• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wątpliwości ws. 3 Maja w Sopocie. Wysokie krawężniki to niejedyny zarzut

Krzysztof Koprowski
26 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (143)

Przejazd wyremontowanym odcinkiem ul. 3 Maja. Obraz został dwukrotnie przyspieszony.

Ulica 3 Maja w SopocieMapka po gruntownej przebudowie została już częściowo oddana do użytku. Sprawdziliśmy efekt prac budowlańców oraz projektantów, a także poprosiliśmy urzędników o wytłumaczenie niektórych zastosowanych rozwiązań, które budzą wątpliwości naszych czytelników.



Jak oceniasz przebudowany odcinek ul. 3 Maja w Sopocie?

Prace przy przebudowie ul. 3 Maja w Sopocie, czyli jednej z najważniejszych dróg miasta łączących jego nadmorską część z al. Niepodległości, wystartowały wiosną.

Pod koniec sierpnia oddano do użytku pierwszy odcinek ul. 3 Maja pomiędzy ul. GrunwaldzkąMapkaDębowąMapka.

Prace drogowe prowadzone były dość sprawne, a utrudnienia w ruchu - mimo obaw - nie sparaliżowały okolicy.

Otrzymaliśmy natomiast kilka wiadomości od naszych czytelników, którzy zwracali uwagę na wprowadzone rozwiązania przestrzenne. O stosowne wyjaśnienia poprosiliśmy Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie, który nadzoruje całą inwestycję z ramienia miasta.


  • Obecnie prace budowlane toczą się na odcinku Kościuszki - Dębowa. Gotowy jest odcinek Dębowa - Grunwaldzka, a w ostatnim etapie przebudowany zostanie odcinek Kościuszki - Niepodległości
  • Skrzyżowanie z ul. Grunwaldzką, gdzie brakuje przejścia dla pieszych
  • Skrzyżowanie z ul. Grunwaldzką, gdzie brakuje przejścia dla pieszych

Brakujące przejście dla pieszych przy ul. Grunwaldzkiej



Zaczynamy od... pierwszych kilku sekund naszego filmu z przejazdu nowym odcinkiem ul. 3 Maja. Na wysokości skrzyżowania z ul. GrunwaldzkąMapka doskonale widać, że brakuje po tej stronie przejścia dla pieszych. Efekt: piesi wydeptują własne ścieżki przez zieleniec. Dlaczego nie uwzględniono potrzeb pieszych w tym miejscu?

- W tej lokalizacji umieszczenie przejścia byłoby zbyt niebezpieczne z uwagi na brak widoczności pieszych dla kierowców poruszających się w relacjach skrętnych. Przed przebudową przejścia w tym miejscu nie było, zaś w trakcie trwania konsultacji społecznych projektu przebudowy ulicy 3 Maja mieszkańcy nie zgłaszali nam takiej potrzeby - wyjaśnia Anna Dyksińska, rzecznik sopockiego ZDiZ.
  • Miejsca postojowe wyznaczone bezpośrednio na nowych chodnikach. Na wysokości numeru 6 widoczne są już ślady jazdy po zieleńcu
  • Miejsca postojowe wyznaczone bezpośrednio na nowych chodnikach w sąsiedztwie pasa rowerowego
  • Miejsca postojowe wyznaczone bezpośrednio na nowych chodnikach w sąsiedztwie pasa rowerowego

Miejsca postojowe na nowych chodnikach, zamiast w zatokach



Podążając w górę ulicy, czyli w stronę torów kolejowych i al. Niepodległości, po obu stronach napotykamy na miejsca postojowe wyznaczone na chodnikach.

Na takim rozwiązaniu tracą jednak nie tylko piesi, ale również kierowcy, którzy muszą podjeżdżać autami pod wysokie krawężniki. Ponadto część kierowców już rozjeżdża zieleniec na wysokości numeru 6Mapka (powojenny blok mieszkalny ze sklepami w parterze).

- Zdziwiony jestem tak wysokimi krawężnikami w miejscu, gdzie przewidziano miejsca do parkowania. Do tego wjazd na takie miejsca oznacza przecięcie pasów rowerowych. Ponadto pasy rowerowe są zlokalizowane bezpośrednio przy krawężniku, więc otwierając drzwi od mojego auta, mogę zablokować ruch rowerów lub wręcz doprowadzić do wypadku z udziałem rowerzysty - pisze do nas pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl
Zarząd Dróg i Zieleni broni jednak takiego rozwiązania:

- Ograniczenia terenu nie pozwoliły nam w każdym miejscu, gdzie przepisy dopuszczają parkowanie, zaprojektować osobnych zatok postojowych. Ich całkowita szerokość konstrukcyjna (dodatkowy pas bezpieczeństwa, obustronne krawężniki itp.) jest większa niż dopuszczonych miejsc na chodniku. Projektując przebudowę, chcieliśmy maksymalnie wykorzystać dostępną szerokość pasa drogowego przy wyznaczeniu stanowisk do parkowania, stąd dopuszczony został postój na szerokich chodnikach - tłumaczy rzeczniczka ZDiZ.
Ponadto urzędnicy przekonują, że zastosowanie krawężników "zmusza kierowców do wolniejszej i ostrożniejszej jazdy", co w przypadku potrzeby przekraczania pasów rowerowych jest pożądane dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu.

  • Pas rowerowy w kierunku al. Niepodległości jest częściowo poprowadzony poza jezdnią tylko po to, aby zwiększyć przestrzeń do parkowania.
  • Pas rowerowy w kierunku al. Niepodległości jest częściowo poprowadzony poza jezdnią tylko po to, aby zwiększyć przestrzeń do parkowania.
  • Rozwiązania rowerowe w obrębie ronda z ul. Sobieskiego. Pas rowerowy kończy się tuż przed przejściem, a następnie, aby dostać się na drogę rowerową w ul. Sobieskiego, trzeba wjechać na rondo.

Slalomem pomiędzy autami na rowerze dla wygody kierowców



3 Maja jest pierwszą drogą w Sopocie, gdzie zdecydowano się zastosować pasy rowerowe w jezdni. W toku konsultacji społecznych mieszkańcy domagali się większej liczby miejsc postojowych, więc ostatecznie tylko pas rowerowy w kierunku Dolnego Sopotu jest wykonany na całej długości.

W kierunku al. Niepodległości rowerzyści muszą jeździć slalomem, aby ominąć prostopadłe miejsca postojowe. W niektórych miejscach oznacza to dodatkowe zwężenie chodników.

Ponadto w obrębie skrzyżowania z ul. SobieskiegoMapka dochodzi do dość nietypowego połączenia dróg rowerowych, gdzie trzeba zjechać na fragment ronda z innymi pojazdami, aby ponownie po zaledwie kilku metrach je opuścić.

Jazda "pod prąd" na pasie rowerowym. Na tym odcinku pas rowerowy w stronę al. Niepodległości został poprowadzony za miejscami postojowymi. Brakuje także wyraźnego oznakowania kierunku jazdy. Jazda "pod prąd" na pasie rowerowym. Na tym odcinku pas rowerowy w stronę al. Niepodległości został poprowadzony za miejscami postojowymi. Brakuje także wyraźnego oznakowania kierunku jazdy.

Rowerem "pod prąd" na jednokierunkowym pasie rowerowym



Z naszej obserwacji wynika także, że niektórym rowerzystom zdarza się pomylić pas rowerowy z wydzieloną drogą rowerową lub kontrapasem. W efekcie czego poruszają się "pod prąd". Trzeba przy tym uczciwe zauważyć, że oznakowanie kierunku ruchu dla rowerzystów występuje w nielicznych miejscach.

- Lokalizacja infrastruktury rowerowej, możliwość wjazdu na poszczególne pasy oraz cała geometria przestrzenna ulicy regulowane są przepisami prawa i znakami drogowymi. Znajomość przepisów wyklucza możliwość jazdy rowerzystów "pod prąd" pasami rowerowymi. Niemniej jednak po zakończeniu inwestycji i oddaniu do użytku całej ulicy będziemy obserwować zachowania wszystkich uczestników ruchu i jeśli będzie taka konieczność, nie wykluczamy uzupełnienia zaprojektowanej organizacji ruchu - zapewnia rzecznik ZDiZ.
Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?

  • Znaczne odsunięcie skrzyżowania od tarczy skrzyżowania z ul. Sobieskiego
  • Kierowca tego autobusu doskonale poradził sobie z wykonaniem manewru na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego, ale ślady kół na zieleńcu wskazują na potrzebę jego zastąpienia  utwardzoną nawierzchnią

Odsunięcie przejścia dla pieszych od skrzyżowania z Sobieskiego



Na wspomnianym już skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego wątpliwości może budzić także znaczne odsunięcie przejścia od tzw. tarczy skrzyżowania, zmuszając pieszych do "meandrowania" po chodniku.

Zdaniem urzędników projekt jest jednak wykonany poprawnie, ponieważ priorytetem jest zapewnienie możliwości postoju auta przed wjazdem na skrzyżowanie (rondo) w sposób, który nie zablokuje ruchu pieszym.

Pylon informacji miejskiej na środku chodnika



Otrzymaliśmy także kilka sygnałów od czytelników dotyczących tzw. pylonu (totemu) informacji miejskiej w pobliżu skrzyżowania z ul. KarlikowskąMapka.

- Wielki gigantyczny informator nie dość, że szpeci przestrzeń miasta, to jeszcze stanął na środku chodnika w bliskim sąsiedztwie ulicy. Kto wpadł na tak absurdalny pomysł w dobie nawigacji w telefonach i internetowych wyszukiwarek noclegów? - dziwi się pani Monika.
- Zamiast tego wielkiego pudła wystarczyłyby niewielkie tabliczki kierunkowe. Kierowcy i tak posiłkują się nawigacją w drodze do celu, a turyści poruszający się pieszo nie potrzebują tak wielkiej czcionki - wtóruje pan Kamil.
  • Pylon informacji miejskiej przy skrzyżowaniu z ul. Karlikowską
  • Pylon informacji miejskiej przy skrzyżowaniu z ul. Karlikowską
Urzędnicy przekonują, że pylon spełnia wszystkie wymogi prawne i nie powinien przeszkadzać pieszym.

- Z uwagi na uzbrojenie podziemne pylon informacji miejskiej postawiony jest w jedynym możliwym miejscu. Pozostawiona szerokość chodnika jest zgodna z przepisami, a możliwość swobodnego przejścia jest z obu jego stron. Nie zasłania on również tzw. trójkątów widoczności na skrzyżowaniu dla pojazdów wyjeżdżających z jednokierunkowej ulicy podporządkowanej - przekonuje Dyksińska.
Wykonawcą robót jest firma MTM z Gdyni, zaś za projekt odpowiada  Polska Inżynieria z Warszawy. Wykonawcą robót jest firma MTM z Gdyni, zaś za projekt odpowiada  Polska Inżynieria z Warszawy.

Harmonogram przebudowy ul. 3 Maja w Sopocie



Planowane zakończenie wszystkich robót na całej długości ul. 3 Maja powinno nastąpić w maju przyszłego roku.

W grudniu planowane jest wejście pracowników budowlanych na ostatni nieprzebudowany odcinek, tj. Kościuszki - al. Niepodległości. W tym momencie gotowy powinien być obecnie zamknięty odcinek Dębowa - Kościuszki.

Wykonawcą robót wyłonionym w przetargu jest Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni. Za rozwiązanie projektowe odpowiada firma Polska Inżynieria z Warszawy.

Wartość wszystkich robót budowlanych, na które składają się nie tylko nowa infrastruktura komunikacyjna, ale również całkowita modernizacja instalacji podziemnych, to ok. 22,5 mln zł. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z rządowego programu "Polski Ład" na kwotę 15,2 mln zł.


Ulica 3 Maja w Sopocie przed przebudową


Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (143)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane