• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?

Szymon Zięba
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.
  • E-kontrole w strefie parkowania w stolicy rozpoczęły się wraz z początkiem roku. Tylko jednego dnia nałożono ok. 600 opłat dodatkowych.

Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.



Miejsc parkingowych w centrach miast...

Obecnie strefa płatnego parkowania w Gdyni i Gdańsku obejmuje w sumie niemal 10 tys. miejsc i systematycznie się powiększa. Osoby odpowiedzialne za jej obsługę sprawdzają, czy kierowca, który zostawił auto, opłacił postój.

W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.

Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.

Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł



Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.

- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Jak działa e-kontrola?


  1. Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
  2. Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
  3. Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
  4. Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
  5. Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.

Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione



Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.

- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?

Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny



Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.

Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.

Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.


Miejsca

Opinie (484) ponad 20 zablokowanych

  • Dobry kierunek. Mam dosc tych cwaniakow parkujacych gdzie popadnie. (1)

    Jezdze codziennie do pracy tramwajem i co ja widzę to pękają oczy. Potrzebny PiS i bedzie porządny porządek.

    Kacper

    • 9 12

    • i wracasz do domu odpalasz TVP i czerstwy chleb zagryzasz pasztetową z biedronki.

      • 3 1

  • Serce miasta czyli cały Gdańsk (1)

    Opłata parkingowa w samym centrum miasta,a nie jak w przypadku Gdańska prawie cały obszar poboczny miasta np.Aniołki w parkomatch,niedługo na osiedlach zaczną stawiać parkometry(chociaż w paru miejscach już są).Ankieta o kant du... ,serce miasta,czyli niewelki obszar starego miasta,np. Śródmieście
    Złodzieje i tyle.
    Kupcie jeszcze parę rydwanów i postawcie ze 3 ECSy,bo tylko w tym jestescie dobrzy,czyli w marnowaniu pieniędzy.

    • 21 4

    • no najfajniejsza jest strefa płatnego parkowania w Dolnym Wrzeszczu

      własnie niedawno wprowadzona, jeszcze bez parkomatów. W większości dzielnica-sypialnia

      • 1 1

  • chodzi tylko aby karać (4)

    Taka polityka władz, nie robi sie NIC by ułatwiać życie mieszkancom.
    Przecież płacimy lokalne podatki moze wprowadzić godzine darmowego parkowania dla mieszkańców Gdańska? Kiedys coś takiego funkcjonowało w Niemczech.

    • 19 9

    • (3)

      ograniczenie liczby samochodów w śródmieściu jest ułatwieniem życia mnie, mieszkańcowi.

      • 4 5

      • Jesteś taki głupi czy udajesz? Ludzie w 99% nie używają samochodu dla przyjemności tylko dlatego, że muszą! (2)

        Wprowadzenie opłaty nie zmieni ilości samochodów na parkingach. To jest tylko urzędnicza propaganda, którą łykają głąby ograniczone umysłowo. Ludzie jeżdżą bo muszą! Niektórzy mają taką pracę, inni muszą gdzieś się przemieszczać a jeszcze innym samochód ułatwia poruszanie się czy przewóz ładunku.

        • 4 5

        • jasne.

          • 0 2

        • internauci bezrefleksyjnie korzystający z samochodu

          uważają w dużym procencie że "muszą". Jak się zastanowią, ile to kosztuje to okazuje się, że nie muszą. To jest kwestia porównania kosztów i korzyści: elementarna zdolność do refleksji okazuje się bardzo przydatna a najlepiej uruchamia ją wprowadzenie i ściślejsze egzekwowanie opłat za parkowanie.

          • 5 4

  • Powinnismy, jako miasto i mieszkańcy, policzyć ile dokładnie jest miejsc postojowych w każdej SPP

    I już nie dobudowywać więcej. Dbać o rotacje, nie pozwolić na porzucanie auta na 8 godzin. Kto potrzebuje , przyjedzie autem i zapłaci za SPP. Istniejący układ drogowy to świetnie przeniesie. Ale najpierw - kolejowe skomunikowanie południa.

    • 6 2

  • Parking przy Urzędzie MIejskim

    Urzędnicy z magistratu mają usta wypełnione frazesami o konieczności wyznaczenia nowych, płatnych miejscach parkingowych w centrum, zrównoważonym rozwoju komunikacji zbiorowej, a sami jaki dają przykład? Własny strzeżony parking przy Urzędzie dla pracowników, ciekaw jestem ile mieszkańcy wnoszą w podatkach za pracowników ochrony pilnujących prywatnych aut. Do tego 50 miejsc parkingowych dla pracowników Urzędu Miejskiego w Forum. Czy pracownicy korzystający z tego przywileju odprowadzają podatek od dochodu do skarbówki? 200 zł miesięcznie X 12 miesięcy, to kwota 2.400 rocznie.

    • 25 2

  • Kontrola Kontrola Kontrola (2)

    Dla kogo jest to miasto ten kraj dla ludzi czy developerów i włodarzy?. Betonujecie nie myśląc o ludziach tylko zaspokojeniu 5 władzy czyli developerów. Karanie nigdy nic nie dało tylko edukacja i zdrowa władza sprawi, że ludzie sami zaczną szanować coś co należy do nich

    • 14 5

    • Czas na edukację już był - każdy kierowca zdawał państwowy egzamin zwany prawem jazdy.

      • 3 4

    • blablabla

      • 2 2

  • Parkowanie powinno być bardzo drogie w okolicach OBC/Alchemia, Łużycka w Gdyni, aby słoje dojeżdżały komunikacją. Aha - ja nie płacę, mam teslę.

    • 7 4

  • Karnawal sie skonczyl (3)

    Teraz mieszkancy odczuja, jakie jest ich miejsce i rola w miescie zawlaszczonym przez urzednikow.

    • 21 6

    • a co napiszesz na temat miasta zawłaszczanego przez kierowców chcących parkować za darmo?

      takie miasto obumiera

      • 3 6

    • pojedź do Amsterdamu tam zapłacisz 5 Euro za godzinę parkowania (1)

      ale co tam, tobie się należy gratis

      • 1 4

      • Patrząc na zarobki to taniej niż w Poznaniu!

        • 1 0

  • przede wszystkim jest duzy problem z oswietleniem parkomatow, moze warto ulatwic uzytkownikom

    obsluge

    • 4 2

  • Ike wezwsn bez zsssdnych gdy w drodze po bilet zrobi zdjecie (1)

    • 1 3

    • Super. Ciekawe czy jezdzisz tak samo dobrze jak piszesz ? :)

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane