat temu. skm jeździ cały czas tak samo zatłoczona.

          • 3 0

    • W Poznaniu 7 zł/ za pierwszą godzinę, następne godziny drożej (2)

      • 0 0

      • (1)

        Lichwiarskie stawki - miasto Poznań będzie musiało się wytłumaczyć przed sądem za tak dyrastyczną podwyżkę. Bo to co pokazują w TVP nie jest argumentem, ponadto powinno wyprowadzić się Targi Poznańskie gdzieś na obrzeża a nie w Centrum Miasta, bo turyści nie przyjeżdżają na Targi tylko po to by zobaczyć miasto - niech włodarze główkują tak jak zrobiono to w Gdańsku.

        • 2 0

        • Słyszałem o lichwiarskich odsetkach ale o lichwiarskich stawkach pierwszy raz , no cóż człowiek uczy się cale zycie .

          • 0 0

  • Czyli Chiny naszym wzorcem (5)

    Teraz to kwestia czasu jak rozpocznie się e-prewencja, czyli kamery czychajace na ludzi przechodzących na czerwonym świetle i rozpoznające twarz tych bandytów co się na to odważą.

    • 24 12

    • Dokładnie. Metoda gotowania żaby. (3)

      Po trochu, powoli odbiera się kolejne możliwości w ramach walki z (wybierz sobie)
      1. terroryzm
      2. bezpieczeństwo dzieci
      3. rotacja samochodów

      • 12 3

      • Mamy 3000 ofiar wypadków rocznie (2)

        A ty uważasz, że walka z tym to odbieranie wolności. To jest niepoważne. Wymuszenie rotacji? Centrum jest małe, nie pomieści 300k aut, to chyba jasne. Masz sprawę, przyjedź autem, ale ją załatw i spadaj. Porównywanie tego do terroryzmu to stalinowska retoryka

        • 3 9

        • Nie... (1)

          To poprostu czysta głupota i postawa roszczeniowa...

          • 4 2

          • Nie.

            Po prostu sprzeciw do wpisywania numerów tablic. Skąd wiesz kto, jak i w jakim celu będzie te dane przetwarzał?

            • 5 2

    • Proponuję pierw tobie odebrać prawo

      Do decydowania o samym sobie...
      Wolność obywatelska i swobody to nie to samo co bezprawie.
      Boisz się że dostaniesz mandat za przechodzenie na czerwonym, źle parkowanie czy inne wykroczenie? Prosta sprawa: nie popełniaj wykroczenia! Jakie proste a jednocześnie eleganckie rozwiązanie!
      A gdybyś tu miał Chiny, to byś poprostu dostał pałą po ryju, tylko za to że myślisz niezgodnie z linią partii, więc nie kwicz głupot.

      • 4 5

  • (13)

    Nie ma obowiązku podawania nr rejestracyjnego na bilecie za parking! Ja nigdy tego nie robię bo nie chcę, żeby jakikolwiek system to odnotowywał, po prostu kupujesz bilecik i cyk za szybkę. Jak rozwiążą ten problem w Gdańsku?

    • 24 21

    • (8)

      Nie podawaj dalej , tyle że jeżeli go nie podasz automat nie wyda biletu.

      • 9 3

      • (2)

        W chwili obecnej jest taka możliwość, miasto jako samorząd nie może wg polskiego prawa zmusić do podawania takiej danej. Gwoli ścisłości, żeby tu nikt na mnie nie naskakiwał, płacę za parkingi tam gdzie trzeba ale nr rej nie podaję bo nikt mnie do tego nie może zmusić. Warszawski Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał wyrok o sygn. VII SA/Wa 1069/16, który o tym mówi.

        • 6 6

        • A jednak w Warszawie zmusili kierowców do wpisywania blach na parkometrach :/ (1)

          • 3 0

          • Jak gdzie kiedy? Podaj jakiś link informację.

            • 0 0

      • Oczywiście że wyda. (3)

        Wystarczy wpisać same 0

        • 2 1

        • (2)

          To tak odczyta system sprawdzania opłat a Ty będziesz chodził się tłumaczyć . Ciekawe jak udowdnisz że opłaciłeś parking skoro będziesz miał bilet na same zera a w regulaminie będzie napisane że masz wpisać nr rej pojazdu.

          • 1 1

          • Kochany! (1)

            W samym regulaminie firma (miasto) może sobie wpisać co chce. Są przepisy i wyroki sądowe sądów administracyjnych nadrzędne nad każdym regulaminem. Jeśli firma (miasto) w regulaminie wpisuje sprzeczne zasady z prawem nadrzędnym, nazywa się to wówczas zapisami abuzywnymi i nie oznacza, że mają jakąkolwiek moc prawną.

            • 4 1

            • Jezeli firma dzierżawi określony teren to firma jest odpowiedzalna za organizacje zasad korzystania z tego terenu i to ta firma określa zasady korzystania z tego terenu przez osoby trzecie . Jezeli firma uzna ze warunkiem skorzystania z parkingu jest konieczność wpisania nr rej to musisz sie do tego zastosować . Jezeli tego nie zrobisz popełniasz delikt wobec obowiazujacych przepisów a to rodzi określone skutki. Jest jednak wyjście i dla Ciebie , nie chcesz stosowac sie bo uznajesz je za niewygodne dla Ciebie do zasad ustalonych przez zarządce terenu nie korzystaj z takich parkingów. Pozdrawiam .

              • 0 0

      • wyda, po prostu nic nie wpisujesz, przynajmniej w Gdańsku

        • 1 0

    • Czytałeś artykuł czy tylko tytuł? (1)

      Regulamin parkowania będzie zmieniony i podanie numeru będzie obowiązkowe

      • 11 2

      • może będzie ale nie jest, poza tym regulamin może łamać jakieś tam prawo więc nadal będzie można się odwoływać, ja nie mam zamiaru podawać nr rej

        • 1 1

    • niedługo będziesz musiał podać. (1)

      • 3 2

      • może tak a może nie, niedługo zamiast dowodów będą wszczepiać chipy, ja nie dam sobie tego zrobić

        • 0 0

  • Także tego Janusze

    Miejcie się na baczności

    • 12 4

  • Bardzo dobrze

    • 8 9

  • Najpierw nowe i duże (3)

    Parkingi park end drive

    • 11 15

    • są takie za miastem. za stodołą (1)

      • 6 1

      • chyba twoją

        • 0 2

    • u nas to są parkingi pt. parking end

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane