• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi

Szymon Zięba
8 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.

Wszystko wskazuje na to, że warty ponad 100 mln złotych patrolowiec dla pograniczników z Gdańska powstanie we Francji. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyli przedstawiciele stoczni z Boulogne sur Mer, która przebiła propozycję złożoną przez PGZ Stocznię Wojenną w Gdyni.



Podobne inwestycje powinny być:

Przypomnijmy, o tym, że pogranicznicy ogłosili dofinansowany na ponad 100 mln zł przetarg na dostawę nowej, pełnomorskiej jednostki patrolowej, informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Po raz pierwszy w 28-letniej historii Morskiego Oddziału Straży Granicznej pojawiła się tym samym realna szansa finansowa na realizację tego projektu - dotąd za każdym razem przeszkodą był brak pieniędzy w budżecie państwa.

Jak poinformował branżowy portal Zespół Badań i Analiz Militarnych - francuska stocznia Socarenam z Boulogne sur Mer złożyła w przetargu korzystniejszą ofertę od tej zaproponowanej przez PGZ Stocznię Wojenna Sp. z o.o.

- W każdym z trzech kryteriów oferta francuska była lepsza (uzyskała łącznie 100 proc. punktów możliwych do zdobycia) - wskazują autorzy publikacji, którzy przewidują, że podpisanie umowy może nastąpić jeszcze w maju.

Nawet dwa tygodnie na pełnym morzu



Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu zamówiona jednostka będzie długa na 60-66 m i szeroka na 9,5-10,5 m. Jej wyporność określono na 900-1000 t, a zanurzenie na ok. 3,5 m. Będzie także szybka. Konstrukcja napędu pozwoli rozwinąć jej prędkość na poziomie minimum 21 węzłów. Z kolei ekonomiczna prędkość patrolowa określona została na 7-11 węzłów.

Z dwudziestoosobową załogą oraz możliwością zaokrętowania 14 dodatkowych osób (10 osób grupy operacyjnej i czterech inspektorów) na pełnym morzu będzie mogła przebywać nawet 14 dni.

- Po zakończeniu ewentualnego postępowania odwoławczego lub upływie terminu do jego wniesienia zamówienie zostanie poddane obligatoryjnej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - mówi Andrzej Juźwiak z MOSG w Gdańsku. - Projekt został dofinansowany z Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2014-2020.

Dwie jednostki starsze niż Straż Graniczna



W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu. Choć obie jednostki przechodziły kapitalny remont połączony z ich modernizacją, to jednak ich historia jest dłuższa niż MOSG.

Tak prezentuje się zmodernizowany patrolowiec na służbie w MOSG.


Wielkość jednostek pełnomorskich obecnie wykorzystywanych przez pograniczników oraz ich założenia konstrukcyjne pozwalają im operować tylko na Bałtyku. Nowy patrolowiec został zaprojektowany tak, by mógł wspierać działania w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej także na Morzu Śródziemnym.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • Kolejny dowód na utopię tego rządu ale obietnica przeżarcia kolejnych 500+ znowu pogoni ciżbę do urn żeby głosować na pachołka kaczki

    • 1 1

  • Ciekawe czy Francuzi zleciliby Polakom budowę takiej jednostki? (1)

    • 1 0

    • Francuzi raczej placa sami, nie ogladaja sie na zla unie, wiec mogliby faktycznie zlecic to u siebie.

      A Polski nie stac na kuter, bo dalismy dwa miliardy na telewizje. Zostalo skomplenie o kase z unii (czesc tej kasy jest z Francji), wiec trzeba zrobic przetarg. Pytanie, ktore powinienes zadac, to jakim cudem oferta zbudowania kutra w Polsce jest o 30 milionow zlotych drozsza od oferty zbudowania kutra we Francji, gdzie placi sie pracownikom w EUR, w dodatku nominalnie zapewne wiecej niz w Polsce w PLN.

      • 1 2

  • Ci sami którzy gardłują teraz o braku wsparcia dla polskiego przemysłu (1)

    jeszcze niedawno psy wieszali na Maciarenko za uwalony przetarg na francuskie złomy Caracale.

    • 1 1

    • I pofruwaj sobie motolotnią. Popraw w sobie sztukę swobodnego i samodzielnego myślenia, nie popadaj w ekstremę.

      • 0 1

  • kiedys ogladalem

    program gdzie profesor stwierdzil ze polacy i polski przemysl nie byl by w stanie wybudowac lodzi podwodnej takiej jakimi dysponowali niemcy w czasie drugiej wojny swiatowej , to juz mowi samo za siebie

    • 2 0

  • Wałęsa do stoczni. Zrób nareszcie coś dobrego dla Polski. (1)

    Tylko znowu nie skacz przez płot i nie strajkuj.

    • 4 2

    • Spokojnie, bedzie zeby pokojowo się rozejsc

      A jak trzeba będzie to się coś zrobi

      • 0 0

  • A co na to koziołek matołek

    I były minister od rozbrojenia, Antek

    • 1 0

  • Mamy stocznie!!!!!

    Powinno sie wszystkie nasze statki i te dla PLO budowac w Polsce!!!!!!!!

    • 0 0

  • MW

    Z góry widać, ze przetarg był "ustawiony" pod stocznię Marynarki Wojennej a wyeliminowane zostały takie polskie podmioty prywatne jak: Remontowa Holding, Crist czy Marine Project. A tu nagle wstrzelili się z lepszą ceną Francuzi. Przypominam ze Remontowa buduje dla Marynarki Wojennej niszczyciele min i holowniki. Na nos czuje, ze gmerało się przy przetargu przeciwko polskim stoczniom prywatnym tak aby wygrała stocznia państwowa a skorzystał na tym trzeci podmiot; zagraniczny

    • 2 0

  • To nie jest możliwe żeby Francuzi przedstawili tańszą ofertę przy ich kosztach pracy.

    Prawdopodobnie korzystają z zakamuflowanych dotacji i w ten sposób sa w stanie robić zamówienia po kosztach. Tymczasem my teraz100 mln. przelejemy do Francji dając im zatrudnienie a później będziemy dopłacać do stoczni wojennej z budżetu żeby nie updała. I to by było tyle jeśli chodzi o wspieranie polskiego przemysłu.

    • 1 0

  • Znaczy się - będzie nowy etat admiralski... ;)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane