- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (501 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (276 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (230 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (127 opinii)
- 6 Sprzątanie świata w sobotę. Przyłączysz się? (54 opinie)
Wątpliwości ws. 3 Maja w Sopocie. Wysokie krawężniki to niejedyny zarzut
Przejazd wyremontowanym odcinkiem ul. 3 Maja. Obraz został dwukrotnie przyspieszony.
Ulica 3 Maja w Sopocie po gruntownej przebudowie została już częściowo oddana do użytku. Sprawdziliśmy efekt prac budowlańców oraz projektantów, a także poprosiliśmy urzędników o wytłumaczenie niektórych zastosowanych rozwiązań, które budzą wątpliwości naszych czytelników.
Pod koniec sierpnia oddano do użytku pierwszy odcinek ul. 3 Maja pomiędzy ul. Grunwaldzką a Dębową.
Prace drogowe prowadzone były dość sprawne, a utrudnienia w ruchu - mimo obaw - nie sparaliżowały okolicy.
Otrzymaliśmy natomiast kilka wiadomości od naszych czytelników, którzy zwracali uwagę na wprowadzone rozwiązania przestrzenne. O stosowne wyjaśnienia poprosiliśmy Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie, który nadzoruje całą inwestycję z ramienia miasta.
Brakujące przejście dla pieszych przy ul. Grunwaldzkiej
Zaczynamy od... pierwszych kilku sekund naszego filmu z przejazdu nowym odcinkiem ul. 3 Maja. Na wysokości skrzyżowania z ul. Grunwaldzką doskonale widać, że brakuje po tej stronie przejścia dla pieszych. Efekt: piesi wydeptują własne ścieżki przez zieleniec. Dlaczego nie uwzględniono potrzeb pieszych w tym miejscu?
- W tej lokalizacji umieszczenie przejścia byłoby zbyt niebezpieczne z uwagi na brak widoczności pieszych dla kierowców poruszających się w relacjach skrętnych. Przed przebudową przejścia w tym miejscu nie było, zaś w trakcie trwania konsultacji społecznych projektu przebudowy ulicy 3 Maja mieszkańcy nie zgłaszali nam takiej potrzeby - wyjaśnia Anna Dyksińska, rzecznik sopockiego ZDiZ.
Miejsca postojowe na nowych chodnikach, zamiast w zatokach
Podążając w górę ulicy, czyli w stronę torów kolejowych i al. Niepodległości, po obu stronach napotykamy na miejsca postojowe wyznaczone na chodnikach.
Na takim rozwiązaniu tracą jednak nie tylko piesi, ale również kierowcy, którzy muszą podjeżdżać autami pod wysokie krawężniki. Ponadto część kierowców już rozjeżdża zieleniec na wysokości numeru 6 (powojenny blok mieszkalny ze sklepami w parterze).
- Zdziwiony jestem tak wysokimi krawężnikami w miejscu, gdzie przewidziano miejsca do parkowania. Do tego wjazd na takie miejsca oznacza przecięcie pasów rowerowych. Ponadto pasy rowerowe są zlokalizowane bezpośrednio przy krawężniku, więc otwierając drzwi od mojego auta, mogę zablokować ruch rowerów lub wręcz doprowadzić do wypadku z udziałem rowerzysty - pisze do nas pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl
Zarząd Dróg i Zieleni broni jednak takiego rozwiązania:
- Ograniczenia terenu nie pozwoliły nam w każdym miejscu, gdzie przepisy dopuszczają parkowanie, zaprojektować osobnych zatok postojowych. Ich całkowita szerokość konstrukcyjna (dodatkowy pas bezpieczeństwa, obustronne krawężniki itp.) jest większa niż dopuszczonych miejsc na chodniku. Projektując przebudowę, chcieliśmy maksymalnie wykorzystać dostępną szerokość pasa drogowego przy wyznaczeniu stanowisk do parkowania, stąd dopuszczony został postój na szerokich chodnikach - tłumaczy rzeczniczka ZDiZ.
Ponadto urzędnicy przekonują, że zastosowanie krawężników "zmusza kierowców do wolniejszej i ostrożniejszej jazdy", co w przypadku potrzeby przekraczania pasów rowerowych jest pożądane dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu.
Slalomem pomiędzy autami na rowerze dla wygody kierowców
3 Maja jest pierwszą drogą w Sopocie, gdzie zdecydowano się zastosować pasy rowerowe w jezdni. W toku konsultacji społecznych mieszkańcy domagali się większej liczby miejsc postojowych, więc ostatecznie tylko pas rowerowy w kierunku Dolnego Sopotu jest wykonany na całej długości.
W kierunku al. Niepodległości rowerzyści muszą jeździć slalomem, aby ominąć prostopadłe miejsca postojowe. W niektórych miejscach oznacza to dodatkowe zwężenie chodników.
Ponadto w obrębie skrzyżowania z ul. Sobieskiego dochodzi do dość nietypowego połączenia dróg rowerowych, gdzie trzeba zjechać na fragment ronda z innymi pojazdami, aby ponownie po zaledwie kilku metrach je opuścić.
Rowerem "pod prąd" na jednokierunkowym pasie rowerowym
Z naszej obserwacji wynika także, że niektórym rowerzystom zdarza się pomylić pas rowerowy z wydzieloną drogą rowerową lub kontrapasem. W efekcie czego poruszają się "pod prąd". Trzeba przy tym uczciwe zauważyć, że oznakowanie kierunku ruchu dla rowerzystów występuje w nielicznych miejscach.
- Lokalizacja infrastruktury rowerowej, możliwość wjazdu na poszczególne pasy oraz cała geometria przestrzenna ulicy regulowane są przepisami prawa i znakami drogowymi. Znajomość przepisów wyklucza możliwość jazdy rowerzystów "pod prąd" pasami rowerowymi. Niemniej jednak po zakończeniu inwestycji i oddaniu do użytku całej ulicy będziemy obserwować zachowania wszystkich uczestników ruchu i jeśli będzie taka konieczność, nie wykluczamy uzupełnienia zaprojektowanej organizacji ruchu - zapewnia rzecznik ZDiZ.
Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?
Odsunięcie przejścia dla pieszych od skrzyżowania z Sobieskiego
Na wspomnianym już skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego wątpliwości może budzić także znaczne odsunięcie przejścia od tzw. tarczy skrzyżowania, zmuszając pieszych do "meandrowania" po chodniku.
Zdaniem urzędników projekt jest jednak wykonany poprawnie, ponieważ priorytetem jest zapewnienie możliwości postoju auta przed wjazdem na skrzyżowanie (rondo) w sposób, który nie zablokuje ruchu pieszym.
Pylon informacji miejskiej na środku chodnika
Otrzymaliśmy także kilka sygnałów od czytelników dotyczących tzw. pylonu (totemu) informacji miejskiej w pobliżu skrzyżowania z ul. Karlikowską.
- Wielki gigantyczny informator nie dość, że szpeci przestrzeń miasta, to jeszcze stanął na środku chodnika w bliskim sąsiedztwie ulicy. Kto wpadł na tak absurdalny pomysł w dobie nawigacji w telefonach i internetowych wyszukiwarek noclegów? - dziwi się pani Monika.
- Zamiast tego wielkiego pudła wystarczyłyby niewielkie tabliczki kierunkowe. Kierowcy i tak posiłkują się nawigacją w drodze do celu, a turyści poruszający się pieszo nie potrzebują tak wielkiej czcionki - wtóruje pan Kamil.
Urzędnicy przekonują, że pylon spełnia wszystkie wymogi prawne i nie powinien przeszkadzać pieszym.
- Z uwagi na uzbrojenie podziemne pylon informacji miejskiej postawiony jest w jedynym możliwym miejscu. Pozostawiona szerokość chodnika jest zgodna z przepisami, a możliwość swobodnego przejścia jest z obu jego stron. Nie zasłania on również tzw. trójkątów widoczności na skrzyżowaniu dla pojazdów wyjeżdżających z jednokierunkowej ulicy podporządkowanej - przekonuje Dyksińska.
Harmonogram przebudowy ul. 3 Maja w Sopocie
Planowane zakończenie wszystkich robót na całej długości ul. 3 Maja powinno nastąpić w maju przyszłego roku.
W grudniu planowane jest wejście pracowników budowlanych na ostatni nieprzebudowany odcinek, tj. Kościuszki - al. Niepodległości. W tym momencie gotowy powinien być obecnie zamknięty odcinek Dębowa - Kościuszki.
Wykonawcą robót wyłonionym w przetargu jest Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni. Za rozwiązanie projektowe odpowiada firma Polska Inżynieria z Warszawy.
Wartość wszystkich robót budowlanych, na które składają się nie tylko nowa infrastruktura komunikacyjna, ale również całkowita modernizacja instalacji podziemnych, to ok. 22,5 mln zł. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z rządowego programu "Polski Ład" na kwotę 15,2 mln zł.
Ulica 3 Maja w Sopocie przed przebudową
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-09-26 13:11
Tam gdzie są miejsca postojowe na chodnikach mogłyby być krawężniki zaniżone. (4)
A przebieg drogi rowerowej "pod górę" to już w ogóle ciężko skomentować. Zmuszanie rowerzystów do włączenia się do ruchu przed rondem, gdzie ewidentnie było miejsce na połączenie obu dróg to kuriozum. Kolejne podobne rozwiązania będą przy tym nowym rondzie w Gdyni. Jak rowerzyści maja się w takich warunkach czuć komfortowo? Wielu pewnie i tak pojedzie na skróty chodnikiem, co kompletnie mnie nie dziwi.
- 96 7
-
2022-09-27 00:21
Podstawowy błąd to chaos absurdów
Chodnik do parkowania, informator dezorientujący i tamujący ruch pieszy, urwany pas rowerowy
- 4 0
-
2022-09-26 14:24
niestety jako rowerzysta muszę powiedzieć że skala łamania przepisów przez rowerzystów jest ogromna (1)
To rozwiązanie na 3 maja jest może niedoskonałe ale da się tam legalnie i bezpiecznie pojechać, niestety już widać mistrzów jadących pod prąd albo przejeżdżających przez przejście dla pieszych zamiast rondo. A zwróć takiemu uwagę to obrażony jak królewna. Dla mnie jako osoby korzystającej z roweru jako środka transportu tacy ludzie są najgorszym
To rozwiązanie na 3 maja jest może niedoskonałe ale da się tam legalnie i bezpiecznie pojechać, niestety już widać mistrzów jadących pod prąd albo przejeżdżających przez przejście dla pieszych zamiast rondo. A zwróć takiemu uwagę to obrażony jak królewna. Dla mnie jako osoby korzystającej z roweru jako środka transportu tacy ludzie są najgorszym problemem, oni stwarzają często większe niebezpieczeństwo niż kierowcy. Wielokrotnie jako rowerzysta miałem niebezpieczne sytuacje z rowerzystami jeżdżącymi po przejściach dla pieszych lub jadącymi pasami rowerowymi pod prąd, o jakichkolwiek zasadach pierwszeństwa na drogach rowerowych nie wspominam. Mam nadzieję że policja na 3 maja będzie aktywna i doprowadzi towarzystwo do porządku zamiast uganiać się za rowerzystami w nocy bo mają jedno piwko wypite a nie stanowią zagrożenia na pustej drodze.
- 8 3
-
2022-09-26 14:28
a wystarczyło całą trasę zrobić na jezdni i problemu by nie było!
- 10 3
-
2022-09-26 14:11
Ja będę olewać tą odnogę chodnikową.
Jezdnią szybciej, wygodniej i bezpieczniej.
- 5 2
-
2022-09-26 13:03
Prawie wszystko się zgadza (7)
Ale z tym wydeptywanie ścieżek i "brakującym przejściem" - jest dobrze tak jak jest. Nigdy tam przejścia nie było i nie powinno być. To, że jeden facet nielegalnie przeszedł, nie znaczy, że czegoś w tym miejscu brakuje. To, że ktoś rozjechał zieleń, nie znaczy, że jest źle zaprojektowane.
Wysokie krawężniki to chory pomysł - nie wiem kto naAle z tym wydeptywanie ścieżek i "brakującym przejściem" - jest dobrze tak jak jest. Nigdy tam przejścia nie było i nie powinno być. To, że jeden facet nielegalnie przeszedł, nie znaczy, że czegoś w tym miejscu brakuje. To, że ktoś rozjechał zieleń, nie znaczy, że jest źle zaprojektowane.
Wysokie krawężniki to chory pomysł - nie wiem kto na to pozwolił. Nie wiem też jak wysoki krawężnik dba o bezpieczeństwo - raczej należy się spodziewać częstego najeżdżania na tył pojazdu oraz rowerzystów kopiących w auta, które parkują powoli i blokują przejazd dla królów ciasnych gaci.- 76 21
-
2022-09-26 16:00
Ja tam często przechodzilem w tym miejscu przed remontem i widzę że sporo innych osób również
- 1 0
-
2022-09-26 15:39
Dlaczego nielegalnie?
Toz w mysl obecnych przepisow nasz nagrywajacy mial wrecz obowiazek udzielic mu pierwszenstwa. Zaraz przeciez ktos bedzie udowadnial, ze w lewo jest droga poprzeczna, co z tego, ze glowna.
- 0 1
-
2022-09-26 14:21
Wypraszam sobie to "nielegalnie" (3)
Problem "kierowców" polega na tym, że nie rozumieją, że gdy na skrzyżowaniu w strefie zabudowanej nie ma wyznaczonego przejścia, to pieszy może przejść bez niego. To podstawowa zasada. Więc brak wyznaczonego przejścia na tym skrzyżowaniu w sumie jedynie krzywdzi kierowców.
- 8 5
-
2022-09-26 15:41
Moze przejsc, ale przywilejow wynikajacych z przejscia dla pieszych nie ma.
W dodatku moze tylko wtedy, gdy nikomu nie utrudni ruchu, czyli ma obowiazek ustepowac pierwszenstwa.
- 4 0
-
2022-09-26 15:39
może o ile nie ma w promieniu 100m przejścia to raz
dwa, pieszy nie ma pierwszeństwa.- 5 0
-
2022-09-26 15:09
Coś ze strefą zamieszkania
Się Tobie pomyliło
- 5 1
-
2022-09-26 13:41
Tam co chwila ktoś przechodzi. Jak można pominąć przejście na skrzyżowaniu w samym centrum miasta?!
- 12 5
-
2022-09-26 22:33
Do wszystkiego da się przyzwyczaić (1)
Ale warto jadnak docenić tę piękną roślinność,którą zasadzono. Ulica nabrała kolorów. Pomijając aspekty ruchu pojazdów, ta częśc remontu najbardziej zasluguje na oklaski
- 4 5
-
2022-10-12 15:18
Remont ulicy powinien być kompletny. Nie cieszyć jedynie oka, a być praktyczny.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.