- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (140 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (388 opinii)
- 3 Martwe dziki z Karwin miały ASF (220 opinii)
- 4 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (101 opinii)
- 5 Dwóch 29-latków z narkotykami (30 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (166 opinii)
Ważą się losy Promu Wisłoujście. Czy autobusem w tunelu pod Wisłą pojedziemy bez biletu?
Choć władze Gdańska nie mówią tego wprost, to praktycznie przesądzona jest przyszłość Promu Wisłoujście . Jednostka rocznie kosztuje miasto 1,1 mln zł i prawdopodobnie przestanie pływać po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Sęk w tym, że piesi i rowerzyści nie będą mogli poruszać się podwodną przeprawą. Sprawdzamy zatem jakie inne rozwiązania szykują władze miasta i czy będzie można z nich korzystać bez biletu.
Tymczasem według ostatnich informacji tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty na przełomie września i października. Wtedy prawdopodobnie Prom Wisłoujście będzie musiał odpłynąć na inne wody. Miasto nawet zabezpieczyło się na taką ewentualność.
- Oficjalnie pływamy do końca tego roku, ale w umowie jaką zawarliśmy z miastem jest klauzula o możliwości jej rozwiązaniu w okresie od lipca do września - wyjaśnia Rafał Rutkowski kierownik promu. - Na razie pływamy, ale chcielibyśmy wiedzieć co nas czeka. Jednostka może pracować do 2018 r. - do tego czasu mamy zezwolenia - dodaje.
- Nie podjęliśmy na razie decyzji co do przyszłości Promu Wisłoujście. Wciąż dotujemy jego kursowanie - zapewnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Autobus z miejscem dla rowerów lub midibusy w tunelu
Jednak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku analizuje rozwiązania bez ujęcia w nich Promu Wisłoujście. Jakie są to pomysły konkretnie?
- Rozważamy dwie opcje. Pierwsza to uruchomienie w ramach wydłużonej linii 158 autobusu miejskiego wyposażonego w miejsca dla rowerów. Drugie rozwiązanie to przejazdy tzw. midibusem w tunelu między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu - wyjaśnia Piotr Grzelak.
Z tego drugiego środka lokomocji swobodnie będą mogli korzystać także rowerzyści i piesi, ale jak zauważa opozycja takie rozwiązanie wymaga większych wydatków na komunikację miejską na wschód od Martwej Wisły. - Po drugiej stronie tunelu - w rejonie Węzła Ku Ujściu - powinna funkcjonować racjonalna komunikacja miejska zwłaszcza w sezonie, by turyści mogli dotrzeć do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście - tłumaczy Łukasz Hamadyk, radny PiS.
A może mniejszy prom?
Beata Dunajewska jednak widzi jeszcze inne rozwiązanie na zapewnienie ruchu pieszego i rowerowego przez Martwą Wisłę w porcie. - Można by uruchomić tam znacznie mniejszy prom niż dotychczas. Jednostka musi być znacznie tańsza od dotychczasowej jednostki i powinna kursować przynajmniej w okresie wakacyjnym - mówi radna PO. Wtóruje jej Łukasz Hamadyk.
Ktoś mógłby powiedzieć teraz, że przecież przy promie Wisłoujście - na Nabrzeżu Zbożowym - zatrzymuje się tramwaj wodny, którym można swobodnie dotrzeć na Półwysep Westerplatte. Sęk w tym, że podróż dorosłej osoby z rowerem kosztuje 15 zł. To dla rowerzystów nie jest oferta, tym bardziej, że tramwaj wodny kursuje co trzy godziny.
Przejazd tunelem dla rowerzystów i pieszych bez biletu?
Część osób oczekuje, że po ewentualnej likwidacji Promu Wisłoujście przejazd tunelem pod Martwą Wisłą - między dwoma skrajnymi przystankami powinien odbywać się za darmo. - Nie wyobrażam sobie, że piesi i rowerzyści mają płacić za przejazd tunelem. Tu powinna być solidarność z kierowcami - przecież oni także nie zapłacą za przejazd. Znowu kierowców stawia się po uprzywilejowanej stronie - przekonuje nasz czytelnik, pan Marcin - mieszkaniec Przeróbki.
- Chce podkreślić, że obecnie za podróż Promem Wisłoujście pieszy i rowerzysta musi zapłacić dlatego uważam, że osoba korzystająca z autobusu powinna także nabyć bilet za przejazd - mówi Piotr Grzelak.
Przypomnijmy, że obecnie pieszy z rowerem za skorzystanie z promu musi zapłacić 2 zł. Jakiś czas temu ta opłata była o złotówkę wyższa, ale miasto wycofało się z tego pomysłu.
W podobnym tonie, co zastępca prezydenta, wypowiada się radna Beata Dunajewska. - Uważam, że obecna oferta obowiązująca na promie powinna być przeniesiona na komunikację miejską w tunelu. Na pewno bilet nie może kosztować tyle co za jeden przejazd - 3 zł - przekonuje.
Sęk w tym, że jeśliby władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie w tunelu pod Martwą Wisłą biletu normalnego za 2 zł, a ulgowego za złotówkę, wcześniej musieliby znowelizować uchwałę w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych.
Miejsca
Opinie (188) 2 zablokowane
-
2015-05-24 15:50
Mniejszy prom pewnie kosztowałby ułamek tego miliona, bilety niech będą po 2,5 złotego i niech pływa w od maja do października. Może udałoby się go rozreklamować i przyciągnąć turystów na Westerplatte?
- 4 0
-
2015-05-24 15:58
tak dla promu
powinien zostac ,a po niedzieli nic sie nie zmieni. Twardoglowi urzednicy mysla tylko o kasie ,dla siebie a narod jak bydlo przyzwyczai sie do najgorszych warunkow jakie mu sie stworzy. Pan urzednik ma sluzbowy samochud i duzo wolnego aby myslec o sobie. Nawet prezydent R.P nie poradzi sobie z urzedasami.To urzednicy stoja za zlymi warunkami pracy i zycia ,a nie prezydent RP
- 6 0
-
2015-05-24 16:07
komuna
nic się na promie nie zmieniło jak za komuny dajesz 2 zł a biletu brak...
- 3 1
-
2015-05-24 16:22
Za darmo...
Kierowca za darmo, a pieszy i rowerzysta ma płacić.
Przejazd autobusem między przystankami na początku i końcu tunelu powinien być bezpłatny.
Tunel zbudowano za podatki jednych i drugich,
NO WIĘC GDZIE DEMOKRACJA?- 2 1
-
2015-05-24 16:31
jak samochodem za free? (1)
to mój, czy inny samochód na powietrze jeździ? Ja płacę za paliwo i tam jest, w cenie paliwa podatek drogowy. Pieszy chcą jechać komunikacją niech płaci za bilet. Płacił za przejazd promem, to niech płaci za przejazd komunikacją. To chyba normalne.
- 1 6
-
2015-05-24 21:10
a ile tego podatku drogowego placisz?Nierozśmieszaj nas bo to są grosze
podatek drogowy to ułamek tego co idzie na koszt budowy drogi A drogi i tunel wybudowany z kasy wszystkich podatników na dodatek rowery moga korzystać z około 30% wybudowanych dróg!!Drogi rowerowe zmniejszają korki wiec ich ograniczanie to strzał w stopę.Nie poto jade rowerem by go wozić w ciasnym autobusie i placic za jego wożenie. dlatego jak bede tam jechał to nie pojade juz rowerem bo placenie za bilet mija sie z celem pojade autem bo taniej i szybciej
- 0 0
-
2015-05-24 16:31
Most wantowy. (1)
Budując most , pewnie przez żle rozumianą oszczędność, zapomniano o rowerzystach i pieszych.
- 2 0
-
2015-05-24 17:18
most wantowy był projektowany jako fragment drogi szybkiego ruchu
i nawet na tym oszczędzono, ponieważ miejsca na pasy awaryjne brak. Dlatego m.in. musiała powstać POG, na której wymagania są albo spełnione, albo są zachowane rezerwy.
- 0 0
-
2015-05-24 16:47
kierowca nie płaci?
Znaczy, paliwo i auto ma za darmo?
- 0 5
-
2015-05-24 16:47
carowi odpowiadam (1)
Tunel został zbudowany za podatki, ale nie za podatek drogowy, który płacisz kupując benzynę....
- 3 1
-
2015-05-24 17:16
podatek drogowy zżera w całości obsługa wypadków drogowych
takie są koszty akcji ratowniczych i leczenia ofiar. Koszty budowy dróg przekraczają sumę wszystkich podatków akcyzowych (paliwo, olej grzewczy, alkohol, papierosy). Drogi są ważne dla wszystkich i powstają z pieniędzy wszystkich.
- 0 0
-
2015-05-24 16:50
To może niech auta i paliwo też będą za darmo? Wtedy będzie sprawiedliwie?
- 3 2
-
2015-05-24 17:44
przecież ten mniejszy Prom
Byłby dodatkowa atrakcją dla regionu jak to bywa w wielu miastach Polski i Europy! Nie usuwajmy zupełnie promu poprzestajac na tunelu! Nowoczesnosc w tym wypadku nie idzie dodatkowymi wizualnym atrakcjami.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.