• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?

Maciej Naskręt
24 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim? Prom Wisłoujście funkcjonuje od 1977 r., czy obecny rok będzie jego ostatnim?

Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.



Co twoim zdaniem należy zrobić z Promem Wisłoujście po otwarciu tunelu?

Gdańsk w 2014 r. na uruchomienie Promu Wisłoujście po przeprowadzeniu przetargu wyłożył 1,5 mln zł. Część tych kosztów - ok. 400 tys. zł - miasto pomniejszyło ze sprzedaży biletów na przeprawę. To oznacza, że Gdańsk dołożył do przewozów Promem Wisłoujście 1,1 mln zł. - To bardzo dużo. Spodziewałam, że miasto dopłaca do tego interesu góra 300 tys. zł. Dlatego planuję na połowę czerwca spotkanie z władzami miasta, na którym chcę ustalić co dalej zrobić z tą przeprawą po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą - mówi Beata Dunajewska, radna PO, która upubliczniła zestawienia kosztów utrzymania promu.

Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.

- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.

- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.


Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu

Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?

- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.

Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.

Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą. Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.
A może mniejszy prom?

Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.

Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.

Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?

Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.

- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.

Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.

W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.

Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.

Miejsca

Opinie (188) 2 zablokowane

  • Mniejszy prom pewnie kosztowałby ułamek tego miliona, bilety niech będą po 2,5 złotego i niech pływa w od maja do października. Może udałoby się go rozreklamować i przyciągnąć turystów na Westerplatte?

    • 4 0

  • tak dla promu

    powinien zostac ,a po niedzieli nic sie nie zmieni. Twardoglowi urzednicy mysla tylko o kasie ,dla siebie a narod jak bydlo przyzwyczai sie do najgorszych warunkow jakie mu sie stworzy. Pan urzednik ma sluzbowy samochud i duzo wolnego aby myslec o sobie. Nawet prezydent R.P nie poradzi sobie z urzedasami.To urzednicy stoja za zlymi warunkami pracy i zycia ,a nie prezydent RP

    • 6 0

  • komuna

    nic się na promie nie zmieniło jak za komuny dajesz 2 zł a biletu brak...

    • 3 1

  • Za darmo...

    Kierowca za darmo, a pieszy i rowerzysta ma płacić.
    Przejazd autobusem między przystankami na początku i końcu tunelu powinien być bezpłatny.
    Tunel zbudowano za podatki jednych i drugich,
    NO WIĘC GDZIE DEMOKRACJA?

    • 2 1

  • jak samochodem za free? (1)

    to mój, czy inny samochód na powietrze jeździ? Ja płacę za paliwo i tam jest, w cenie paliwa podatek drogowy. Pieszy chcą jechać komunikacją niech płaci za bilet. Płacił za przejazd promem, to niech płaci za przejazd komunikacją. To chyba normalne.

    • 1 6

    • a ile tego podatku drogowego placisz?Nierozśmieszaj nas bo to są grosze

      podatek drogowy to ułamek tego co idzie na koszt budowy drogi A drogi i tunel wybudowany z kasy wszystkich podatników na dodatek rowery moga korzystać z około 30% wybudowanych dróg!!Drogi rowerowe zmniejszają korki wiec ich ograniczanie to strzał w stopę.Nie poto jade rowerem by go wozić w ciasnym autobusie i placic za jego wożenie. dlatego jak bede tam jechał to nie pojade juz rowerem bo placenie za bilet mija sie z celem pojade autem bo taniej i szybciej

      • 0 0

  • Most wantowy. (1)

    Budując most , pewnie przez żle rozumianą oszczędność, zapomniano o rowerzystach i pieszych.

    • 2 0

    • most wantowy był projektowany jako fragment drogi szybkiego ruchu

      i nawet na tym oszczędzono, ponieważ miejsca na pasy awaryjne brak. Dlatego m.in. musiała powstać POG, na której wymagania są albo spełnione, albo są zachowane rezerwy.

      • 0 0

  • kierowca nie płaci?

    Znaczy, paliwo i auto ma za darmo?

    • 0 5

  • carowi odpowiadam (1)

    Tunel został zbudowany za podatki, ale nie za podatek drogowy, który płacisz kupując benzynę....

    • 3 1

    • podatek drogowy zżera w całości obsługa wypadków drogowych

      takie są koszty akcji ratowniczych i leczenia ofiar. Koszty budowy dróg przekraczają sumę wszystkich podatków akcyzowych (paliwo, olej grzewczy, alkohol, papierosy). Drogi są ważne dla wszystkich i powstają z pieniędzy wszystkich.

      • 0 0

  • To może niech auta i paliwo też będą za darmo? Wtedy będzie sprawiedliwie?

    • 3 2

  • przecież ten mniejszy Prom

    Byłby dodatkowa atrakcją dla regionu jak to bywa w wielu miastach Polski i Europy! Nie usuwajmy zupełnie promu poprzestajac na tunelu! Nowoczesnosc w tym wypadku nie idzie dodatkowymi wizualnym atrakcjami.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane