- 1 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (49 opinii)
- 2 Nowa siedziba gdańskich policjantów (54 opinie)
- 3 Ruszają rozmowy ws. stanowisk w Gdyni (447 opinii)
- 4 Kim jest Aleksandra Kosiorek? (702 opinie)
- 5 Te zabytki otwierają się po remontach (58 opinii)
- 6 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (245 opinii)
Wątpliwości wokół zakupu elektrycznych aut
"Uzasadnione podejrzenie nieprawidłowości" przy zamówieniu ośmiu elektrycznych aut przez gdański magistrat mają radni PiS. Twierdzą, że przetarg ułożony był tak, aby jego warunki spełniał tylko jeden model samochodów. Miasto zapewnia, że to nieprawda.
Aktualizacja, godz. 16:25
W oświadczeniu, przesłanym do mediów po godz. 16, miasto wystąpienie radnych nazywa "rozpowszechnianiem nieprawdziwych informacji".
- Poprzedzające przetarg rozeznanie rynku wskazało, że jest kilka marek samochodów spełniających jego specyfikację. Nieprawdą jest, że przetarg został ustawiony pod jedną konkretną markę samochodów. Na rozstrzygnięty właśnie przetarg wpłynęły cztery oferty. Przy czym jest to drugi przetarg na samochody. W poprzednim wpłynęło pięć ofert, na trzy różne marki samochodów. Aktualny przetarg miał takie same parametry jak przetarg poprzedni, który musiał zostać unieważniony. Pokazuje to, że na rynku jest kilka marek samochodów spełniających kryteria. Parametry wskazane w przetargu spełniają, poza Kią e-Niro również np. Volkswageny ID 3, ID 4, Hyundai IONIQ 5. Natomiast przystąpienie do przetargu to decyzja poszczególnych firm, które decydują się na udział w postępowaniu. W drugim przetargu wpłynęły cztery oferty na jedną markę samochodu - Kia. Według naszego rozeznania rynku, wynika to z braku samochodów na rynku i zgłaszanych przez dealerów problemów z produkcją aut - informuje Olimpia Schneider, szefowa Biura Prasowego UMG.
Urzędnicy podkreślają, że samochody wybrane w przetargu mają podstawowe wersje wyposażenia.
Zakup nie był "widzimisię" urzędników, a pokłosiem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z nią od 2022 r. jednostki samorządu powinny mieć w swojej flocie co najmniej 10 proc. aut elektrycznych lub napędzanych gazem.
Salony samochodowe w Trójmieście - lista miejsc
Ostatnio przetarg rozstrzygnięto. Startowały w nim cztery firmy - wszystkie z ofertą dotyczącą marki Kia. Najkorzystniejszą ofertę złożył gdański przedstawiciel marki Kia, firma Interbis. Wybór padł więc na elektryka Kia e-Niro.
W sumie za osiem samochodów miasto zapłaciło jej 1 mln 262 tys. 199 zł. Czyli 157 774 zł za jedno auto elektryczne.
Radni podejrzewają nieprawidłowości przy przetargu
W poniedziałek, 20 września, konferencję ws. tego przetargu zorganizowali radni PiS: Przemysław Majewski i Andrzej Skiba.
Ich zdaniem "pojawia się uzasadnione podejrzenie nieprawidłowości" przy zakupie elektrycznych samochodów przez miasto.
Radni wskazują m.in., że:
- parametry warunków zamówienia zostały ukształtowane w taki sposób, aby tylko jedna marka samochodów oferowanych przez dostawców mogła uczestniczyć w postępowaniu,
- nie uzasadniono zakupu tak dużych i bogato wyposażonych aut dla jednostek miejskich w czasie trudnego budżetu miasta.
- Mamy poważne wątpliwości co do tego, czy przetargi w Gdańsku odbywają się zgodnie z prawem zamówień publicznych. Za 1,2 mln zł zamówiono osiem samochodów elektrycznych, ale jeśli spojrzymy na specyfikację warunków zamówienia i szczegółowy opis co do długości, szerokości, pojemności bagażnika, zasięgu, to okazuje się, że tak naprawdę tylko jedna marka i model samochodów spełnia te wymogi. Jest to właśnie Kia e-Niro - mówił radny Majewski.
Na potwierdzenie tych słów pokazał inne popularne marki samochodów elektrycznych. Żadna z nich nie spełniała wymogów zawartych w miejskim przetargu:
- Hyundai Kona Electric -za mały bagażnik,
- Nissan Leaf - zbyt mały zasięg,
- Renault Zoe - za krótki.
Naruszono zasady uczciwej konkurencji?
- Jeśli miasto chce dobrze gospodarować pieniędzmi podatników, to powinno jak najszerzej podchodzić do tego typu zamówień, by jak najwięcej dostawców mogło brać udział w przetargu. W tym przetargu nawet jeden z oferentów stwierdził na piśmie, że postawione przez miasto wymagania mogą wskazywać na naruszenie zasady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji. Więc nie tylko my, jako radni podnosimy te uwagi, ale i sami oferenci twierdzili, że ten przetarg kierowany jest tylko do dostawców jeden konkretnej marki i modelu - stwierdził Majewski.
Jego zdaniem to mogło się także przyczynić do zawyżenia cen - nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych na jednym samochodzie w porównaniu do cen rynkowych.
Interpelacja i pismo do Urzędu Zamówień Publicznych
- Dziś składamy interpelację z pięcioma pytaniami do władz miasta i pismo do Biura Zamówień Publicznych, aby dowiedzieć się na jakich zasadach to postępowanie zostało przeprowadzone. Liczymy na precyzyjne odpowiedzi. Nie może być tak, że władze Gdańska lekką ręką podchodzą do wydawania publicznych pieniędzy. To wszystko dzieje się, gdy pani prezydent Aleksandra Dulkiewicz mówi o trudnym budżecie miasta - powiedział radny Skiba.
Radni nie zamierzają na razie zawiadamiać prokuratury. Ale zapowiadają, że złożą też pismo do Urzędu Zamówień Publicznych o udostępnienie informacji czy postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych i czy nie doszło do nierównego traktowania podmiotów przez Urząd Miejski.
"Jest kilka modeli spełniających parametry z zamówienia"
Dyrektor Biura Zamówień Publicznych w gdańskim magistracie już w piśmie z 25 sierpnia odniósł się do zastrzeżeń jednego z oferentów, który twierdził, że wymagania dotyczące zasięgu jazdy, długości, wysokości i pojemności bagażnika spełnia tylko jedna marka pojazdów oferowanych na polskim rynku.
- W ocenie zamawiającego jest kilka modeli samochodów spełniających opisane w specyfikacji warunków zamówienia parametry - podkreślił w piśmie Marek Komorowski, dyrektor Biura Zamówień Publicznych.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Chcesz kupić samochód? Sprawdź oferty
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-09-20 15:45
W żadenej prywatnej firmie albo gosporadstwie domowym (9)
taki przetarg i taki zakup by nie odbył sie nigdy. Ci ludzie marunują nasze pieniadze i nie liczy sie dla nich nic. Jak by było za swoje to by jeździli tak jak auta firmowe jeżdza na ulicy, toyota corolla kombi z hybryda. Nikt by nic nie gadał. Urzednik za nasze to powinien jeździć uberem co najwyżej.
- 276 46
-
2021-09-21 10:24
Miasto kupuje KIA od lat.
Ciekawe dlaczego :)
- 0 0
-
2021-09-21 08:38
to ty nie słyszałeś jakie klocki odchodzą u obajtka w Orlenie ??? (1)
firma handlująca paliwami - wykupuje wydawców gazet
NOrmalne to jest????????- 7 4
-
2021-09-21 14:53
a niech i sobie producenta laleczek voodoo wykupuje, nie to jest problemem Orlenu
tylko to że to państwowa przechowalnia kolesi
- 1 0
-
2021-09-20 16:07
Oczywiscie że by sie nie odbyl. (1)
W prywatnych firmach po prostu się kupuje. Bez przetargów.
- 29 4
-
2021-09-21 14:51
ale co jest sensem tej dysputy, w prywatnej kupuje się za swoje
więc złotówkę ogląda się dwa razy z każdej strony
- 1 0
-
2021-09-20 15:52
Ja do pracy dojeżdżam swoim środkiem transportu za swoje pieniądze
A w pracy służbowy już paroletni vw w dieslu, bez żadnych bajerów i z małym silnikiem.
- 33 2
-
2021-09-20 15:49
Ale policja też robiła przetarg na auta tak by wygrało bmw. I jakoś wtedy pis nie marudził
- 29 10
-
2021-09-20 15:47
(1)
no ale ustawa mu nakazuje full-elektryk a nie toyotę hybrydę. Nie widzisz różnicy?
- 35 13
-
2021-09-21 12:44
Gdańsk za rządów platformy to Bizancjum. co jak piszę. Bizancjum z przepychem i pycha władz miasta Gdańska wysiada. Wtedy nawet rydwanów w Bizancjum nie było a w Gdańsku jest.
- 5 1
-
2021-09-21 11:43
Przecież tym urzędnikom to się po prostu należy
No co? Auta nie mogą sobie kupić takiego jakie chcą? Może wolą Kia niż Zoe. To auto nie służy miastu i mieszkańcom - to rodzaj premii za udział w klice. Kasy jest dość na takie rzeczy - to nie budżet na drogi, czy remonty tylko wydzielony budżet na waciki.
- 19 9
-
2021-09-20 19:44
Tylko MEVO (3)
Niech miasto uruchomi wreszcie system rowerów elektrycznych MEVO.
I wtedy mogą sobie na nasz koszt wykupić abonamenty miesięczne na 10 rowerów.
Na to i tylko na to wyrażam zgodę. Ustawa o elektromobilności będzie zachowana.- 107 10
-
2021-09-21 12:27
Ty?!
Wyrażasz zgodę?! przecież nawet w wyborach nie bierzesz udziału.
- 0 1
-
2021-09-21 07:50
A Ty czym jeździsz do pracy, po zakupy, na wakacje?
- 1 4
-
2021-09-20 20:21
Niech sami jeżdżą mevo i promują ekologiczny transport
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.