Fakty i opinie

Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?

Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim?
Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim? fot. czytelnik Trojmiasto.pl

Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.



Co twoim zdaniem należy zrobić z Promem Wisłoujście po otwarciu tunelu?

pozostawić, dotychczasowy prom, który dobrze spełnia zadanie 18%
pozostawić, ale dotychczasową jednostkę zamienić na mniejszą i oszczedniejszą 45%
zlikwidować, ale pieszym i rowerzystom należy zapewnić darmowe autobusy w tunelu 24%
zlikwidować, wprowadzić odpłatne przejazdy autobusem w tunelu 13%
zakończona Łącznie głosów: 1231
Gdańsk w 2014 r. na uruchomienie Promu Wisłoujście po przeprowadzeniu przetargu wyłożył 1,5 mln zł. Część tych kosztów - ok. 400 tys. zł - miasto pomniejszyło ze sprzedaży biletów na przeprawę. To oznacza, że Gdańsk dołożył do przewozów Promem Wisłoujście 1,1 mln zł. - To bardzo dużo. Spodziewałam, że miasto dopłaca do tego interesu góra 300 tys. zł. Dlatego planuję na połowę czerwca spotkanie z władzami miasta, na którym chcę ustalić co dalej zrobić z tą przeprawą po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą - mówi Beata Dunajewska, radna PO, która upubliczniła zestawienia kosztów utrzymania promu.

Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.

- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.

- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.


Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu

Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?

- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.

Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.

Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.
Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą. graf. Trojmiasto.pl
A może mniejszy prom?

Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.

Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.

Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?

Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.

- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.

Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.

W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.

Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.

Opinie (188) 2 zablokowane

  • i jeszcze prom (6)

    w weekendy...

    • 42 5

    • Mały prom (1)

      By wystarczył , nie spalał by tyle paliwa, szybciej pływał , notabene czesc ludzi pewnie i tak wybierze autobus, do którego wsiadali po przeprawieniu sie. Jedynie rowerzyści zostaną najbardziej poszkodowani.

      • 8 3

      • W Warszawie na plażę rzeczną w sezonie pływa mały prom, mimo iż obok idzie most.

        Prom zabiera 12 os + rowery i pływa co 30 min. Jego utrzymanie to byłyby śmieszne pieniądze, a ile ludzi miałoby wygodną przeprawę (pracownicy, których sporo tamtędy wraca - też). Zresztą w porcie pływają chyba z 2 czy 3 małe promy przewożące pracowników na drugą stronę kanału i jakoś nie są to wydatki rzędu milionów pln.

        A tak, żeby z NP dostać się na Westerplatte, to trzeba jechać aż pod stadion, a potem autobusem na drugą stronę. Z promu samochodowego dało się dojść pieszo..

        • 6 0

    • drodzy urzędnicy (3)

      wystarczy wykonać prosty rachunek: 1. policzyć ile będzie kosztować utrzymanie małego promu tylko dla rowerzystów i odliczyć od tego koszt biletu (np. 2 zł) x ilość przewozów rowerowych w roku - liczba ta na pewno będzie większa od zera.
      2. porównać otrzymany wynik z ZEREM - dochód z rowerzystów przy zwolnieniu ich z opłaty za przejazd autobusem.
      Wariant zwolnienia rowerzystów z biletu autobusowego jest korzystniejszy.
      Jeżeli tak nie jest, to jest jasnym, że "miasto" chce zarobić na rowerzystach chociaż nie ma do tego podstaw (w świetle polityki pro-rowerowej)

      • 1 0

      • (1)

        ad 1. Będzie...mniejsza od zera. Teraz jest 400tys z biletów, gdzie większość za samochody i "pieszych" pasażerów. Z jakiegoś powodu tramwaj wodny kosztuje 15zł... pewnych kosztów się nie zredukuje np. wynagrodzenie pracowników. A jak wiadomo im większa jednostka tym koszty powinny maleć w przeliczeniu na pasażera a nie rosnąć.

        • 1 0

        • Tyle że o tym ze w tunelu nie bedzie miejsca dla pieszych i rowerów jest wiadome od samego poczatku.

          Od samego początku też postanowiono nie pobierać opłat za przejazd samochodem, czyli dotychczasowe przychody z przewożenia samochodów promem miasto wzięło na siebie. Samochodami się zajęto doskonale - kasy miasta idzie kilkaset milionów na tunel i kilkadziesiąt milionów rocznie na jego utrzymanie. A co z pieszymi i rowerzystami? Miasto daje miliony na przejazd samochodem a ruch pieszy i rowerowy zwyczajnie ignoruje żeby nie powiedzieć olewa i chowa głowę w piasek?

          • 2 1

      • Drodzy rowerzyści. Lubicie wysiłek fizyczny to

        molestujcie miasto niech zamówi prosty prom na stalowej linie napędzany siłą mięśni. Będziecie machać wajchę na zmianę - będzie tanio i ekologicznie...

        • 3 4

  • Kolejny dobry pomysł na zrównoważnienie transportu publicznego w Gdańsku (30)

    Samochodem za free, a rowerem i pieszo tylko z bilecikiem - genialne.

    • 251 28

    • (15)

      Jeszcze rowerzystom bym wpieprzył obowiązkowe OC i karty rowerowe jak nie mają prawka najbardziej uprzywilejowana grupa w kierowców tylko walą podatkami

      • 38 46

      • (6)

        Natomiast ja zakazałbym rowerom o roczniku 2005 i starsze wjazdu do Centrum miasta, redukcja zanieczyszczenia jest koniecznością.

        • 43 3

        • I obowiązkowo dpf za 8 tys. (5)

          • 16 0

          • (4)

            Kontrole techniczne - glownie stan opon sprawdzac! Opony w rowerze sa najwazniejsze!

            • 12 1

            • I należy wybudować specjalne zatoczki z wagami do sprawdzania czy rowery nie są przeładowane.

              • 12 1

            • (2)

              Przede wszystkim każdy rower powinien być wyposażony w gaśnicę, apteczkę, trójkąt i koło zapasowe - dopiero wówczas można dopuścić pojazd do użytkowania dróg publicznych.

              • 9 0

              • i tablicę rejestracyjną (1)

                na okulary rowerzysty naklejkę z PESEL-em. A na d*** - naklejkę z certyfikatem ekologicznym dla wydzielanych "spalin".

                • 7 0

              • Dziś szedłem sobie spacerkiem po chodniku.

                Zero szacunku dla pieszych ze strony rowerzystów

                • 1 3

      • O czym Ty bredziasz? Jaka najbardziej uprzywilejowana? (6)

        Ile pieniędzy idzie na drogi dla samochodów a ile na drogi dla rowerów? Ile osób ginie lub doznaje poważnych urazów w skutek kolizji z samochodem a ile z rowerem? Ile powierzchni miasta jest przeznaczone aby można było poruszać się rowerem a ile żeby samochodem? Ile pieniędzy idzie na leczenie czterech liter wożonych całe życie samochodem a ile na te wożone rowerem? Faktycznie rowery są uprzywilejowane :D

        • 39 14

        • (5)

          a ile jest kierowców a ile rowerzystów poza tym kierowcy płacą nie małe podatki a rowerzyści co Vat za zakup ? I co jak kolizja jest z winny rowerzysty ? Kierowca musi się sądzić o swoje

          • 19 11

          • (2)

            barania głowo prawie wszyscy rowerzyści mają prawo jazdy i samochody.

            • 14 15

            • prawie robi wielką różnicę. (1)

              • 8 7

              • To tak jak z kierowcami samochodów.

                Prawie wszyscy maja prawo jazdy.

                • 23 0

          • a ile to pieniędzy

            wydaje się na drogi a ile na ścieżki rowerowe

            • 4 2

          • drogi miejskie nie są budowane z akcyzy

            tylko z samych vat i pit

            • 5 1

      • OC na rower

        hahaha, strzep mokasyna frustracie to ci napięcie spadnie

        • 4 1

    • (2)

      Przecież za prom płacą. Wiec dlaczego teraz nie?

      • 9 2

      • bo prom przestanie kursować (1)

        czyli nie płaci ani kierowca ani pieszy ani rowerzysta - nie ma za co płacić
        tunel: jedyna przeprawa przez/pod Martwą Wisłę. Pieszym i rowerzystom zabiera się jedyną możliwość przejazdu - prom. Kierowcy dostają przeprawę - DARMOWĄ. Dlaczego więc, skoro rowerzysta czy pieszy nie mogą przejść na drugą stronę, mają płacić za przeprawę? Kierowca ma za darmo przejazd a pieszy i rowerzysta będą musieli płacić. To niesprawiedliwe.
        Tak jak napisano w artykule i w niektórych postach, pomiędzy dwoma przystankami przed i za tunelem, przejazd dla pieszych i rowerzystów powinien być DARMOWY!!! Ale oczywiście miasto nie ma żadnej polityki transportowej. ŻADNEJ!!!

        • 13 2

        • W Bydgoszczy w podobnej sytuacji (most tylko dla samochodów) wprowadzili przejazdy bezpłatne w obrębie mostu.

          http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/index.php/pl/transport/przepisy/zwolnienie-z-oplat-na-trasie-uniwersyteckiej

          • 1 0

    • (7)

      Kierowca płaci za paliwo, także ponosi koszty transportu. Takie same koszty powinien ponieść rowerzysta i pasażer w autobusie.

      Cebulaku

      • 17 30

      • Kierowca płaci za paliwo bo chce wygodnie się przewieźć bez ruszania palcem. (3)

        Mam płacić za przejazd bo nie kupuję paliwa tylko przemieszczam się dzięki sile własnych mięśni? Ciekawa logika. Za to Ty w samochodzie masz mieć przejazd za free bo miasto wybudowało Ci tunel za kilkaset milionów i będzie płacić rocznie kilkadziesiąt milionów na jego utrzymanie, a na większy tunel żeby zmieścili się rowerzyści już kasy nie było i to według Ciebie jest logiczne bo Ty płacisz za to żeby wygodnie przejechać z punktu A do punktu B. Każdy transport niesamochodowy powinien być tu uprzywilejowany szczególnie że tunel na bogato jest przeznaczony tylko dla samochodów.

        • 25 6

        • głąbie (1)

          w tunelu nie ma miejsca na pieszych i rowerzystów ze względów bezpieczeństwa

          • 4 6

          • chore względy bezpieczeństwa

            jak autobus pełen ludzi stanie w płomieniach to cacy. Ale jak sobie rowerzysta przejedzie o piątej rano - to wróg publiczny numer 1.

            • 10 6

        • i na pewno przejazd tunelem będzie kierowców kosztował 3 zł...

          Bo jeżeli mniej, to i przejazd autobusem powinien być tańszy. A biorąc pod uwagę faktyczne koszty - powinien być bezpłatny...

          • 1 0

      • Kierowca ponosi koszty wożenia tyłka a nie trasportu. (1)

        Transport to autobus. Samochód to wygoda za którą płacisz. Płacenie za autobus to w tym przypadku kara za to że nie generujesz korków bo jakbyś jechał samochodem to miałbyś przejazd za free.

        • 11 5

        • zostań w domu

          To nie będzie korków!

          • 6 2

      • Nie płaci miastu

        Nic z tego nie wpływa do kasy miasta, czyli jeśli chodzi o przykład przejazdu tunelem to dostaje go od miasta FREE

        • 0 0

    • Pamietaj ze kierownikiem tu został pucybut Budynia czyli oficer rowerowy!! (1)

      Który wyraznie działa przeciwko rowerzystom i droga rowerowa z dziurawej cegły to tez jego zasługa!Tak długo jak urzedasami bedą kolesie POlityków tak długo bedą takie chore pomysdły szkodliwe dla wszystkich za które my zaplacimy.Ale były wybory ludzi wybrali!!

      • 8 10

      • pomyłka rowerowa na OW to nie pomysł Kitlińskiego

        tamto cudo powstało w 2008 roku, a Kitliński został zatrudniony w 2009. To on zaczął wymianę tych kretyńskich kratek na porowaty asfalt w strefie ochrony korzeni drzew. Podziękuj więc jego poprzednikom za bylejakość.

        • 3 0

    • jaki prezydent takie pomysły

      ale już niedługo bo śledztwo ma się ku końcowi

      • 5 2

  • Trzeba było zrobić ścieżkę w tunelu... (4)

    • 154 15

    • W Gdansku

      zrobienie czegos takiego nie bylo pewnie oplacalne. Wystarczy wpisac: bike tunel i juz widzimy, ze w innych krajach jakos sobie poradzili i dobrze to funkcjonuje...

      • 20 2

    • ścieżki zrobić nie można (2)

      ścieżka rowerowa i chodnik muszą być oddzielone od ustroju przeznaczonego dla samochodów. Natomiast mogły powstać pasy rowerowe wzdłuż całej trasy od MP do Ku Ujściu - pasy rowerowe zakazane nie są.

      • 4 1

      • Bezpieczeństwo (1)

        Ten tunel jest za długi. Ze względu na spaliny nie można w nim puścić pieszych ani rowerów. O budowie dodatkowej tuby pieszo-rowerowej nawet nie ma co wspominać, bo to byłoby kolejne kilkaset milionów pln.

        • 4 0

        • Czyli wybudowano przejazd dla samochodów.

          I te będą jeździć za free, a pieszym i rowerzystom powiedziano - gońcie się frajerzy i płaćcie hahaha a dla Was nie wybudujemy bo nie jesteście tego warci :P

          • 2 0

  • Jak to jest mozliwe, ze w takiej np. Szwecji (13)

    promy pomiedzy malymi wyspekami plywaja, dowoza mieszkancow, turystow ich auta i jakos to sie oplaca?

    W PL nic sie nie oplaca, kazdy chce sie nachapac jak najszybciej, jak najwiecej. 1 rok i "wlasciciele" firm najlepiej by kupowali nowe auta za 80,000zl i mieszkania - po to aby sie pokazac.

    Auto jako wyznacznik luksusu, majetnosci - dla niektorych to szczyt aspiracji. Ciekawe kiedy to sie zmieni ;)

    Pamietacie expresowe autokary min. z wawy do trojmiasta, do krynicy morskiej? Polska firma kilka lat dzialala. I co? Zwinela sie, bo sie nie oplacalo. Wchodzi irlandzki polskibus i ogarnia cala PL, inwestuje i jakos sie oplaca...

    • 189 10

    • dokładnie masz racje w Polsce prywaciarz uważa że on tylko sam musi zarabiać pracownicy najlepiej by przychodzili w czynie społecznym pracować albo jeszcze lepiej by płacili im za to że mogą pracować, zagraniczniakom wszystko się opłaca polskiemu prywaciarzowi już nie i niech ktoś nie pieprzy że to kwestia podatków

      • 32 5

    • Bo w Szwecji państwo zabiera podatnikowi 50% pensji. (10)

      • 20 5

      • no tak

        ale starcza mu na wszystko albo na wiekszosc rzeczy :) Nas podobnie lupia a ludzie ledwo wiaza koniec z koncem. W pracy mam kolegow z warminsko mazurskiego i okolic... 1200zł na reke to bardzo czesto w tych rejonach dobra pensja...

        W UK po podatkach mozna w zwyklej pracy miec 250f tygodniowo=starcza Ci na samotne zycie, na kupno tego co potrzebujesz. Powiedzialbym, ze zapewnione takie minimum do zycia.

        U nas/z nas doją ile sie da ale w zamian nic nie otrzymujesz.

        • 28 4

      • w Polsce też

        Dodaj sobie wszystkie podatki, ubezpieczenia i zus

        • 15 4

      • A w Polsce państwo zabiera ponad 80 procent pensji. (6)

        Jeśli pracownik zarabia na rękę 2 tys. zł, to pracodawcę to kosztuje prawie 4 tys. zł. Składki są też po stronie pracodawcy, których pracownik nie widzi. Pracownik idzie do sklepu i kupuje coś i płaci przy tym 23% VAT. Już mamy 75%. Do tego doliczmy np. podatek od nieruchomości, za psa, czy to tam jeszcze istnieje i mamy ponad 80 procent.

        • 11 16

        • (1)

          Chyba tobie....

          • 2 9

          • Chyba, że pracujesz na śmieciówce oficjalnie za 1000 zł, a pod stołem

            dostajesz więcej, to co innego.

            • 7 0

        • źle liczysz (3)

          Opodatkowania pośredniego (VAT) nie zależy wliczać w obciążenia zarobków. Gdyby tak liczyć, to Szwedom zostałoby 10% wypłaty.

          • 7 2

          • Dlaczego nie? (2)

            Płacąc 100 zł, sprzedawca dostaje 77 zł, bo 23 zł. bierze państwo. A płacisz pieniędzmi, które dostałeś do ręki jako pensja. Vat jest podatkiem, który sprzedawca przerzuca na klienta, czyli na Ciebie.

            • 2 3

            • tyle, że VAT zostaje zapłacony przy zakupie a nie przy wypłacie (1)

              zakładając, że ktoś nie kupuje dóbr opodatkowanych podstawową stawką - płaci poniżej 8% (5% stawka na żywność nieprzetworzoną) tego podatku. Stąd nie można tego tak jednoznacznie uwzględnić. Bezpieczniej i bardziej miarodajnie jest porównywać obciążenia podatkowe w relacji pracodawca - pracownik.

              • 3 2

              • Vat podstawowy w Szwecji 25%, żywność 12%

                Opłata za przedszkole to % od zarobków . Własny dom odpada bo podatek - lepiej kupić na kredyt.

                • 4 0

      • A w Polsce wszystko zostawiając tyle aby miał siły na nich pracować.

        • 1 4

    • Wszystko się zgadza, oprócz tego że PolskiBus jest szkocki: )

      Założycielem i właścicielem tej firmy jest Szkot.

      • 10 1

  • A rowerowi kibice Lechii ze Stogów? (5)

    Miasto promuje ruch rowerowy, a jak będzie to wyglądało w praktyce?

    • 43 4

    • możesz jechać ścieżki rowerowe są, aż za dużo, a jak ci się marzy na skróty, to w pław

      • 5 9

    • Prawdziwy mieszkaniec Stogów kibicuje Spartakusowi Stogi i nie musi wskakiwać na rower aby obejrzeć dobrze spotkanie.

      • 2 5

    • Podobno pan Janek chce oderwania stogow od Gdanska i nie będzie ci potrzebny tunel. Będziecie jak Monaco :)

      • 3 3

    • (1)

      Od Stogów to 3 kroki w bok !
      Znam paru kibiców Lechii ze stogów, to porządni i mili ludzie :) Pozdro i do zobaczenia

      • 2 1

      • Kiero

        Kierowniku promu kiedy jakas ustawka?

        • 1 2

  • wahadlowy autobus przez tunel

    Busik w sezonie nie pomiesci wycieczek rowerowych i turystow pieszych...no way

    • 72 3

  • a prom ze Szwecji przeniesiono teraz na Westerplatte (5)

    tak więc niesamochodowy turysta ze Szwecji zdziwi się jakie ma możliwości w dzikim kraju

    • 88 9

    • (4)

      Żaden tunel samochodowy na całym świecie nie jest dostępny dla pieszych z wiadomej przyczyny wiec żaden turysta ze Szwecji nie będzie mówił że to dziki kraj

      • 9 9

      • (3)

        odezwał się znawca Świata.:))
        pojedź do Rotterdamu, Hamburga

        • 6 2

        • (1)

          Chyba troche za długo siedziałeś w tych tunelach i ci sie od tych spalin w główce poprzestawiało

          • 7 4

          • Zainteresuj się, sprawdź zamiast pisać brednie bo coś ci się wydaje.

            • 0 1

        • gdzie w Hamburgu jest taki tunel

          Chętnie przejdę się zobaczyć...

          • 0 0

  • Panie Naskręt,wspomni pan moje słowa-tunel nie będzie przejezdny w tym roku!!! (4)

    • 59 9

    • Będzie przejezdny w tym roku! (3)

      i to przed samymi wyborami parlamentarnymi.

      • 20 5

      • Zakład? (2)

        • 3 1

        • (1)

          Niestety ale masz chyba rację.

          • 2 0

          • Otwacie tunelu nastąpi dopiero wiosną 2016 r.

            • 5 1

  • (3)

    przejazd samochodem czy autobusem powinien być płatny tak żeby miasto nie musiało do tego dopłacać ale jak to w Polsce zaraz lud powie że władza ich okrada a ja nie mam ochoty płacić w podatkach za to że ktoś śmiga sobie tunelem

    • 24 28

    • W Polsce kierowcy płacą dość podatków by takie obiekty utrzymać

      • 6 6

    • ale jakoś Ci nie przeszkadzało (1)

      że za "Twoje" podatki tunel postawili :)

      • 5 2

      • Chodziło mi o utrzymanie a nie postawienie czytałem że to ok.4baniek rocznie a to duże obciążenie dla miasta

        • 1 1

  • Może zamiast promu ... (7)

    Wybudować kładkę dla pieszych i rowerzystów, podobne rozwiązanie przydało by się przy moście wantowym, skoro nasza władza zapomina o pieszych i buduje nam w mieście jedynie autostrady ;/

    • 59 32

    • (1)

      Popieram takie rozwiązanie jest w Ustce

      • 6 6

      • nawet jak by tak zechcieli to zorganizowac
        to rezultat byl by za dziesiec lat

        a prom moglby byc od dzis

        tak samo na Olowianke, gledza o kladce fyfnasty rok, a prom mogl by byc od razu i BEZ inwestowania, wystarczyło by jak by nie ŁUPIĆ promiarza

        • 2 4

    • W Gdyni przy estakadzie (2)

      jest kladka i spisuje sie idealnie. Co prawda jest problem aby dojechac od morskiej... ale jak ktos juz jedzie od wisniewskiego to spokojnie na nia wjedzie.

      Podobne kladki sa w Gdyni, na Wisniewskiego - na moscie tuz przed Energetykow.

      • 1 3

      • W Gdyni z Wiśniewskiego na Hutniczą dojedziesz tylko autem / autobusem, dla pieszego i rowerzysty przejście/przejazdu nie ma. Podobnie z Skm Leszczynki nie przejdziesz na Hutniczą, jak pieszy musisz ganiać do szlabanów na Puckiej lub tunelu w pobliżu Estakady. W tych rejonach pieszego i rowerzystę zawsze miało się w d....

        • 11 0

      • kładka w polu jest wykorzystana? ciekawe.

        • 2 0

    • Budowali tunel, żeby zbudować kładkę... Genialny pomysł...

      • 12 0

    • jakby szło tamwybudować most

      to nie wywalali by prawie miliarda złotych na tunel

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.