• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi

Szymon Zięba
8 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.

Wszystko wskazuje na to, że warty ponad 100 mln złotych patrolowiec dla pograniczników z Gdańska powstanie we Francji. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyli przedstawiciele stoczni z Boulogne sur Mer, która przebiła propozycję złożoną przez PGZ Stocznię Wojenną w Gdyni.



Podobne inwestycje powinny być:

Przypomnijmy, o tym, że pogranicznicy ogłosili dofinansowany na ponad 100 mln zł przetarg na dostawę nowej, pełnomorskiej jednostki patrolowej, informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Po raz pierwszy w 28-letniej historii Morskiego Oddziału Straży Granicznej pojawiła się tym samym realna szansa finansowa na realizację tego projektu - dotąd za każdym razem przeszkodą był brak pieniędzy w budżecie państwa.

Jak poinformował branżowy portal Zespół Badań i Analiz Militarnych - francuska stocznia Socarenam z Boulogne sur Mer złożyła w przetargu korzystniejszą ofertę od tej zaproponowanej przez PGZ Stocznię Wojenna Sp. z o.o.

- W każdym z trzech kryteriów oferta francuska była lepsza (uzyskała łącznie 100 proc. punktów możliwych do zdobycia) - wskazują autorzy publikacji, którzy przewidują, że podpisanie umowy może nastąpić jeszcze w maju.

Nawet dwa tygodnie na pełnym morzu



Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu zamówiona jednostka będzie długa na 60-66 m i szeroka na 9,5-10,5 m. Jej wyporność określono na 900-1000 t, a zanurzenie na ok. 3,5 m. Będzie także szybka. Konstrukcja napędu pozwoli rozwinąć jej prędkość na poziomie minimum 21 węzłów. Z kolei ekonomiczna prędkość patrolowa określona została na 7-11 węzłów.

Z dwudziestoosobową załogą oraz możliwością zaokrętowania 14 dodatkowych osób (10 osób grupy operacyjnej i czterech inspektorów) na pełnym morzu będzie mogła przebywać nawet 14 dni.

- Po zakończeniu ewentualnego postępowania odwoławczego lub upływie terminu do jego wniesienia zamówienie zostanie poddane obligatoryjnej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - mówi Andrzej Juźwiak z MOSG w Gdańsku. - Projekt został dofinansowany z Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2014-2020.

Dwie jednostki starsze niż Straż Graniczna



W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu. Choć obie jednostki przechodziły kapitalny remont połączony z ich modernizacją, to jednak ich historia jest dłuższa niż MOSG.

Tak prezentuje się zmodernizowany patrolowiec na służbie w MOSG.


Wielkość jednostek pełnomorskich obecnie wykorzystywanych przez pograniczników oraz ich założenia konstrukcyjne pozwalają im operować tylko na Bałtyku. Nowy patrolowiec został zaprojektowany tak, by mógł wspierać działania w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej także na Morzu Śródziemnym.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • po co taka jednostka jak i tak wiekszosc jednostek siedzi w porcie bo nie ma kasy na plywanie

    • 1 0

  • Tylko nie francuskie!!! (2)

    • 6 4

    • To jak z samochodami (1)

      Nie kupuje się tych na 'F'

      • 0 0

      • Tego włoskiego na F

        Też nie?

        • 0 0

  • (1)

    Niedobrze.....

    • 1 0

    • Komu?

      • 0 0

  • Widać że u nas

    Już nic się nie opłaca.

    • 0 0

  • Znaczy się - będzie nowy etat admiralski... ;)

    • 1 0

  • To nie jest możliwe żeby Francuzi przedstawili tańszą ofertę przy ich kosztach pracy.

    Prawdopodobnie korzystają z zakamuflowanych dotacji i w ten sposób sa w stanie robić zamówienia po kosztach. Tymczasem my teraz100 mln. przelejemy do Francji dając im zatrudnienie a później będziemy dopłacać do stoczni wojennej z budżetu żeby nie updała. I to by było tyle jeśli chodzi o wspieranie polskiego przemysłu.

    • 1 0

  • MW

    Z góry widać, ze przetarg był "ustawiony" pod stocznię Marynarki Wojennej a wyeliminowane zostały takie polskie podmioty prywatne jak: Remontowa Holding, Crist czy Marine Project. A tu nagle wstrzelili się z lepszą ceną Francuzi. Przypominam ze Remontowa buduje dla Marynarki Wojennej niszczyciele min i holowniki. Na nos czuje, ze gmerało się przy przetargu przeciwko polskim stoczniom prywatnym tak aby wygrała stocznia państwowa a skorzystał na tym trzeci podmiot; zagraniczny

    • 2 0

  • Mamy stocznie!!!!!

    Powinno sie wszystkie nasze statki i te dla PLO budowac w Polsce!!!!!!!!

    • 0 0

  • A co na to koziołek matołek

    I były minister od rozbrojenia, Antek

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Takie rzeczy muszą robić podmioty krajowe (36)

    i na dodatek państwowe. Bo prywatna firma, zwłascza z innego kraju, ma swoje interesy, rzadko zbieżne z naszymi. Tak samo jak przykładowo policja - utrzymujemy własną, państwową, a nie wynajmujemy regimentu policji ukraińskiej "bo wyjdzie taniej".

    • 114 129

    • Krajowe

      Ale nie dotowane państwowe

      • 0 0

    • (1)

      logicznie zatem biorąc polska Policja powinna jeździć dzisiaj Syrenkami i Warszawami.
      Żeby coś w Polsce zrobić trzeba to umieć to zaprojektować i budować no i należy to regularnie robić.
      Jeśli ktoś buduje 1 okręt na 10 lat to nie jest profesjonalny, tak samo jak do d*py jest taki wędkarz co raz na dziesięć lat wybierze się na ryby

      • 13 0

      • Warszawami nie - bo na ruskiej licencji.

        • 0 0

    • Radiowozy niech też robią. Może poloneza reaktywujesz?

      • 0 0

    • Jesteś z Marsa czy w ogóle z innej galaktyki? Ile lat temu byłeś ostatni raz w Polsce? No bo chyba nie jesteś fanatyczny pisior?

      • 1 0

    • Ale

      Polska stocznia to również podatki płacone w Polsce, (także przez wielu kooperantów), pracownicy wydający zarobione pieniądze na miejscu. To wszystko Musi być także brane pod uwagę w bilansie strat i zyskow

      • 0 1

    • stocznia MW nie remontuje nawet okrętów MW, bo wiadomo jaka jest

      • 1 1

    • Co ty pierdzielisz?

      Jesli juz szukac analogii to nie policja a radiowozy policyjne. Nie produkujemy wlasnych, panstwowych - kupujemy te, ktore sie da.kupic najkorzystniej. Kia ceed.nie jest.produkowana w Polsce.... Nalezy sie raczej zastanowic, dlaczego przez ostatnie 30 lat nie zrestrukturyzowano Stoczni MW. To, ze tansza oferte zlozyli francuzi to jakies jaja sa....

      • 2 0

    • (8)

      aha czyli bierzmy drożej czyli mniej, bo polskie.

      • 35 11

      • (6)

        przedprzedmówca ma rację, rozwiąż więc polską policję i wyłoń w drodze przetargu, że ma u nas pilnować porządku np. irańska, ukraińska albo mozambicka.

        • 15 35

        • Porównywanie zasobów ludzkich

          do elementów materialnych ma się nijak. Polaków w takich dziedzinach jak policja czy opieka zdrowotna nie zastąpisz tak łatwo obcokrajowcami ze względu na komunikację językową. Tragicznym jest też to, że zagraniczna firma płacąca swoim pracownikom zapewne większe gaże niż nasze rodzime, jest w stanie zaoferować lepszy okręt i to jeszcze w niższej cenie. No i dlaczego nie kupować zagranicznego okrętu za 100 milionów skoro lekką rączką wydajemy miliardy na amerykańskie myśliwce? Nie mamy własnych? Za taką kasę jakieś tam byśmy sklecili, gorsze ale tańsze i polskie, tak jak ten okręt.

          • 6 1

        • Policję do budowy kutra porównałeś, pisowski myślicielu?

          • 14 7

        • (2)

          Polska policja, w przeciwieństwie do budowanych okrętów w stoczni wojennej, taniej kosztuje od wynajętych obcych.

          • 21 0

          • (1)

            Na pewno wynajęcie ukraińskiej wyjdzie taniej.

            • 8 3

            • i ludziom taka ukr Policja ułatwiłaby życie

              tam podczas kontroli to wystarczy opuścić o 1mm szybę i 10Euro wysunąć przez szczelinę. ;)))))

              • 13 3

        • albo ajatollachow bo moze beda tansi od naszych

          • 2 4

      • akurat ci STOczniowcy z Wojennej ...

        to by to buuuudowali i buuuudowali tak ze 30lat
        w tym !!! to mają już w pełni profesjonalne doświadczenie i nabytą latami praktykę!

        • 28 1

    • Daj spokój...

      Stocznia Wojenna to kolos na glinianych nogach. Zobacz, jaki okręt ostatnio opuścił tę stocznię po remoncie i zobacz, ile lat stoją rozgrzebane okręty wojenne. Tak na przykład, zgadnij ile lat stoi ORP Piast? :-) Podobnie wygląda Nauta... a może i nawet gorzej, bo latami przeciąga płatności i doczekała się wniosku o restrukturyzację, zapewne pójdzie na dno razem z dokiem, co się jej nie tak dawno przewrócił. RSB też raczej niczego nowego już nie zbuduje, od miesięcy nie płaci podwykonawcom. Przemysł stoczniowy w Polsce to smutek i dramat.

      • 9 0

    • To po jasną cholerę Ustawa o zamówieniach publicznych? (1)

      Sasin powinien decydować

      • 2 0

      • sasin niech odda pieniadze ktore wyrzucil w bloto drukujac bezprawnie karty wyborcze

        • 7 0

    • (3)

      Produkcja Państwowa to tandeta. Panstwo nie powinno przeszkadzac obywatelom.

      • 17 7

      • Racja. Sprywatyzujmy policję, wojsko i straż pożarną. (1)

        • 3 4

        • taaa

          I zamiast strzelać do bandyty będą pytać kto i za co opłacił abonament...

          • 4 2

      • zależy jakie państwo

        jakiemu "państwu obywatelstwu" miało by przeszkadzać...
        I w czym...
        Więc bez generalizacji i prostych (prostackich) recept.

        • 1 4

    • Albo unijne pieniądze, albo zlecanie bez przetargu.

      TVP dostało dwa miliardy, ot tak. I nadal sprzedaje czas reklamowy, jak każda komercyjna stacja. Za to na kuter patrolowy zawrotnych prędkości to bez pomocy złej unii naszych patriotów nie stac.

      • 8 1

    • Ale dopłacaj sobie do tego z własnej, a nie naszej, kieszeni!..

      • 3 2

    • (1)

      A samochodami jeżdżą Polskimi?
      Polonezami czy jak?

      • 12 0

      • Polonez był polski tylko z nazwy

        Polskie samochody to Syrenka i Tarpan. Najlepsze w swojej klasie i nie do pobicia ever.

        • 12 2

    • jednak niektórzy wynajmują (3)

      Jak na ten przykład nasze "wojsko" wynajmuje słuzby wartownicze.
      Precedensa (niekoniecznie słuszne) więc są... Są też prywatne armie najemników, które zawsze mają tę samą cechę - sprzyjają temu, kto da więcej.
      Krzyżacy się o tym przekonali.
      Pospolite ruszenie też nie jest odpowiednią strategią - to wniosek z naszej historii.

      Niestety, to miotanie się między Scyllą państwowej nomenklatury, która jak nowotwór ma zdolność do zapewnienia sobie środków do życia (dobrego) bez względu na efekty a Charybdą prywatnej chciwości i "optymalizacji". W zasadzie to to samo... Tylko środki nieco inne.
      A wszystkim rządzi brak kompetencji i niechęć do odpowiedzialności wojskowej ( i nie tylko) administracji.

      • 13 0

      • przede wszystkim lekcewazenie prawa

        • 2 0

      • Całkowicie się zgadzam

        Tu nie chodzi o to czy państwowo czy prywatnie w innym kraju tylko to ma być zrobione porządnie i ktoś ma za to wziąć odpowiedzialność, bo inaczej wszyscy na tym stracimy. I z tym u nas jest problem.

        • 20 0

      • juz nie wynajmuje

        • 1 5

    • No ale kiedyś to trzeba zwodować.
      Nie można czekać na wykonanie 15 lat bo pieniądze zje inflacja i wystarczy tylko na kajak.

      • 10 1

    • Wspaniale

      Pytanie. Polska Policja sprzęt typu samochody, komputery, broń itp. Ma jakiej produkcji?

      • 13 0

    • Podmioty krajowe pokazały już co "potrafią", budując przez 14 lat 1 (słownie: jedną) korwetę.

      Może lepiej niech dają im pieniądze żeby nic nie robili, a okręty zamawiali za granicą. i Stocznia będzie zadowolona, i okręt będziemy mieli, a pewnie i tak wyjdzie taniej niż gdyby nasi to mieli budować.

      • 30 1

    • Kiedyś mawiano "Musi to na Rusi". Widać, że mentalnie ...

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane