• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?

Maciej Naskręt
24 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim? Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim?

Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.



Co twoim zdaniem należy zrobić z Promem Wisłoujście po otwarciu tunelu?

Gdańsk w 2014 r. na uruchomienie Promu Wisłoujście po przeprowadzeniu przetargu wyłożył 1,5 mln zł. Część tych kosztów - ok. 400 tys. zł - miasto pomniejszyło ze sprzedaży biletów na przeprawę. To oznacza, że Gdańsk dołożył do przewozów Promem Wisłoujście 1,1 mln zł. - To bardzo dużo. Spodziewałam, że miasto dopłaca do tego interesu góra 300 tys. zł. Dlatego planuję na połowę czerwca spotkanie z władzami miasta, na którym chcę ustalić co dalej zrobić z tą przeprawą po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą - mówi Beata Dunajewska, radna PO, która upubliczniła zestawienia kosztów utrzymania promu.

Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.

- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.

- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.


Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu

Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?

- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.

Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.

Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą. Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.
A może mniejszy prom?

Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.

Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.

Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?

Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.

- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.

Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.

W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.

Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • nic normalnie (2)

    Dlaczego przy budowie tunelu miasto nie założyło że bedą poruszać sie nim rowerzyści i piesi.dlaczego nie ma przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów? Niezrozumiałe...chyba,że miasto od samego poczatku liczyło żeby zdzierać z rowerzystów,którzy musza skorzystać z autobusu pod tunelem.

    • 19 7

    • Bo w Ameryce też nie ma chodników. Tylko że tam prawko zdaje sie w 25 minut a auto kosztuje tyle co telewizor

      • 6 0

    • Pracuje w Norwegii mają tam setki tuneli samochodowych. Pod wodą pod górami ale żaden nie jest dla

      Pieszych od tego są autobusy

      • 4 1

  • Proponuję pozostawiać prom...

    niech sobie dalej pływa i przewozi to co woził do tej pory. A w tunelu trzeba otworzyć "muzeum tunelu pod Wisłą". Będzie się z pewnością do tego celu nadawał.

    • 17 5

  • wazne (1)

    Skonczmy z tym co sie nie oplaca ilu dziennie w ojresie zimowym bedzue tam rowerzystow!!! Wciaz tylko kade sie marnuje samochody beda jezdzic tunelem bo nie beda musialy placic a na marginesie w tym tunelu mogli cos zrobic dla pieszych pozatym utrzymanie tunelu pidobno tez kupe bedzie kosztowac wiec utrzymywac 2zrodla to bezsens

    • 2 8

    • dziecko ty się najpierw naucz pisać ,a potem zacznij mysleć!!!

      • 4 0

  • (2)

    Autobusom ja jako rowerzysta mówie zdecydowane nie. Autobus śmierdzi ropą i truje i nie jest żadną atrakcją jak prom. Za promem przemawia doprowadzona do nieg super droga rowerowa a do tunelu jest bubel na drodze zielonej czyli nie ciągła uczniowska a po za tym nie po to mam rower by jeździć autobusem

    • 22 9

    • (1)

      Już za chwile będzie ciągła, z resztą tam był tak mały ruch, że budowa tam ścieżki jest marnotrawstwem pieniędzy.

      • 0 0

      • masz ten sam problem, co rowerowi planiści

        zakładasz, że ruch się nie zwiększy

        • 3 0

  • prom (2)

    eUwazam ze prom moze zostac. Oczywiscie mozna dokonac wymiany na mniejsza jednostke. A moze zbudowac od razu 4 promy 2 dla wisloujscia i 2 dla przeprawy od muzeum ii wojny na Olowianke bedzie taniej niz kladka jaka chce deweloper ktory przejal rzeznie. A stary prom mozna przystosowac np dla komunikacji Gdynia - Hel.

    • 14 1

    • prom nie wyjdzie w pełne morze. (1)

      Stary prom nie wyjdzie w morze przy gorszej pogodzie, to nie jest typowy statek pełnomorski.

      • 0 0

      • Za dużo pieniędzy z sprzedaży tego promu tez niestety nie będzie. Ma on już około 40 lat. Jest bardzo dobrze wyeksploatowany.

        • 0 0

  • Jak zwykle (1)

    Jak zwykle wszystko co stanowi jakąś atrakcję nie tylko dla mieszkanców ale także i dla turystów według władz trzeba zamknąć.

    Ludzie to miasto!

    • 20 3

    • oni się martwią o 1,1mln który muszą dokładać do promu a

      do stadionu i innych bajerów ile dorzucamy???

      • 2 0

  • swibno - mikoszewo !! (1)

    • 4 0

    • Słyszałem że tam nic nie ma,może tam wtedy wysłać mniejszą jednostkę,jakby tą dużą sprzedali i kupili 2 mniejsze

      • 3 0

  • Tunel to szczyt ich mozliwosci umysłowych niepotrafią myslec o przyszłosci !

    Najpierw wybudowali tunel a teraz niewiedzą co mają zrobić rowerzystami i pieszymi!! Można było zrobić bezpieczny tunel przynajmniej dla rowerzystów.Ale to było dla nich za trudne. Ile rowerów wejdzie do autobusu 1 max 2 a następni będą czekac półgodziny pod warunkiem ze nie będzie ludzi!!Jak byłby skrót przez tunel ruch rowerowy by sie zwiększył 10 krotnie bo to przynajmniej półgodziny krótsza jazda niz na około!! Wszyscy o tym mówili tylko urzędasy tego nie wiedziały. I teraz niewiedzą co zrobić ale najchętniej nic by nie robiły i liczą ze nikt nie bedzie im głowy zawracał.Bo oni maja juz kolejne plany na niszczenia dzielnic miasta i defraudowaniem naszych podatków i dotacji które będą potem musiały być 100 razy poprawiana ale niektóre juz bezpowrotnie nie bedzie można naprawic jak tunel!!Co robił wtedy oficer rowerowy!! Urzedasy jako kolesie POlityków powinni byc wywaleni za niekompetencje i niegospodarnosc działanie na szkodę mieszkańców i podatników!!

    • 16 4

  • Prom powinien zostać (4)

    jako dodatkowa przeprawa , kto chce i ma czas popłynie sobie promem a komu się spieszy pojedzie tunelem . Proste.

    • 15 2

    • (1)

      Ale ty to będziesz finansował

      • 0 2

      • wyburzymy stadion i całą topioną w niego kasę będziemy mogli przeznaczyć dla coś bardziej potrzebnego ludziom

        • 2 0

    • Prom prawdopodobnie zostanie, ale z innych powodów (1)

      do tunelu nikt nie wpuści ładunków niebezpiecznych. Jeśli takowe będą przeładowywane w NP - muszą być przeprawione albo przez miasto, albo promem do Sucharskiego.

      • 2 0

      • Ty to wiesz, urzędasy o tym nawet nie pomyślały...

        • 0 0

  • Może to się wszystko zmieni po ostatniej niedzieli. (1)

    • 12 7

    • zgadza sie ale to dopiero poczatek zmian bo gdy bedzie mozna zrobic referendum

      to bedzie mozna w referendum odwołac budynia.Mimo ze Bronek mówił ze zablokuje referendum by w przyszłosci gronkowca niemogli tak odwołać to teraz juz e strachu zmieni zdanie .

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane